Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:14

Hoi,

Ik zit echt met een naar gevoel over mijn paard. Ik studeer nu al een tijdje en probeer haar zoveel mogelijk te geven wat ze nodig heeft. Maar toch ben ik bang dat ik haar tekort kom. Ze staat sinds juli op een nieuwe stal omdat ik verhuisd ben. Onze vorige stal was ook verkocht, dus daar moesten we sws weg. Ze staat nu op 5 minuutjes met de auto van thuis. Hetgeen waar ik zo tegenaan loop is het feit dat bij ons op stal in oktober de weien dicht gaan en pas weer het volgend seizoen open. Ze heeft dus deze zomer/stukje herfst nog lekker buiten gelopen, maar sinds oktober hield dat ook gewoon op. Dit doen ze vanwege de slechte ondergrond waardoor de weien helemaal stukgelopen worden na regen. Dat is dus helaas ook het geval bij alle andere stallen in de omgeving. Opnieuw verhuizen is dus echt geen optie aangezien ik dan nog minder tijd bij haar kan besteden. Er is een groot graasveld voorzien waar we onze paarden op kunnen laten grazen maar ze mogen daar dus niet los. Verder is er 1 paddock waar ze in kunnen, daar maak ik dus ook gretig gebruik van als de weersomstandigheden dit toelaten maar na een halfuur heeft ze het wel weer gehad en wil ze naar binnen toe. Er valt natuurlijk ook niets te beleven daar en aangezien het eigenlijk een kleine buitenbak is kan ik haar ook niet met hooi de hele dag laten staan. Mijn moeder en grootvader hebben ook beide hun paard daar op stal. Mijn grootvader komt dagelijks naar stal toe om zijn paard te longeren en verzorgen. Op de dagen dat ik dus niet kan rijden/longeren door school doet hij dat voor mij. Dan ga ik meestal na de les alsnog meteen langs stal om haar op het gras te zetten bijvoorbeeld. Ik heb er ook voor gezorgd dat ze 's avonds een portie hooi krijgt, dat gebeurde namelijk niet van de stal zelf uit want die geven enkel 's morgens hooi. Ze staat op een royaal bed stro dus in principe heeft ze de hele dag knabbel, 's middags krijgt ze van mijn grootvader vaak ook een oud broodje of wat anders...

Al bij al komt ze dus zeker minstens 1 keer per dag buiten, meestal 2 keer maar zou ik toch niet op zoek gaan naar een weitje in de buurt waar mijn paard en dat van mijn moeder samen op kunnen? Ik weet dat er mensen op stal zijn die de weide aan de overkant van de straat gebruiken en ik zou maar wat graag mijn paard daar bij mogen zetten. Al was het maar 1 keer per week! Dit blijkt echter moeilijk te liggen en ik ben er vrij zeker van dat ze dit niet kunnen toelaten omdat dan waarschijnlijk iedereen dat wel wil. Vooral het sociaal contact vind ik zo sneu nu, ze staat wel niet tussen vier muren (heeft een buitenstal en tralies in de muur zodat ze kan neuzen met de buurman) maar dat is toch echt niet hetzelfde als lekker op de weide met vriendjes. Op de vorige stal was ze echt het typische 'stal-paard' zoals velen het kennen: woensdag, zaterdag en zondag was rijdag en de rest van de week stond ze bijna altijd op stal en had ze geen contact met andere paarden door tralies bijvoorbeeld. Maar toch bleef ik mezelf een 'slechte eigenaar' voelen. Is dit terecht of overdrijf ik en valt dat allemaal wel mee en zijn er paarden die het slechter stellen? Zo weinig mensen op die stal lijken er een probleem mee te hebben maar ik voel me er echt niet goed bij.

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:19

Kunnen je moeder en grootvader overdag jouw paard niet losgooien met die van hun?
Dan komt je paard er iig twee keer per dag uit en heeft hij sociale contacten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:21

Goof schreef:
Kunnen je moeder en grootvader overdag jouw paard niet losgooien met die van hun?
Dan komt je paard er iig twee keer per dag uit en heeft hij sociale contacten.

Ja ze wordt vaak door mij losgegooid met het paard van mijn moeder. En op dukke dagen doet zij dat inderdaad in mijn plaats...

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:22

Als je gaat zoeken vindt je echt wel slechter, dus pin je daar niet op vast.

