Meer binnen of toch naar Buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eddy90nl

Meer binnen of toch naar Buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:25

Hallo bokkers!

Graag jullie mening/ervaringen
Onze paddock is uiteraard een blubberzooi aan het worden. :(
Het regent zo veel weer de laatste dagen.
Nu is mij vraag aan jullie, zouden jullie ze dan iets meer op stal laten staan of toch maar gewoon buiten in de blubber, ze zakken niet ver weg, het gaat meer om de hoeven.
Ze komen dan wel echt heel de dag buiten ( voor werk erin na werk eruit)
Ik twijfel zo want wil ze toch graag buiten hebben, en de stallen blijven schoner haha

Alvast bedankt! *\o/*

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:31

Eddy90nl schreef:
Hallo bokkers!

Nu is mij vraag aan jullie, zouden jullie ze dan iets meer op stal laten staan of toch maar gewoon buiten in de blubber, ze zakken niet ver weg, het gaat meer om de hoeven.
Ik twijfel zo want wil ze toch graag buiten hebben, en de stallen blijven schoner haha

Alvast bedankt! *\o/*

Hoe bedoel je dat het 'uiteraard' een blubberzooi wordt?

Hebben ze in de paddock ook altijd een droge plek om te staan? Daar zou ik sowieso voor zorgen. Maar ik zou er ook voor zorgen dat de rest van de paddock blubbervrij blijft.

Eddy90nl

Re: Meer binnen of toch naar Buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:34

We huren het op een stal, we mogen er vrij weinig aan doen.
Ze hebben een stuk waar het redelijk droog is.
Maar er zomaar wat aan doen is leuk gezegd, maar moet ook mogelijk zijn.
Graag jullie mening/ervaring

En het is een blubberzooi omdat het kleigrond is en het water lastig wegloopt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:40

Een droge plek zou voor mij wel een vereiste zijn. Mijn paard heeft de afgelopen dagen 4 a 5 uur in de paddock gestaan, deels nat en staat nu met de dik been van de mok. Niet relaxt dus. Mag je geen drainagebuizen ingraven? Anders iedere dag aanharken zodat het hoogste punt in het midden zit.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:44

Weidebloem schreef:
Een droge plek zou voor mij wel een vereiste zijn. Mijn paard heeft de afgelopen dagen 4 a 5 uur in de paddock gestaan, deels nat en staat nu met de dik been van de mok. Niet relaxt dus. Mag je geen drainagebuizen ingraven? Anders iedere dag aanharken zodat het hoogste punt in het midden zit.

Thanx voor je reactie.
Aanharken naar het midden toe dus? Zodat het afloopt bedoel of ben ik nu blond bezig hahaha

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:55

Wordt de paddock weleens los getrokken? Ik zou het lostrekken en erna geelzand of spoelzand opbrengen. Staat echt de hele paddock blank? Evt een gootje graven dat het water weg kan lopen. Is lastig wat te doen. Hele dag op stal is niet goed maar hele dag echt in de drek staan is ook niet goed. Op dagen dat bij ons water in de paddock staat zet ik ze in de wei. Normaal komen ze in de winterperiode een halve dag op de wei en halve dag in de paddock. Ik zou toch vragen of je niet wat onderhoudt mag plegen want de komende tijd zal het alleen nog maar erger worden met de regen/drek.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:56

Alles heeft zo z'n nadelen, maar ik zou voor buiten gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:56

Vrachtwagen zand laten komen, met 1 kom je al een heel eind kost je hooguit 300 euro als je op een ongunstige locatie zit. Zo heb ik t op een gehuurde locatie al twee keer gedaan. Reken uit wat het je per maand kost als je er nog een jaar plezier van hebt, dan is 300 niet veel.

Scheldezand is overigens prima.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:05

Lekker naar buiten, zo veel en vaak mogelijk. Een droge plek is wel fijn en als ze echt 24/7 buiten zijn, is een schuilstal een must. Hier wordt een deel van de paddock ook nat. Veenweidegebied en ja, er is al zand bijgestort.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 00:10

Bedankt allemaal

Niet heel de paddock, sommige plekken groeit wat onkruid/gras zeg maar dat is nog redelijk te doen.
Maar ook dat lopen ze kapot na loop van tijd met al het regen wat nog komen gaat.
Wij hebben op onze stal ( vereniging) te maken met een bestuur en we mogen niet erg veel van ze de laatste tijd.
Verder is het er prima hoor op stal.
Maar stel zand is geen optie, omdat het bijvoorbeeld niet mag.
Vooral waar ze hooi eten ( aan een paal in een net mag niet los) is het erg en de ingang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:17

Hoewel ik voor 24/7 buiten ben, vind ik ook dat ze een droge en zachte plek moeten hebben om te kunnen liggen. :o
Afhankelijk van hoe blubberig de paddock is, zou ik ze in de nachten op stal zetten in een dikke laag stro.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:21

Eddy90nl schreef:
Weidebloem schreef:

Thanx voor je reactie.
Aanharken naar het midden toe dus? Zodat het afloopt bedoel of ben ik nu blond bezig hahaha

Ja precies :) zodat het water naar de rand loopt. Of als je te weinig zand hebt een gootje graven :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:35

Eddy90nl schreef:
Bedankt allemaal

Niet heel de paddock, sommige plekken groeit wat onkruid/gras zeg maar dat is nog redelijk te doen.
Maar ook dat lopen ze kapot na loop van tijd met al het regen wat nog komen gaat.
Wij hebben op onze stal ( vereniging) te maken met een bestuur en we mogen niet erg veel van ze de laatste tijd.
Verder is het er prima hoor op stal.
Maar stel zand is geen optie, omdat het bijvoorbeeld niet mag.
Vooral waar ze hooi eten ( aan een paal in een net mag niet los) is het erg en de ingang.

