Paddock en Rijbak in 1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:54

beatje schreef:
blensink schreef:
Wat fijn dat je paarden aan huis komen :D
Wij hebben ook een paddock/rijbak
Hier in spanje hebben we een hardere ondergrond en gebruiken algen in de bak.

Algen? Dat klinkt interessant.
Dit nieuwschierige aagje zou graag willen weten hoe het er uit ziet en wat voor algen je dan gebruikt.

Hier nog iemand.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:08

Angela schreef:
Het is maar net wat voor een kwaliteit bak je neer wilt leggen. Bij een beetje een bak is het een slecht plan, je loopt inderdaad alles dicht waardoor drainage niet meer werkt. Als je gewoon een plek zoekt waar je meestal wel (recreatief) kunt rijden, dan is het best een optie. Hier en daar zal je slechtere plekken krijgen, maar die ken je en daar rij je dan omheen. Als je wedstrijd gericht wilt trainen ga je niet blij worden van een bak als paddock gebruiken.


En toch kan het als je er voldoende werk in wilt steken.
Wij hebben de 20-40 bak aan de stallen en een paddock vast zitten. Hier staan ze nu 3 jaar 's nachts in. Wij hebben wit zand (om laten zetten)
In de zomer ben je dan wel heel veel aan het beregenen en je zult heel vaak moeten slepen. Iedere dag de drollen er uit halen is ook echt een minimum. Maar dan kán het prima.
Voordeel van een wit zand bak is dat ze kuilen kunnen graven tot ze een ons wegen. Even dichtslepen en geen probleem meer. Nadeel is dat je dat alleen een 'sport'bodem kunt noemen als je echt structureel veel kunt beregenen. En dat houd wat mij betreft dus in dat je de sproeiers altijd (vast) langs de bak hebt staan.
Om de 3-5 jaar zul je ook de plekken waar ze veel staan even extra aandacht moeten geven. Even om kunnen zetten is denk ik wel een voorwaarde om die plekken niet modderig te laten worden.

Oh en inderdaad echt NIET voeren in de bak.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 10:38

Iedereen super bedankt voor de reacties! Neem het mee in de overweging.

Wij wouden graag woudzand gebruiken, het zand zit hier op 4 scheppen diep en wouden we graag omkeren(neem vandaag contact op met de gemeente als dat mag ivm dat we vlakbij hoogspanningsmasten de bak plaatsen.

Anders graven we het ietsjes uit en laten we iemand komen die de bak gaat vullen met goed zand.

Ben ook erg benieuwd naar de algen!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:00

Wij hebben dezelfde combinatie, al ruim 15 jaar denk ik inmiddels.
Bak is gedraineerd en op het zand liggen tapijtsnipper.
Bak is laatst weer gesleept door de buurman en weer helemaal prima.
Nadeel is dat ik zo'n gatengraver heb :=
Ik voor altijd kuil in een van de hoeken van de bak. En ik kan echt prima trainen voor wedstrijden hoor, zowel dressuur als springen. Tegenwoordig lijkt geen paard meer te kunnen lopen als de bak niet retestrak is :=

Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:29

Wij hebben ook bak en paddock in een. Al kun je mijn bak meer paddock noemen als bak. Rijd op zwart zand met gras en planten erin. Mest word in 1x eruit gehaald als het weer te vol is. Super fijn rijden is het niet, maar weer beter als niks. Gebruik hem ook hooguit 2x in de week. Voornamelijk voor basis dressuurwerk.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:36

Goldie schreef:
Tegenwoordig lijkt geen paard meer te kunnen lopen als de bak niet retestrak is :=

Nou inderdaad... :=

Ik vind mijn bak eigenlijk heel prima te rijden. Kwestie van goede drainage en goed zand. Maar slepen doen we heel weinig (hebben we gewoon de middelen niet voor en dus afhankelijk van anderen). En alsnog hebben wij een prima bak. Mijn paarden kunnen altijd zowel in de bak als in het land lopen. Dus ze staan en lopen ook niet de hele dag in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:48

Op de vorige pensionstal waar ik stond hadden ze ook een paddock en rijbak in 1 maar dit vond ik echt waardeloos.
Als ik een keer overdag wou rijden was ik eerst een half uur bezig om de mest eruit te halen en alle gaten dicht te trekken en had ik nog een waardeloze bodem om te rijden.
Het kan wel maar dan moet je er wel tijd in investeren om deze netjes te houden en zoals eerder gezegd er niet teveel waarde aan hechten aan een goede bodem.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:38

Goldie schreef:
Tegenwoordig lijkt geen paard meer te kunnen lopen als de bak niet retestrak is :=

:+ Mijn paard kan wel lopen, maar ik stuiter dan van mijn kar af :+

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:51

Ipsilonka schreef:
Ik heb het apart. En na 4 jaar is de paddock al 1 x bijgevuld met zand en mijn rijbaan is nog steeds prachtig. Dus ik zou het niet doen.


idem, bak is top en paddock wordt te nat en moet aangepakt

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:13

beatje schreef:
blensink schreef:
Wat fijn dat je paarden aan huis komen :D
Wij hebben ook een paddock/rijbak
Hier in spanje hebben we een hardere ondergrond en gebruiken algen in de bak.

