het is hooi wat ze uit de kunststofbakken hebben gegooid. En eerste jaar dat we hier kwamen wonen heb ik stro in de stal gehad omdat ik nog geen binnenstallen had. Dat stro is gewoon gecomposteerd en onder de zand verdwenen maar dat hooi vooraan waar de bakken stonden was gewoon dramatisch... knoeien, op piesen, niet meer eten en hup weer door...
planning : grond aanharken/ egaliseren, dan het hooi luchtig erop, dan gronddoek en dan zand erop
, ik heb nooit gehad dat met doek het zand modderig wordt
. Mijn longeerbakje waar ze nu voor nood hele dagen instaan is ook geen blub
maar kunnen van daar uit niet naar de buitenstal en ze slopen graag de boel ( conifeertjes eruit trekken langs de rand etc
). zonder doek kunnen ze het wel in een jaar wegwerken onder de grond maar het doek voorkomt juist vermenging met de ondergrond...
Iedereen die hier komt verbaast zich altijd over de longeerbak die al 3 jaar prachtig droog erbij ligt en waar ze toch omdat de paddock zo'n blub was afgelopen winter hele dagen instonden... Alleen met de voorjaarsstormen had ik wat water erop....
Nu moet ik zeggen dat het erf hier van hoog naar laag loopt... dus vanaf de dijk achter de weide loopt het omlaag naar het straatje voor ons huis, ik heb met flinke regens dan ook een stroompje lopen over de oprit... van weide naar beneden en in het voorjaar was dat een halve aardverschuiving omdat de wei was vastgelopen, wat nu ook gedaan is en nieuw ingezaaid... dus waarschijnlijk ook minder last van. Water kwam niet weg, paddock was 20 cm blub met een als beton aangestampte koek eronder, enfin, je kent het als paardeneigenaar met paarden aan huis... dus vandaar nu even goede aanpak
.
ik begrijp dus dat niemand het overweegt? ik denk dat ik er zo'n kuub hooi uitgegooid heb, paddock is 15 x 10 en stal 9 x 4.... op de mesthoop gooien is gewoon niet te doen, dat verteerd zooo slecht
als compost? ik heb al bijna een jaar van gaas een soort composthoop gemaakt, ik heb daar het stro en hooi van de kippen ingegooid om te testen maar dat is nog net zo 'fluffy' als ik erin had gegooid hihi... wat zou ik moeten doen om hooi te laten verteren? dat wordt een stinkende brij zo neem ik aan?