Imo moet een paard minimaal een ruim dagdeel buiten staan met andere paarden. Vrij kunnen bewegen en kroelen met soortgenoten.

Rijden/longeren/wat dan ook valt imo niet onder de buiten-tijd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:24

Palmera schreef:
Als je gaat zoeken vindt je echt wel slechter, dus pin je daar niet op vast.

Imo moet een paard minimaal een ruim dagdeel buiten staan met andere paarden. Vrij kunnen bewegen en kroelen met soortgenoten.

Rijden/longeren/wat dan ook valt imo niet onder de buiten-tijd.

Nee precies, dat vind ik dus ook. Ik kan wel heel de tijd uren grazen met haar en met ons ander paard op de paddock zetten maar niks gaat toch boven een paar uur op de wei? Dat is imo nog steeds 'vrij bewegen'... Grazen is natuurlijk al goed, maar terwijl de hele tijd aan de longe hangen is toch niet echt vrij bewegen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:26

Heel eerlijk? Als mijn paarden zo weinig buiten zouden kunnen komen bij mij zou ik ze verkopen. Dat gun ik ze niet.

Dus ik zou toch op zoek gaan naar oplossingen in je omgeving en indien nodig dan de straal maar uitbreiden en meer reistijd voor lief nemen. Mocht dat niet lukken dan als laatste optie www.marktplaats.nl

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:30

Verkopen wil ik echt niet... Zou een halve stal/verzorger missschien eerst eens willen proberen dan. Ze komt nu minstens 2 uur per buiten. Met een verzorger zou dat er toch al op vooruit moeten gaan. Ik vind het gewoon zo moeilijk om haar uit handen te geven, ook al weet ik dat dat egoïstisch is. Veel mensen op stal hebben een regeling met anderen waardoor hun paard 3-4 keer per dag kan buiten komen. Ik moet me daar echt gewoon over zetten denk ik.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:34

Ik zou dit voor mijn paard niet voldoende vinden. Een dagdeel ook niet, overigens. Paarden zijn gemaakt om buiten te zijn. Niet alleen voor sociale contacten en frisse lucht maar ook bv hun hele spijsvertering is daarop ingesteld. Hun hoefmechanisme ook.
Ik zou op de een of andere manier zorgen dat je paard meer naar buiten kan en snap dus ook je gevoel erover nu.

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:36

Heleennn schreef:
Veel mensen op stal hebben een regeling met anderen waardoor hun paard 3-4 keer per dag kan buiten komen. Ik moet me daar echt gewoon over zetten denk ik.


Zo'n constructie kun je zelf toch ook regelen? En eigenlijk is dat ook wat ik bedoelde met mijn eerste opmerking. Of gaan jij, je moeder en je opa altijd tegelijkertijd?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:41

Binnen twee jaar ga ik op kamers, dan zou ik haar op een stal zetten waar ze 24/7 buiten staat omdat ik dan niet moet wakker liggen over het feit dat ze niet gelukkig is. Mijn vader betaalt nu het stalgeld omdat ik simpelweg niet genoeg verdien met mijn studentenjob door het weinig aantal uren dat ik kan doen ivm studies. Ik weet dus niet hoe ik mijn ouders ooit kan overtuigen om mijn paard daar te stallen. En al helemaal niet zo net voor de winter. Die stal is ook 45 min rijden, ik heb wel een eigen auto maar die afstand gaat ook behoorlijk doorwegen, dat weet ik nu al. Dus ik kan geen kant op nu, tenzij ik die weide aan de overkant van de stal geregeld krijg. Daar ga ik zo meteen eens een berichtje voor sturen. Een nee heb ik en een ja kan ik krijgen...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:42

Goof schreef:
Heleennn schreef:
Veel mensen op stal hebben een regeling met anderen waardoor hun paard 3-4 keer per dag kan buiten komen. Ik moet me daar echt gewoon over zetten denk ik.


Zo'n constructie kun je zelf toch ook regelen? En eigenlijk is dat ook wat ik bedoelde met mijn eerste opmerking. Of gaan jij, je moeder en je opa altijd tegelijkertijd?

Nee ik probeer dat zoveel mogelijk te spreiden. Mijn moeder heeft zelden tijd, maar mijn grootvader gaat altijd in de voormiddag en ik steeds in de (late) namiddag. Zo'n constructie zou ik heel graag opzetten, maar zoveel mensen aan mijn paard vind ik geen veilig idee. Wat als er iets fout gaat?

