Hoe groot is jullie paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:48

- Hoe groot is het?
30x30
- Zijn er stukken verhard?
ja
- Staan ze alleen of samen?
ja alle 4. Shet,haf,kwpner en kruising New forest x welsh
- Hoeveel uur staan ze erop?
van 7 tot half 6 dus bijna 11uur
- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ja, ze hebben 5 voerpunten waarvan 2 hooivorken en 3 hooiklikos
- Is er een schuilstal aanwezig?
ja
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
ze mogen elke dag min half uur op het gras voor ze naar binnen moeten en weekend iets langer.
Vanwege gevoeligheid voor het gras. Verder mogen ze als het droog is ravotten in de bak van half 5 tot half6

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:24

Azmay schreef:
Ik ben erg benieuwd naar het formaat van de paddocks op bokt, thuis of op pension.

- Hoe groot is het? Ongeveer 8 bij 8
- Zijn er stukken verhard? Voor de paddock heb ik een stuk beton, wat ongeveer 50m2 is
- Staan ze alleen of samen? Paard van 1.60 en een Shetlander
- Hoeveel uur staan ze erop? Van 7.00uut tot 20.00-22.00 uur, maar bij heel slecht weer, hele dag harde wind en regen, kan het korter zijn.
- Krijgen ze hun hooi op de paddock? Ja
- Is er een schuilstal aanwezig? Nee, wel aan 3 kanten ingesloten door stal, ronde mestafvoer vd koeien, en een boomhaag
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc? Ze staan nu nog op de wei, maar ik denk dat het binnen een week afgelopen is. Zo nat als de wei is geworden. Maar het jongvee van de boer staat ook nog op het land. Dus bier doet niet al te moeilijk over vertrappen.

Ik ben benieuwd, andere relevante dingen mogen natuurlijk ook gemeld worden ;)

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:01

Onze bak is 18 x 40 meter en dan hebben we ook nog een track rondom het weiland van ongeveer 600m2. Hier staan 2 paarden.
Het hooi krijgen ze in een slowfeeder.
Alleen in de schuilstal hebben we verharding.
Alleen in de zomer staan ze een paar uurtjes per dag in de wei.

Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:10

_suus19_ schreef:
Het verbaasd me hoeveel bakkers er hele kleine paddock hebben waar maar een paard tegelijk in staat. Hebben jullie paarden dan de hele winter geen sociaal contact? Wat is het nut van een paddock alleen?

Verbaasd ben ik er niet over, maar heel erg triest vind ik het wel.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:07

GDG schreef:
_suus19_ schreef:
Het verbaasd me hoeveel bakkers er hele kleine paddock hebben waar maar een paard tegelijk in staat. Hebben jullie paarden dan de hele winter geen sociaal contact? Wat is het nut van een paddock alleen?

Verbaasd ben ik er niet over, maar heel erg triest vind ik het wel.

Eens.
Jammer.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:36

Was laatst op een prachtige pensionstal voor de verkoop van een zadel, maar die paarden stonden echt in hele ruime nette boxen (denk 5 x 4) maar die paarden hadden ook geen onderling contact. Ja door de tralies snuffelen, sommige waren afgeschermd met doek. En ook daar hadden de paarden hun eigen weiland en paddock.

Ik was daar ook verbaasd over, maar de eigenaren van de paarden vonden dit juist heel fijn. Want als je je paard uit de wei haalt heb je geen 'klever', of paniek omdat er 1 achter blijft, ze kunnen elkaar niet verwonden.

Ja dat is allemaal waar, maar kriebelen of spelen met elkaar kunnen ze ook niet :(

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:40

noah14 schreef:
Was laatst op een prachtige pensionstal voor de verkoop van een zadel, maar die paarden stonden echt in hele ruime nette boxen (denk 5 x 4) maar die paarden hadden ook geen onderling contact. Ja door de tralies snuffelen, sommige waren afgeschermd met doek. En ook daar hadden de paarden hun eigen weiland en paddock.

Ik was daar ook verbaasd over, maar de eigenaren van de paarden vonden dit juist heel fijn. Want als je je paard uit de wei haalt heb je geen 'klever', of paniek omdat er 1 achter blijft, ze kunnen elkaar niet verwonden.

