Hoeveel kilo/plakken stro doen jullie in de stal? Zo kan ik kijken hoeveel stro ik gemiddeld nodig heb
Anoniem
Geplaatst: 26-11-16 19:17
Ik deed altijd 1 á 2 grote plakken erin bij volledig uitmesten, en een halve bij opstrooien (en het vuile stro weghalen). Soms iets meer, hangt een beetje af van de viespeukerij van het paard
Ik gebruik 1 soms 1,5 pak stro in de week (kleine pakken stro) paard is redelijk schoon en er ligt rubber in de stal.
Jessix
Geplaatst: 26-11-16 19:22
Ligt er aan hoeveel stro je in je stallen wil hebben. Ik houd van veel. Ik gebruik een halve tot hele baal om dagelijks op te strooien nadat ik alles wat er ook maar een beetje vies uit ziet uit de stal heb verwijderd. Om een lege stal te vullen heb ik minimaal twee tot drie balen nodig. Ik heb balen van 20kg.
Iselda
Geplaatst: 26-11-16 19:25
Wij hebben kleine pakken stro, als ik alle natte plekken eruit heb gehaald dan gooi ik er 1-2 pakken bij. Dat doe ik gemiddeld 3x in de week. Als ik alleen drollen eruit schep dan doe ik er meestal niks bij, soms 0.5 baal als ik het wat te weinig vind. Ik durf alleen niet te zeggen hoe zwaar die balen zijn, kan ze redelijk makkelijk optillen. Wij houden wel van redelijk veel stro in de stal
ongeveer 3 plakken per dag, mijn paard eet al het schone op dus het heeft niet zoveel nut om er veel bij te gooien, ik meng het vaak met het oude vieze stro zodat ze toch nog een bedje heeft maar de volgende dag is daar ook niet veel meer van over..
bij het opstrooien van een stal van 3.5x4m start ik met 3-5 plakken (afhankelijk vd dikte van de plakken, haal elke dag mest eruit en na 3-4 dagen de natte plek, dan strooi ik 1-2 plakken bij.
ik kom +/- 1.5maand toe met een groot pak stro. Maar er zit veel verschil op kwaliteit en gewicht van de pakken er zijn pakken waar ik maar nipt ene maand mee doe en pakken waar ik bijna 2 maanden mee doe...
nicole_floor
Geplaatst: 28-11-16 21:40
Een klein baaltje of een halve tot een hele plak van een grote baal per keer. Stal is 3,75 bij 3,75 m.
Eerste keer stal strooien gaan er 2-3 pakken per stal in. Ik schep iedere dag de drollen uit alle stallen. Paarden lopen hier van 7.00-19.00 buiten in de wei in de winter. Dus ik heb uit iedere stal ongeveer 4-5 hopen mest per dag . Strooi meestal 1-2x in de week 1-2 plakjes per stal. 1x in de week gaat de stal leeg. Dan gaat er 0,5 pak bij. Ik heb schone paarden (alleen merries) en grote stallen. Ook eten ze hier geen stro. Krijgen onbeperkt hooi , niet uit slowfeeders.
cissy
Geplaatst: 29-11-16 05:38
Jeika schreef:
Een pak per dag
Serieus? Hoeveel stro breng je dan naar de mesthoop?
Best veel eigenlijk.. Maar hij staat (helaas) best lang op stal.
Tigra_
Geplaatst: 29-11-16 14:08
Wij halen natte plekken en drollen er dagelijks uit en dan vaak half pak per stal terug(zal zo'n 10 kg zijn). Bij de pony's waar de stallen wat kleiner zijn een plak of 3. Hoeveel er in een lege stal gaat weet ik niet precies maar ik gok toch zeker op 1,5 pak(dus een kilo of 30). Verschilt wel iets van dag tot dag.
moonfish13
Geplaatst: 29-11-16 14:35
Hier drie kleine plakken minimaal, en van die grote balen meestal halve tot 3/4 plak om bij te strooien.
Toen ik een kleine box had 2-2,5 baal per week. Ik ben verbaasd over degenen die een baal per dag gebruiken, ik zou daar als stalhouder niet blij mee zijn.
Ik haal 1x in de week de hele stal leeg en dan gaat er een heel pak stro weer in. Daarna dagelijks opstrooien met 3 plakjes voor de smeerkees en anderhalf tot 2 plakken voor m'n merrie.
Baaltjes van 20/25 kg.
kiki1976
Geplaatst: 03-12-16 10:30
Net wat nodig is, de ene keer een halve plak en de andere keer anderhalve (van zo'n grote baal). Momenteel hebben we stro wat niet super het vocht opneemt en daardoor gebruik ik weer wat meer.
Jessix
Geplaatst: 03-12-16 20:06
Tessebes schreef:
Toen ik een kleine box had 2-2,5 baal per week. Ik ben verbaasd over degenen die een baal per dag gebruiken, ik zou daar als stalhouder niet blij mee zijn.
Wij hebben 4,5x5m stallen, maar bijna alles staat hier 24/7 buiten tenzij het medisch niet kan. Momenteel alleen paard dat in de nacht binnen staat. Wij hebben kleine pakjes stro.
Bij volledig uitmesten een heel pakje erin (ik hou van lekker veel stro krijg vaak opmerkingen van bezoekers dat het wel wat minder mag ) en bij opstrooien (dagelijks) ongeveer een kwart tot een half pakje.
Wij hebben nooit stro of vlas in de stal en ik ben bang dat dit slecht is. Onze paarden kunnen 24/7 buiten staan en altijd weer naar binnen. Heeft iemand tips? En is zo'n ondergrond echt nodig?
Verscheelt per dag, paard staat van 4 tot 9 binnen nu en dan schep ik er per dag 1.5/2 kruiwagens uit. Dan strooi ik ongeveer een plak per dag op, van een grote baal. Heb een groot paard en een grote stal. Als ik minder opstrooi, staat hij met 1 beenbeweging op de beton en dat wil ik niet.