Aanschaf paard?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijnjay

Aanschaf paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 09:57

Beste bokkers!

Ik ben lang niet op bokt geweest en ben de laatste tijd een stille lezer. Ik ben al 3/4 jaar niet meer echt bezig geweest met paarden waar ik heel erg van baalde natuurlijk.

Nu heb ik rondgezocht en ben ik wat paardjes tegengekomen waar ik lekker mee bezig kan zijn. Het eigenpaard idee spookt al heel lang door mijn hoofd. En nu ben ik helemaal verliefd geworden op een paard :+ (Totaal niet waar ik voor wou gaan als ik er klaar voor was, maar ik heb het gevoel dat dat bij heel veel mensen gebeurd :') )

Het is allemaal nog niet zeker, maar ik ben al aan het rond zoeken en het kostenlijstje aan het samenstellen!

Ik heb naar hoefsmeden gezocht en de voor en nadelen van natuurlijk bekappen en normaal bekappen. Ik ben er uit dat natuurlijk bekappen meer mijn ding is. Alleen ik kan geen goede hoefsmid vinden en de kosten ervan. (Liever geen discussie hierover maar tips zijn altijd welkom natuurlijk!)

De stalling heb ik al (weiland met bak, verlichting, inloopstal en maatjes. Hij staat hier al z'n hele leven.) Dit zal ongeveer 30,- per maand worden.

Nu heb ik wat vragen, het is een 12 jarige kwpn'er met een vervelend verleden.

Welk voer zou het beste zijn? Ik weet niet precies wat die nou krijgt.

Heeft er iemand ervaring met goede hoefsmeden in Noord-Brabant die natuurlijk bekappen?

Eventuele tandarts tips?

Het is best een verhaal maar ik vind het fijn als jullie het helemaal gelezen hebben! Ik wil namelijk alles voorbereid hebben en ook dat ik dadelijk naar mijn moeder kan stappen en alles al heb uitgezocht! Ik hoop op tips natuurlijk!! *\o/*

Nog even 2 (slechte) foto'tjes van de knapperd <3

Afbeelding

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:02

Ik heb Adwin nooyens, van te voet en te paard, als bekapper.

Qua voeren is het handig om te weten wat je met hem gaat doen. Ik ben zelf niet voor krachtbrok. Dus mijn paardje krijgt een vitamine en mineralen korrel. Aangevuld met lijnzaadolie voor langzame energie. Na hard werken krijgt ze slobber.

Tandarts is mijn dierenarts :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:09

Ik zou nog even heel kritisch naar de stal kijken, waarom kan dat zo goedkoop? Heb je extreem veel geluk, blijft hij deels van de stal of is dat de prijs voor een soort lease-constuctie? Voor 30 euro kan de stalbaas namelijk nooit uit zijn kosten komen, dus meestal zit er dan een addertje onder het gras.
Mocht het wel een meevaller zijn, wees er dan wel van bewust dat als je ooit gaat verhuizen met hem dat je opeens een stuk meer geld moet ophoesten (goedkope stalling is normaal 100-150 euro, normale prijzen beginnen vaak vanaf 200).

Hoe zit hij ook in zijn gewicht? Op de eerste foto vind ik hem moddervet lijken, op de andere valt dat wel mee. Mocht je ermee de sport in willen zou ik iemand met kennis even naar hem laten kijken, ik vind hem vanaf de foto's niet de meest voordelige bouw hebben.

Ik ben zelf geen fan van natuurlijk bekappen, mijn stalgenootje doet dit wel. Die is volgens mij 40 euro per bekapbeurt kwijt.
Wat betreft voer is het altijd een beetje kijken waar je paard goed op reageert en hoe hoog hij in het werk staat. Mooi hooi is natuurlijk wel altijd belangrijk. Qua krachtvoer zou ik vragen wat hij nu krijgt en dan zelf even bedenken of je dat wilt veranderen.