Ja dat is allemaal waar, maar kriebelen of spelen met elkaar kunnen ze ook niet :(

Alle gemak voor de eigenaar en op veilig spelen ten koste van het paard.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:48

Mijn paard bij anderen in de paddock houden heb ik bij twee verschillende stallen geprobeerd en dat heeft me bijna mijn paard gekost (2x Einschuss).

Als het goed samen gaat is dat natuurlijk het mooist, maar ik vind het wat kort door de bocht om iedereen gemakzuchtig te noemen die zijn paard alleen in een paddock houdt. Mijn paard kan nog steeds kriebelen over de rand met 4 andere paarden, hij kan niet meer knokken en daar gaat het voor mij om.

Anoniem

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:50

Ik denk ook dat er altijd wel uitzonderingen te bedenken zijn en dat het niet altijd persé vanwege het comfort van de eigenaar is. :o
Voor één van onze paarden zou dat echt geen leven zijn, maar ik denk dat er wel paarden zijn die écht nite met andere paarden kunnen of die ziek zijn etc. Dan is het soms misschien wel nodig om apart te staan.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 12:50

GDG schreef:
_suus19_ schreef:
Het verbaasd me hoeveel bakkers er hele kleine paddock hebben waar maar een paard tegelijk in staat. Hebben jullie paarden dan de hele winter geen sociaal contact? Wat is het nut van een paddock alleen?

Verbaasd ben ik er niet over, maar heel erg triest vind ik het wel.


Mee eens, maar als je daar een discussie over wil houden graag in een ander topic. Anders verliest deze het overzicht.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:45

Tja als ze hoefbevangen worden door bij elkaar te laten staan..er zijn gewoon paarden met verschillende behoeftes. Is zeker geen gemakzucht.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:31

KoudbloedKim schreef:
Ik denk ook dat er altijd wel uitzonderingen te bedenken zijn en dat het niet altijd persé vanwege het comfort van de eigenaar is. :o

Geloof ik direct. Maar de logica van een kleine paddock, zie jij die? Anders dan tijdelijk beperken in bewegingsruimte om gezondheidsredenen zie ik het niet. Ja, dat je meer paarden kwijtkunt op hetzelfde stuk...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:31

Otti1977 schreef:
Tja als ze hoefbevangen worden door bij elkaar te laten staan..er zijn gewoon paarden met verschillende behoeftes. Is zeker geen gemakzucht.

Ik heb een hoefbevangengevoelige merrie. Als zij risico begint te lopen, gaat ons hele groepje (van 4 in totaal) van de wei af. De anderen mogen dan in de wei als wij zelf aanwezig zijn, maar verder niet. Mijn merrie apart zetten en de rest continu op de wei houden willen we niet, want dan verliest ze haar socialiteit / aansluiting met de groep (en het heeft juist redelijk wat tijd gekost om haar op haar gemak te krijgen in een groepje groter dan 2).

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:33

Otti1977 schreef:
Tja als ze hoefbevangen worden door bij elkaar te laten staan..er zijn gewoon paarden met verschillende behoeftes. Is zeker geen gemakzucht.

Dan zet je ze met het voeren toch even apart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:34

Ik zie die logica inderdaad ook niet en zou dat voor mijn eigen paarden ook zeker niet willen, maar ik ben wél benieuwd naar argumenten van mensen die hun paarden wel zo houden en wil daarbij niet direct concluderen dat dit slechte paardeneigenaren zijn of dat hun paarden ongelukkig zijn.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:34

GDG schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik denk ook dat er altijd wel uitzonderingen te bedenken zijn en dat het niet altijd persé vanwege het comfort van de eigenaar is. :o

Geloof ik direct. Maar de logica van een kleine paddock, zie jij die? Anders dan tijdelijk beperken in bewegingsruimte om gezondheidsredenen zie ik het niet. Ja, dat je meer paarden kwijtkunt op hetzelfde stuk...


Ik denk dat KbK op mijn bericht reageerde.
Dat ging niet om de maat van de paddock.

Anoniem

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:35

Ik bedoelde inderdaad beide, zowel het apart staan als de kleine paddocks.
Nogmaals, ik zou het voor mijn dieren niet willen, maar ook niet direct uit de hoogte roepen dat iedereen die dat wel doet zijn/haar dier mishandelt.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:40

Die van mij staan aan huis :).

