timothee hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

timothee hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 15:23

Beste Bokkers,

Ik ben voor mijn paarden op zoek naar timothee hooi.

Weet iemand waar je dat kan kopen?
Begrijp dat het uit Canada en Zweden geïmporteerd wordt, maar waar kan ik dat bestellen?

Had al een lading via Stouten Faurage, maar die verkopen het niet meer.

Bedankt voor de info.

Shirley

Re: timothee hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:28

Misschien kan Stouten je wel verder helpen aan andere verkopers of een adres van de importeur?

Succes!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 00:05

Dank je voor de tip, maar hij wist niemand :-(

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:50

waarom perse timothee hooi?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:43

ik heb ooit timothee hooi gehaald bij stal goodwill in heinkenszand volgesn mij.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:49

Ik lees even mee want ik ben daar ook wel in geinteresseerd :-)

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:21

Ben je op zoek naar hooi van alleen timothee, of hooi met daarin onder andere timothee?
Het eerste wordt in Nederland vrijwel niet geteeld omdat het economisch niet zo interessant is. Dat zal je waarschijnlijk moeten (laten) importeren, of zelf zaaien natuurlijk. Importeren gaat met grote hoeveelheden en zal het hooi waarschijnlijk vrij prijzig maken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:26

Is Nederland wel geschikt qua klimaat en bodem voor timothee, weet jij dat Loonwerker?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:36

Wil je hooi, of graszaadhooi van timothee? Anders kan ik wel eens proberen erachter te komen of er zaadteelt in de buurt is.

Wel heel benieuwd naar de reden van de specifieke wens voor timothee?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:39

Akshay: voor mij zou dat zijn dat het heel laag in suikers is omdat ik graag onbeperkt ruwvoer wil kunnen
voeren. Ik zou dan een deel gewoon grashooi voeren en een deel timothee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:08

In paardengraszaad zit een mengsel met o.a. Timothee dus het zal in NL ook gewoon goed groeien. Het wordt in Canada veel geteeld en daar verschilt het relatief qua temperatuur niet zo veel met NL. Of je er goed aan doet om alleen dit hooi te voeren is maar de vraag, monoculturen zijn nooit zo goed en het paard heeft ook andere grassen en structuren nodig. Dat het laag is in suikers is een drogreden - jij wil ook niet alleen maar sla eten, je hebt meer nodig.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:17

Mac schreef:
Akshay: voor mij zou dat zijn dat het heel laag in suikers is omdat ik graag onbeperkt ruwvoer wil kunnen

Maar zoek je dan weidehooi of graszaadhooi?

Verder eens met jannepauli overigens.. ik denk dat je die lage suikergehalten die je zoekt ook in een correct geselecteerde partij hooi van een andere grassoort moet kunnen vinden.

Mijn werkeloze fjord loopt er prachtig bij nu op graszaadhooi van engels raai voeder. Wordt nu zelfs matig bijgevoerd met 2e snede weidehooi van een engels raai mengsel (5delen graszaadhooi op 1weide dat wel)

Gok zomaar dat je die weer tonnetje rond kunt krijgen op een mooie partij timothee..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:34

Akshay schreef:
ik denk dat je die lage suikergehalten die je zoekt ook in een correct geselecteerde partij hooi van een andere grassoort moet kunnen vinden.

De clue zit 'm in het kunnen vinden van zo'n partij. Moet mijn hooi van dit jaar nog testen (de algehele tendens is laag in suikers dit jaar heb ik al gelezen) maar van voorgaande jaren zat het hooi rond de 11% suikergehalte.

Ik heb begrepen dat op graszaadhooi nogal veel chemicaliën worden gebruikt, of valt dat mee?
Waar haal jij je graszaadhooi?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:04

Ik koop het rechtstreeks van de teler en pers het zelf. Ik ken het veld, hij ook, geen onkruid. Inderdaad worden er wel soms (streng gereguleerde) bestrijdingsmiddelen gebruikt, maar dat is op een weide niet anders.

