Paddock/weideprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PonysEver

Paddock/weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 13:53

Hoi,
ik heb een klein probleem met mijn paddock en weides. Ik heb niet genoeg ruimte om mijn paddocks heel groot te maken, als ik ze al groter zou maken gaat het heel erg van het weiland af en de paarden staan er toch heel veel op. Het gaat hier om 2 paarden. Laatst had ik van iemand de opmerking gekregen om mijn paddock 10 bij 15 te maken, maar er dan 2 te maken van 10 bij 15 en elkaar te scheiden met een stroomdraadje. En als ze er s'winters lang in staan gewoon het draadje open zodat je 1 grote paddock hebt van 30 bij 10. 1 hele grote is geen optie omdat de paarden er s'ochtends in staan en met het ene paard doe ik aan vrijheidsdressuur en dat doe ik altijd in een kleine paddock van 10 bij 15, want ik stond eerst bij iemand en daar mocht je alleen daar vrijheidsdressuur doen. Moet ik naar dat advies luisteren of hebben jullie nog andere tips/adviezen/oplossingen??

Xxx :#

Anoniem

Re: Paddock/weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:54

Hoe groot is je complete terrein? Welke afmetingen? Blijft de wei op deze manier goed genoeg om ook in de winter te staan of staan ze dan sowieso op een andere stal oid? :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:59

Om eerlijk te zijn begrijp ik je vraag niet helemaal. Ik zou je paddock gewoon 30x10 maken en zorgen dat je hem af kan zetten met een draadje als je vrijheidsdressuur zou gaan doen. Dan zou ik daarvoor 20x10 nemen en het andere paard voor dat uurtje op 10x10 zetten.

PonysEver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 14:02

Mijn complete terrein is zo'n 1,5 hectare inclusief alle gebouwen en mijn vader die heeft daar ook zijn dartclub en mijn zusje heeft daar een complete ruimte voor haar vriendinnenclubje dus heb ik maar 12 bij 10 aan schuur en 1 bak van 20 bij 30 en dus 2 stukken weiland van 30 bij 40. Niet heel groot dus. Het is ook maar voor 2 knollies. En Delphi, het is ook de bedoeling dat het niet 1 grote paddock word, want als ik er s'ochtends ga voeren of s'winters word het ene paard helemaal knettergek als die andere ook maar naar haar voedsel kijkt dus ik wil het wel even groot hebben, vooral omdat ze er ook s'ochtens in staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:54

PonysEver schreef:
Mijn complete terrein is zo'n 1,5 hectare inclusief alle gebouwen en mijn vader die heeft daar ook zijn dartclub en mijn zusje heeft daar een complete ruimte voor haar vriendinnenclubje dus heb ik maar 12 bij 10 aan schuur en 1 bak van 20 bij 30 en dus 2 stukken weiland van 30 bij 40. Niet heel groot dus. Het is ook maar voor 2 knollies. En Delphi, het is ook de bedoeling dat het niet 1 grote paddock word, want als ik er s'ochtends ga voeren of s'winters word het ene paard helemaal knettergek als die andere ook maar naar haar voedsel kijkt dus ik wil het wel even groot hebben, vooral omdat ze er ook s'ochtens in staan.

Maar je hebt dus al een paddock van 20x30? Wat is dan precies je vraag/het probleem? :)

Elpharo

Re: Paddock/weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:09

JoskaH, al sik het zo lees is de paddock 12*10 aan de schuur? Staan de paarden daar altijd in in de winter? Heb je ook nog een schuilstal? Op zich kan het dan best wel. En misschien kan je ze dan op de 10*12 voeren en dan alles open zetten en ze ook op de 20*30 laten lopen? Met gek worden bij het voeren ga ik ervanuit dat het om krachtvoer gaat? Of ook ruwvoer? Dan zou ik kijken of je genoeg plekken met ruwvoer kan maken waardoor ze altijd allebei kunnen eten. Dus in elk geval 3. Als er altijd ruwvoer is, dan wordt de voernijd misschien ook minder. En krachtvoer kan je ook 1x per dag voeren als je met ze bezig bent, dan staan ze maar heel even apart....

Misschien lees ik iets verkeerd en is het anders, maar wie weet heb je er wat aan :)