- Hoe groot is het? 10x16 en 13,5x15, staan altijd samen open
- Zijn er stukken verhard? Ja, een deel is bestraat aan de stallen
- Staan ze alleen of samen? Ze staan er met z'n 4en op (C en D pony's)
- Hoeveel uur staan ze erop? Zomers enkel in de nacht + toegang tot track (zie foto). 'S winters bijna de hele dag + toegang tot track eens die af is. Voorlopig staan ze nog een uur of 4 gemiddeld per dag op de wei
- Krijgen ze hun hooi op de paddock? Ja, in verschillende slowfeeders
- Is er een schuilstal aanwezig? Ja, 2 van 3x3 + overdekt stukje bestrating
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc? Ze staan hier nooit op stal

Afbeelding


Ik zou het niet anders meer willen :)

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:58

Iedereen graag weer on-topic, voor de 3e keer: Als je wil discussiëren over formaat of alleen staan graag een topic daarover openen.

Bedankt voor je reactie Ine23 ;)

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:07

- Hoe groot is het?
afhankelijk van hoe groot stuk we geven, dat weer te maken heeft met seizoen 1000 - 2500 vierkante meter
- Zijn er stukken verhard?
nee
- Staan ze alleen of samen?
2 merens, ruin + merrie
- Hoeveel uur staan ze erop?
van 9 tot 16.30 en als het weer erg slecht is 17.00 - 9.00
- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ja, ze hebben 2 voerpunten waarvan 1 hooi ruif en 1 op de grond.
- Is er een schuilstal aanwezig?
ja voor elk paard 1
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
ze staan vanaf 16.30 op de wei tot in de ochtend 9.00. Als het weer heel koud/ slecht is draaien we het om en staan ze overdag op de wei en 's nachts op de paddock vanwege de keuze van schuilstal. Op de wei 1,5 HA hebben ze alleen schuilmogelijkheden en schaduw overdag onder de bomen. Als het weer OK is staan ze 24 uur op de wei en worden naar huis gehaald als we gaan rijden. Onze wei is 150 meter vanaf ons huis.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:09

KoudbloedKim schreef:
Ik bedoelde inderdaad beide, zowel het apart staan als de kleine paddocks.
Nogmaals, ik zou het voor mijn dieren niet willen, maar ook niet direct uit de hoogte roepen dat iedereen die dat wel doet zijn/haar dier mishandelt.


Ik heb de wereld op zijn kop. Ik heb een eigen weide met 2 stallen, afdak, zadelkamer, paddock, piste etc. en ik sta met mijn 2 rijpaarden op een pensionstal met paddocks van 8 x 25m waar ze per 2 (of indien gewenst ook alleen) op komen te staan voor een gemiddelde van 3 - 4 uur per dag en als je geluk hebt 6 uur. (in de winterperiode, in de zomer staan ze van 9u tot 17u op de weide)
Mijn springpaard van 19 kon niet aarden op de weide. Hij is altijd op stallen gehouden en niet bepaald sociaal en is daarbij ook nog eens erg dominant waardoor je hem niet zomaar bij eender welk paard kan zetten. Dier is helemaal opgeknapt door lekker in een box te staan met hooi voor zijn neus en niet continue sociaal contact door zijn strot te rammen want dat wil hij echt niet.
Mijn andere paard is ook naar stal verhuisd toen de weide met het noodweer in juni overstroomde en deed het in dat regime eigenlijk ook beter dan continue buiten. Dit paard heeft erg veel lichamelijke problemen achter de rug en stond eigenlijk op semi-pensioen maar knapt op stal zo erg op dat ik hem nog nooit zo goed heb kunnen rijden als nu...
Paard is nog nooit zo relaxed en fijn geweest en ik heb hem vanaf zijn 3 jaar en al 8 jaar in bezit.

Kijk, ik voel me er elke dag schuldig over dat ze in de winter weinig buitenkomen en hoe maar blijkbaar vinden ze het zelf helemaal geen probleem en zelfs fijner dan altijd buiten. Paard dat van de weide kwam had zelfs al in geen 3 jaar langer dan 2 uur in een stal gestaan en die is nog steeds even vrolijk en veel rustiger geworden in zijn hoofd.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 01:12

Otti1977 schreef:
Tja als ze hoefbevangen worden door bij elkaar te laten staan..er zijn gewoon paarden met verschillende behoeftes. Is zeker geen gemakzucht.


