Wat vragen voor deze stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Wat vragen voor deze stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:26

IK heb de vraag gekregen om een pony te stallen. Nu is de vraag wat kost dat? Nou goeie vraag, nooit over nagedacht en ik weet ook niet wat redelijk is. Dus wilde hier de meningen eens peilen.

IK heb 3 boxen, de te verhuren box is 3.5x3.5m, het is voor een C/D pony. De andere 2 boxen worden bezet door mijn rijpaard ruin en zijn maatje de Welsh A.

De pony zal op de weide komen met mijn paarden, zomers is dat meestal 12/14 uur per dag.
Bij hitte staan ze 's nachts buiten en bij extreme regenval komen ze wat eerder naar binnen.
Van december tot April staan ze op de de paddock van 25x55m met onbeperkt hooi in een IBC-container.
365 dagen per jaar gaan ze naar buiten, of er moet heel extreem weer zijn (er is geen schuilmogelijkheid op de weide), dan haal ik ze eerder naar binnen.

Ik zal de paarden buiten en binnen zetten, voeren en stal uit mesten. Ze staan op stro, ik ben ruim met hooi, ook in de box (desgewenst natgemaakt), en desgewenst kan ik ook in krachtvoer voorzien, 2 of 3 keer per dag. Dekens, vliegenmaskers, etc, kan verzorgd worden.
Er is een wasplaats aanwezig en een mogelijkheid om een zadelkast te plaatsen.

Ik heb echter geen rijmogelijkheden hier. De paddock/kleine wei mag wel in gereden worden van mij in de zomer, maar in de praktijk vaak te glad of te hard. Uitrijden is natuurlijk een optie.
Ik zelf rij met de trailer een kleine 10 minuten naar de rijbak van de vereniging.

Ik zit op het smalst van Limburg.

wat is dit waard?

NRJ

Re: Wat vragen voor deze stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:42

Zorg dat je in ieder geval uit de kosten komt (hooi, stro, brok, mesten, etc.)
Maar ik denk dat rond de € 150,-/ €175,- een mooi bedrag is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:47

Dat denk ik ook. Zo rond de 160-200.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:20

Ik zou voor zo'n simpele stalling zonder bak niet meer dan 100 euro betalen. Dan ben je ruim uit de kosten van hooi, stro en brok en de rest steek je in je zak voor het stalletje uitmesten. Waar halen jullie prijzen van 150-200 euro vandaan, je kunt er niet eens rijden?!?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:22

GamblersCup schreef:
Ik zou voor zo'n simpele stalling zonder bak niet meer dan 100 euro betalen. Dan ben je ruim uit de kosten van hooi, stro en brok en de rest steek je in je zak voor het stalletje uitmesten. Waar halen jullie prijzen van 150-200 euro vandaan, je kunt er niet eens rijden?!?

Voor 100 euro ben je maar net uit de kosten met hooi stro en brok hoor, dan heb je echt niets meer om in je eigen zak te steken :o

Ik denk dat 150 euro redelijk is, als ik zie wat ik hier kwijt ben aan huis.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:24

ruim uit de kosten voor hooi, stro en brok? Wij hebben een loonbedrijf, dus wij zijn in dit geval eigen leverancier van hooi en stro en afvoer, maar als ik dit heel schappelijk tel zit ik toch aan zo'n 100 euro.
stalletje mesten, en de volledige verzorging betekent wel dat je met een gerust hart 4 weken op vakantie zou kunnen gaan en de pony er volledig verzorgd bij staat. Is dat geen 50 euro waard?
Ik weet het niet, ik heb andere prijzen betaald, maar dan was er idd een rijbak bij, maar dan betaalde ik ook 280 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:25

Tja ik betaal €180 voor hetzelfde als jij bied.. Maar dan wel inclusief 2 binnenbakken en een buitenbak. Ik zou 150 ook vrij veel vinden.

Mar_Kos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:29

Je biedt volpension met veel mogelijkheden voor het paard om paard te kunnen zijn. Dat is wat waard. Of er wel of geen bak aanwezig is, is blijkbaar voor de aanvrager niet van belang.
Kijk op Marktplaats wat de pensionstallen bij jou in de buurt te bieden hebben en vragen en vergelijk dat met wat jij te bieden hebt. Dat geeft al een goede indicatie. Verder is het afhankelijk wat je zelf maandelijks kwijt bent aan vaste lasten en ruwvoer en de kwaliteit daarvan en van de wei.
Op de site van Vereniging Eigen Paard vind je wellicht meer tips en ook een voorbeeldcontract (als je lid bent) van een stallingsovereenkomst. Ik zou hoe dan ook de afspraken schriftelijk vastleggen, zodat jullie beiden weten waar je aan toe bent. Succes!
Laatst bijgewerkt door Mar_Kos op 14-09-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:30

180 euro voor dat, is in deze omgeving niet mogelijk. Ik weet dat de manege hier verderop 250 euro vraagt. Die is vrij goedkoop.
Daar zijn 2 binnenbakken en een buitenbak bij. Echter wel maar 3 keer per week een paar uurtjes weidegang.

