Hi bokkers! Ik zit weer met een probleempje. Mijn verzorgpony heeft een erge vorm van zomereczeem. Nu komen er koude en vooral natte perioden aan, dus lijkt het mij beter haar op stal te zetten, aangezien er jammer genoeg geen schuilstal op haar weide staat. Het stalgebouw heeft eigenlijk rechtstreekse toegang tot de weide, maar deze is afgesloten met een draad, omdat, wanneer ik haar op stal zet, zij zo hard begint te schuren dat de stalwanden (die niet van steen maar van niet zo dik hout zijn) het bijna begeven en zij aan manen en staartwortel bloedende wondjes krijgt. Daarom was mijn plan haar op de weide te laten staan, mints ze haar daar niet kan schuren, en haar dan wanneer de jeuk weg is op stal te zetten. Al trek ik dit plan wel in twijfel aangezien het zo koud en regenachtig is. Kan ik haar gewoon op de weide laten staan? Zijn er eventueel andere oplossingen? Alvast bedankt! Groetjes, floor
Jorex
Geplaatst: 14-11-16 22:48
De muggen die zomereczeem veroorzaken zijn nu zo goed als weg, dus ik denk niet dat de pony eczeem heeft als ze nu nog zo erg schuurt. Verder loopt bij mijn eczemer de stroomdraad door in de stal dus hij kan alleen schuren aan zijn gladde pvc paal die in hun paddock staat. Niet laten schuren is gewoon marteling voor de pony. Ik zou net als ik heb gedaan een schuurplek aanleggen waar ze zichzelf niet Door bezeert. Onze paal is in beton gegoten en heeft binnenin een houten paal met daaromheen een pvc buis.
Dankje voor de tip! En gedurende de hele zomer draagt mijn pony idd een deken, mar niet als het regent zoals nu.
KittyDylan
Geplaatst: 15-11-16 17:10
Als ze evengoed jeuk houdt met regen en zonder deken, zou je wel nog de deken op kunnen houden en een regendeken erover leggen, gebeurd hier ook met veel regen
Heeft ze nu nog altijd last van de mugjes? Is het geen reactie op suikers dan? Dacht altijd dat ZE met deze kou al lang weg zou moeten zijn.
cobiie
Geplaatst: 15-11-16 17:15
Ik verbaas me er ook over als dat paard nog steeds last heeft van ZE. Niet voor niets dat veel ZE paarden in de herfst/winter juist geen jeuk hebben. Met aanschaf van een ZE paard in deze periode valt het dan ook niet altijd op dat ze last van ZE hebben, dan komt de nieuwe eigenaar in het voorjaar voor een nare verrassing te staan.
Wat is het voor wat die nu krijgt?
KittyDylan
Geplaatst: 15-11-16 17:18
Azmay schreef:
Heeft ze nu nog altijd last van de mugjes? Is het geen reactie op suikers dan? Dacht altijd dat ZE met deze kou al lang weg zou moeten zijn.
ZE heeft ook te maken met suikers. Minder suiker = minder lekker voor de mugjes.
Toch is het niet vreemd. Mijn ZE-pony schuurt nu ook nog af en toe. Pas nog korstjes op de manenkam ontdekt. Al moet het met een weekje wel klaar zijn, het weer wordt nu toch echt te slecht voor de mugjes.
Mijne heeft tot een tijdje gelede ook nog gestuurd staat nu net zonder exzeem deken, en zodra weer week boven de 10 graden is gaat de exzeemdeken gewoon weer op hij blijft 24/7 buiten staan
Mijn pony schuurt ook nog steeds. Hij staat sins 2 weken op zijn nieuwe plekje. Hij draait gewoon mee in de routine. Maar behandel hem wel gewoon nog door was hem niet meer maar nog wel 3 keer per dag allergie van puur. Vorig jaar rond deze tijd was het al lang klaar maar verbaas me ook dat hij blijft schuren. ik heb heb nu gewoon zonder deken staan. Ja zijn 200g ivb met dat hij geschoren is. En die van mij staat zo goed als suiker vrij
Vorig jaar had ze geen jeuk meer rond de kerst periode. Sterker nog, haar manen begonnen weer gewoon mooi te groeien. Maar in september, oktober, november heeft ze nog steeds veel last van de jeuk. Momenteel krijgt ze elke avond een handje korrels en hooi. Geen krachtvoer ofzo.
Het zou nu zo langzamerhand wel weg moeten trekken. Als het de komende weken nog zo heftig blijft zou ik toch maar eens gaan onderzoeken of het niet iets anders is.