Cattle fence als boxwanden veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 10:52

Tjonge zeg, bedankt voor alle reacties!

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:52

Ik heb zulke panelen als weidestal gehad waar ze dan 's nachts instonden en nu we verhuisd zijn doet deze stal nog tijdelijk dienst in een binnenhal. Ik heb er nu 3 ponies instaan 's nachts en heb nog nooit problemen gehad. De tussenruimte van de spijlen is behoorlijk groot dus benen kunnen onmogelijk vast komen te zitten, de hoeken zijn allemaal afgerond, ik vind het echt een heel mooi systeem.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:57

Azmay schreef:
Rochiril schreef:
Mijn andere paard deed dat met regelmaat, Hij stak ze wel eens onder de onderste rail door. Maar trok ze voor het opstaan gewoon weer in. Een paard moet toch eerst de benen zo goed als onder zich vouwen, en de voorbenen dan weer naar voren om op te staan. Ging gewoon altijd prima.


Die van mij heeft nu al 3x de draad (met stroom) kapot getrokken met het opstaan terwijl de wei toch echt groot genoeg is. Vind zo'n paneel dus ook echt een beetje eng :')



Met stroomdraad kan ik me dat ook wel voorstellen. Ieder paard zal in paniek raken als hij aan die stroomdraad komt, en in paniek op willen staan. Dan zal er wel het een ander kapot gaan, zowel draad als eventueel paard.
Deze panelen staat natuurlijk geen stroom op, geen paniekreactie als hij zo'n paneel aanraakt. Het zijn allemaal afgeronde buizen, geen randen, geen stroom.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:03

stroomdraad geeft bovendien ook wat mee waardoor het been er onder uit trekken vaak een stuk moeilijker is dan bij buizen die gewoon braaf op dezelfde plek blijven staan. + dat ze van schokken ook niet echt rustig blijven.

Nee ik zou er geen probleem mee hebben deze te gebruiken. Hoogstens een rubberen "lap" aan de onderste spijlen als er twee langs elkaar staan die wel eens nijdig kunnen doen maar dan meer om te voorkomen dat ze elkaar kunnen verwonden via trappen. Als ze er al met hun been in komen dan zijn ze over het algemeen handig genoeg om er weer uit te komen. Uitzonderingen zal je altijd hebben. Die met die hele smalle tussenruimtes op pagina 1 waar de merrie in vast stond zien er wel gevaarlijk uit. Daar kunnen ze idd echt in vast komen te zitten met hun hoef. Als ze dán gaan trekken heb je wel een probleem. Maar met de grotere ruimtes lijkt me die kans erg klein. Er is weinig "technisch inzicht" nodig om hun been uit zo'n groot gat te krijgen.

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:03

Als er een ruime ruimte tussen zit en een het een grote stal is vind ik het prima. Daarmee bedoel ik het als ze de mogelijkheid hebben, in wat voor situatie dan ook, hun benen terug te trekken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:20

Ik heb al jaren zon systeem. Cattle fences aan de voorkant en weidehekken ertussen. Werkt super er dr heeft nog nooit iemand in vast gezeten. En ik heb er 1 gehad die elke morgen zijn voorbeen tussen de spijlen van de weidehekken hing :+ Ging hem dan niet snel genoeg naar buiten. De tussenhekken kunnen open, en daarlangs kunnen ze zo op de paddock. Hij haalde dan op waarschuwen van mij heel eenvoudig dat been weer terug.

Zo ziet het er uit. Dit was toen de catlefences net geplaatst waren. De weidehekken had ik al langer.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel over de weidehekken stukken tapijt hangen. Maar dat is meer omdat er 1 tussen staat die geen buren wil. Die doet dus nog wel eens lastig naar dr buren. En dat gaat zeldzaam wel eens mis zoals te zien op de foto. Maar dat is altijd schade aan dr smoelwerk, niet aan dr benen.
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... _2853a.jpg

Deze foto was net nadat we terug waren uit de kliniek om krammen te zetten. Het laatste hek had ik een poosje geen tapijt overheen omdat er 2 het verschrikkelijk grappig vinden dat ding eraf te slopen :roll: en ze die laatste boxen als inloopstal hadden.

Ik heb wel vrij grote boxen de kleinste is 3 m. bij 4,16 m. en veel kleiner zou ik ze ook niet willen hebben. Daar werd me het risico dan ook te groot. Maar dat is ook meer omdat ik een paar draken heb ;) Hierin hebben ze zoveel ruimte dat er bijna geen kans is dat ze een been erdoor steken. Door de zijhekken kan dat sowieso niet vanwege het tapijt, wat ver tot onder het hek hangt.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:52

Ziet er wel strak uit. Zie ik touwtjes om de hekken vast te maken? Zijn ze duur, die Cattle Fences?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:01

Inloopstal schreef:
Ziet er wel strak uit. Zie ik touwtjes om de hekken vast te maken? Zijn ze duur, die Cattle Fences?


Prijzen staan erbij geloof ik in de link van de 1e post van ts

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 17:16

Het zijn geen touwtjes maar kettingen :)

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:26

Hier staan de paarden er ook achter. Gaat prima, geen poten die klem komen. Daarvoor zitten de spijlen ook te ver uit elkaar, ze komen er makkelijk weer uit als ze er wel een keer een poot doorheen slaan. Wel is het hier wel eens gebeurd dat er met schuren zo erg met de hekken geschud is dat de kettingkjes los waren gegaan. Wel met een harpje vastmaken dus, en niet lui zijn en zonder de harpjes 'want hij trekt wel klem'.

