Wat komt er kijken bij: weide huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:23

Ik heb mijn weide toen rondom omheind met een combinatie van schrikdraad en ijzerdraad met stroom. Ik heb shetlanders en die hebben nog weleens schijt aan stroomdraad.
Tussenlandjes heb ik afgezet met alleen schrikdraad.

Rondom de stal heb ik een stukje verhard met tegels in een zandbed, omheind met schrikdraad. Moet wel zeggen dat ik op een kleibodem zit en ik dus in het natte seizoen behoorlijk beperkt was met weidegang.

Donkere regentonnen (3 stuks), dakgoot met een stofzuigerslang eraan om het water de goede ton in te begeleiden. In de zomer als het lang droog was had ik 2 jerrycan's van 25l die ik dagelijks beide vol meenam en in de winter als het echt koud was vulde ik die voor de helft met heet water. Als bodembedekking in de winter vlas in de stal en in de zomer niks.
Pony's regelmatig op een ander stukje en dan het gebruikte stukje slepen en evt onkruid afmaaien.

Aan het begin van het seizoen maaide en hooide ik vaak ook een keer voor voer in de winter en omdat ik veel teveel gras had voor mijn pony's.

In de winter was het absoluut ploeteren en dat is ook de reden dat ik er afgelopen jaar mee gestopt ben. Ik heb enorm genoten van de rust van mijn eigen plekje maar ik was er ook echt helemaal klaar mee.

Denk er bij onderhoud van de bodem heel goed om dat je niet het bemesten achterwege gaat laten omdat dat beter zou zijn voor je paarden, dat is echt funest voor de bodem. Ik heb shetlanders en durfde nooit te bemesten waardoor het onkruid, klaver, brandnetels en zuring de vrije loop kreeg totdat je het bijna staand kon vreten of het elke week kon maaien.
Vorig jaar heb ik het land volvelds laten spuiten tegen onkruid en goed laten bemesten, dit jaar staat er amper onkruid en hebben we er prachtig hooi af kunnen halen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:28

Ik heb dat geploeter uiteraard ook, maar dan achter het huis.
Scheelt toch heel veel met heen en weer moeten rijden, beschikking hebben over stroom en stromend water.

En toezicht!
Dat blijf ik belangrijk vinden.
En een goed onderkomen voor je dieren en een werkplek voor je dierenarts in geval van nood :j

Werk zou me niet zo gauw tegenhouden, laatste twee factoren wel.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:32

Ik lees 5 maanden, Connie; tja, dat is een nog relatief korte tijd, denk eens aan 5 of 10 jaar en echte winters etc... Maar ik wens jou dat je ook idd nog dan alle werk met liefde doet en ook nog kunt doen.

De eerste jaren heb ik ook niet geklaagd over ploeteren, nooit eigenlijk, maar is ook altijd de insteek om het zo makkelijk, mooi en luxe voor paard en mens te maken. Dat is gelukt en in ons geval maar goed ook, want dat maakt het een stuk eenvoudiger om het nu te laten doen, nu ik het helaas zelf niet meer kan.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:34

Idd Shirley aan huis is heel wat anders dan een weitje achteraf.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:35

Geploeter achter het huis nu vind ik wel een pak minder zwaar dan geploeter vroeger op mijn huurwei.

Zeker in de winter, na je job kom je vermoeid thuis, omkleden en jezelf naar de paarden sleuren met twee tonnen van 60 liter water in de kruiwagen, in het donker, in de regen. Dan diezelfde tonnen door de modder tot aan de waterbak sleuren. Op het einde van de winter kon ik soms amper lopen van de rugpijn :+ En dat tien jaar lang :P

Nu ga ik lekker in pyjama even langs de paarden, vul snel een waterbak bij terwijl het eten opstaat... echt een wereld van verschil!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:40

Dat bedoel ik ;)

En avaluna heeft ook een belangrijk punt: mocht je hulp nodig hebben, dan is het maar de vraag of een ander ook zo gedreven is als jij :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:41

Achter huis is ook niet echt te vergelijken, ik moest echt eerst thuis water vullen en dan naar stal, had daar ook geen verlichting etc.

