Van 24/7 buiten naar (s'winters) s'nachts op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Van 24/7 buiten naar (s'winters) s'nachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:14

Wie heeft gekozen om zijn/haar paard van 24/7 buiten naar s'nachts binnen te huisvesten? Wat was daar de reden van en hoe is het bevallen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Capriootje

Re: Van 24/7 buiten naar (s'winters) s'nachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:17

Hier aan huis doen wij dat nu/straks ook. S Zomers lopen ze 24/7 buiten met overdag weide en verder in de paddock. Maar nu het zo nat is en kouder word en mijn paard zondag geheel geschoren wordt gaan ze s nachts in de boxen. Als ze de keus hebben staan ze zelf ook al veel binnen dus heb niet het idee dat ze het erg vinden. Ze staan rustig te dutten en hooi te eten :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:17

Mijn paard staat 24/7 zolang het weer het toe laat.
In de winter staat ze 's nachts binnen wanneer het vriest of heel veel regent, alle vier de paarden op stal zijn altijd blij wanneer ze naar binnen mogen en staan ook rustig op stal.

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:19

Bij ons op stal gaat het ook op deze manier. Vooral omdat het land door de regen anders helemaal kapot gelopen wordt. Maar bij ons bevalt het prima, volgens mij vinden ze het niet erg en staan rustig hun hooi te eten.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:32

Mijn paard heeft in het verleden altijd de nachten op stal gestaan. Ze is nu bijna 3,5 jaar van mij en sindsdien staat ze dag en nacht buiten. Nu de winters beduidend natter lijken te worden dan ' vroeger' en mijn paard wat lichamelijke mankementjes heeft zit ik eraan te denken om haar in de zomerperiode nog dag en nacht buiten te laten lopen en de winterperiode van s morgens 08.30 uur tot het donker word en dan de nachten in een ruime, schone box met onbeperkt hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:37

Doen veel van mijn stalgenoten ook hoor.
Zomers buiten en winters de nacht op stal
Tegen donker gaan ze naar binnen , voer ligt dan al klaar in de stal en dat gaat prima, ze weten het ook snel en staan al te wachten.
De paarden die buiten blijven...waaronder de mijne krijgen dan savonds buiten nog hun ruwvoer :j

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:48

In het verleden hebben de paarden 24/7 buiten gestaan. Nu aan huis heb ik ervoor gekozen om ze in de zomer 24/7 op de wei te zetten en 's winters 's nachts op stal. Dat bevalt toch beter. 's Nachts op stal vind ik wel fijn omdat je ze dan naar behoefte kunt voeren. De paarden lijken het ook juist ook erg prettig te vinden om met rotweer 's avonds naar binnen te gaan. Ze staan in de winter verder lange dagen op de wei (nu ca. 12 uur, het regent erg veel) en dan vinden ze het ook wel mooi geweest als ik ze 's avonds naar binnen haal. Lekker rustig hooi eten op stal en warm en droog slapen vinden ze dan echt wel fijn merk ik, zolang ze ook maar veel buiten staan. Ze geven het ook aan zodra het weer lekker genoeg is om buiten te blijven, dan zijn ze veel minder happig om zich te komen melden om naar stal te gaan. Ik kijk dus graag naar wat de paarden het prettigst vinden :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:10

Mijn pony's hebben de afgelopen 5 jaar 24/7 buiten gestaan. Reden was in de eerste instantie financieel. Ik ben gescheiden en schulden moeten maken. Groot nadeel was dat ik in de winter nauwelijks kon rijden met hun dikke shetlander vacht. Afgelopen jaar stonden ze op een land met schuilstal. Dat was al beter maar ik had meer werk aan het land en voeren als aan lol met de pony's in de winter. Afgelopen september kon ik dat land niet meer gebruiken en gezien ik financieel iets ruimer kwam te zitten ben ik naar een pensionstal gegaan. Ik vind het heerlijk. Pony's liepen na twee dagen al keurig zelf naar binnen vanaf het land en wisten prima hun plaats toen ook al. Ze staan samen in een grote stal. De jongste is geschoren en rij ik nu meerdere keren per week. De oudste heeft een verzorger en loopt ook nog voor de wagen. Die was vorig jaar behoorlijk ingevallen aan het einde van de winter dus ik hoop dat die het ook beter gaat doen. Hij is 24 jaar.

theemutsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:17

Mijn paard (haflinger) heeft vorig jaar 24/7 buiten gestaan. vond ze prima! Helaas door het wegvallen van deze stal nu een box gehuurd. Gelukkig staan ze hier de hele dag buiten (met hooi en water). Minpunt is dat ze nu dikkere benen heeft, dus blijkt toch erg slecht voor de doorbloeding. Voorlopig blijf ik staan, maar bij een aanbieding boor een prachtige 24/7 buitenstal ben ik weg! (ondanks de leuke en lieve stalgenootje(s)!