Wat een paard nu per jaar/maand kost is een keer uitvoerig besproken op bokt, even zoeken en je hebt het topic zo te pakken denk ik.

Jasmijnjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 10:26

Nessa schreef:
Ik heb Adwin nooyens, van te voet en te paard, als bekapper.

Qua voeren is het handig om te weten wat je met hem gaat doen. Ik ben zelf niet voor krachtbrok. Dus mijn paardje krijgt een vitamine en mineralen korrel. Aangevuld met lijnzaadolie voor langzame energie. Na hard werken krijgt ze slobber.

Tandarts is mijn dierenarts :)

Super bedankt! Ga eens kijken naar hem. En dierenarts heb ik al, even nakijken of hij ook paardentandarts is. :j

mooney schreef:
Ik zou nog even heel kritisch naar de stal kijken, waarom kan dat zo goedkoop? Heb je extreem veel geluk, blijft hij deels van de stal of is dat de prijs voor een soort lease-constuctie? Voor 30 euro kan de stalbaas namelijk nooit uit zijn kosten komen, dus meestal zit er dan een addertje onder het gras.
Mocht het wel een meevaller zijn, wees er dan wel van bewust dat als je ooit gaat verhuizen met hem dat je opeens een stuk meer geld moet ophoesten (goedkope stalling is normaal 100-150 euro, normale prijzen beginnen vaak vanaf 200).

Hoe zit hij ook in zijn gewicht? Op de eerste foto vind ik hem moddervet lijken, op de andere valt dat wel mee. Mocht je ermee de sport in willen zou ik iemand met kennis even naar hem laten kijken, ik vind hem vanaf de foto's niet de meest voordelige bouw hebben.

Ik ben zelf geen fan van natuurlijk bekappen, mijn stalgenootje doet dit wel. Die is volgens mij 40 euro per bekapbeurt kwijt.
Wat betreft voer is het altijd een beetje kijken waar je paard goed op reageert en hoe hoog hij in het werk staat. Mooi hooi is natuurlijk wel altijd belangrijk. Qua krachtvoer zou ik vragen wat hij nu krijgt en dan zelf even bedenken of je dat wilt veranderen.

Wat een paard nu per jaar/maand kost is een keer uitvoerig besproken op bokt, even zoeken en je hebt het topic zo te pakken denk ik.

Jaa het lijkt natuurlijk veel te mooi om waar te zijn. Het is een oude man van 80, dit paard is voor hem te heet en te moeilijk. Hij wil hem ook niet perse kwijt maar liever wel. Hij heeft overal wat weilanden met Shetlanders, herten en paarden. Een vriendin van me staat in 1 weiland met een fjorden hengstveulen, deze staat daarbij. Dus dan kunnen we de kosten samen delen.( hij vraagt inderdaad weinig voor het weiland omdat hij het super leuk vind dat we er komen.)

Hij ziet er inderdaad niet zo mooi uit, er word ook niets met hem gedaan en hij is een lange tijd mishandeld geweest. Zijn wintervacht komt ook niet helemaal lekker door en hij heeft inderdaad een rare bouw :') hij krijgt hooi en 24/7 gras.

Ik wil niet de sport in. Ik wil er lekker mee hobbelen, wat dressuurmatig rijden soms een sprongetje. Lekker recreatief en vooral buitenritten! Ook wil ik gaan grondwerken en vrijheidsdresuur gaan doe met hem. (Misschien ooit een dresuurwedstrijdje maar meer niet.)

Ook ben ik ervan bewust dat die ooit verplaatst zal moeten worden ben ook naar een Back-up plan aan het kijken. Ik wil hem sws op een wei mrt inloopstal omdat die dit al zijn hele leven gewend is. En over ene halfjaar ben ik klaar met mijn opleiding en dan begin met een vaste baan. Dus ook een vast inkomen!

darkadia

Re: Aanschaf paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:38

Ben je al zeker dat je dan direct een vaste baan hebt? Ik heb ook eerder dan de planning was de stap gezet naar een eigen, maar dit heeft door nog geen stabiele financiële situatie wel een hoop geldzorgen veroorzaakt zo nu en dan... Niet heel prettig, maar verkopen is geen optie. Hooguit tijdelijk in bruikleen Ofzo.

