Hoe weidegang opbouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Hoe weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:47

Hoi,

Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar, met mijn oudere shet van 9 jaar heb ik nooit geen problemen gehad qua overgang gras hooi. Ook niet als ik besloot om hem plotseling een middag op gras te gooien. Nu is mijn jaarling een heel ander verhaal. Hij heeft last gehad van wormen en is dus gevoelig op de darmen. Ik kan ook altijd precies aan zijn mest zien wanneer ik even met zijn vriend te mennen ben geweest zo stressgevoelig is hij. Nu had ik zaterdag Alex gelongeerd en omdat er al een paar dagen nachtvorst was geweest, heeft de jaarling dus max een uurtje staan grazen. Zijn mest was op dat moment voor het eerst sinds maanden alweer een week stevig. Maar helaas heeft hij nu dus sinds dat ene uurtje gras weer dunne mest. Het begint nu na twee dagen pas weer stevig te worden..

Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat zijn darmen iedere keer zo'n opdonder krijgen. Ik ga nu sowieso gewoon het voorjaar afwachten. Wij hebben twee stukken land, waarvan eentje speciaal paardengras is en de rest volgens mij allemaal Engels raai, hij had beschikking over ons volledige land toen hij even mocht grazen inclusief een stuk waar ze normaal nooit opkomen. Ons totale grasaanbod is nog geen halve hectare. Maar nu komt de hamvraag, wat is het verstandigst om te doen qua opbouwen als ik ze er weer opzet?
Ik denk zelf dat ik ze eerst maar op het land met paardengras zet, maar verder weet ik het ook niet meer.

friesiszwart

Re: Hoe weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:02

Als hij zo stressgevoelig is zou ik zorgen dat er een 3e paardje bij zou komen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:06

Na nachtvorst bevat het gras veel fructaan, denk dat hij hier eerder op reageert dan op het gras zelf.

In het voorjaar rustig opbouwen en pas in de middag erop zetten, langzaam opbouwen tot en met de avond en dan in de nacht en vroege ochtend in de paddock houden met hooi.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:42

@Shirley, hij reageerde in de zomer ook zo hevig op gras helaas, maar toen had hij ook nog last van de wormen, hij is nu eindelijk wormvrij verklaard door de da.

Ik zet ze inderdaad alleen 's middags op de wei. Maar ik weet niet precies hoe vlug ik dit op moet bouwen en ik heb in principe te weinig gras om ze de hele week door 's middags op de wei te kunnen houden.

Ik kan niet nog een derde erbij nemen, ik kan het nu financieel net aan redden en het gaat al wel steeds ietsje beter. Hij gaat na 5 minuten drentelen ook alweer hooi eten of aandacht vragen van de buren hun merrie's. En hij begint weer met drentelen als hij zijn vriend in het zicht heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:53

Gras is als natuurproduct helaas erg variabel wat betreft voedingswaarde, sommige paarden kunnen hier niet tegen. Helemaal als hun darmen een opdonder hebben gehad. Ik zou overwegen om in elk geval voorlopig het dier helemaal niet meer op gras te zetten. Misschien wel nooit meer als het dier komende lente weer zo gevoelig reageert. Gras is echt geen must voor paarden, genoeg ruwvoer natuurlijk wel maar dat kan ook prima met bijv hooi.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:59

Misschien iets darmondersteunends aan zijn rantsoen toevoegen en hem langzaam laten wennen aan het alleen zijn als zijn vriendje even weg is. Grasopbouw met een paar min beginnen en heel langzaam uitbouwen, eventueel ook hooi aanbieden in de wei, als stabiele factor.