Algen? Dat klinkt interessant.
Dit nieuwschierige aagje zou graag willen weten hoe het er uit ziet en wat voor algen je dan gebruikt.


Dit zijn algen van het strand, omdat de grond hier erg hard is (steen) gebruiken we hier een algenondergrond dit gemengt met zand en mest is perfect voor de perfecte ondergrond van een bak.
In Nederland is het waarschijnlijk geen goed idee daar het drassiger is en dus wegzakt maar op harde ondergrond zoals hier word het veel gebruikt in maneges, fokkerijen en ook prive.
De algen kosten niets alleen het vervoer van de vrachtwagen.
Een perfecte uitvinding voor een rijbak en het strand blijft schoon.
Het enige nadeel is dat het niet schoongemaakt is dus je blijft steeds weer stukjes plastic, halve zonnebrillen,enz kortom alles wat mensen laten slingeren aan het strand vinden. :Y)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:44

Ik gebruik de bak ook als paddock, 's zomers staan ze er dag en nacht in, maar afgewisseld met een weide (van ong 60*30, waar ik evt ook in zou kunnen rijden). Dan weer een paar weken in de weide en dan weer een paar weken in de bak om te wachten tot het gras weer is aangegroeid. Met een paard en 3 pony's gaat dat goed. Hij is niet eens heel groot (30*15 dacht ik), maar wil em volgend jaar groter maken en zit er ook over na te denken om apart een paddock te maken, maar dat is meer zodat ze 's winters meteen uit de stal kunnen lopen, dus een soort uitloopstal zodat ze zelf naar buiten kunnen wanneer ze willen. En om te voeren op het bestrate gedeelte. De bak is nu al heel lang goed geweest, alleen bij de langere periodes met regen is hij slecht, meestal van nov tot maart is dat. Ze staan dan alleen overdag erin tot in de avond.
Mest halen we er elke dag uit en slepen hem af en toe. Kuil krijgen ze ook in de bak meestal, maar ben nog opzoek naar een oplossing, want zo krijgen ze ook zand binnen. Gelukkig nog nooit koliek daardoor gehad, heb nu zandvrij geprobeerd van de divoza. Het voeren moet je alleen goed mee oppassen dus dat ze niet teveel zand binnenkrijgen met het voeren.
En die van mij graven nooit gaten gelukkig, alleen de ene pony loopt vaak heen en weer soms waardoor er een beetje bult ligt in de hoek.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:03

Ik heb 14 jaar lang mijn bak ook gebruikt als paddock.
De paarden werden er niet in gevoerd, ze stonden er swinters de hele middag in de bak
Elke dag mest eruit en af en toe slepen.
Mijn bak was niet gedraineerd maar was altijd goed te rijden.
Ze groeven af en toe gaten, dat was minder. Direct dichtgooien. Wij hadden er meestal iets als een boomstam in liggen zodat ze konden knagen en afleiding hadden.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 11:22

Dubio!

Net de maten van de rijbak uitgemeten. 20 x 40 maar wat is dit onwijs groot. Wat voor maten hebben jullie voor de bak? Want ik denk dat het wel iets minder kan. Ik ben geen fanatieke wedstrijdruiter meer recreatief.

Op de stal waar ik nu sta is de binnenbak 15 x 30. Het liefst wil ik hem thuis wel iets groter hebben.

Balte

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:34

20 bij 40 lijkt groot maar als je op je paard zit en je moet de wendingen door...
Hier is het net ietsje smaller dan 20, ik gok 19 a 19.5, en toch voel je dat wel.

