Wie heeft de uitkomst: 2 paarden in 1 stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_vera

Wie heeft de uitkomst: 2 paarden in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 10:50

Hallo,

Ik heb een uitdaging.
Mijn fjord en mini appaloosa staan samen in een vrij grote box. Kwa ruimte kan dat prima en kwa eten gaat het ook goed.
Er hangen 3 slowfeeders in de box, zodat de kleine pony mee kan bewegen als de fjord een ander net uit zoekt om te eten.
Nu wordt hun bodembedekking een grote smeerboel.
Ze staan op stro en eerder werd de stal gewoon elke dag leeggehaald en opnieuw stro erin, maar dan lagen ze al vrij snel op het beton.
Ze zijn nu iets meer gaan potten, maar naar mijn mening gaat er te weinig stro in en staan ze na een uurtje op stal al te soppen.
Meer stro is een optie. Ik kan voorstellen om daar dan ook meer voor te betalen als dat het punt is, maar wat zijn nog andere opties?

Rubberenmatten willen de stal houders niet aan beginnen.
Ik heb een dikke laag vlas al een keer voorgesteld, maar daar waren ze ook niet heel happig op.
In de dierentuin werken wij veel met biobodem, maar dat is natuurlijk prijzig en is lastig af te voeren.

Willen jullie eens meedenken naar een alternatief?

Anoniem

Re: Wie heeft de uitkomst: 2 paarden in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:53

En als je zelf die rubberen matten aanschaft? Mag dat wel?
Wij hebben ook een deel betegeld met rubberen tegels, ongeveer 3,5 bij 3, en daar hoeft maar een dun laagje stro op.
Is ook makkelijk schoon te maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:56

Ik zou een dikke laag strokorrels onder het stro doen en zorgen dat er ruim stro op ligt. Door de strokorrels kan het wel gewoon met het stro afgevoerd worden, terwijl het veel vocht opneemt en gemakkelijker pot.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:00

Een laagje fijn en stofvrij zaagsel zoals gebruikt op boerderijen in de varkens en rund houderij onder je stro. Plospan verkoopt dat in zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:05

Ik heb toevallig nu 2 veulens in 1 stal en een shet met een grote kwpn'r in 1 stal.
Het is een tijdelijke situatie (max 3maanden) maar wij hebben inderdaad rubberen matten en een grote dikke laag vlas in de stal.

'

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:07

Vlas is waar ik het eerste aan denk, maar niet iedere stalhouder wil daar aan.

Hoe groot is de stal? Anders zou je toch twee aparte stallen kunnen overwegen, zodat ze niet in elkaars ontlasting hoeven te liggen. Als ze namelijk al zo snel staan te soppen, dan klinkt dat alsof de stal te klein is voor twee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:10

vreemd dat jouw stal zo nat is, dan ligt er denk ik toch te weinig stro in
waar ik sta staat in een box van 2.5x5m een tinker van 155cm en een shet van 1m staan s`nachts binnen en de stal is wel vies maar er is genoeg droog stro
bij ons staan de paarden op een lekkere dikke laag

ik zou er toch meer stro in doen :j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:13

Ik heb ook een fjord en een mini paardje in 1 stal staan, gaat prima. Je moet er wel genoeg stro in doen en iedere dag de natte plekken eruit halen. Anders word het nat, Vals is wel veeeeel beter als je ze samen in 1 stal houd. Kan je langer mee doen en soppen nooit. Hoelang staan ze op stal? Dat wil ook nog wel is uitmaken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:09

Vlas, strokorrels of zaagsel idd zo goed mogelijk laten potten zodat je een lekkere dikke matras krijgt.
Rubberen matten zou ik zeker niet aan beginnen, tenzij je afvoer hebt onder de matten voor de drek, anders krijg je nog meer gesop :+

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 18:31

Dankjulliewel.

De basis laag is nu niet goed en ik denk ook dat er niet genoeg stro in gaat.
We hebben een tijd een Schot tussen de twee gehad, maar dan wordt het te klein vind ik zelf.

Die stro korrel laag eronder is misschien wel een goed idee. Ik ga het eens voorstellen.

Vlas had ik voorheen toen ik alles zelf deed. Echt super fijn. Mooie dikke laag.

Ik moet nog maar eens om de tafel helaas kan ik dat niet meer zelf bepalen...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:46

Bij de geitenlammetjes op de boerderij waar ik werkte, gingen een paar pakken rapsodie (gehakseld koolzaadstro) op de vloer, en dan flink stro er bovenop. Maar als ze al heel snel staan te soppen, zoals je aangeeft, ligt er idd te weinig stro in. Echt royaal opstrooien, zeker in het begin. Heb je daarna alleen maar profijt van.

Ik potte in een stal met rapsodie; daar ging in het begin 3 of 4 pakken in, daarna elke week een pak erbij. Tussendoor alleen mest eruit. Hoe verder we in de tijd kwamen, hoe minder vaak ik er een pak bij hoefde te strooien.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:59

Ik weet niet of het al gezegd is. Maar ik gebruikte altijd een dikke laag fijn zaagsel met daarbovenop een dikke laag stro. Wat er gebeurde was dat ze het zaagsel plat liepen, waardoor er een stevige laag zaagsel ontstond en het zaagsel niet mengde met het stro. Werkte ideaal, ik hoefde alleen de natte plekken weg te scheppen zaagsel opnieuw bijvullen stro eroverheen en klaar! En natuurlijk ook ff de drollen uit het stro plukken :)