automatische drinkbak op de wei geeft stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

automatische drinkbak op de wei geeft stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:44

Bij ons op de wei is de automatische drinkbak geïnstalleerd vlakbij het stroomdraad. Nu heb ik al gezien dat mijn paarden een schok gekregen hebben bij het drinken (waarom springt een paard anders een meter terug???) en heb ik ook zelf wanneer ik m'n ene hand in de bak doe en met de ander het hek (waar geen stroom opstaat) vasthou kleine schokjes gevoeld. Naar mij idee stroomschokjes dus. Maar ik word zo ongeveer voor gek verklaard. Het is doorgemeten, er staat geen stroom op. Nee, tuurlijk niet...ik heb vast last van opgekropte spanningen die er zo uitkomen :D . Maar ik vraag me wel af waar die stroomstootjes vandaan komen, of wat er tegen gedaan kan worden.

Jes

Re: automatische drinkbak op de wei geeft stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:54

Ik heb het zelf wel ees in ons oude huurhuis gehad, als ik zonder slippers of schoenen de spoelbak in de keuken aan raakte kreeg ik 40% van de tijd ook schokjes (mijn man had er nooit last van).
Geen idee hoe het kan, maar het kan.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:55

Dat bevestigt iig dat ik niet gek ben...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:56

Lekt er ergens stroom vlakbij richting de grond? Als de grond rond die bak nou vochtig is, er lekt stroom en die paarden staan daar met hun blote voeten en hun neus tegen metaal aan, ja dat kan wel een leuke optater geven.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:06

Ik heb dat ook met de wasbak. Kreeg ook altijd flinke optaters en iedereen verklaarde mij voor gek. Nu ben ik altijd degene die werkelijk overal schokken van krijgt maar bleek uiteindelijk toch een draadje ergens tegenaan te zitten.

Zou dus idd eens kijken of hij niet per ongeluk ergens tegenaan zit. Kan ook van de schroeven of iets komen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 16:25

Ik had zelf al bedacht dat het komt doordat de klepel een straaltje water maakt dat tegen het stroomdraad aanloopt. Het water spuit namelijk gedeeltelijk over de bak heen als ze de klepel indrukken. Maar dat verklaart weer niet dat ik ook stroom krijg als ik de klepel niet indruk.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:19

Nog een optie: (nat) spinnenweb dat van het stroomdraad naar de drinkbak loopt????

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:22

Zou het niet helpen de bak simpelweg te aarden?

Vervelend probleem zeg, paarden moeten wel durven drinken :(:)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:30

Aarden: draadje van de bak naar de grond te laten lopen toch? Maar maakt het dan niet uit als de grond nat is. Ben helaas geen electriciën dus geen idee hoe en wat :)
Laatst bijgewerkt door dorothea op 11-09-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:33

Ik kreeg voorheen ook schokjes van de douchekraan thuis, ik had het idee dat dit kwam door nagelbijten en nagelriemwondjes aan mn vingers. De combinatie van koud water en de kraan aanraken veroorzaakte de schokjes. Het waren kleine schokjes zonder dat er stroom was dus ook heel vreemd, ik begrijp het ook niet hoe het kan, maar zonder wondjes geen last. Misschien is het bij de drinkbak wel wat anders maar het deed mij er even aan denken. Hebben alle paarden er last van? Hebben zij misschien een wondje rond de mond? Altijd schokjes of soms?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:36

Geen wondjes, en ik trouwens ook niet. Vreemde is dat er vandaag niets aan de hand was. Helaas durft een van mijn paarden niet meer te drinken :(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:38

dorothea schreef:
Aarden: draadje van de bak naar de grond te laten lopen toch? Maar maakt het dan niet uit als de grond nat is. Ben helaas geen electriciën dus geen idee hoe en wat :)

Aarden dmv een aardpen in de grond te doen op een bepaalde diepte..

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:02

Vreemd, ik blijf even volgen.

Hier wanneer ik de computer aanraak en tegelijker tijd mijn andere hand op de kachel leg voel ik ook stroom :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:49

Ik geef zelf mijn pony wel eens een schok als ik mijn hand op zijn rug leg, maar dat komt dan omdat wij qua statische elektriciteit niet altijd op hetzelfde niveau zitten :')

Ik denk toch dat de draad op 1 of andere manier contact heeft met de drinkbak. Als je het spinnenweb weghaalt, voel je dan zelf die schokjes ook nog?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:12

Zonder spinnenweb geen schokjes.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:15

Wij hadden het ook, een stroomlek, wat met regenachtig weer ineens voor schokken zorgde. Paarden wilden er niet overheen en ik heb het ook te pakken gehad :)
Dus je bent niet gek, en misschien kun je de draad verplaatsen of de bak.
Ws. heeft het te maken met water wat de stroom geleidt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:52

Kijk dan moet je het gewoon vrij van spinnenwebben houden om dit te voorkomen. Dat zei mijn vader ook (hij is elektricien), omdat het spinnenweb nat wordt, gaat het stroom van de draad naar de drinkbak geleiden en da's dan niet meer fijn drinken voor de paardjes.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:54

Fennadev schreef:
Kijk dan moet je het gewoon vrij van spinnenwebben houden om dit te voorkomen. Dat zei mijn vader ook (hij is elektricien), omdat het spinnenweb nat wordt, gaat het stroom van de draad naar de drinkbak geleiden en da's dan niet meer fijn drinken voor de paardjes.

Bedank je vader namens mij! Ga ik doen!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:10

Hier ook wel eens stroom op het water, de waterbak was door eem schurend paard tegen het stroomdraad geschoven. Ik had het pas door toen paardlief wel bij de bal stond maar nier durfde.

Spinnenweb kan idd ook! Fijn dat het ni opgelost is :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:11

Ik had laatst zelfs schok van het haakje waarmee het hek vastgezet wordt. Dat hekje zat via een damwandplaat tegen een houten paal van een afdakje. Ik zoeken of het schrikdraad ergens tegen de stalen damwamd aan zat, bleek er een slak! tussen de draad en de damwand plaat klem te zitten! Arme slak, arme ik... Weet nu dat een slak prima stroom kan geleiden O:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:21

joyce B schreef:
Weet nu dat een slak prima stroom kan geleiden O:)

Oehhh turbo de slak :D