Just_bo

Berichten: 253
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:49

Opzich is een paard naar de paddock brengen niet erg risicovol, toch? Het lijkt me een mooie regeling als jullie allemaal de paarden in de paddock zetten als jullie er zijn, zo komen ze er allemaal vaker uit en kunnen lekker even kroelen oid. Of anders met een paar stalgenootjes? Die weide aan de overkant zou natuurlijk de mooiste oplossing zijn :j

Natuurlijk zijn er paarden die niet eens dagelijks uit de stal komen, maar imo is dat kwaad met kwader vergelijken.

Succes met het vinden van een oplossing!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:51

Nee maar ik denk dan aan dingen zoals een paard dat plots kreupel is, of dat zich los trekt etc... Zoals ik al eerder zei kan ik me daar niet goed overheen zetten. Terwijl ik weet dat als ik het een aantal keer heb gehad het ook wel prima is.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:08

Ik begrijp dat je je niet goed voelt bij dit scenario. Het is inderdaad tegennatuurlijk voor een paard om zo veel binnen te staan.
Wel vind ik het een wat rare situatie, dat jullie daar met drie familieleden met elk een paard staan. Zou het dan niet beter zijn om samen uit te kijken naar een stuk weiland om jullie paarden daar samen op te zetten er er een kleine piste en/of paddock aan te leggen ? Als ik het goed gelezen heb, heeft je grootvader vooral in de voormiddag tijd, jij in de namiddag/avond en dan zal je moeder voor of na ook nog wel eens kunnen gaan kijken naar de paarden ? Zo hoef je er geen vreemden bij te betrekken en is er toch meer dan eens controle bij de paarden. Of is het niet zo eenvoudig een geschikte plek te vinden in jullie buurt ?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:10

Ik snap niet dat mensen voor hun eigen plezier hun paard 22uur per dag opsluiten in een klein hokje. :n Het zijn bewegingsdieren... Een hond de hele dag in de bench is zielig maar dit mag wel?

Ik zou als een gek een andere stal zoeken TS, dan maar zelf minder vaak naar je paard kunnen. Jij bent er maar 2 uur, jouw paard 24uur.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:19

Ik zou op zoek gaan na een andere stal. Zo lang binnen staan zou ik geen fijn gevoel bij hebben. En dan 2 keer op een dag hooi zou ik ook te weinig vinden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:22

1x per dag ruwvoer..serieus?? En dat samen met t feit dat ze niet een fatsoenlijke dag naar buiten kunnen lijkt mij niet meer van deze tijd! Hoog tijd voor een andere stal!! Begrijpelijk dat je t idee hebt je paard tekort te doen..Zou ik zeker ook zo voelen! 25/7 buiten moet ik ook niet aan denken ( op de zomermaanden na)..Maar dit is t andere uiterste!

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:22

Als ze 's zomers wel buiten komen maar 's winters de bodem te slecht is dan is dat tamelijk normaal hoor. Alhoewel het niet ideaal is.Als je verder tevreden bent over de stalling dan zou ik hetgewoon oplossen door er vaker heen te gaan.Volmaakte stallingen bestaan niet omdat de wereld niet volmaakt is. In elk geval absoluut geen gezeur over verkopen ofzo,want ergens anders zijn weer andere problemen.Als jij van je paard houdt dan heeft ze hetgewoon goed bij jou. /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:24

pol1 schreef:
1x per dag ruwvoer..serieus?? En dat samen met t feit dat ze niet een fatsoenlijke dag naar buiten kunnen lijkt mij niet meer van deze tijd! Hoog tijd voor een andere stal!! Begrijpelijk dat je t idee hebt je paard tekort te doen..Zou ik zeker ook zo voelen! 25/7 buiten moet ik ook niet aan denken ( op de zomermaanden na)..Maar dit is t andere uiterste!