Natuurlijk bekappers was volgens mij ook een site waar je aantal kon vinden, die weet ik even niet meer.
Landje is inderdaad goedkoop, komt daar wel nog ruwvoer bij voor de winter enzo??

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:01

Lijkt me dat er bij die 30 euro voor die stal ook nog kosten voor hooi bij komen? ik vindt 30 euro wel heel weinig en vraag me af of dat wel klopt. of is dat alleen dat het paard er staat en komen er dan nog kosten bij?

die man is 80? Ga dan niet uit van 30 euro stalgeld maar van het normale stalbedrag wat ze bij stallen in de buurt vragen. ik zou rekenen op 200 euro en kijken of je dat kan betalen en het daar ook vanaf hangen. heel cru gezegt, die man is 80 en het kan zo maar afgelopen zijn :o
of dat hij ziek wordt, naar verpleeghuis moet whatever. en dan moet je daar weg. en dan? dan heb jij altijd rekening gehouden met het lage stalgeld en moet je ineens het 6 dubbele of meer betalen om je paard ergens kwijt te kunnen.
ik kan het weten, ik had een pony die ik van de vorige eigenaar/mijn baas over had gekocht. hij zou daar altijd mogen blijven staan. gratis. niet dus. na 2 jaar moesten ze verhuizen en kon ik wat anders zoeken. van gratis stal ging ik naar een stal van ruim 200 euro. iets waar ik toen niet echt rekening mee gehouden heb.

houd rekening met de dierenarts kosten. kunnen hoog oplopen. mijn pony heeft verder nooit wat gehad maar nu een ziekte voor de rest van zn leven. voor 95 euro medicijnen per maand.

paardlief moest een aangepast zadel a 1700 euro. paardlief heeft meerdere malen op de kliniek gestaan, heeft me al ruim 9000 euro gekost. hoppa, 1500 euro kwijt voor 1,5 week kliniek en behandeling. heeft een paar maanden medicatie gehad a 65 euro per flesje per 5 dagen. extreme gevallen maar dat kan gebeuren. zou zeker zorgen dat je een apart potje voor dierenartskosten hebt. minimaal met 1500 euro.

ik betaal zo'n 40 euro per bekapbeurt van een natuurlijk bekapper.

Jasmijnjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 11:44

darkadia schreef:
Ben je al zeker dat je dan direct een vaste baan hebt? Ik heb ook eerder dan de planning was de stap gezet naar een eigen, maar dit heeft door nog geen stabiele financiële situatie wel een hoop geldzorgen veroorzaakt zo nu en dan... Niet heel prettig, maar verkopen is geen optie. Hooguit tijdelijk in bruikleen Ofzo.

Natuurlijk bekappers was volgens mij ook een site waar je aantal kon vinden, die weet ik even niet meer.
Landje is inderdaad goedkoop, komt daar wel nog ruwvoer bij voor de winter enzo??

Ik ga dadelijk stage lopen, daarna kan ik daar meteen aan de slag dus dat is 80% zeker. Heb nu ook een baan waarmee ik 150/200 per maand verdien.