Toezicht ben ik nooit zo heel bang voor geweest, vraag me af en toe wel af of men niet een beetje doorslaat met de hele dag naar je paard kijken. Ze stonden bij mij vrij achteraf en ik heb 1x een kolieker gehad en die doet het ook nog. Op stal heb je ook niet de hele dag toezicht en als je ze achter het huis hebt staan hoop ik dat je er ook niet de hele dag naar gaat zitten kijken of ze niet toevallig hun voet te lang opgetild houden.
Ik heb ook weleens de beesten van mn buren ineens in mn land gehad en ben ook weleens gebeld dat mn pony's midden in de nacht op de weg liepen (en dat waren dan niet die van mij ;) maar ik heb ze toen wel een nachtje opgevangen).

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:43

Ik zit er ook niet de hele dag naar te staren :D

Maar je ziet ze toch een paar keer per dag, loopt eens gemakkelijk langs de drinkbakken ter controle, ziet sneller verdachte figuren rondlopen of -rijden...

Dat soort dingen!

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:50

Toezicht vind ik zelf ook iets minder belangrijk. Als je werkt, zie je ze toch de hele dag niet, dan maakt het geen verschil of ze thuis staan of op een huurwei (al overweeg ik wel een webcam op de wei O:) )

In beide gevallen zorgen dat omwonenden je nummer hebben. Zo ben ik altijd meteen gewaarschuwd bij een uitbraakpoging, of eens een keer toen een paard met z'n deken over zijn hoofd rondliep. Nummer van de dierenarts hangt ook voor iedereen zichtbaar zodat in nood een derde gewoon kan bellen, ook als ik er niet ben.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:53

Ik heb thuis idd ook gewoon zicht op de paarden maar op de andere wei is het voor iedereen uit het zicht.
Er loopt we een pad langs dus er lopen weleens mensen of paarden langs.

We hebben er dan ook altijd een briefje met naam, adres en telefoonnummer bij hangen voor het geval dat er wel wat is.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:11

Leuk joh! Paarden hebben... :D _O-

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 15:41

Ok ok ok ok, ik hoef al niet meer, (althans voor deze winter).... Pffffff
Dank jullie wel.
Als ik weer eens de zucht heb, willen jullie me dan weer even een cold turkey geven.
Blijf wel het probleem hoe ik me kan schikken in een pensionstal, maar daar maken we een ander topic van... ooit.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:46

de luxe die ik hier heb is dat ik de weide huur achter mijn huis,ong een 500 meter lopen!mijn man of ik laten een keer of 4-5 de hond uit en lopen dan automatisch naar de paardjes.
Ik heb nu sinds een jaar of 15 paarden en voor t eerst eindelijk mijn eigen wei.
Ik ben er dolgelukkig mee!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:08

mrie schreef:
Ok ok ok ok, ik hoef al niet meer, (althans voor deze winter).... Pffffff
Dank jullie wel.
Als ik weer eens de zucht heb, willen jullie me dan weer even een cold turkey geven.
Blijf wel het probleem hoe ik me kan schikken in een pensionstal, maar daar maken we een ander topic van... ooit.


_O- _O- _O-

Enigste optie... Een stal kopen :D

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:13

Ik had het ook compleet gehad met hoop gezeik enz op pensionstalling.

ik heb nu een weitje met stalletje er op wat ik huur, wel voorzien van water en stroom. Voor de rest doe ik alles maar dan ook echt alles zelf. vaak 3x per dag heen en weer helemaal in de winter want ik heb er vier, die kunnen niet alle vier bij elkaar dus moet ook wisselen want ik heb achter de stal een paddockje gemaakt en laat daar jaarlijks 20 kuub snippers storten.