Zo mee eens! Ik vind dit ook echt niet normaal! Een van de redenen waarom ik destijds van een pensionstal vertrokken ben. Helaas wordt dit heel normaal gevonden tegenwoordig.....Heb ze nu gelukkig thuis, waar ik de boel zelf kan regelen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 18:25

Marilu schreef:
Ik begrijp dat je je niet goed voelt bij dit scenario. Het is inderdaad tegennatuurlijk voor een paard om zo veel binnen te staan.
Wel vind ik het een wat rare situatie, dat jullie daar met drie familieleden met elk een paard staan. Zou het dan niet beter zijn om samen uit te kijken naar een stuk weiland om jullie paarden daar samen op te zetten er er een kleine piste en/of paddock aan te leggen ? Als ik het goed gelezen heb, heeft je grootvader vooral in de voormiddag tijd, jij in de namiddag/avond en dan zal je moeder voor of na ook nog wel eens kunnen gaan kijken naar de paarden ? Zo hoef je er geen vreemden bij te betrekken en is er toch meer dan eens controle bij de paarden. Of is het niet zo eenvoudig een geschikte plek te vinden in jullie buurt ?

Hoezo is dat een rare situatie? Ik ben een actieve dressuurruiter dus heb de faciliteiten van deze stal nodig, mijn grootvader laat zijn paard door een ander rijden maar dat is ook een wedstrijdpaard dus moet gewoon in training blijven staan. Ik denk niet dat zij geïnteresseerd zullen zijn in een eigen stuk grond. Heb wel iets gevonden op 10 min met de auto met weide+stal maar dat ze niet de hele tijd onder toezicht staan stelt me niet gerust...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:26

anjali schreef:
Als ze 's zomers wel buiten komen maar 's winters de bodem te slecht is dan is dat tamelijk normaal hoor. Alhoewel het niet ideaal is.Als je verder tevreden bent over de stalling dan zou ik hetgewoon oplossen door er vaker heen te gaan.Volmaakte stallingen bestaan niet omdat de wereld niet volmaakt is. In elk geval absoluut geen gezeur over verkopen ofzo,want ergens anders zijn weer andere problemen.Als jij van je paard houdt dan heeft ze hetgewoon goed bij jou. /3


Ehh volmaakt is ook weer het andere uiterste maar je mag toch verwachten dat er in de wintertijd paddocks beschikbaar zijn!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 18:26

Wesco schreef:
Ik zou op zoek gaan na een andere stal. Zo lang binnen staan zou ik geen fijn gevoel bij hebben. En dan 2 keer op een dag hooi zou ik ook te weinig vinden.

Ja in de weekenden als ik daar ben voer ik de hele dag door. Ik geef ook les op deze stal dus dan geef ik mijn paard om de twee uur ofzo een verse portie hooi. Ik heb het gewoon echt goed voor met mijn paard en wil echt het beste voor haar maar ik loop gewoon steeds met m'n kop tegen de muur door de beperkingen die langs alle kanten de kop op steken...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 18:29

anjali schreef:
Als ze 's zomers wel buiten komen maar 's winters de bodem te slecht is dan is dat tamelijk normaal hoor. Alhoewel het niet ideaal is.Als je verder tevreden bent over de stalling dan zou ik hetgewoon oplossen door er vaker heen te gaan.Volmaakte stallingen bestaan niet omdat de wereld niet volmaakt is. In elk geval absoluut geen gezeur over verkopen ofzo,want ergens anders zijn weer andere problemen.Als jij van je paard houdt dan heeft ze hetgewoon goed bij jou. /3

Met die gedachte probeer ik mezelf ook te sussen ja, maar dat blijft niet werken voor mij. Helaas...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:29

Picasso schreef:
pol1 schreef:
1x per dag ruwvoer..serieus?? En dat samen met t feit dat ze niet een fatsoenlijke dag naar buiten kunnen lijkt mij niet meer van deze tijd! Hoog tijd voor een andere stal!! Begrijpelijk dat je t idee hebt je paard tekort te doen..Zou ik zeker ook zo voelen! 25/7 buiten moet ik ook niet aan denken ( op de zomermaanden na)..Maar dit is t andere uiterste!



Zo mee eens! Ik vind dit ook echt niet normaal! Een van de redenen waarom ik destijds van een pensionstal vertrokken ben. Helaas wordt dit heel normaal gevonden tegenwoordig.....Heb ze nu gelukkig thuis, waar ik de boel zelf kan regelen.


Ik heb dan wel een pensionstal maar vind het meer dan normaal dat een paard iig een fatsoenlijke dag buiten komt! Snap überhaupt niet dat er nog stallen mogen bestaan die dit niet bieden..is een levensbehoefte van een paard!

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:30

Tja ik ben ook geen voorstander van een paard zolang op stal en zo weinig los in de wei. Ik zou toch proberen een oplossing te vinden zodat je paard wat meer paard kan zijn.