Is dit genoeg weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:59

Zeker, we zijn altijd opzoek naar beter ;)
Oren en ogen staan open, een hoop mensen hier met paarden aan huis. Maar helaas wil ook niet iedereen "vreemde" op hun terrein, wat ik best kan begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:46

Ondanks geen reacties blijf ik toch nieuwsgierig. Dus maar even een quote :)

[***] schreef:
Even een zijsprong ...
Weidegang is niet persé nodig, buiten(paddock)tijd wel.

Wat is er dan van de volgende situatie te zeggen?
24/7 buiten met schuilstal (met royaal stro & elke dag uitgemest) in de paddock. De ene paddock is volledig verhard, de andere gedeeltelijk. Paddock zijn echter niet groot (eentje 3.6 x 10.8, de andere op de gok iets van 10 x 10 of 15, dit incl. stal) dus ze kunnen wel bewegen & rondwandelen en in/uit, maar ruimte om te rennen of dergelijke is er niet.

Is zoiets wel aanvaardbaar? Of mishandel je dan ook je paard?
Hangt dit van paard in kwestie af of is het nooit een optie?

(Ergste nog: paarden staan ook nog eens apart .. nu beweer ik altijd de uitzonderingen te hebben maar ze zeggen dat iedereen dat zegt dus misschien maak ik mezelf dat ook maar wijs ;) ).

Groetjes,
een eeuwige twijfelaar :Y)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:47

[***] schreef:
Ondanks geen reacties blijf ik toch nieuwsgierig. Dus maar even een quote :)

[***] schreef:
Even een zijsprong ...
Weidegang is niet persé nodig, buiten(paddock)tijd wel.

Wat is er dan van de volgende situatie te zeggen?
24/7 buiten met schuilstal (met royaal stro & elke dag uitgemest) in de paddock. De ene paddock is volledig verhard, de andere gedeeltelijk. Paddock zijn echter niet groot (eentje 3.6 x 10.8, de andere op de gok iets van 10 x 10 of 15, dit incl. stal) dus ze kunnen wel bewegen & rondwandelen en in/uit, maar ruimte om te rennen of dergelijke is er niet.

Is zoiets wel aanvaardbaar? Of mishandel je dan ook je paard?
Hangt dit van paard in kwestie af of is het nooit een optie?

(Ergste nog: paarden staan ook nog eens apart .. nu beweer ik altijd de uitzonderingen te hebben maar ze zeggen dat iedereen dat zegt dus misschien maak ik mezelf dat ook maar wijs ;) ).

Groetjes,
een eeuwige twijfelaar :Y)


Ik vind dat 24/7 wel erg klein, maar het is sociaal en ze kunnen wat scharrelen. Als ze ook nog dagelijks eventjes de ruimte krijgen om te rennen lijkt me dat op zich prima hoewel het ook niet ideaal is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:51

Voor mij is dit een no-go.
Ik vind dus echt kunnen rennen noodzakelijk.
En ja ik ken de reacties als dat doen mijn paarden niet.
Ik zal wel altijd de ren paarden kopen.
Want die niet rennen moet ik nog kopen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:55

Anoniem schreef:
Bruintje, met deze info snap je mij misschien wat beter:
Ik heb mijn paard toentertijd gekregen omdat ik haar binnen een jaar mee zou nemen naar Deurne voor de HBO sportopleiding daar. Helaas is Deurne failliet gegaan voordat wij daar konden starten. Als dat niet het toekomstplan geweest was er nog helemaal geen paard geweest bij mij en had ik inderdaad gewacht tot na m'n studie. Maar zo'n beestje doe je ook niet zomaar meer weg... Ik heb lang gezocht naar een stal hier waar ze überhaupt meer dan één paddock hadden. Uiteindelijk heeft ze een jaar bij iemand aan huis gestaan met de pony van mijn instructrice waar ze heerlijk hele dagen naar buiten kon. Echter gingen deze mensen verhuizen en moesten wij dus ook weg. Dus zo komen wij bij deze stal, met meerdere (grote) paddocks waar mijn paard meerdere keren per dag buiten komt. Alleen niet standaard 6 uur per dag helaas...

Qua spaarpot achter de hand steunen mijn ouders mij wel, maar zoiets als hoefsmid, stalling, enten gaan zij niet betalen.


