Hoe groot is jullie paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:44

Merken diegene met een kleine paddock niet aan de paarden in de loop van de winter dat ze meer gaan klieren en meer sjaggerijnig zijn/worden?
Ik merk aan mijn paarden dat zeker in de winter terwijl ze niet echt een hele kleine ruimte hebben. Ze hebben de buitenbak van 39 x 24 tot hun beschikking met daar aangrenzend de paddock die een stuk langer is dus in totaal een 1700 m2. Het enige verschil met het weideseizoen is dat ze dan niet op de wei mogen. Ze krijgen dan wel op verschillende plekken hooi gevoerd onbeperkt maar ik merk zeker verschil bij hun in de loop van de winter. Eenmaal weer op de wei zijn ze weer lekker vrolijk.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:43

Mijn paarden zijn nooit sjaggerijnig. Ik heb paddock van 15x30 in 2en gedeeld. Ze krijgen onbeperkt hooi.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:03

De mijne normaal ook niet maar het valt me gewoon op zo tegen het einde van de winter.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:15

- Hoe groot is het?
Ruim 1 hectare weiland
- Zijn er stukken verhard?
Er is een stukje naast onze schuilstal verhard
- Staan ze alleen of samen?
2 paarden
- Hoeveel uur staan ze erop?
24/7
- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ze krijgen hooi op het verharde stuk in een hooistolp, onbeperkt ruwvoer
- Is er een schuilstal aanwezig?
Ja
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
Mogen gaan en staan waar ze willen!

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:14

meggiemeg schreef:
De mijne normaal ook niet maar het valt me gewoon op zo tegen het einde van de winter.

Merk het hier ook, vooral tegen mijn ruin is mijn merrie als ze niet kan grazen veel prikkelbaarder. Ruin mag niet uit hetzelfde net eten, ruin mag de stal niet in etc. ijsberen onder ‘kracht’voer tijd. Gelukkig gaat het nog om ze nu een dagdeel op de weide te hebben.

Ze hebben ongeacht wel of geen weidegang altijd toegang tot hooi en de schuilstal. Zonder weide ongeveer 900m2 deels zand en deels bestraat.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:50

- Hoe groot is het?
Onze paddock is rond de 15 bij 30 groot voor 3 paarden.(edit: dit zeg ik nu wel doodleuk maar ik weet het niet zeker. Moet ik eens opmeten) Een redelijk stuk dus.
- Zijn er stukken verhard? Aan de achterkant is een stuk met wat harder zand, er is/zijn geen beton of tegels.
- Staan ze alleen of samen?
Momenteel vanwege blessure van mijn paard staan mijn shets samen en mijn paard apart. Normaal staan ze samen.
- Hoeveel uur staan ze erop? 24/7. Mijn paard staat sinds vrijdagavond even niet meer op de paddock. Binnenkort gaan we dit wel weer doen, maar hij speelt graag met mijn shet en dat kan gewoon niet met zijn blessure(dierenarts gaf dit aan)
- Krijgen ze hun hooi op de paddock? Ja, onbeperkt(2 zakken(1 voor paard, 1 voor 2 shets), 1 x 's ochtends 1x 's avonds)
- Is er een schuilstal aanwezig? Ja, hier hangen ook de slowfeeders met hooi en staat hun water.
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc? 's Zomers gaan de paarden het weiland op, we bouwen het op tot ze van 7/8 uur tot 6/7 kunnen staan. (daarna gaan ze de paddock weer op, ze staan niet op stal)

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:05

Depende schreef:
meggiemeg schreef:
De mijne normaal ook niet maar het valt me gewoon op zo tegen het einde van de winter.

Merk het hier ook, vooral tegen mijn ruin is mijn merrie als ze niet kan grazen veel prikkelbaarder. Ruin mag niet uit hetzelfde net eten, ruin mag de stal niet in etc. ijsberen onder ‘kracht’voer tijd. Gelukkig gaat het nog om ze nu een dagdeel op de weide te hebben.

Ze hebben ongeacht wel of geen weidegang altijd toegang tot hooi en de schuilstal. Zonder weide ongeveer 900m2 deels zand en deels bestraat.

Hier gelukkig ook nog steeds de hele dag op de wei, zolang het een beetje droog blijft kan dat ook, erg fijn!

