Ben ik de enige die niet kan aarden op een pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Ben ik de enige die niet kan aarden op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:22

Niet om alle pensionhouders af te kraken, er zullen vast en zeker hele fijne stallen zijn.
Nou woon ik niet in Nederland en heb hier 'de' stal niet kunnen vinden.

In principe dacht ik dat het een fijne plek zou zijn, mooie stal, ruime 'weide' van 10hectare, rijbaan, kleinschalig, zomerexc 24/7buiten, winter van 8 tot 8 en fijne uitrij mogelijkheden. Buitenzetten ma/vr wordt door de pensionhoudster gedaan, mesten wordt zelf gedaan, binnen zetten en de weekenden worden volgens schema gerouleerd.

Nou komt de een na de andre irritatie..
Ik wil mijn paard graag dekens op binnen en buiten. Dat was al een problem want dat kost zoveel tijd! Een deken omwisselen kost hoogstens 5min? De andere 2 hadden geen dekens op maar haar eigen wel sinds ik er sta.. (frapant niet :') ) Daarbij wat heeft een buitenzetservice voor nut als je geen dekens op en af wilt doen? Gelukkig zover gekregen dat ze iig deken op doet in de ochtend. Maar nog niet voor snachts want zoals gezegd omwisselen kost teveel tijd?!

De omheining van de 10hectare is niet alles en ze gebruikt die uitrekbare spiralen bij de in/uitgangen. Die zijn voor koeien niet voor paarden. Nu beweert ze dat mijn paard alles vernielt terwijl haar paard ze in de manen en start heeft hangen.. Minne heeft wel wat stuk vermaakt, maar kom op, op sommige plekken hoef je er maar tegenaan te hangen en het hek gaat al stuk. Logisch dat een paard het zo stuk heeft.. Geval van achterstallig onderhoud en niet mijn paard die alles sloopt.

Ze krijgen geen onbeperkt hooi waar ik wel grote voorstsnder van ben! Gelukkig zo kunnen regelen dat ze vanaf het middageten alleen in een paddock staat met onbeperkt hooi evenals onbeperkt op stal. De ene krijgt 3kg voor een hele nacht en de pony 1kg want die is te dik en snel hoefbevangen, maar wel 1kg brok voeren :(:)
Ik vind het niet fijn dat mijn paard de helt van de dag 'alleen' (de andere staat aan andere Kant draad maar kunnen wel weg) staat. Maar in mijn ogen de beste optie wat betreft hooi. De staleigenaresse vind dat het teveel hooi is waar ik wel gewoon voor betaal. Daarbij heb ik al meerdere keren ondervonden dat ze hooi uit de stal haalt als ik er niet ben. Hervolgens konfrontert ik haar hiermee maar dan ontkent ze dat keihard.

Vaak wat stuk wat niet of veel te laat gerepareerd wordt.

*Zucht* dat was nog maar het topje van de ijberg. Bedankt voor het lezen, moest even mijn frustratie kwijt.
Hopelijk binnenkort snel een plek gevonden waar ze thuis kan staan.

mystery1980

Re: Ben ik de enige die niet kan aarden op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:28

herken je frustratie, ik kan er ook moeilijk mijn draai vinden. Ik probeer nu steeds een middenweg te vinden, hoe groot is het temperatuur verschil tussen binnen en buiten bijvoorbeeld? Kun je af met 1 deken voor binnen en buiten die bijvoorbeeld goed ventileerd? Kun je wellicht zelf eea repareren in overleg met de staleigenaren? Enz enz.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:32

Ohhhh zoooo herkenbaar. Ik heb ze nu aan huis en doe alles zelf, ja dat is veel werk met 4 paarden maar scheelt zo veel frustratie ! Ik heb er idd 1 die geschoren is en onder een deken staat en tja dat is wel wat gewissel en kost wat tijd maar nou ook weer niet bijzonder veel ofzo. Ik heb nu echt een dieet op maat voor elk paard apart en heb ze lekker snachts op stal en overdag op de wei of paddock. Echt super fijn ! :D :D Wil niks anders meer ! In de zomer probeer ik wel eens 24/7 op de wei maar of ze hebben last van eczeem of ze worden moddervet... beetje uitproberen is het

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:33

er is overall iets. dat van de dekens vind ik niet zo raar. het is (in mijn ervaring) niet normal dat er dekens gewisseld worden tenzij er voor betaald wordt. de buiten zet service doet dit niet. die halt je paard immers naa rbinnen en zet hem buiten.

dat van het achtstallige ondehroud vind ik slecht van de eigenaar en die moet dit naar behoren hebben. dat is het klaarblijkelijk niet.

in NL is het altijd een drama als het op hooi voeren aan komt. dit snap ik nooit, krachtvoer is immer duurder. het zal wel met opslag te maken hebben denk ik. hier ook het hooi problem.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:34

Misschien een andere stal zoeken ???
Op iedere pensionstal is wel wat denk ik.....
En dekens wisselen ? Bedoel je dan van een staldeken naar een waterdichte ?
Gewoon regendekens kopen.... dan hoeft ze niet te wisselen....dat is bij ons standaard.
Wil je je paard buiten in de paddock zorg je voor een regndeken.

