De wei uitmesten met soort bolderkar ipv kruiwagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

De wei uitmesten met soort bolderkar ipv kruiwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 11:57

Mensen die de wei uitmesten kennen het probleem vast wel, nu het weer herfst is.
Een zware kruiwagen door de modder heenduwen is niet al te lekker voor je rug.
Wij hebben op stal een zgn kalverkruiwagen. 2 wielen eronder, lekker laag, dus prima te vullen en mee te rijden (trekken ipv duwen). Alleen het kiep-punt zit zo verrekte laag, dat je en volle kruiwagen alsnog met veel kracht moet zien te liften. Hierbij ging het vorige week mis en ben ik gigantisch doormijn rug gegaan.

Ik ben nu op zoek naar alternatieven.

Er zijn mooie 2wielige kruiwagens met kiepmechaniek. Alleen zijn dat al snel kruiwagens van > 200 l, veel te groot om practisch mee te werken en ook om ergens te laten als die niet in gebruik is.

Nu kom ik net dit tegen:
Afbeelding
Afbeelding

Een soort van bolderkar van 75 l met kiepsysteem.
Ik vroeg me af of dit zou werken met het uitmesten van de wei.
Iemand toevallig ervaring met zoiets? Waarom werkt het wel, of waarom werkt het absoluut niet?
Deze mag tot 300 kg beladen worden volgens de omschrijving.

piezze

Re: De wei uitmesten met soort bolderkar ipv kruiwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:02

Geen ervaring maar de moeilijkheid zit hem in het leegkiepen. De relatieve lange bak maakt het zwaar om vanuit de laagte naar boven te halen en leeg te kiepen.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:18

piezze schreef:
Geen ervaring maar de moeilijkheid zit hem in het leegkiepen. De relatieve lange bak maakt het zwaar om vanuit de laagte naar boven te halen en leeg te kiepen.

... ik kiep een volle kruiwagen nog wel eens *zijwaarts* leeg. Ziet er een beetje doepig uit misschien, maar scheelt een hoop gewicht. Lukt met zo een vierwieler ook wel, maar vast ook met de vermelde tweewieler uit de OP.

(Denk maar zo... een beetje kruiwagen kantelt zelfs *vrijwillig* op zijn zijkant. Is iedereen vast wel eens overkomen? :') )

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:21

Ja geen idee waar je de mest heenbrengt maar 9 van de 10x is het tegen een berg op en dan is trekken niet de makkelijkste manier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 12:32

Nee, het hoeft geen berg op, gewoon een verharde plaats. Stalhouder maakt de berg zelf met de shovel, wij gooien het gewoon voor de berg op de verharding van de mestplaat neer.
Trekken lukt wel, dat doe ik nu met zware kruiwagens ook.

Ik hoop/verwacht eigenlijk dat het kieppunt zo zit tov van de achterste wielen dat hij min of meer vanzelf kiept als je vooraan de vergrendeling losmaakt. Zo werken de kiepmechanismen van de kruiwagens die ik ken iig wel.
Maar dat is dus wel een belangrijk punt om op te letten als ik zo'n ding ga bekijken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-11-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:33

Ik heb zon grote groene kruiwagen, 180 liter, met 2 wielen. Die is erg makkelijk te kiepen. Vrees dat zon bolderkar op elke hobbel en bobbel gaat lopen wiebelen en instabiel wordt. Bij mij zou zon ding gegarandeerd een keer om gaan :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 12:38

Die grote groene kruiwagens ken ik idd ook. Ook die met 2 wielen,
Nadeel vind ik dat ze eigenlijk net aan de hoge kant zijn, ik moet een flinke zwaai maken met mn mestboy-bakje, wat mijn rug ook al niet altijd even prettig vindt.
En mijj andere gevaar is dat ze zo groot zijn en dat ik ze dan te vol ga gooien en dan dus een te zware kruiwagen moet trekken/duwen/kiepen.
Voor mijn rug is het beter als ik vaker heen en weer loop, dus beter een kleinere kruiwagen die bij voorkeur ook laag is.
Daar was ik al drukdoende mee met zoeken, toen ik dus ineens die bolderkar tegenkwam,
En er zal vast een reden zijn dat bijna iedereen met een kruiwagen uitmest, maar ik dachtm wie weet werkt dit ook wel?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:47

Ja je zou misschien het grootste deel van de mest achterin kunnen gooien maar ik denk dat het wel vaak naar de mestvaalt lopen is. En boj zware bodem zal het zwaar trekken zijn denk ik.Kruiwagen gaat meer in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 13:03

Wij hebben 80 l kruiwagens, dus daar zal toch niet veel meer in gaan als in een 75 l bolderkar?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:39

piezze schreef:

Vooraan de bak zit een handvat. Ik zie wel mogelijkheden om met een touwtje oid een hoger te bedienen systeem te maken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:48

Ik had een kleine verlaagde kruiwagen, met een handig kieppunt. Hierdoor kostte het totaal geen moeite om hem om te kiepen. Je hoefde hem alleen maar achteruit te trekken om alles eruit te krijgen. Je moet alleen oppassen dat je achterin begon met laden anders kiepte ie uit zichzelf om. Deze had ook 2 wielen, zodat ie makkelijk te rijden was en hij was heel licht. Enige nadeel was dat je er niet heel veel in kon laden. Dat was voor mij niet erg. Met rugklachten wil ik toch niet zo'n volle kruiwagen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:37

Op zich interessant! Ik denk alleen wel dat vier dikke wielen zich ook niet heel gemakkelijk door de drek laten trekken.

aruals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:55

Hoe werkt het uitkiepen dan? Ziet er uit alsof je alsnog die hele bak moet tillen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:58

Lijkt me heel zwaar trekken door de modder, een volle kruiwagen duwen is al zwaar. Maar op zich is het wel een leuk idee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:01

Wij hebben zo'n soort ding, niet dezelfde maar het idee is hetzelfde. Het werkt niet echt handig om handmatig mee uit te mesten, hij is echt zwaar om te duwen/trekken (zelfs als hij leeg is) en kiepen is nog zwaarder, hoewel op de onze een 'kiephulp' zit. Enige manier waarop ik hem fijn vindt is als hij achter de zitmaaier hangt. Anders mest ik liever met een gewone kruiwagen uit. :j

Qua hoogte scheelt die van ons niets met een gewone kruiwagen, hij is zelfs een paar cm hoger

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:06

En als je in plaats van met een mestboy, met een mestvork uitmest? Dat vind ik zelf altijd makkelijker (en al helemaal met modder).