Overigens komen die van ons uit Duitsland, veel goedkoper dan de hekken die in Nederland verkocht werden, maar ook niet van fantastische kwaliteit. De koeien hebben het voerhek waar ze achter stonden in één winter tijd een aantal keer volledig verbogen, en op de lassen compleet uit elkaar getrokken. Goedkoop duurkoop.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:47

Inloopstal schreef:
Ziet er wel strak uit. Zie ik touwtjes om de hekken vast te maken? Zijn ze duur, die Cattle Fences?


Grinnik dat was mijn noodoplossing :D Ik heb alleen de voorhekken en kan ze dus nergens aan een zijhek vastmaken met kettinkjes. Voor staan ze tegen houten balken aan waar de zijhekken ook aan vastzitten. Maar dat maakt dus nergens contact met elkaar :P Omdat ze die avond ook weer naar binnen moesten, moest ik even een noodoplossing hebben om het vast te zetten. En dan zijn strotouwtjes errruuuugggg handig :') Ik heb ondertussen al een metalen strip om om de palen en hek te maken, maar het is er nog nooit van gekomen. En de touwtjes houden het goed vol :+

Die van mij komen ook uit Duitsland, maar ik heb dan een andere leverancier gehad, want de mijne zijn echt super. Ook als ze ertegen een keer schuren gebeurd er niks. En dr heeft ook al eens een ontsnapte hengst een aardige poging gedaan er doorheen te komen, is em ook niet gelukt.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:40

Hier gebruik ik ze als uitloopjes.
Hekken van dezelfde leverancier.
Heb ook hekken van anderen en die doen het al ruim 10 jaar.
Soms ook gebruikt als tijdelijke boxen of als voorwand.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 09:49

Zeer blij met deze reacties van gebruikers, bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:01

Ik heb deze hekken al haast 10 jaar als schuiltent staan (waar ze 's zomers ook slapen). Ooit gekocht als kraamstal, dus er heeft ook een veulen in gestaan.
Wel heb ik er voor de koude wind winddoek langs de zijkanten gespannen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:02

Mijn paard stond er ook prima in, je hebt alleen een probleem als 2 paarden elkaar niet mogen en je het dan open laat.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:22

Zolang de voorkant dan maar open is zodat ze makkelijk weg kunnen.

AnimalTouch

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: EMST

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:23

Ik heb zo'n hek in het gangpad van mijn stal staan, om de stal te delen omdat ik deze als inloopstal gebruik. Ik heb sloopgrage en zeer vindingrijke paarden maar nog nooit problemen gehad.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:23

Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik het kan inpassen. Ik moet voor het einde van het jaar nog 2 stallen maken onder onze kapschuur. De voorkant wil ik zowieso van hout maken, maar tussen de stallen is dit misschien een goede oplossing.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:36

Mijn merrie en hengstenveulen hebben ook in stallen gestaan met cattlefence als omheining van de vaste uitloop.

Ik vond het ideaal en mijn merrie ook. Veel zicht, veel contact, en idd juist relatief veilig omdat vast rollen etc bijna niet mogelijk is. Benen trekken ze er zo weer uit, al heb ik dat echt zelden gezien dat ze dat uberhaupt deden. De openingen zijn veel groter dan die foto op de vorige pagina waar dat paardje vast zit in het hek, dus die situatie kan al niet voorkomen.

Kleine veulentje (a pony veulen) is er wel een keer onderdoor gerold, stond ie ineens bij de buurman, haha.

Natuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, maar dat kan met alle soorten omheiningen met paarden. Juist door die overdreven voorzichtigheid (en nare gewoonte overal stroom op te zetten) creëer je van die zeikpaarden.


Afbeelding

Afbeelding

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:16

Ik ken dit systeem niet. Wel meegemaakt dat paarden de open bovenkant niet waardeerden doordat ze niet goed met hun buurman konden opschieten. Dit leverde voor sommige paarden heel veel stress op ondanks dat de stallen 6 meter lang waren.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 22:31

Dat lijkt me inderdaad niet prettig als ze elkaar niet dulden dicht opeen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:31

Op mijn stageadres in Texas hadden we één of twee van zulke boxen in de binnenbak staan; de jonge paarden die nog niet gewend waren aan een stal werden daar dan in gevoerd met het voorste hek open (helemaal eruit) tot ze dat niet spannend meer vonden, daarna ging het voorste hek erin met het deurtje open, etc.

Ik heb het systeem in Texas ook op een andere stal zien staan; daar schoven ze met de paarden zodat de paarden die naast elkaar stonden elkaar ook aardig vonden. Die stallen waren wel 4x4 meter, trouwens.

Cemlys

Berichten: 14957
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:44

Ik heb ze ook al een aantal jaren, een deel alleen als voorpaneel (voerhek) maar ook als box van 3 bij 3 . Werkt heel fijn, nooit nooit rare dingen gezien. Voor mn pony's ideaal, die hebben alle zicht, wat ze in een normale box niet hebben. Hengst staat ook gewoon achter een panel.