Ik weet dat het vinden van partijen lastig is. Laat staan tegen normale prijzen kopen.
Vorige week nog iemand horen vragen voor inkoop, en die kon de wagen direct afleveren waar hij er dik 2x zoveel voor vroeg. Tja..

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:30

Timothee groeit prima in Nederland, maar het nadeel van grassen die veel structuur vormen is vaak dat ze wat langzamer groeien. Ook is timothee minder geschikt voor beweiding.

Bij graszaadhooi moet je vooral opletten dat het geen graszaad voor bijvoorbeeld sportvelden of gazons is. Vaak worden bij die soorten zogenoemde endofyten gebruikt, die zeer ongezond zijn. Graszaadhooi dat verkocht wordt voor dierlijke consumptie mag dit dan ook niet bevatten. Het is niet onverstandig om graszaadhooi te kopen bij erkende leveranciers, of om te vragen naar een telersovereenkomst.
Ook kan graszaadhooi meer suikers bevatten dan weidehooi, al is dat niet altijd zo. Meestal is graszaadhooi wat betreft de andere voedingsstoffen en mineralen armer dan weidehooi.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:42

Endofyten worden niet gebruikt, dit is een stof die het zaad soms bevat. Maar dat wil je voorkomen inderdaad, kostte wat kost!
De teler weet of het zaad vrij van endofyten is gemaakt,en hey gewas dus ook is, dit is bij mijn teler iig ook bij gazon types het geval.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:14

Mac schreef:

Dan analyseer timothee maar even, zal je misschien verbazen hoe 'laag' dat is in suikers....

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 18:40

Sorry, was even off-line....
Bedankt voor alle reacties!!

Ik voer het timothee hooi bij mijn eigen ge-oogste (laag in suiker) hooi.

Had inderdaad gelezen dat er mogelijk minder suikers in zitten, maar uit zo'n partij uit Canada lijkt er meer suiker in te zitten dan mijn eigen hooi (aanname, heb het niet laten testen). In Canada zijn ook koude nachten en zonnige dagen, dus als het fructaan-verhaal klopt zit er dus veel fructaan in als ze het oogsten. Mono-cultuur weet ik niet, ze wisselen daar ook af wat ze zaaien (wat ik er gezien heb).

In veel hooimengelingen zit een deel timothee gras, vertelde mijn loonwerker. Het is een oude soort die niet snel gebruikt wordt door de langzame groei.
Wil eigenlijk zelf ook wel wat zaad door mijn weide mengen, maar als ik lees dat het minder geschikt is al weidegras/grazen? Waarom is dat zo Loonwerker? Zat zelf te denken een wei helemaal timothee te zaaien.....

Ze vinden het erg lekker en ik voer het in de winter bij. Kauwen er lang op en ziet er erg smakelijk uit doordat het in een hal gedroogd wordt (niet op het land)

Dank je Mist, had ik je ook kunnen appen en vragen, hahaha!
Laatst bijgewerkt door Dizzy op 04-12-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 18:41

Zweden wordt het ook geoogst, maar nog geen adres gevonden....

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:27

Dizzy schreef:
Sorry, was even off-line....
In veel hooimengelingen zit een deel timothee gras, vertelde mijn loonwerker. Het is een oude soort die niet snel gebruikt wordt door de langzame groei.
Wil eigenlijk zelf ook wel wat zaad door mijn weide mengen, maar als ik lees dat het minder geschikt is al weidegras/grazen? Waarom is dat zo Loonwerker? Zat zelf te denken een wei helemaal timothee te zaaien.....

Timothee door een grasmengsel met andere grassen kan inderdaad heel goed en wordt ook heel veel gedaan.
Het zaad van timothee heeft relatief een kleine reserve. Samen met de wat langzamere groei maakt dat dat het gras zich wat moeilijker herstelt van diep afgrazen en vertrappen.
Je kunt een weide zaaien met timothee (geschikte zaaimachine), maar het is aan te raden die weide als hooiweide in te zetten. Ook afgrazen kan, maar je moet de kwaliteit van de grasmat goed in de gaten houden, anders winnen andere grassen en onkruiden snel terrein.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:44

In Meppel bij Groenvoeders Flevoland BV, gevestigd in Ruinerwold