Ik weet niet of het hier goed staat, maar de manentop van mijn één van mijn shetlanders wordt steeds dunner. En ik heb dus geen idee waardoor en dacht, bokt kan misschien helpen met tips waar ik aan kan denken.
Het is geen jeuk, hij heeft geen schilfers, heb hem al 5 jaar en dit is pas sinds paar maanden aan de gang. Hij staat 24/7 buiten op zandpaddock, geen 'onderste balken' waar hij met zijn hoofd onderdoor gaat voor laatste sprietjes gras langs de rand. Op de wei ook geen balken (alleen draad), ook geen struiken waar hij met zijn hoofd in kan. Ik voer geen takken oid. Het zijn niet de allerbeste maatjes, dus kan mij ook niet indenken dat ze elkaars manen afknabbelen (en ook dan de vraag waarom nu, ze staan al 5 jaar samen). Manentop wordt niet geborsteld of getrokken, kunnen ook geen kinderen van buiten af bij komen.
Enige wat ik paar maanden geleden nieuw heb gekocht is een zgn. slowfeeder (fijnmazig hooinet), wat ik verticaal in de loopstal tegen een wand heb gehangen. Ik heb nog een kleine hangen, dat hangt er al jaren, maar dit nieuwe grotere net is van wat stugger materiaal. Maar als ik kijk hoe hij eet, dan schuurt hij eigenlijk niet echt langs het net. Dus daarmee zou het ook afvallen.
Ik heb vandaag nog gekeken hoe hij uit het hooinet eet. Eigenlijk raakt de manentop het net niet, tot hij van de grond gaat eten, dan schuurt het wat langs het net wat boven zijn hoofd hangt. Misschien net voldoende. Maar als dat zo is, dan moeten toch meer mensen hier ervaring mee hebben zou je denken??
Mijn paard zijn voorpluk wordt ook steeds dunner en ik heb zelf echt geen flauw idee hoe dat komt. Ik kam hem echt nauwelijks en smeer er veel cowboymagic in, dat helpt opzich wel een beetje tegen het afbreken van de haren. Ik denk dat het samenhangt met de gezondheid van je paardje, stressniveau en dergelijke.
Nee niet recentelijk geruind, staat al 5 jaar samen met zelfde merrie die niet aan zijn manen knaagt en kan mij niet indenken dat hij stress heeft of niet gezond zou zijn.
Ik zie ook geen afgeschuurde manen of strepen van schuren op de witte bles onder zijn manen. Het lijkt heel geleidelijk aan te gebeuren.
Heb nu de slowfeeder die ik zelf verdenk in ieder geval maar verwijderd. Maar als dat het is, zal het wel enige tijd duren eer het weer is aangegroeid. Maar ik hoop in ieder geval dat het niet verder verdwijnt. Zowel, dan was het niet het net
Denk het ontdekt te hebben. Het net eindigt op zo'n 35 cm vanaf de grond, precies de hoogte dat zijn manentop 'weg' is. Ik denk dat hij met het snuffelen van de restjes op de grond, onder het net, met het continu schuren zo beetje bij beetje (en dat iedere dag paar keer weer) wat wegschuurt. Kan bijna niet anders, want verder is hij gezond (pas nog laten controleren door DA). En als het ouderdom zou zijn of zoiets, dan denk ik dat ik het ook aan de overige manen en staart had moeten zien.
Trouwens zoveel topics zijn er niet over, was eerst aan het zoeken gegaan en kwam 0,0 tegen eigenlijk.
Ik heb ook een ruin die dat heeft, als hij dag en nacht buiten achter stroom staat is er niets aan de hand. Staat hij snachts op stal dan staat hij kennelijk toch wat te doen waardoor het haar slijt. Het is geen eczemer en hij heeft ook geen beestjes in zijn vacht.