Ik vind het wel zwaar maar ook wel weer heerlijk. Gewoon zelf kunnen bepalen hoeveel er gevoerd wordt en wanneer je paarden vooral ook hoe lang je paarden naar buiten kunnen. Wel of niet op de wei enz. Ik zou denk ik niet anders meer willen maar ik heb dan sinds paar maanden soms ook wat hulp er bij, dat is toch wel erg fijn. Kan je eens een dagje weg ofzo.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:25

connie64 schreef:
pff je hebt heel veel verschillende soorten jerrycans,als je er een paar neemt van 40 liter heb je toch genoeg?verder heb je dan ook altijd vers water en in de winter is t niet bevroren.
Het zal echt een hele strenge winter moeten zijn wil je geen water aan je paarden kunnen geven.
Afgelopen kerst was t 14 graden dus t zal wel meevallen.

Met een dikke auto is dat niet zo moeilijk (en sterke kerel die het voor je sjouwt). Zit je met miniautotje (45km) of fiets + fietskar en je gaat daar iets anders over denken. Water genoeg beschikbaar op je terrein is eerder noodzaak dan luxe.
Je begint nl met 5L/100kg pony en bij werk/warmte loopt dat makkelijk op naar 10-15L/100kg. Dan heb je nog niks omgespoeld (voerbakken) of pony gewassen (zweten/ moeten koelen bij ziekte/wassen ivm diarree, etc.). Als je het aan moet slepen kom je eigenlijk altijd te kort en dat merk je pas goed als je het niet even zomaar kan vervoeren. Veeput spuiten kostte mij toen 150 euro, maar scheelde wel giga veel inspanning, stress en planning (+ wel of niet kunnen rijden, want ruimte was voor of zadel of water, beide paste niet).

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:28

ik heb vroeger altijd jaren mijn pony ook bij een boer op een weitje gehad en daar was het altijd gewoon water uit de sloot halen, ook met min tig, behoorlijk pittige klus...

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:36

Ik huur ook een wei met niks. En ik vind het heerlijk! Water meenemen in jerrycans is mij heel erg meegevallen. Gewoon niet te vol doen. Voor 2 d pony's. Helemaal niet veel werk. Hooi laat ik per ronde baal brengen. Weinig blubber want droge zandgrond en veel ruimte. Ik vind alles zelf doen en bepalen echt heerlijk. Maar. Ik heb geen baan. En dus tijd om 2x per dag heen te gaan of vaker als dat nodig is. Ik word er heel blij van. Wel heb ik bak op 5 minuten lopen. Enige wat ik mis is een schuilstal met erg slecht weer. ik heb geen jonge of oude dieren, dan lijkt me dat minder geschikt.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:55

Ik denk dat er een gigantisch verschil zit in een wei met stal/schuur, water en stroom of een geheel kale wei. Het eerste is gewoon hard werken maar ook mooi. Het tweede lijkt mij echt hel.
Optie 1 is al een pak meer werk dan paarden aan huis (en dat is al aardig wat werk) maar lijkt mij wel doenbaar.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:30

Wij huren verschillende weides op dezelfde polderweg.

Hebben water uit de kraan, grondwater van goede kwaliteit. Vullen daarmee elke dag een paar grote tonnen.

Omheining stond er deels en deels zelf gedaan. Gewoon palen met schrikdraad. De stroom op de draad gaat via de wei van de mensen waar we van huren.

Op 1 wei hebben we 2 zeecontainers staan. Beide omgebouwd tot stal en in elke container nog een apart hokje. 1 voor hooi en 1 voor andere spullen. Hokjes kunnen op slot.
Stroom in de stallen gaat door middel van accu's. Wel 1 keer per maand thuis opladen maar verder ideaal!

Mest doen we in bakken en brengen we naar een boer.

Ik zou niet meer anders willen. Ja het is veel werk. En met slecht weer lekker blubberen maar de vrijheid is heerlijk!