:') Daar stonden ze ook 24/7 binnen met 3 paddocks voor 160 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:58

Sociaal kan je het niet noemen want ze staan elk in 1 paddock, met reden uiteraard maar dat zal wel als smoesjes gezien worden ;) (en ik zag het ook liever anders).

Verder heb ik inderdaad geen renpaarden, maar dat is ook weer mijn idee waarschijnlijk :P

Misschien maakt achtergrondinfo over de pony's verschil? Of is het gewoon nooit goed op deze manier?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:01

[***] schreef:
Sociaal kan je het niet noemen want ze staan elk in 1 paddock, met reden uiteraard maar dat zal wel als smoesjes gezien worden ;) (en ik zag het ook liever anders).

Verder heb ik inderdaad geen renpaarden, maar dat is ook weer mijn idee waarschijnlijk :P

Misschien maakt achtergrondinfo over de pony's verschil? Of is het gewoon nooit goed op deze manier?


Dan vind ik het eigenlijk niet meer geschikt, als ik kijk hoeveel mijn paarden aan elkaar hebben.
In principe kan je voor vrijwel alle paarden een geschikt maatje vinden, maar dat kan wel echt moeite kosten. Pluszijde is dan wel dat ze niet meer eenzaam zijn.
Mijn paarden schikken zich ook in de 175 vierkante meter die ze in de nacht hebben, maar overdag krijgen ze een een paar honderd meter bij waarop ze kunnen rennen als ze willen. Als ik ze op de wei zet word er al helemaal even rond gecrosst, als ik ze niet op de wei zou zetten zou ik ook niet zien dat ze daar behoefte aan hebben.

Is dit nog wel echt on topic? :o

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:02

Zonder achtergrond info kun je weinig beoordelen. Het maakt nogal een verschil of jij twee gezonde paarden heb die graag hun benen strekken en spelen samen of twee 'sociaal gestoorde' paarden met een blessure waardoor ze niet veel mogen rennen. In dat laatste geval heb je een prima plek denk ik.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:07

Maar paarden worden om een reden sociaal gestoord.
Weinig zijn er dat echt van nature.
Meestal is dat toch tot toedoen van de mens.
In de meeste gevallen omdat ze het is ontnomen om in de groep sociaal te kunnen zijn.

En ik heb hier paarden op pension gehad die elders apart stonden want die zouden aanvallen en bijten en ik weet niet wat allemaal meer.
Ik heb er niets van gemerkt.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:10

Mee eens, ook meegemaakt.
Maar die paarden zullen het contact wss minder missen. Beste os natuurlijk passend maatje zoeken.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:25

Het beste is natuurlijk gewoon in een kudde zodat ze zélf hun maatje uit kunnen zoeken. Mensen vergeten wel eens dat een gedwongen "vriendje" (ik koop een shetlander voor bij mijn rijpaard in de wei) helemaal geen vriendje hoeft te worden.

Als antwoord op de vraag in de titel en de OP: Nee, dat is definitief NIET genoeg weidegang. En ook het alternatief dat genoemd wordt, 5 of 6 uur, is NIET genoeg weidegang. Zelfs met die 6 uurtjes buiten, staan ze nog 18 uur stil, opgesloten in een stalletje waar ze net in rond kunnen draaien. Niet gezond voor een loopdier.

Wat jammer is, is dat mensen gelijk bléren dat "24/7 ook net voor ieder dier goed is" of "24/7 in de blubber is geen goed alternatief"... want er zit nog zoveel tussen waardoor je je dier wél paardwaardig kunt houden.

Ik ben het dan ook 100% eens met de uitspraken in dit topic dat je geen paard zou moeten houden als je het geen paardwaardig leven kunt bieden. Uitvluchten, smoezen en je eigen slechte situatie verdedigen met "die stallen zijn hier niet" etc wordt ik erg moe van. Zelfs in de Randstad zijn ze er, de stallen met paddocks voor in de winter.

_Joelle

Berichten: 318
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:43

op stal van de singel zijn weer boxen vrij volgens mij.
zomers hele dag weidegang, swinters komen ze sochtends in de buitenbak.
meestal kom ik smiddags nog even om met haar te wandelen en buiten te doen.
vaak zijn er ook andere mensen die je paard wel even smiddag buiten willen zetten met hun eigen paard.
in het noorden is verder inderdaad niet zoveel waarbij je winters veel buiten hebt.. :(
verder is dat ook een hele gezellige stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:52

Nog even over mijn eigen specifieke situatie.. Denk dat het ook best ontopic is, want wanneer is het genoeg? Het zwart/witte kennen we allemaal wel, maar er is nog héél veel grijs en juist dat is het interessante om over na te denken vind ik.