Het is niet zo, dat ik het persé wil verhuren, het is mij gevraagd. Ik hoef niet te gaan concurreren zeg maar ;) Wil echter deze mensen ook niet het spreekwoordelijke vel over de oren trekken.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 14-09-16 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:31

Hier kom je inderdaad ruim uit de kosten per dier met 100 euro per maand. En dan komt het hooi en stro niet van eigen land, dat wordt gewoon door een hooiboer geleverd. Ik kan me niet voorstellen dat je in Limburg gelijk het 3 dubbele betaald voor hooi en stro. Dus ja, wat overgebleven is, is inderdaad voor de service. Voor 150 - 200 euro heb je hier een binnenbak. Dus ik zou absoluut niet zo'n gekke prijs willen betalen, voor een plek waar niet eens een bak is.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:32

Mar_Kos schreef:
Je biedt volpension met veel mogelijkheden voor het paard om paard te kunnen zijn. Dat is wat waard. Of er wel of geen bak aanwezig is, is blijkbaar voor de aanvrager niet van belang.
Kijk op Marktplaats wat de pensionstallen bij jou in de buurt te bieden hebben en vragen en vergelijk dat met wat jij te bieden hebt. Dat geeft al een goede indicatie. Verder is het afhankelijk wat je zelf maandelijks kwijt bent aan vaste lasten en ruwvoer en de kwaliteit daarvan en van de wei.
Op de site van Vereniging Eigen Paard vind je wellicht meer tips en ook een voorbeeldcontract (als je lid bent) van een stallingsovereenkomst. Ik zou hoe dan ook de afspraken schriftelijk vastleggen, zodat jullie beiden weten waar je aan toe bent. Succes!

Dankje, daar ga ik ook eens kijken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:34

Ik zit bij Venlo en was voor alleen hooi al 90 Euro per paard kwijt iedere maand.. ik had overigens geen gras en hooi kwam van een leverancier..

Ik zou gewoon de kostprijs uitrekenen en daar wat bij op tellen..
Laatst bijgewerkt door Licor op 14-09-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:34

Reken eens uit naar wat je schat kwijt te zijn aan hooi stro en biks. En reken daar nog eens 50 bij op ofzo voor het mesten en binnen en buiten zetten. Denk dat je dan heel royaal bent.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:35

100 euro is wel extreem weinig voor een all in dienstverlening. Je biedt een plek waar een paard een paard kan zijn. Oké je hebt geen binnenpiste / buitenpiste maar je onderscheid je door je kleinschaligheid, de mogelijkheid om veel buiten te komen, ... Sommige eigenaren zijn echt wel op zoek naar zo'n plek. Niet voor iedereen is een bak noodzakelijk.
Laatst bijgewerkt door Riel op 14-09-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:36

Als jij denkt zo'n 100 euro per maand kwijt te zijn aan kosten en dan voor de rest vd verzorging een bedrag van 50 euro schappelijk vindt... dan moet je dat vragen. Jij bent degene die de stal verhuurt en de pony straks moet voeren en binnen- en buitenzetten en zijn stal mesten etc. Je hoeft er niet van te leven maar je hoeft ook niet het idee hebben dat je elke maand wordt uitgebuit.
Het maakt dus niet uit of random Bokkers deze 150 euro teveel vinden omdat zij toevallig een super goedkope pensionstalling hebben met allerlei luxe. Jij hebt 1 boxje over en jij moet het werk er voor gaan verzetten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:38

Moeilijke vraag!

Een paar jaar geleden hadden koste mijn stalling met buitenbak €170, je moest wel zelf uitmesten maar de rest werd gedaan (ook buiten en binnen zetten). Ik zou zonder bak max €140 willen betalen. Voor het paard een ideale plek maar geen directe rijmogelijkheden.

Toen we de paarden thuis hadden waren we aan hooi+stalbedekking en krachtvoer zo'n €80/90 euro per paard kwijt in de maand.

Ik weet natuurlijk niet waar jij op zit met je eigen paarden maar stel dat dat hetzelfde is dan heb je wel wat kleins erbij verdient voor bijv. boodschappen of waar je het ook aan uit zou willen geven. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:40

Je mag ook niet vergeten dat je door iemand te stallen je privacy opgeeft. Ik heb ook plek over maar geen haar aan mij hoofd dat er aan denkt om er iemand bij te nemen. Ik geniet van het alleen zijn met mijn paarden. Ik wil niemand op mijn erf.