Tieme schreef:
Lijkt me dat er bij die 30 euro voor die stal ook nog kosten voor hooi bij komen? ik vindt 30 euro wel heel weinig en vraag me af of dat wel klopt. of is dat alleen dat het paard er staat en komen er dan nog kosten bij?

die man is 80? Ga dan niet uit van 30 euro stalgeld maar van het normale stalbedrag wat ze bij stallen in de buurt vragen. ik zou rekenen op 200 euro en kijken of je dat kan betalen en het daar ook vanaf hangen. heel cru gezegt, die man is 80 en het kan zo maar afgelopen zijn :o
of dat hij ziek wordt, naar verpleeghuis moet whatever. en dan moet je daar weg. en dan? dan heb jij altijd rekening gehouden met het lage stalgeld en moet je ineens het 6 dubbele of meer betalen om je paard ergens kwijt te kunnen.
ik kan het weten, ik had een pony die ik van de vorige eigenaar/mijn baas over had gekocht. hij zou daar altijd mogen blijven staan. gratis. niet dus. na 2 jaar moesten ze verhuizen en kon ik wat anders zoeken. van gratis stal ging ik naar een stal van ruim 200 euro. iets waar ik toen niet echt rekening mee gehouden heb.

houd rekening met de dierenarts kosten. kunnen hoog oplopen. mijn pony heeft verder nooit wat gehad maar nu een ziekte voor de rest van zn leven. voor 95 euro medicijnen per maand.

paardlief moest een aangepast zadel a 1700 euro. paardlief heeft meerdere malen op de kliniek gestaan, heeft me al ruim 9000 euro gekost. hoppa, 1500 euro kwijt voor 1,5 week kliniek en behandeling. heeft een paar maanden medicatie gehad a 65 euro per flesje per 5 dagen. extreme gevallen maar dat kan gebeuren. zou zeker zorgen dat je een apart potje voor dierenartskosten hebt. minimaal met 1500 euro.

ik betaal zo'n 40 euro per bekapbeurt van een natuurlijk bekapper.

Er word rekening mee gehouden dat de man inderdaad kan overlijden. Het weiland word nu gehoord door een meisje met haar fjordenveulen voor 75 per maand. Dus in overleg dat ik haar dan 30 per maand geef voor het weiland. Dus het hooi erbij. Inderdaad het voer word dan apart waarschijnlijk en ik moet nog uitzoeken wat ik het paard dan ga geven. Ik denk gewoon wat die nu krijgt en dat is geloof ik ruwvoer. Ik ga inderdaad ook elke maand geld opzij leggen in een 'potje' voor kosten. Er is geloof ik laatst een op maat gemaakt zadel voor het paard gekomen. Dus deze kan ik dan ook overnemen. Maar inderdaad als die daar weg moet daar moet ik nog wat op vinden maar dat lijkt me niet. Want als de man overlijd neemt het meisje dat weiland over waar haar veulen blijft staan en waarschijnlijk nog een paard van haar bij gaat komen. (Voor de handel)

Ben je wel tevreden over de natuurlijke bekapping?

momentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:49

hmm ik wil ook een eigen paard. Helaas heb ik een hoop andere kosten waardoor het nu financieel onmogelijk is... maar ooit....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:46

Jasmijnjay schreef:

Er word rekening mee gehouden dat de man inderdaad kan overlijden. Het weiland word nu gehoord door een meisje met haar fjordenveulen voor 75 per maand. Dus in overleg dat ik haar dan 30 per maand geef voor het weiland.

Ben je wel tevreden over de natuurlijke bekapping?[/quote]

maar: dat weiland is dus van die oude man? als hij komt te overlijden dan wordt met een beetje pech het spul verkocht en dan sta je op straat. of zie ik het verkeerd?

ik ben tevreden over het natuurlijk bekappen. hij stond eerst op ijzers. die zijn er toen af gehaald en door de reguliere hoefsmid gewoon elke keer bekapt.
nu sinds een paar maanden de natuurlijk bekapper. hij heeft mijn pony die zwaar hoefbevangen was, helemaal weer opgelapt.

Jasmijnjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:43

Tieme schreef:
Jasmijnjay schreef:

Er word rekening mee gehouden dat de man inderdaad kan overlijden. Het weiland word nu gehoord door een meisje met haar fjordenveulen voor 75 per maand. Dus in overleg dat ik haar dan 30 per maand geef voor het weiland.