Imo wel. Ik heb er zelf ook een met HB, speciaal voor hem een pony erbij gekocht die mee kan doen met zijn dieet zodat hij niet alleen hoeft te staan. Zeker niet de makkelijkste of goedkoopste optie. Wel de beste voor mijn pony.
Imo dus zeker wel gemakzucht, anders zocht je er een bij met dezelfde behoeften, en als dat niet mogelijk was koos je voor je paard en deed je hem weg naar iemand die hem wel kan bieden wat hij nodig heeft.

Ontopic:
De grote kudde staat bij ons snachts op stal, sochtends de eerste paar uurtjes met hooi op de weide en de rest van de dag (tot donker) op de mega paddock. Hier krijgen ze geen hooi, maar er is altijd wel wat eetbaars te vinden. Waterbuffels eten momenteel vooral waterplanten. Geen verharding en geen schuilstal.
Paddock is 1,5 hectare. Staan 5 paarden op. Grootste deel bestaat uit zand en water, groeit wel her en der gras. Maar wij gebruiken hem als paddock omdat het jaarrond droog is en ze zo de weides niet kapot lopen in de winter. Zomer wordt het gebruikt om de gras inname te beperken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 08-11-16 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 01:14

Azmay schreef:
GDG schreef:
Verbaasd ben ik er niet over, maar heel erg triest vind ik het wel.


Mee eens, maar als je daar een discussie over wil houden graag in een ander topic. Anders verliest deze het overzicht.


Sorry, ik zal er over ophouden, maar dit was het eerste wat door mijn hoofd ging bij het lezen van dit topic.
Een nieuw topic openen lijkt me niet nuttig, het blijft toch steeds dezelfde discussie en ik ken de argumenten van de andere kant:)

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:08

_suus19_ schreef:
Otti1977 schreef:
Tja als ze hoefbevangen worden door bij elkaar te laten staan..er zijn gewoon paarden met verschillende behoeftes. Is zeker geen gemakzucht.


Imo wel. Ik heb er zelf ook een met HB, speciaal voor hem een pony erbij gekocht die mee kan doen met zijn dieet zodat hij niet alleen hoeft te staan. Zeker niet de makkelijkste of goedkoopste optie. Wel de beste voor mijn pony.
Imo dus zeker wel gemakzucht, anders zocht je er een bij met dezelfde behoeften, en als dat niet mogelijk was koos je voor je paard en deed je hem weg naar iemand die hem wel kan bieden wat hij nodig heeft.


_/-\o_

Prachtige paddock heb je trouwens suus19 <3

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:42

Wij hebben op stal één losgooipaddock en een coral, waar ik mijn paard ook soms in zet als de andere bezet is. Verder hebben we een serieus aantal hectaren aan weien. In de winter staan de paarden nooit op de wei (van oktober tot begin maart, denk ik) omdat dan het pad om naar de weien te gaan gewoon spekglad is. Voor de rest staan de paarden gewoon op stal. In de weien zijn geen schuilstallen voorzien omdat ze er nooit opstaan zonder toezicht en er na een paar uur weer af gaan.
De losgooipaddock is 25x70 en de ecoral heeft diameter 20 meter denk ik maar ben ik niet zeker van. De weien zijn er in alle soorten en maten :P
De mijne staat meestal alleen omdat ze nogal autistisch is, om het zo te zeggen :P En soms staat ze nog met de merrie van een vriendin (Gonja, mijn paardje, is ook een merrie).
Losgooien doe ik altijd alleen omdat ze nogal een temperament heeft en ze dan loopt te bokken en crossen en ik zou niet willen dat er ongelukken gebeuren. In de coral staat ze meestal wel met het paard van een vriendin.
De weien hebben een verhard stuk, waar je zelf hooi op kunt leggen als je dat wilt. Ik doe dit niet omdat Gonja nogal vaak stress heeft en ze eigenlijk alleen durft eten in haar eigen stalletje of op de poetsplaats.
In de coral en de losgooipaddock krijgen ze nooit hooi of ander voer, tenzij door de eigenaar gegeven. Dit doe ik niet, weer om de zelfde reden.
Ik hoef geen commentaar op het feit dat mijn paard niet vaak op de wei staat ;) Ik ben zelf ook van mening dat dit zou moeten kunnen maar dit is gewoon niet mogelijk door haar autistische trekjes :P