Nieuwe omheining: Welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Nieuwe omheining: Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 20:11

Wij hebben onlangs een nieuwe woning gekocht met de paarden aan huis. Nu de winter zich heeft aangekondigd blijkt dat we toch enkele dingen dringend moeten veranderen. Zo willen we graag een nieuwe omheining rond de rijbak en paddocks.

Wat hebben jullie voor omheining? Waar heb je hem vandaag en hoe bevalt deze?

We vinden zelf een doorsteekomheining erg mooi, maar twijfelen over het te kiezen materiaal.

Mist

Re: Nieuwe omheining: Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:21

Ik heb een doorsteek omheining gehad, nadeel daarvan vond ik dat de staanders kunnnen verzwakken (scheuren) door de gaten er in. Nu (ander huis) heb ik gekozen voor hout met half ronde liggers, net zo mooi maar zonder dat je de staanders verzwakt.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:26

voor bak of paddock zijn houten palen met band ideaal. mooi, netjes, redelijk goedkoop en een lange levensduur. doordat de palen zijn behandeld vreten de paarden er niet aan. Ik wil eventueel morgen wel even een foto maken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:28

Hier stroomdraad + gaas (ivm schapen hopelijk volgend jaar).

Hout is mooi, maar als je veel omheiningen moet plaatsen geeft het een erg druk beeld. Splitsen in bv buitenomheining (dus om het hele perceel of zelfs enkel voor langs de weg en zij/achterkant veekerende heg + stroom) en de rantsoendraden. Stroomdraad er langs is erg aan te raden, want vroeg of laat zet een paard anders zijn tandjes er in.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 20:34

@ Mist : Dat is wel een punt ja. Verzwakte de staanders snel?

We hebben nu ook half ronde liggers, die staan er inmiddels zo'n 15 jaar maar vind ik niet de meest fraaie exemplaren. De liggers zijn erop gespijkerd en het hek staat inmiddels schots en scheef.

Heb je toevallig een foto van jouw hekwerk Mist? En hoelang staat dat inmiddels?

@ Tamary : We hebben nu ook al een enkel jonkie dat inderdaad zijn / haar tanden in de omheining zet. Sinds ik alles heb ingespoten met antibijt is het een stuk minder.

Melissapupa: Graag! Al heeft hout wel onze voorkeur. Bak ligt echt in onze achtertuin en is vanuit zichtbaar, vind het heel belangrijk dat het er netje en verzorgd uit komt te zien.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:38

Afbeelding

Afbeelding

Hier is het ook allemaal met hout afgemaakt. Zowel heel de weide als de piste :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:45

Sinds afgelopen zomer hebben wij deze omheining. Bestaande uit hard houten planken en balken. Materiaal gekocht en zelf geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard is deze inmiddels voorzien van 3 rijen stroomdraad.

pol013

Re: Nieuwe omheining: Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:52

Wij hebben palen met planken of half ronde leggers. De laatste zijn nieuw. Die zijn 5 meter lang en om en om vastgezet. De oude omheining (2.5m planken) staat nog behoorlijk netjes. Ik denk minimaal 10 jaar oud. De nieuwe kan niet scheef gaan staan door het om en om.
Hier eten de paarden er niet aan. Hebben er niet eens stroom op zitten.