Ben je wel tevreden over de natuurlijke bekapping?

maar: dat weiland is dus van die oude man? als hij komt te overlijden dan wordt met een beetje pech het spul verkocht en dan sta je op straat. of zie ik het verkeerd?

ik ben tevreden over het natuurlijk bekappen. hij stond eerst op ijzers. die zijn er toen af gehaald en door de reguliere hoefsmid gewoon elke keer bekapt.
nu sinds een paar maanden de natuurlijk bekapper. hij heeft mijn pony die zwaar hoefbevangen was, helemaal weer opgelapt.[/quote]

Aaah dat is fijn om te horen!

Als de man komt te overlijden koopt het meisje met het fjordenveulen dat weiland over. Die blijft daar gewoon staan en ik mag daar san ook blijven staan

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:05

Ik zou idd goed nadenken of je het ook kan betalen als je minimaal 200 per maand moet betalen.
Beloftes van andere mensen die het overkopen als hij overlijdt, klinkt mooi.. Maar er kan altijd iets gebeuren dat dat niet door kan gaan!

Succes iig.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:13

30 incl hooi? Ik ben al het dubbele aan alleen hooi kwijt .....
ik zou er nog even goed over nadenken...

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:22

Als de man overlijdt koopt het meisje van het fjordenveulen het weiland over. ??

Dat klinkt nu misschien heel goed maar dit moet je zeker weten. Nabestaanden kunnen daar heel anders over denken. Grond is veel geld waard. Voor hetzelfde geldt verkopen ze alles in 1 keer aan een koper, of willen ze het zelf gaan gebruiken.

Je denkt iets te gemakkelijk vind ik. Ik begrijp het wel want ik heb dat ook gedaan. Ik heb ook een paard aangeschaft terwijl ik nog studeerde. Goedkoop overgenomen, stalling geregeld bij een vriend inruil voor hulp op stal. Prima geregeld, tot het paard ziek werd en ten dode opgeschreven was. Paard kwijt, geld kwijt, vriend kwijt want het veroorzaakte heel veel drama en ellende (en verdriet).

Je moet echt zorgen dat je alles hebt afgedicht want je kunt voor hele grote financiele zaken komen te staan. Goed dat je incalculeert dat ze misschien duurder komt te staan. Daar moet je echt vanuit gaan. Het kan jaren goed gaan (helemaal fijn) maar het kan ook binnen een jaar mis gaan. Dan moet je een vangnet hebben.

Extr; ik vind het trouwens een leuk paard. Ze heeft een hele lieve uitstraling. Op de eerste foto lijkt het net een kruising met een Fries. Op de tweede totaal niet. Lekker wollig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:47

30E zijn 6 a 7 balen hooi.
Daar heb je per maand (in de winter) nooit genoeg aan.

Denk er ook aan dat je bij overlijden nooit zomaar de wei kan kopen.
Dat gaat via de erfgenamen en als zij niet willen verkopen of een (zeer) hoge prijs vragen; dan ben je je land dus kwijt.
Hou daar dus wel rekening mee.

Ik heb de paarden thuis, ben niet "zoveel" kwijt aan voer/onderhoud wei; maar een x de da (voor bv koliek) en je bent enkele 100den euro's kwijt.
Ik kan mijn paarden in de winter (ondanks dat ik goedkoop voer en ze nog gras hebben) niet voor 30E per paard per maand voeren.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:37

Hier ben ik al 50 euro kwijt voor 1 pak voordroog en dat is het voordeligst.
Dan nog niet eens me brok meegerekend.. maar daar krijgen ze maar 1 handje van.

Net wat de rest zeg het staat waarschijnlijk niet zwart op wit dat ze het weiland over mag kopen en voor hoeveel.
Als dit het geval is heb ze meer kans als de man komt te overlijden.