In ieder geval..
Pony 1 is nu 20 jaar, is als veulen tot een maand of 4 bij mamma geweest, heeft daarna alleen gestaan en is op 4 jaar gecastreerd. Heeft dan nog alleen gestaan tot een jaar of 7-8 dacht ik, toen zijn er stilaan paarden bijgekomen. Ondanks dat het vast een excuus is durf ik hem nu niet bepaald sociaal te noemen. De laatste tijd gaat het zo redelijk, maar zodra er eten bij komt kijken is het een ramp. Dat is altijd al geweest, ook toen hij nog met meerdere paarden stond (6 hopen hooi verspreiden voor 3 paarden en hij zat nog constant te jagen). Verder denkt hij nog steeds hengst te zijn dus dat geeft ook beperkingen, zeker als je tweede paard ook een ruin is, want dat is concurrentie... En hij kan niet op gras want zeer gevoelig voor suikers (we denken zelfs allergisch maar dat is offtopic).

Pony 2 is nu 23 jaar, weet ik niet heel verleden van maar heeft heel wat jaren doorgebracht in een donkere manège-binnenstal. Heb altijd het idee gehad dat hij niet wist hoe hij met andere paarden moest omgaan. En als extraatje is hij ondertussen volledig blind geworden. Vindt hij geen probleem maar het maakt bepaalde dingen wel moeilijker.

Dus ja.. persoonlijk denk ik "de uitzonderingen" te hebben en is het zo ongeveer het beste zoals het kan. Maar misschien doe ik het toch helemaal niet goed, dat kan, zelf twijfel ik in ieder geval constant over alles wat de pony's aanbelangt ;)

Ik zou ze het liefst nog samen zien staan maar dat is een aantal keer geprobeerd, op diverse manieren en zelfs verschillende plaatsen. En altijd ging het ergens wel mis, met pony 2 als grote slachtoffer. Echt geluk mee gehad uiteindelijk, dus niemand, inclusief mezelf, durft nog echt te proberen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:00

Ik denk ook wel dat jij uitzonderingen hebt.
Maar wel 100% door de mens gemaakt.
En dat is toch om te huilen.
Mensen die toen waarschijnlijk allemaal smoesjes hadden waardoor nu de paarden niet eens paard meer kunnen zijn.
Dat is waarom ik bij dit onderwerp fel ben. Misschien wel eens te fel.
Maar het doet Me gewoon pijn.

Anoniem

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:07

Dat zeker :j
Ik vind het ook spijtig, zag ze ook liever op z'n minst gezellig samen en als ze van jongs af aan van mij waren geweest zag het er vast anders uit. Gelukkig hebben ze ook hun goede kwaliteiten ;) :Y)

Toch voel ik mij bij dit soort topics altijd moeilijk.. want wat is goed... Vandaar mijn reactie :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:57

Las een paar pagina's terug over aangeleerd gedrag.

Zie hier het juist andersom.
Een 2 jarige die maandenlang op een pensionstal in een gesloten traliebox heeft gestaan. Met half uur tot uurtje buiten per dag in een kleine paddock.
Die absoluut niet meer opgesloten wil staan.
Die heeft hier een box met een looppaddockje. Dus stal in het midden, waar ze rondom kan lopen. Stuk beklinkerd en de rest zand met drainage. Ze kan in en uit en zoveel lopen als ze wil. Dit is voor haar belangrijk.
2 anderen die hun hele leven 24/7 buiten zijn geweest. Helaas waarschijnlijk zonder stal en onbeperkt hooi. Die 2 staan liever de hele tijd op stal. Met overtuiging eruit. En graag zo snel mogelijk weer terug erin.

Elk dier is anders. Net zoals elk mens anders is.
Kijk gewoon naar het paard als individu. Je merkt ook wel aan het gedrag als ze niet tevreden zijn.
Hier wordt de 1 nukkig van veel buiten staan en de ander als ze binnen moet staan. Dus hou met hun wensen zoveel mogelijk rekening.
Mijn voorkeur gaat wel naar buitenstallen.
En een plek waar ze lekker kunnen rennen en rollen. Sociaal zijn als ze willen.