Uitrekbare spiralen ben ik geheel met je eens, gevaarlijk in mijn ogen maar meerdere mensen gebruiken die. Ik heb zelf toen zo'n Gallagher uitrolding gekocht van 20 meter. Dat kun je misschien voorstellen ?
Maar als je omheining niet bevalt, waarom blijf je dan staan ?

En het hooi.... tja wanneer je het er allemaal niet mee bent zul je toch verder moeten zoeken...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:36

Ik vind het wel normaal dat de stalhouder geen dekens verwisselt.
Als die er 40 heeft staan heeft die er een dagtaak aan.
Uitrekbare spiralen zijn ook voor paarden, niet alleen voor koeien.
Die hebben wij voor de rijbak zitten zodat de paarden niet de rijbak in gaan.

Ik vind wel dat je veel klaagt.
Als het je niet bevalt zoek dan een andere stal, of ga s' morgens zelf de dekens op doen en s' avond weer op.
Onbeperkt hooi heb je nergens op de stallen die ik ken.

Ik heb ze thuis staan en daar krijgen ze ook 3 x per dag een beetje hooi, anders worden ze veel te vet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:40

onbeperkt hooi is echt wel te vinden hoor hier in Nederland en als jou paard daar te vet van wordt is er vaak ook nog wel een groepje wat schraler moet staan, het is alleen even iets meer zoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:43

Wat is er mis met uitrekbare spiralen :?
En dekens wisselen snap ik dat ze dat niet gaan doen, wat als iedereen dat wil...

Er is overal wel iets. Als het je echt niet bevalt kun je altijd ergens anders heen :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:44

Geen dekens wisselen met buitenzetten is in mijn ogen niet zo vreemd. Misschien als je daar extra voor betaald?
1 paard 2x dekens wisselen= 10 minuten per dag, 30 dagen per maand = 300 minuten= 5 uur. Een uur werk kost minimaal 10 euro als het zwart is, wit nog veel meer.
Heb jij er minimaal 50 euro per maand voor over om de dekens te laten wisselen?

Hooi voeren in een groep is altijd lastig, de een wordt snel dik, de ander is te dun, pensionhouder doet het nooit goed. Ik vind het een prima oplossing om een gedeelte van de dag een eigen portie in een eigen paddock te geven.

Weides moeten veilig en de rasters sterk en heel zijn, daar ben ik het wel met je eens.
Misschien is dit dan toch niet de juiste stal voor jou en kan je beter opzoek naar iets wat beter bij jouw wensen aansluit?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:45

Dekens wisselen is echt een rotkarwei hoor, ik vraag me een beetje af of je wel beseft hoeveel werk er in dat wisselen zit.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:50

Als het je er niet bevalt dan moet je op zoek naar iets anders maar bedenk wel dat het nergens 100% perfect kan zijn. En ik vind het niet vreemd dat er geen dekens worden gewisseld, zoals eerder al gezegd gaat hier best veel tijd in zitten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:54

Ik ben echt al op heel wat pensionstallen geweest maar heb nog nooit meegemaakt dat de dekens (gratis) werden gewisseld.
Dat over het hooi vind ik een vreemd verhaal. Als je het idee hebt dat de pensioneigenaar je paard geen hooi voert, of te weinig, moet je een andere stal zoeken.
Van die veren heb ik ook al meegemaakt bij paarden, is dat gevaarlijker dan een normale draad?

Hoe de andere paarden gevoerd worden moet je je niet mee bemoeien, die zijn niet van jou, je kan dus niks aan hun voer-management doen dus het heeft echt totaal geen nut om je daar druk over te maken.