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:44

Wij hebben een (zwarte!) 1000l waterton waarin we regenwater opvangen. Dit komt van onze dakgoot van de stal.
Wij hebben de stallen en het hooikot zelf gebouwd. Telefoonpalen konden we heel goedkoop (of was het zelfs gratis?) vinden, dus dat zijn onze steunpalen. Dan hadden we nog golfplaten liggen en de houten wanden hebben we aangekocht. :)
Voor ons hooikot hebben we de overschot van zo'n rol golfplaat kunnen krijgen en hebben we ook telefoonpalen gebruikt. We hebben het dan gewoon afgewerkt met van die blauwe zeilen in plaats van houten platen omdat we toen snel moesten zijn (ivm hooi dat we moesten stockeren). Inmiddels al een paar jaar verder en die zeilen werken wel goed dus we hebben het dan zo gelaten :')

Wij hebben een elektriciteitskastje met batterij voor de stroom op de wei. Dit hebben we wel in een kastje gestoken dat op slot kan omdat ons vorige gestolen was...
Voor licht hebben we een zonnepaneeltje :D

De omheining zijn ook telefoonpalen maar dan in stukken gezaagd tot de gewenste hoogte met dan schrikdraad.

In ons hooikot staat ook de kruiwagen, mestboy en mestvork, voertonnen met eten en eten voor onze (wilde) katten :')
Voor de rest hebben we daar niks (buiten een halster) omdat het te vochtig is maar ook omdat ik het niet aandurf met diefstal. Dus alles ligt thuis gestockeerd.

Mijn pony heeft een stofallergie dus daar koop ik maandelijks voordrooghooi voor, maar mijn weidegenootje koopt 1x per jaar hooi bij onze boer.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 02:09

Ik lees hier even mee. Droom van een eigen plekje, heerlijk rust van alles en meer ruimte voor mijn paardjes.
Heb mogelijk ook iets gevonden <3 de eigenaar is nog in afwachting van bouwvergunning, dan wil hij mee denken voor het bouwen van een stal incl opslag enzo =D
Momenteel is er geen stroom maar zijn vlakbij huizen dus stroom zal niet verweg zijn en water ook niet.
Mega groot is het niet (25*160) dus echt weide kan ik ze dan niet bieden, maar met 1 exzemer en 1 koudbloed vind ik dat geen probleem. Wel wil ik proberen een paddock paradise te maken voor jaarrond voldoende bewegingsruimte.

Hoop zo dat het door gaat, ondanks dat het iets verder van huis af is.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:43

Zapje schreef:
Ik huur ook een wei met niks. En ik vind het heerlijk! Water meenemen in jerrycans is mij heel erg meegevallen. Gewoon niet te vol doen. Voor 2 d pony's. Helemaal niet veel werk. Hooi laat ik per ronde baal brengen. Weinig blubber want droge zandgrond en veel ruimte. Ik vind alles zelf doen en bepalen echt heerlijk. Maar. Ik heb geen baan. En dus tijd om 2x per dag heen te gaan of vaker als dat nodig is. Ik word er heel blij van. Wel heb ik bak op 5 minuten lopen. Enige wat ik mis is een schuilstal met erg slecht weer. ik heb geen jonge of oude dieren, dan lijkt me dat minder geschikt.


Wel een belangrijke "maar" :D

Hier al iets te vaak meegemaakt, 's ochtends om 6u30, vlak voor je naar je werk wil vertrekken. "Even" snel de paarden checken.. waren ze aan de ren gegaan door de draad, halve paddock meegesleurd, palen geknakt... dan staat het huilen je nader als het lachen :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:59

Precies Solleke_Noah!

Of eentje voelt zich niet helemaal lekker - even snel temperaturen.. Of wondje verzorgen.. Of de automatische drinkbak is bevroren en dan moet je nog even "snel" 3 grote speciekuipen vullen.. Daar gaat je planning! Dan kom ik stinkend naar paard mijn kantoor binnen gestormd :+

Nu heb ik wel voorzieningen en dan gebeuren dit soort grapjes al. Ik moet er niet aan denken om zonder stallen/stromend water/elektriciteit te staan.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:05

Heel herkenbaar allemaal ja!

Haha, zo heb ik dus tien jaar gestaan... geen elektriciteit of stromend water.

De keren dat ik met modder aan mijn pumps, waar nog een zielig verdwaald strootje aan vastplakte, op kantoor toekwam... gelukkig zit ik in de natuursector, daar kan dat nog wel :')