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:09

Onze paddock ligt echt zeiknat nu, hopelijk trekt dat snel weg nu het weer droog is. Dat heb je natuurlijk als je geen speciaal aangelegde paddocks hebt en gewoon een omheining in de buitenbak neer gaat knallen :D Vrijdag gaan we onze slowfeeder ophalen, ik ben erg benieuwd! Dekken jullie die af als het regent en de paarden niet buiten lopen? Zodat het hooi goed blijft?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:20

- Hoe groot is het?
Het is geen vierkant ofzo, maar een stuk met paden naar andere delen, ik gok in totaal zo'n 4 rijbakken groot
- Zijn er stukken verhard?
Nee (we zitten op zandgrond)
- Staan ze alleen of samen?
Overdag met 14, 's nachts met 10
- Hoeveel uur staan ze erop?
10 paarden 24/7, 4 paarden gaan in de nacht op stal.
- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ja, zo goed als onbeperkt
- Is er een schuilstal aanwezig?
Ja
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
In de zomer een paar uur per dag op de wei

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 06:41

Hier worden de paarden het in de loop vd winter ook zat de paddocks! Ondanks hooi blijft het natuurlijk beperkt een paddock! Mijn paarden gaan nog een aantal uren op de wei en einde ochtend naar de paddock..

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:28

Hier gaan ze juist wennen aan het feit dat de wei dicht is en er niet meer om vragen als ze op een gegeven moment echt niet meer de wei op gaan. Nu zijn ze in de ochtend ongedurig als je ze eerst hooi geeft en lopen ze er bij weg richting opening wei en gaan ze rennen en ruzie maken bij de doorgangen als je zelf wel alvast de wei in gaat. Ze wennen aan het dagritme en de routine.

Er is ruimte en ruwvoer genoeg en ze kunnen zich lekker uitleven op de zandpaden. De ijslander die in het voorjaar licht bevangen was geraakt is er ook helemaal aan gewend dat ze de wei niet op mag en gaat bij het hooihuisje vlak bij de wei staan als de rest waar de wei op gaat. De eerste weken probeerde ze nog snel mee het land in te glippen.

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:32

Vorig jaar merkte ik het heel erg, zat zijn paard aan het eind van de winter vol wondjes :( De bozerd mocht niet in de wei, dus zette ik die van mij zo vaak mogelijk daar.

Nu is de groep veranderd en proberen we ze nu nog zo vaak mogelijk in de wei te zetten. Ookal is het nat, ze gaan er toch altijd graag in.

Nu is het trouwens mijn paard die boos wordt als ze er te lang niet uit komt :=

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:43

Interessant topic, om zo te zien hoe andere mensen hun paardjes houden.

Na een hoop verschillende opties te hebben gehad heb ik toch wel het meest fijne plekje en situatie voor mijn paardjes gevonden die ik me maar kon wensen.

Ze krijgen zo goed als onbeperkt goede kwaliteit hooi van eigen land. Ze hebben binnenkort 3 inloopstallen (1 is nog in aanbouw) een verharding van zn 10x4, paddock van zn 20x30, rijbak van 20x40 welke allemaal goed droog blijven of als er bij ernstige regenval wat plasjes staan is het zo weer droog. Verder is er nog 1HA weide welke door middel van strookbegrazing bijna het hele jaar open is (op 1x hooien na). Er staan totaal 1 mini, 1Bpony, 1 jaarling (word E pony) 2 Dponys en 1 paard.

Heerlijk stuk waar ze alleen zelf kunnen bepalen waar ze willen zijn en wat ze willen eten :D

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:17

Inderdaad interessant om te weten hoe andere paarden gehouden worden. :)

Hier houden wij onze twee KWPN'ers, zomers dag- en nacht buiten en swinters savonds op stal (3,5x4). Wanneer het winter is gaan de paarden om 07:00 naar buiten en worden weer binnen gezet wanneer het donker wordt. De paddock van de paarden is 30 bij 20 meter. De bodem bestaat uit geel zand, wat er voor zorgt dat ze nooit in de modder staan. Vanuit de paddock kunnen ze kiezen in de inloopstal te gaan staan, deze is ongeveer 5 bij 5 en is verhard. In de inloopstal voeren wij onbeperkt hooi in een grote plasticen vierkante bak. Via de andere kant van de paddock kunnen de paarden ook nog de weide in. De weide is 0,40 ha en is onderverdeeld in twee grote stukken, deze worden begraast via strookbegrazing. Als het gras moet groeien of als er gemaaid wordt staan de paarden tijdelijk in de paddock, voor de rest kunnen ze zelf kiezen waar ze willen zijn.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:04