Daar verharding aanleggen (en er weer uithalen als je van die plek vertrekt als dat moet).

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:38

Binnen met fris stro en hooi, kunnen ze de hele dag knabbelen en voor een frisse neus 2 x per dag 2 uur in de paddock naast werk. De mijne vinden in de winter de paddock helemaal niets.....

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 00:42

Ik ga het morgen gewoon proberen
Het is zeker de moeite waard voor je beesten.
Hoop dat het helpt en dat harken en scheppen is weer goed voor de lijn haha
:)

Meer ervaringen zijn zeker welkom. Wat zouden of doen jullie met je paard in dit geval?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:44

Vanaf november ging bij ons het paddock seizoen in. Dus wel elke dag een paar uur in koppeltjes buiten spelen, maar wel korter. Paddock bodem is wel goed gelukkig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:49

Staat je paard snachts op stal? Dan zou ik 'm gewoon overdags lekker lang buiten zetten hoor :)

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 02:04

Geryon schreef:
Staat je paard snachts op stal? Dan zou ik 'm gewoon overdags lekker lang buiten zetten hoor :)

Ja in de nacht op stal.
Meestal van 7 tot 17:00 buiten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 02:12

Dan kunnen ze wel tegen een beetje modder. Ik las wel eens dat ze tapijt neerleggen bij de plekken waar ze eten. zoek daar maar eens op in de zoekfunctie. Dan staan ze toch droog en uit de blub, en mocht je weer gaan haal je het eruit en naar het grofvuil :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 06:24

Toen ik ze op eigen wei met stallen had en dus kleigrond en dus baggerbakken ellende in het seizoen, liet ik ze gewoon de hele dag buiten, maar zorgde voor droge en schone stallen, zodat ik ze de nacht op stal zette. Was een klap extra werk met 1 die gevoelig voor mok en rotstraal was (benen scheren, op stal elke dag droogmaken etc.) maar liever zo dan hele dagen opgesloten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 07:41

Jester_ schreef:
Dan kunnen ze wel tegen een beetje modder. Ik las wel eens dat ze tapijt neerleggen bij de plekken waar ze eten. zoek daar maar eens op in de zoekfunctie. Dan staan ze toch droog en uit de blub, en mocht je weer gaan haal je het eruit en naar het grofvuil :D

Tapijt is een onwijze uitkomst..Wij hebben t m.n op de looppaden liggen..Zodat je makkelijk met de krui kunt lopen..Wel trekken wij de gehele paddock los jaarlijks! Mengen met scherpzand!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:06

Eddy90nl schreef:
Hallo bokkers!

Alvast bedankt! *\o/*

Als ze niet tot hun kogels in de blubber zakken, dan zou ik ze lekker lang overdag buiten laten. 's nachts gewoon in een schone, droge stal.

Wij zitten op een keileem bodem, lostrekken is absoluut geen optie, meer zand ook niet want dat is binnen een paar weken vermengd met de grond.

Gelukkig heb ik ze nu aan huis en mijn paddock goed laten draineren, maar voorheen op de pension stal stonden ze serieus overdag in de prut. Soms haalde ik ze dan wat eerder naar binnen, als het heel slecht weer was.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:49

Hoe worden ze buiten gevoerd dan? Het lijkt me wel een erg lange periode om ze zonder voer weg te zetten, maar voeren in zo'n natte paddock is ook niet handig.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 10:39

Tapijt ziet er beter uit dan verwacht hahaha
Misschien is dat een mooie optie, ik zal eerst moeten informeren of het mag, maar bedankt voor de foto's en de tip.

@Eldie Ze krijgen onbeperkt hooi in 2 grote netten en voor ze in de paddock gaan krijgen ze hun brokken en als ze binnen komen hangt er weer hooi voor ze klaar en krijgen ze gelijk brok.
Ze doen het er prima op, ze zijn goed van conditie en zitten naar mijn mening goed in hun vel.
Het is alleen zo jammer dat je af moeten wijken en het komt een beetje over alsof je me wilt aanvallen, geef gewoon antwoord op mijn vraag of laat elkaar met rust.
We willen allemaal het beste voor onze paarden en iedereen zijn eigen ideeën daarover.
Respecteer dat ook!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:42

De paddock is van zand of van klei?

Ik vind het een lastige keus, als geheel de paddock nat, glad en vies is, doe je je paard daar ook bijzonder weinig plezier mee. Zeker als je een type hebt die stil gaat staan bij het eten en verder ook niet beweegt. Heb je het idee dat ze nog wel redelijk door de paddock wandelen? Dat is natuurlijk de voornaamste reden waarom je ze buiten zet. Kan je misschien een deel verhard erbij trekken? Zodat ze zeker met droge voeten kunnen staan?