Zo in je bericht kom je wel erg negatief en misschien zelfs wat veeleisend over. Geen idee hoe je houding is naar de pensioneigenaar maar door met elkaar mee te denken kom je meestal verder dan wanneer het "nooit" goed genoeg is. Zo te horen heeft de stal ook een hoop fijne punten, werk samen aan de punten die beter kunnen, leg je er bij neer of zoek een andere stal. Constant gefrustreerd op stal rondlopen is natuurlijk niet de bedoeling.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:57

gewoon wat anders zoeken? en dan vanaf begin af aan al meteen afspreken dat je onbeperkt hooi wilt.

spiralen zijn niet alleen voor koeien. niks mis met die dingen. gebruiken we hier al jaren als ingang voor de wei.

dekens wisselen: groot gelijk dat de pensionhoudster dat niet doet. doen ze hier ook niet. ze gaan in de wei zoals ze op stal staan. hoogstens een vliegennetje op in de zomer. erg irritant om dekens te wisselen. wij moeten ze ook binnen zetten en ik zou er ook echt op zitten wachten als ik ook nog eens dekens moet gaan wisselen. ook al is het maar 1 paard. nu is het alleen jouw paard maar zo kunnen er in de toekomst ook meer van komen en dat kost tijd.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:58

Dekens wisselen is echt geen doen voor een pensionhouder hoor, bovendien ook nergens voor nodig een goede deken kan gewoon om blijven zonder problemen.

Ik denk dat je niet inziet hoeveel werk dat is, als 1 iemand het wil willen straks 10 andere het ook. Ik heb stage gelopen op een bedrijf dat alle paarden beschermers omdeed als ze naar buiten gingen en dat is al een hels karwei dus ik kan me niet voorstellen hoe vervelend het moet zijn om de dekens te moeten wisselen.

Als je de stal te min vind, dan vind ik dat het je eigen verantwoordelijkheid is om een ander te zoeken. Maar je gaat geen pensionstal vinden hoor wie zonder extra bijbetalen elke dag de dekens gaat wisselen voor jou, daar geloof ik niet in.

Over onbeperkt hooivoeren vind ik wel weer zo'n dingetje, dat doen ze hier ook niet. Maar bij ons staan ze dan ook wel op gras het hele jaar door, dus dat is wel een verschil (ik begrijp dat hij in de paddock staat?) en die spiralen gebruiken ze hier ook. Ik ben het wel met je eens als het paard geen ruwvoer heeft en de hele dag in de paddock staat met niks want dat kan natuurlijk niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:02

Hier hebben we ook die spiralen, kan prima voor paarden. Dekens wisselen zou ik ook niet aan beginnen, als het zo belangrijk is ga je toch gewoon zelf even 5 min. En anders gewoon buitendekens er op. Simpelste oplossing. Onbeperkt hooi vind ik dan weer wel een must. Weet niet hoeveel je betaald maar de voorwaarden waren toch duidelijk toen je er ging staan? Vervolgens wil jij toch vanalles meer. Vind je het gek dat de relatie dan wat verzuurd. Hier zou gewoon meer betalen als jij perse dekens gewisseld wil hebben.

Het is een buitenzet -service geen dekenwissel- en buitenzet service.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:24

Ik krijg het idee dat je erg hoge en qua dekens ook irreëele eisen stelt en dat je pensionhouder al behoorlijk met je meegaat in alles. Hek moet inderdaad in orde zijn maar verder? Denk dat je jezelf even een spiegel moet voorhouden en een regendichte deken moet kopen, dan is er niks meer aan de hand.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:34

Ik heb het ook een aantal keer gehad. Gouden bergen werden er beloofd. Verbeteringen die zouden komen, onbeperkt hooi dat gevoerd zou worden e.d.
Maar uiteindelijk kwam er van alles niets terecht. Sterker nog, de stalregels werden zo aangepast dat hun eigen paarden complete voorrang hadden op de pensionpaarden. Medicijnen werden in het weiland op de grond gegooid. Hoefbevangen pony werd vanuit de paddock op het land gegooid want ze stond daar in de weg en ze is helemaal niet hoefbevangen.

Na veel wikken en wegen heb ik dus mijn pony's beide weggedaan. Ik kon geen fatsoenlijke stalling vinden in de buurt :n
24 uur buiten = tot de oksels in de bagger
onbeperkt hooi = met 8 ponys 1 kruiwagen om 17.00 en dan de volgende ochtend weer

Zo treurig.

Al kan ik mij wel een beetje indenken dat ze er niet op zit te wachten om constant dekens te wisselen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:37

dekens wisselen is een te hoge verwachting.. geen enkele pensionstal zal dat doen.. hooguit een particulier die een box of twee verhuurt..

stel je hebt als stal 10 paarden staan = kleinschalig en je moet van allemaal de deken verwisselen ben je een compleet uur mee kwijt per dag als het vlotjes loopt.

bij ons willen ze het wel doen, maar dan betaal je zo'n 25 euro in de maand ervoor..
omgerekend is 2x per dag 5 minuten 2 uur in de maand werk.. dus dat bedrag is nog reeel ook voor een extra service.

die van mij krijgt brok, ben allang blij dat ze hem dan even in de loop zetten zodat hij het ook daadwerkerkelijk kan opeten.. want wij met z'n twee een weide met schuilstal.. de ene wel brok, de ander niet.. dus dat ik ook extra werk (emmer brengen, paard apart zetten.. verder waar je mee bezig was, half uur later weer terug, paard weer los laten, emmer weer ophalen).