meggiemeg schreef:
Merken diegene met een kleine paddock niet aan de paarden in de loop van de winter dat ze meer gaan klieren en meer sjaggerijnig zijn/worden?
Ik merk aan mijn paarden dat zeker in de winter terwijl ze niet echt een hele kleine ruimte hebben. Ze hebben de buitenbak van 39 x 24 tot hun beschikking met daar aangrenzend de paddock die een stuk langer is dus in totaal een 1700 m2. Het enige verschil met het weideseizoen is dat ze dan niet op de wei mogen. Ze krijgen dan wel op verschillende plekken hooi gevoerd onbeperkt maar ik merk zeker verschil bij hun in de loop van de winter. Eenmaal weer op de wei zijn ze weer lekker vrolijk.


Niet in de loop van de winter, maar juist in het begin. Als ze net de switch maken van weide naar paddock, dat is wel even 'pittig' soms. Al vond ik het dit jaar wel mee vallen, maar ze is wel wat bozer. Maar of dat met de maat van de paddock te maken heeft, vraag ik mij af. Ik gok meer de overgang van weide naar paddock, en het weer. Daar wordt ze ook niet blij van.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:42

Onze slowfeeder vandaag gaan ophalen, het morsen van hooi valt heel goed mee en de paarden lijken hem heel fijn te vinden! Hij staat nu ongeveer in het midden van de paddock tegen de kant zodat ze niet super dicht bij mekaar moeten eten. Dan is het ook wat rustiger voor beide moest er eens een van de twee dames een humeurtje hebben :+ Hij is erg professioneel gemaakt en prachtig afgewerkt, zijn geld meer dan waard!

Afbeelding

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:29

- Hoe groot is het?
Totaal 1400m2:
20x55m rijbak, track 40m naar paddock 12x12 met stenen stoepje 6x6 en inloopstal van 4x6m. Voor een fjord, fries en merens.

- Zijn er stukken verhard?
Stal en stoep ervoor zijn verhard. We zitten op zandgrond en hebbende gekeerde grond, blijft erg goed en droogt gauw weer op.

- Staan ze alleen of samen?
in kudde van 3

- Hoeveel uur staan ze erop?
24/7

- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Deels in paddock uit slowfeederbak en deels in de inloopstal uit een slowfeeder hooibar van 4m lang.

- Is er een schuilstal aanwezig?
Ja van 4x6

- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
Nooit op stal, bij goed weer overdag op de wei afhankelijk van seizoen 8-12uur.

Mijn mening is dat vaak onder het mom van "natuurlijk" grote groepen paarden bij elkaar worden gezet op relatief kleine oppervlaktes. Zodra er een hek omheen staat is er geen sprake meer van natuurlijk. Karakters moeten matchen. Die van mij hebben het luxe ruim op 1400m2 paddock in vergelijking tot veel andere paarden, maar ik vind dit al vol eigenlijk.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:57

Als ze het hun drieën allemaal tegelijk in jullie 15-15 paddock gaan staan voelt het vol ja. daar kan ik me wel iets bij voorstellen. maar als ze zich verspreiden over bak/pad en paddock is het niet druk!

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:54

joyce B schreef:
Als ze het hun drieën allemaal tegelijk in jullie 15-15 paddock gaan staan voelt het vol ja. daar kan ik me wel iets bij voorstellen. maar als ze zich verspreiden over bak/pad en paddock is het niet druk!


Mijn 3 paarden hebben 24/7 toegang tot alle ruimtes in dit paddock paradise, maar ik zou meer dan 4 paarden op deze oppervlakte echt krap vinden. Als ik zie hoe ze rond willen trekken, soms gaan rennen of spelen, dan hebben ze deze ruimte ook echt nodig.

PeelSlowly

Berichten: 495
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:34

Mijn paard staat op een stuk land van ongeveer 1 hectare dat ik met een paar andere eigenaren pacht. Het is bovenop een heuvel, op zandgrond, en naast een bosrand. Er is een paddock paradise van gemaakt.

- Hoe groot is het?
De paddock is zo'n 10 bij 80 meter en daarnaast hebben ze zo'n 550 meter aan tracks waarvan een aantal delen ongeveer vier meter breed zijn waardoor ze er met z'n allen kunnen staan.

- Zijn er stukken verhard?
Nee.

- Staan ze alleen of samen?
Altijd in een groep van 5.