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:32

Mijn pony staat sinds 2 weken s nachts op stal. Ik vind het een prettig idee: in alle rust kunnen eten, lekker liggend slapen (deed hij eerst niet) en overdag toch voldoende naar buiten. Hij maakt de indruk het prettig te vinden. Is ook niet onrustig geweest of zo.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:46

Bij ons staan ze vanaf zaterdag ook weer 's nachts op stal en dat vinden ze echt niet erg! Gisteren heb ik ze al wat eerder binnen gezet door de vele en toen ik de bak open zetten renden ze hun stal in.

@theemutsjuh mijn paard heeft nu ook weer wat last van dikkere benen, dat is vaak alleen de eerste week als ze weer 's nachts op stal staat & daarna is dat weer over.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:50

Mijn paard werd dood ongelukkig hele dagen op de wei. Je kan zeggen hij went vanzelf maar niet dus.
Nu hij binnenkomt heb ik een heel ander paard.
Veel vrolijker en energieker .

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:56

Voorheen stond mijn paard 24/7 buiten in kuddeverband, 's zomers op de wei, 's winters met een stuk zand (=blubber), stuk verhard en een stal waar ze in konden schuilen (wat mijn paard ook veel deed). Dat was in mijn ogen een heel 'natuurlijke' manier van paarden houden. Toch niet altijd even praktisch, je moest zelf altijd door de drek en paard was 9 van de 10 keer zwart van de blubber.

Op de huidige stal loopt het weideseizoen af als er geen gras meer is en /of als het land te nat wordt. Dan is het einde gras en gaan alle paarden op stal. Ze komen dan wel minder buiten, wat ik wel jammer vind.. Maar ik denk echt dat mijn paard nu gelukkiger is, hij staat lekker droog, kan ongestoord slapen (zonder dat er een ander paard hem komt storen) en ook de regelmaat van iedere dag rond dezelfde tijd naar buiten en naar binnen geeft mijn paard rust in zijn hoofd. Ik vind het ook prettig dat ik zélf droog en schoon kan staan en niet steeds een zwart nat paard uit de drek hoef te trekken.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:56

Ik ben sinds 2 weken verhuisd en mijn paard staat nu 24/7 op het land. Vanaf volgende week zullen ze in paddocks komen te staan in onbeperkt ruwvoer in koppels van 3 en in de nacht zal hij op stal komen te staan. Dit is een hele omschakeling aangezien hij de afgelopen 9 jaar in de zomer alleen buiten kwam van 10 tot 5 en in de winter alleen een uurtje in de paddock en rijden. Als ik naar hem kijk is hij sneller gewend aan deze omschakeling dan ik zelf haha ik grap dan ook vaak 'van dressuurkakker naar modderrakker'!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:13

Hier staan ze wel 24/7 buiten, maar ze hebben een onwijs grote inloopstal die droog is en een deels met stro bedenkte betonnen ondergrond heeft. Daar kunnen ze ook hooi in een hooinet vinden. Als het veel regent vind je ze dan ook meestal daar. We hebben ze wel in de winter snachts op stal gehad en dat vind ik ook fijn.
Maar hoe het nu is kunnen de paarden volledig zelf kiezen. Ze staan ook regelmatig onder de bomen hooi te eten, dus zo happig zijn ze niet op de regen. En inderdaad, als ze overdag en op goede dagen veel buitenkomen, kunnen de paarden het prima hebben! Even droog en warm staan en lekker bijgevoerd kunnen ze weer fijn het land op denk ik zo.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:10

Van mij staan ze 's zomers 24/7 buiten op het land. April t/m november ongeveer 's winters zet ik ze 's ochtends om 6.00 buiten en haal ze savonds rond 22.00 ongeveer weer uit de paddock.

In de paddock hebben ze onbeperkt ruwvoer. Toevallig staan ze nu sinds 3 nachten pas weer snachts op stal. Ze hebben daar ongeveer een maand voor staan te dreinen dat ze naar binnen wilde.