En je moet rekening houden. Wat als jullie een meningsverschil krijgen en je moet weg daar? Waar ga je dan heen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:54

Je knappert ziet eruit als een leuk beest! Als die gezond (en braaf...) is, kon je er nog wel eens een hele leuke koop aan hebben.

Een paard gezond kunnen houden op 30 euro in de maand is een sprookje. Dat kan niet. Ook niet in Brabant. Dan heb je hem op de wei staan zonder stalstrooisel en zonder bijvoeren. Dat komt niet goed. Vanaf okt/nov moet je ook een weidepaard gaan bijvoeren met in ieder geval veel ruwvoer en dat kost geld. Reken op minstens 5 euro per baaltje en zo'n groot paard heeft zeker 8 baaltjes per maand nodig. Maar datzelfde geldt ook voor het fjordenveulen - die kan ook niet gezond groot worden op hetgeen nu nog op dat weiland te vinden is. Zeker veulens hebben veel goede voedingsstoffen nodig.

Wat betreft bekappen - gewoon regulier bekappen is prima. Al die moeilijk-doenerij door bekappen 'natuurlijk' te moeten noemen. Daarnaast is de theorie van natuurlijk bekappen heel tegenstrijdig - ze bekappen de voeten platter, terwijl in de vrije natuur de paarden juist een hele steile hoef oplopen. Dus wat er nu perse zo natuurlijk aan is...? Bespaar je je centen, bel gewoon iemand die keurig kan bekappen zonder poespas.

Een paard kopen is 1 ding, een paard onderhouden is heel iets anders. Reken er maar op dat je maandelijks eerder 300 euro kwijt bent dan 30. Kun je geen 300 euro per maand betalen, wees dan wijs en doe het niet. Want wat ga je doen als het dier een keertje met koliek staat en de DA moet komen? Dan is 100 euro niets...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:03

Citaat:
Reken op minstens 5 euro per baaltje en zo'n groot paard heeft zeker 8 baaltjes per maand nodig.

Ik voer in de winter een 1/2 baal per paard per dag.
Dat is (in mijn geval) 15 balen per maand per paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:20

Tja ik vind ook dat je het allemaal een beetje te rooskleurig ziet. 30 euro per maand= sprookje. Echt. Dat kan niemand. Ik heb ze thuis staan, weiland genoeg en nog kosten ze me meer dan dat.
Een paard is wat Dees al schrijft echt meer nodig dan het verdorde gras wat er nu nog op de wei staat. Daar zit geen voeding meer in.
En dan wat als er iets met het paard gebeurd. Koliek, kreupel het kan allemaal zo en een DA kost je zo een paar honderd euro. De laatste koliek hier heeft me 1000 euro gekost. Die heeft 2 dagen in de kliniek gestaan. En die mankeerde nooit wat.

Heel eerlijk, wacht met het kopen tot je klaar bent met je opleiding en een echte vaste baan hebt. Dan kan je kijken wat je per maand over hebt en of het kan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:25

Tsja ik snap TS wel, ik heb ook tijdens mijn studie een paard gekocht en kon hem (in de Randstad) goedkoop in de wei zetten bij een vereniging in de zomer. In de winter stond hij bij een boer in de buurt. Ik dacht dat ik het allemaal goed had berekend maar uiteindelijk kostte mijn paard me toch veel meer dan van te voren gedacht. Ik werkte daardoor bijna 25-30u in de week wat ten koste is gegaan van mijn HBO-studie.

Uiteindelijk heb ik bijna 10jr later mijn paard nog steeds en is het allemaal wel goedgekomen, maar ik zou het NOOIT MEER opnieuw zo doen en bij nader inzien pas beginnen met een eigen paard als je voldoende spaargeld hebt opgebouwd en minstens 300 euro in de maand over hebt. 300 euro per maand is een goede richtlijn voor als je je paard op een niet-luxe stal wilt houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:27

Omdat dit topic is geplaatst onder een niet goedgekeurd schaduwaccount, hier een slotje.