Heel soms heb je bij een dure volpension dat het deken wisselen er nog wel eens bij zit. Maar je staat halfpension.. dus dat is eigenlijk huur verblijf en voer basic.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:46

Citaat:

Uitrekbare spiralen moet je zover mogelijk uit de buurt van paarden houden! Paarden hebben in verhouding tot koeien lang(ere) staartharen en bij zwiepen loop je het risico dat ze er in verstrikt raken. In paniek gaan ze trekken/rennen en de spiraal draait dan om de achterbenen heen.

Zo hebben wij op het bedrijf een roterende borstel en ook hier worden de staarten van de koeien kort gehouden, om te voorkomen dat er een met zijn staart in de borstel blijft hangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:58

Wendely, geen optie om het paard ergens anders te stallen?? Ik kan me wel voorstellen dat je niet kunt aarden maar het is wel geven en nemen. Je zou dezelfde deken op kunnen laten maar bvb het halsstuk verwijderen in de avond. Maar wat ik zelf nooit zou accepteren is het feit dat je dier niet gevoerd word zoals je zelf wil en dus ook je stalhouder daar blijkbaar niet in vertrouwd, dat zou mijn grootste ergernis zijn. Alle andere zaken zijn wel te regelen alhoewel, als je alles zelf moet gaan doen dan kun je het dier beter op een andere plek zetten, misschien iets op het platteland gaan huren met wat grond erbij indien je die mogelijkheid hebt??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:59

Dat achterstallig onderhoud had je al gezien kunnen hebben voordat je akkoord ging, die dekenwissel en het hooi aanbod had je van tevoren ook al kunnen bespreken. Dat had echt geen verrassing hoeven zijn nu.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:59

suffie schreef:
Citaat:

Uitrekbare spiralen moet je zover mogelijk uit de buurt van paarden houden! Paarden hebben in verhouding tot koeien lang(ere) staartharen en bij zwiepen loop je het risico dat ze er in verstrikt raken. In paniek gaan ze trekken/rennen en de spiraal draait dan om de achterbenen heen.

Zo hebben wij op het bedrijf een roterende borstel en ook hier worden de staarten van de koeien kort gehouden, om te voorkomen dat er een met zijn staart in de borstel blijft hangen.

Mhh dan heb ik denk ik de verkeerde spiralen in mijn hoofd want dit soort horror praktijken kunnen echt niet gebeuren met dat wat ze bij ons hebben.
Ben nu wel benieuwd om wat voor een spiralen het nu gaat? Op google komt het ook niet naar boven. :')

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:08

Op mijn vorige stal werden wel de dekens gewisseld bij het buiten- en binnen zetten. Hier stonden ongeveer 20 paarden, en ze stelden dit zelf voor :) Maar ik kan me wel voorstellen dat dit heel veel werk is en dat niet elke staleigenaar dit kan/wil doen.

Nu sta ik op een volledige doe-het-zelf stal, waar de paarden een wei hebben met een stal/schuilstal op. Binnen- en buitenzetten hoeft dus niet meer en de rest doen we zelf. Dit vind ik uiteindelijk nog het leukst :) Zo kiezen we zelf wat en hoeveel we voeren.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 17:17

Haha beetje wat een reacties, ik denk niet dat ik veeleisend ben.
Zo te zien hebben de meeste mensen ook niet mijn hele verhaal gelezen.
Ik woon niet in Nederland waar veel meer stallen zijn. Ivm de compleet andere temperaturen is een en dezelfde deken voor binnen en buiten geen optie. Ik zal proberen mijn liner als binnendeken te gebruiken waar de winterdeken dan over moet. Hopelijk schuift dat niet teveel, dekens wisselen is hier erg normaal. Vorig winter was het ook geen problem ook aangeboden extra te betalen.. maar dat hoefde niet. Daarbij wat heeft buiten zetten voor zin als je er alsnog heen moet voor je dekens?
Ik heb hier een stal gedaan met 6 paarden gedaan, ook dekens wisselen zoveel week is dat echt niet.

En die spiralen? Paard hangt erover of staat ernaast, manen raken er in vast, paard loopt weg, schrijf met alle gevolgen van dien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:17

TS, ik hoop maar dat je stalhoudster niet op bokt zit (of medestalgenoten dit lezen en het haar vertellen).
Dat lijkt me niet erg fijn voor de sfeer.
Je klaagt wel erg veel. Het zal nergens perfect gaan, maar probeer onderling te communiceren. Als het wisselen van dekens echt zo belangrijk voor je is, dan kun je dat zelf ook wel doen.
Wat voor de een misschien niet zoveel werk is, kan dat nog wel voor een ander zijn.