150 (of meer) is zoals Evelijn al zegt een schappelijk bedrag voor de dienst die je verleent + de privacy die je opgeeft.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:42

haha de meningen verschillen nog al zie ik zo. 100 euro is eigenlijk gewoon om de kosten te dekken.
Ik ben ruim in mijn hooi en stro (paarden krijgen gewoon onbeperkt ruwvoer), brok moet ik ook gewoon bestellen bij de leverancier, en mestafvoer doet een van de medewerkers hier om de week. Ook die heeft een uurprijs, en als puntje bij paaltje komt heb ik ook een uurprijs ;)
Ik tel niet eens het onderhoud aan de weide, paddoch, afrastering (veilige houten afrastering met een stroom draadje om knagen te ontmoedigen), water en stroom verbruik, dat moet ik toch onderhouden dus tja, geluk voor de huurder zou ik zeggen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:44

Gezien ze in de winter op de paddock staan denk ik dat je inderdaad erg krap komt met 100 euro in de winter.
Dus dan is 150 euro toch ook nog schappelijk. Daar verdien je ook niets aan verder. Als je al die tijd gaat rekenen. Maar boven de 150 vindt ik toch echt teveel.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:46

Toch heerlijk he, op pension staan. Enkel de kosten moeten dekken en de pensionhouder doet al het werk voor je :D
Laatst bijgewerkt door Riel op 14-09-16 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:46

150 was idd zoiets wat ik ook in gedachten had, maar vind de verschillende meningen wel interessant. Het lijkt er ook een beetje aan te liggen waar de prioriteiten liggen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:49

Riel schreef:
Toch heerlijk he, op pension staan. Enkel de kosten moeten dekken en de pensionhouder doet al het werk voor je :D

Ik mis de gezelligheid hier een beetje, het was altijd gezellig op stal vroegah :D
Daarom overweeg ik deze pony ook te stallen. Moeders is een aardige dame, en dochterlief voor wie de pony bedoeld is, een ontzettend leuk kind. Ze rijdt nu mijn Welsh, maar die is helaas een beetje te slim om als kinderpony te dienen. Ze is heeft duidelijk gevoel en talent om te rijden, dus overweegt men nu een ervaren eigen pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:53

Je kunt ook voorstellen om je trailer te verhuren/af en toe te chauffeuren naar de rijvereniging waar jij rijdt. Als je zelf gaat en ze meegaan, vraag je niks, en als ze hem huren of jou vragen vraag je 5/10 euro per keer. (Tenzij ze hem voor langere stukken gebruiken, dan kan je meer vragen natuurlijk). Je kan dat evt ook inclusief de prijs doen, dan bied je dus ook rijmogelijkheden en is 150/175 euro een prima prijs.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:54

Ik heb helemaal geen idee wat een normale prijs is, zeker niet in jouw omgeving. Maar persoonlijk zou ik liever wat meer betalen voor zoveel weidegang, dan voor een binnenbak. Lijkt me voor de recreatieruiter juist een dikke plus! Wat dus ook een paar centen mag kosten lijkt me..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:58

Tja, er wordt gevraagd om meningen en dit is de mijne, gebaseerd op de kosten die we hier hebben. Nu ik met 3 dieren bij een vriendin op stal sta en van voorheen, toen ik zelf een stal had en alles zelf deed. Hier is het ook heel gewoon om je dieren buiten te hebben staan, het "dat een paard paard kan zijn" vindt ik dus echt een flutreden om meer geld te vragen.
Wat TS gaat vragen voor haar stal moet ze natuurlijk helemaal zelf weten, ik zeg niet dat ze 100 euro moet vragen :') Ik zeg alleen dat ik dat zat zou vinden voor zoiets. Als TS meer wil door meer kosten, of voor de moeite, dan zal ze daar echt geen commentaar op krijgen van mij :D Ik vond alleen dat er door anderen pensionstal-met-binnenbak prijzen worden genoemd, voor zo'n simpele stal.

Edit: ik was alleen niet zo pietluttig met allemaal dingen "doorberekenen" die je anders toch wel had gehad voor je eigen paarden. Draadjes, mooi hekwerk, een trekker door de paddock... dat doe je toch al en een pony extra brengt echt geen extra slijtage waardoor je meer geld kwijt bent. Om daar moeilijk over te gaan doen... tenzij je natuurlijk een pony krijgt die alles kapot maakt, dat is een ander verhaal.