Verschil vlas en houtkrullen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gabriellevdv

Verschil vlas en houtkrullen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:53

Zoals de titel al zegt;

Wat is het verschil tussen vlas en houtkrullen?

ninne1

Re: Verschil vlas en houtkrullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:59

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:51

Vlas neemt meer vocht op, zaagsel is wat zachter en eten ze minder graag dan vlas. Vlas eten is gevaarlijk

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:54

Van vlas gooi je iedere een pakje bij, met zaagsel kun je iedere week de box leeghalen en helemaal overnieuw beginnen.
Dat maakt zaagsel vele malen duurder dan vlas.

Gabriellevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:24

Ik heb het niet over zaagsel maar houtkrullen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:27

Dat is zaagsel maar dan zonder stoffilterbehandeling.
Zit er ook slijpsel van hardhout in, kun je er beter bij vandaan blijven. Vervelend fijnstof.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:11

Er zit veel verschil tussen houtkrullen (wit en ontstoft) of zaagsel (meel). Het laatste wordt veel bij kippen gebruikt.
Vlas is glad en als het vers is kun je daar lelijk op uitglijden. Paarden eten het en kunnen er koliek van krijgen. Verder prikt het gemeen als het in je sokken komt.
Houtkrul geeft een lekker rul bed, wordt niet gegeten en je klopt het gewoon van je sokken af :)
Beide nemen goed vocht op en mesten makkelijk uit. Ik heb niet het idee dat vlas zuiniger is in gebruik als houtkrul; van beide heb je al snel wekelijks een baal nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:41

Mijn ervaring is dat zaagsel (krullen, hout, whatever) heel veel sneller smerig nat en zwart wordt dan vlas. Zaagsel raakt doorweekt, bij vlas komt het vocht onderin een laag te liggen. Een zaagselstal is na 1 week gewoon erg smerig, ook om te zien. Een vlasstal is wat dat aangaat veel gunstiger.

Het "eet-spook" waar men hier op Bokt zo bang voor is bij vlas, valt voor mij in praktijk reuze mee. Ik heb die van mij al 15 jaar op vlas en zelden wordt ervan gegeten. (door de jaren heen meerdere paarden gehad). De vlas die ik gebruik zet amper uit. Een nacht in een glas water maakte het volume amper groter. In de maag is er dus ook geen gevaar voor overmatige uitzetting.
Heb ook wel eens geëxperimenteerd met zaagsel/krullen en ook met hennep, maar beide varianten waren sneller smerig en daardoor aanzienlijk duurder in gebruik dan vlas.

Het grote nadeel van zaagsel is dat het de kwaliteit van de hoeven aantast (holle wand) en dat het moeilijk afbreekbaar is en daarom minder gewild voor de mestafvoer. Alleen op dag 1 is hout in de stal leuk. Vanaf dag 2 is het troep. Bij vlas is het andersom, dat is inderdaad op dag 1 glad, maar daarna is het gewoon buitengewoon makkelijk en netjes in gebruik.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:46

Eens met bovenstaande.
Ik gebruik ook al jaren vlas en nooit problemen gehad.
En ik gebruik er ook veel minder van dan zaagsel/houtkrullen.
Stallen blijven bij mij vele malen schoner dan met krullen.
Vind het ook nog eens veel makkelijker en sneller uitmesten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:46

Houtkrul heeft een slechte naam maar dat heeft meer te maken met de slechte kwaliteit houtkrul die vaak wordt gebruikt (met hardhout er door). Uitdrogen, hoefzweer en holle wand heb ik hier nog nooit last van gehad en ik heb ze al dik 10 jaar op houtkrul staan.
Bij mij komt er ook onderop een natte laag, maar de bovenlaag is droog.
Als je een smeerkees op stal hebt zal elke bedding sneller vies worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:48

Hoe dik is de laag bij jou in de gemiddelde box?
Wat jij beschrijft heb ik hier op stal niet voor elkaar gekregen met houtkrullen, en ik begon toch echt met een laag van 20-25 cm.
Het merk wat ik toen gebruikte, wordt nu nog steeds verkocht.
Toen ik eea uitprobeerde, had ik telkens dezelfde paarden op de verschillende beddings. Mijn verschil in ervaring lag dus zeer zeker niet aan de paarden, maar echt aan het soort bedding.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:52

Ik gebruik vlas voor mijn paardjes. Het voordeel van vlas is dat het meer vocht opneemt dan houtkrullen/zaagsel. Vlas is ook fijner met uitmesten en vlas is ook beter verteerbaar dan houtkrullen/zaagsel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:53

Ik heb deels rubber matten, dus ik heb alleen achterin 1,5 meter houtkrul liggen.
Ik doe met 1 baal meer dan een week en dan ligt er een laag van echt wel 20-25 cm. (en tegenwoordig staan ze echt 's nachts weer op stal :D )
Ik heb tegenwoordig de balen van Lavor; 3 soorten en zelfs de goedkoopste is goed. Die zit iets strakker geperst en schopt dus wat moeilijker uit elkaar. Maar de middelste soort is lekker makkelijk te verdelen :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:58

Hee, dubbeldun, die van mij staan per dag zeker 10 uren op stal en het vlas ligt in de hele stal. Dat is een zwaardere belasting voor de bedding dan de situatie bij jou op stal.
Mijn leverancier is ook Lavor. Prima service en een mooi onstoft vlasproduct.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:04

Wij hebben de ene op vlas en de ander op houtvezel, halen bij beide elke dag goed de mest eruit en 1x per week alle natte plekken en dan een nieuwe baal erbij.
Houtvezelstal is vaak ietsje natter en gooi ik iets vaker een extra baal bij. Maar verder gaat het aardig gelijk op.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:39

Mijn ervaring met zaagsel is, zoals hierboven al beschreven, dat het inderdaad snel vies wordt en de hcele boel er dan weer uit mag. Ook behoorlijk stoffig trouwens bij gebruik. Met vlas en houtkrullen geen ervaring.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:43

Helaas had ik vroeger eentje die op vlas hoefzweren kreeg. Ik heb er nu 2 op stro staan en 1 (vies paard :P) op hootkrullen. Gaat erg goed, tevreden van :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:03

Houtkrullen verteren veel langzamer dan vlas. Dat is lastig als je de mest gebruikt voor bijv. de moestuin.