Combinatie van bak en paddock werkt hier ook al jaren, na zes jaar gisteren zand laten bijvoeren. Ze krijgen ook hooi in de bak maar in slowfeed netten dus er wordt niet zo veel gemorst. Dagelijks wordt er uitgemest en haal ik ook het gemorste hooi mee weg.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:36

Ik heb 30x40 en zou hem het liefst nog groter hebben :') Bij mij gaat het ook heel goed. Ik heb de grond gekeerd en geen drainage, maar zit op hoger gelegen zandgrond en het is ook echt niet nodig, bak trekt snel droog. Hier verderop zit zelfs iemand met zo'n bak als ik en een met eb en vloed en in de eb en vloed groeit gras en onkruid omdat er altijd in de ander bak gereden wordt :+

Ik sleep hem regelmatig, in de zomer geregeld sproeien en elke dag de drollen eruit. Inderdaad niet in voeren en dan gaat het gewoon goed. Sproeien en drollen scheppen zou ik ook moeten als ik het apart had dus eigenlijk is het enige extra die keer slepen, dat is ook zo veel werk niet. Het voordeel van dat de paarden er in lopen is dat de konijnen hun holen bij de buren graven en niet bij mij.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:52

Zonde als je hem kleiner dan 20x40 doet! Zéker als het ook de leefruimte wordt van je paarden.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 18:02

GDG schreef:
Zonde als je hem kleiner dan 20x40 doet! Zéker als het ook de leefruimte wordt van je paarden.


Het wordt niet de leefruimte voor de paarden. Ze hebben nog genoeg grasland om zich uit te leven. Verder komen ze s' avonds op stal te staan.

Plannen zijn waarschijnlijk weer gewijzigd. Doen hem nu waarschijnlijk achter in het land 20x 40 en dan nog een paddock erbij.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:09

cynthia18 schreef:
Dubio!

Net de maten van de rijbak uitgemeten. 20 x 40 maar wat is dit onwijs groot. Wat voor maten hebben jullie voor de bak? Want ik denk dat het wel iets minder kan. Ik ben geen fanatieke wedstrijdruiter meer recreatief.

Op de stal waar ik nu sta is de binnenbak 15 x 30. Het liefst wil ik hem thuis wel iets groter hebben.



Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren of qua interesse.
Alleen daarom al zou ik de minimale afmeting voor rijbak 20*40 aanhouden

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:50

Ik vind het wel fijn om in een kleine bak te rijden, dan gaan ze er ook niet zo snel vandoor en voel ik mij zekerder. Voor m'n c pony's is het goed te doen, maar voor het paard wel iets te klein.
Ik zei nog dat de bak 40*20 moest, maar ik had er helaas niets over te zeggen, ookal had mijn oom geen verstand van paarden en dat rijbakken normaal groter zijn :')
Voeren moet wel als ze de hele middag in de bak staan, ik kan ze niet 6 uren zonder eten laten staan en op stal laten staan is ook geen optie.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:45

Ik vind 20x40 al klein voor een rijbak. Had liever groter gehad maar dit paste precies. Maar ook als ze er veel tijd in door brengen zou ik mijn paddock niet kleiner maken. Dan krijg je weer zo'n stilstaan effect.
Overigens sowieso iets om over na te denken: maak het visueel aantrekkelijk voor de paarden. Bij mij liggen de stallen/paddock/bak/wei in een u vorm om een schuur heen en dat zorgt voor aanzienlijk meer beweging op een dag. Ze willen toch altijd even hier kijken en weer daar checken. Dat scheelt aanzienlijk tov een compleet overzichtelijk perceel.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:46

Ik heb 15 x 50 en merk die 5 meter op de korte zijde behoorlijk! Heb ook paddock en rijbak in een en accepteer gewoon dat hij dicht gelopen is en ik soms met regenweer moet uitwijken naar buiten of naar binnenbak.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 13:56

Zoals de plannen nu staan. Ja alweer veel veranderd in tussen tijd haha! Iedereen bedankt voor de tips!

We maken een grote paddock, bij de stallen wordt er een groot stuk tegelpad gecreerd waar ik dan op kan voeren. Daarna lekker een grote paddock en het land vast klaar kunnen maken. Zodat de paardjes alvast thuis komen te staan. De bak (die nu achter in het land komt te liggen wordt 20 x 40) maken we dan van het voorjaar. Het is hier altijd erg droog vanwege de hoeveelheid bomen dus denk dat ik zo al een heel eind uit de voeten ben.

De manege zit hier op een kleine 10 minuten rijden, waar ik overdekt kan rijden voor in de wintermaanden. Dus dat is ook alweer een pluspunt!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:03

Staan er grote bomen om de wei heen? Als je veel blad in de bak krijgt dan heb je wel meer kans op dichtslippen van de bak. Dat is ook de reden dat wij zelf dennen om de bak hebben gezet.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 14:30

sjanien schreef:
Staan er grote bomen om de wei heen? Als je veel blad in de bak krijgt dan heb je wel meer kans op dichtslippen van de bak. Dat is ook de reden dat wij zelf dennen om de bak hebben gezet.


'Nee, coniferen, dus dat valt mee :) maar nog wel een stuk van de wei af. Dus paarden hebben er geen hinder van en kunnen er ook niet bij. Maar ze nemen wel veel vocht op dus dat is wel heel fijn.