- Hoeveel uur staan ze erop?
24/7/365.

- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ja, uit slowfeeders.

- Is er een schuilstal aanwezig?
Ja, in een stukje bospaddock waarin ze ook graag schuilen.

- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
In de zomer krijgen ze gras via strookbegrazing van weilandjes binnen het paddock paradise.

PeelSlowly

Berichten: 495
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:50

Nog even een foto van de paddock.
Afbeelding

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:31

Ik het het geluk dat mijn paard wel de hele winter op het weiland mag blijven. Nu staat er nog voldoende gras op, maar als dit niet meer zo is krijgt gij hooi op het weiland.
Hij gaat er s'morgens rond 8/9 op en komt s'avonds rond 4/5 terug binnen, waar hij ook voldoende ruwvoer krijgt. Ze staan niet samen, maar langs elkaar. De weide is ongeveer 60 op 80 (pure gok).

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:25

Die oppervlakte per paard of is dat in stukjes onderverdeeld?

Hier heb ik stukken van ongeveer 20 tot 40 bij 70 tot 80 meter als standaard stukjes en het hooiland is 1 groot stuk wat ik dan onderverdeel in hoe het handig is en waar ze met strookbegrazing steeds een stuk er bij krijgen. Ik heb 2,5-2,75ha gras (en dan nog de stal met bestrating, zandpaddock, zandpaden met poel/heuveltje de 20-60 rijbak) en dat is voor 5 tot 6 paarden in de zomer echt te veel (gebruik ongeveer 0,75ha met wisselbeweiding en strookbegrazing en de rest wordt minimaal 2x gemaaid voor hooi en/of voordroog)

Ik ben nu nog maar net begonnen aan het eerste stukje waar de paarden afgelopen zomer nog niet gelopen hebben. Helaas zal ik niet alles van het hooiland kort krijgen omdat het halve land al verzopen is door de vele regen vanaf augustus. Ze zakken er te ver in weg omdat het moerassig/drassig wordt. Ik hoop op een wonder dat het de rest van de winter droog wordt en blijft zodat het water opdroogt.....

Ik vind 1 paard per 1 stuk paddock niet druk. Wel als ze met een groepje druk gaan doen op een klein stukje. Dan is 15-15 een erg krap. Dan houd ik ook mijn hart vast. Maar ik denk dat er maar weinig plekken zijn waar er maar 1 paard op 4000m2 meter paddock of wei staat. Zeker in de winter. Gezien de beperkte hoeveelheid wei en grond die particulieren bij huis hebben (de 3,6 ha die wij hebben is al erg veel) en vaak moet die grond met meerdere paarden gedeeld worden. Zeker bij pensionstallen. En men wil in de zomer kunnen omweiden of het gras beperken met strookbegrazing omdat ze anders te dik worden.
zoveel zand is vergunningtechnisch lastig. En ook nog eens erg prijzig om aan te leggen.

Ze krijgen en houden het gras in de zomer alleen kort als ze met een groep op zo'n groot stuk staan.

Mijn ervaring is dat 6 paarden op 5000m2 absoluut niet druk is. En 8 ook niet. Tot ze als een idioot heen en weer gaan rennen langs de draad bijvoorbeeld...

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:13

- Hoe groot is het?
De paddock is 20 bij 20, verder hebben ze nog een pad naar de inloopstal van 30 meter lang en 5 meter breed
- Zijn er stukken verhard?
Ja, het pad is bestraat, de paddock zelf is zand. In de paddock staat ook de slowfeeder op een verharding.
- Staan ze alleen of samen?
Twee paarden samen
- Hoeveel uur staan ze erop?
24/7. In de winter kunnen ze overdag ook op de wei (van 8 uur 's ochtends tot een uur of 7 's avonds), in de zomer hebben ze dag en nacht de wei ter beschikking
- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ja, ze hebben een slowfeeder op de paddock en hooi in de stal.
- Is er een schuilstal aanwezig?
Ja, een inloopstal van 3,5 bij 7, met een afdak er nog voor.
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
Zie boven :)

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 15:57

Ik ben benieuwd of er nog aanvullingen komen.

Hier is het helaas zo dat het een 24 uurs verblijf is voor nu. Ze kunnen makkelijk een sprint maken in rengalop op de 80 meter lengte die ze hebben maar toch voelt het niet helemaal lekker dus ik ben hard op zoek naar een nieuwe grasweide.