Zware manen icm ielig halsje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Zware manen icm ielig halsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 16:38

Oké, als dit ergens anders hoort, verplaats het dan maar

Hallo,

Ik heb een jaarling shetlander met echt een bos manen waar je u tegen kunt zeggen. Zijn schoft zit nu op iets van 78-80 cm, maar zijn manen zijn al 40 cm lang en echt megadik. Mijn probleem daarmee is dat bijna alles op 1 kant hangt, lijkt mij niet erg goed voor zijn nekje eigenlijk, die spieren zijn nog helemaal niks gewend. Kennen mensen hier paarden die problemen heb gekregen met de nekwervels van een paard door te zware manen? En wat doen anderen met paarden die zware manen hebben? Zou invlechten en dan in twee hengstenvlechten beide kant om helpen voor een betere haar verdeling?

Dit is mijn jaarling hengst (ik zie nu net dat ie op andere foto's ook wel eens zijn manen anders heeft hangen, maar meestal hangt het dus aan 1 kant en zoals op deze foto):
Afbeelding

lotje_elmo

Re: Zware manen icm ielig halsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:44

Mijn oude bijrijdpaard had ook zoveel dikke manene. Hij was ook iets te dik en had dus een echte speknek. Door de zware manen viel het dus echt naar 1 kant. Onze oplossing was de simpelste. Knip het af. Makkelijker voor jou en het zag er mooier uit.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:48

Misschien kun je ze ook wel uitdunnen als je ze niet af wil knippen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:43

Ja, alleen ik weet niet hoe ik moet uitdunnen. Ik kam het wel wekelijks met zo'n manenkam en dan komen er boel haren mee. Afknippen is zonde bij een shetlander, maar ik denk dat twee hengstenvlechten misschien ook wel helpen om het gewicht te verdelen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:45

Ik ken inderdaad verhalen van paarden die door te zware manen problemen in de hals kregen, spieren en ligamenten. En uiteindelijk dan ook halswervels. Oplossen door óf de manen aan twee kanten te laten dragen óf ze uitdunnen/afknippen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:47

Je kan aan beide kanten vlechtjes in de manen maken :)
Zo hangen ze aan beide kanten en blijven de manen lang.
Mijn shet zn manen, worden er toevallig ook wel wat dunner van :') Dus in dit geval misschien met wat geluk ook :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:35

Onze Tinkermerrie had ook enorm veel manen toen we haar kochten. In eerste instantie een stuk eraf getrokken, maar het bleef een enorm pak haar. Uiteindelijk besloten het rigoreus af te knippen op handlengte. Staat best leuk, en ik heb echt het idee dat ze ervan opgeknapt is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:44

Als je ze naar 1 kant op wil laten hangen, de onderkant uitdunnen met een uitdunmesje. Is niet zo moeilijk :)

Anders kun je de manen in 2e verdelen, en allebei de kanten een poosje vlechten zodat de manen die kant op gaan staan die je wilt, dan hangt het mooi in evenwicht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 12:46

Ik zal hem vanavond in twee hengsten vlechten gooien zodat het twee kanten op gaat hangen.