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:08

Ik snap de vergelijkingen niet zo goed. Er is een groot verschil in een paard wat er zelf voor kan kiezen om op stal te staan dan een paard wat op stal staat omdat baasje zegt: 'in deze regio is nou eenmaal geen weidegang of paddock te vinden".

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 22:21

Jeetje wat een reacties zeg!
Dit heeft me zeker aan het denken gebracht. Ik ga mijn toekomstige paard niet meer bij de stal in de openingspost stallen. Ik heb zoveel tips gekregen en nieuwe stallen ontdekt. Ook via PB. Er waren toch redelijk wat meer stallen met meer weidegang dan ik kon vinden!
Ik kan het iedereen aanraden die een soortgelijk probleem heeft als ik om een oproep/topic te plaatsen. Ik kon geen goede stal vinden maar met behulp van iedereen hier heb ik toch veel en veel betere opties nu. Er is soms meer mogelijk dan dat je zelf denkt en zo kunnen we samen werken om het welzijn van paarden op grote schaal te verbeteren toch?

Ik ontvang PB's met tips nog steeds met open armen, maar de reacties en berichten die ik heb gehad hebben me al ontzettend veel geholpen!

Bedankt allemaal.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:28

Zo is bokt positief. Het verbreed jouw mogelijkheden mbt stalling. Perfect!

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:30

Wij hebben ooit een ruin gekocht die gestald stond vlakbij de militaire vliegveld. Is volgens mij ook niet erg ver van Leeuwarden? Hoe de weidegang daar was weet ik niet. Wel trilde de grond onder de voeten toen die vliegtuigen opstegen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:30

Fijn om te horen Anna. :)

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:18

En wat doe je dan met een paard als de mijne? Toen ik ze kocht heb ik ze gestald waar het 24/7 binnen was. Ging ze heel goed. Maar ik vond dat ook niet kunnen dus in de zomer naar een 24/7 buiten stal verhuisd.

En ja, alles zoals het hoort. Mooie paddock, kon ze lekker in rennen, onbeperkt hooi, maatje erbij, name it you got it. Zelf zwaar op achteruit gegaan, ik kwam van een stal met alle mogelijke faciliteiten en top binnenpiste naar een kennis met nog niet eens een poetsplaats en slechte buitenpiste voor dezelfde prijs. Maar boeide niet want dat was voor mijn paard beter...

Kwam de winter... Paard viel razendsnel in, ondanks deken en onbeperkt hooi. Werd continu ziek. Wekelijks dierenarts erbij voor het 1 of ander. Verloor haar levenslust, de glans was uit haar ogen, ze was compleet lusteloos. Van mijn eens zo dominante trotse merrie schoot een zielig hoopje ellende over...
Terug verhuisd naar de binnenstaan stal en paard knapte zienderogen op. Weer op gewicht, ogen vol glans en levenslust en weer de trotse merrie met een grote bek.

Nu staat ze overdag buiten op een paddock, volledig verhard. Wel met maatjes en hooi. 's Nachts op stal. En daar doet ze het erg goed mee. Maar ik zou haar nooit meer 24/7 buiten zetten. Dat zielig hoopje verdriet wil ik niet meer zien als het niet moet.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:20

Waarom is het voor veel mensen (en dan vooral de mensen die hun paard niet fatsoenlijk naar buiten laten gaan) óf 24/7 binnen, óf 24/7 buiten? Het hele grote grijze gebied daartussen wordt voor het gemak (en de verdediging natuurlijk) even vergeten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:38

Inderdaad.
Dat begrijp ik ook nooit.
Er zit heel veel uur tussen.

Ik heb er hier ook een staan die door bepaalde gezondheid en voer behoefte ook geen 24/7 buiten kan staan.
Maar zet ik hem 24/7 binnen kan hij na een week de stal ook niet meer uit van stijf zijn en mentaal kapot zijn.

Buiten scharrelt hij lekker rond.
Kijkt elke wandelaar en fietser na.
Kliert zijn maatje van zijn grasspriet weg.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:41

Kijk ook naar je paard, wat mag die en kan die en wil die?
Alternatief is ook, als ze relatief kort buiten staan in bijv de ochtend, dat je ze zelf in de middag of avond nog een paar uur van stal haalt door wat te doen en nog in een paddock. Als je niet 24/7 buiten wilt of kunt, zijn er echt nog andere mogelijkheden om je paard een gelukkig leven te geven. 24/7 is echt niet zaligmakend, en zeker niet voor elk paard!