Wat zal ik doen? Blijven of weggaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Wat zal ik doen? Blijven of weggaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:03

Hoe ga ik dit uitleggen.

Mijn pony een minishet van 4 jaar, staat nu al 2 jaar op een stal waar ze elke zomer gewoon echt ziek word. Ze is al hoefbevangen geweest en nu heeft ze weer last van haar voetjes. Voordat ze op deze stal stond stond ze op een stal waar ze gewoon lekker gezond bleef terwijl ze toen ook op de wei ging elke zomer. Nu is het probleem ik wil om meerdere redenen van de stal af waar we nu staan, ze word ten eerste ziek en is gewoon niet fit en actief in de zomer zoals ze normaal was, de bak word niet onderhouden, de paddocks zitten te vol met onkruid dus ze kan eigenlijk niet buiten staan zonder dat ze ziek word van al dat spul, en nog heel veel meer dingen waaronder een agressieve hond die daar loopt.

Nu zit ik te denken om terug te gaan naar de vorige stal maar aan de andere kant denk ik toch dat ik daar niet zo welkom ben meer. We zijn daar niet zonder reden weggegaan. Een van de mensen daar heeft ons toen weggepest. En daarna bij het inladen kwam er nog ruzie met een andere stalgenoot. Dus ik zou het eigenlijk niet meer weten. Een andere stal zitten we al naar te kijken maar dat gaat over het bedrag wat we kunnen betalen of het is gewoon echt te ver.

De voordelen van de stal waar ik nu sta zijn:
Grote lichte boxen
Schoner als de andere stal
Je kan je eigen gang gaan

De voordelen van de andere stal zijn:
Een bak waar ik waarschijnlijk wel redelijk in kan werken
Ik kan naar de manege gaan om daar te rijden of om clinics of lessen te volgen daar
Ze word minder snel ziek
En ik kan met de pony's weer naar huis lopen om te tutten
Het is dichterbij huis wat ook veel benzine scheelt.

Wat zouden jullie bokkers doen in deze situatie? Terug verhuizen of gewoon blijven staan.

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar dat zie ik dan wel. :)

laziezo

Re: Wat zal ik doen? Blijven of weggaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:06

Moeilijk, ik zou in eerste instantie kiezen voor de gezondheid van je pony's, maar je moet het er zelf ook wel naar je zin hebben natuurlijk. Ik zou even op papier zetten wat je minimaal wilt en waar dat je dat het beste kan verwezenlijken.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:07

Pony's gezondheid gaat zeker voorop, maar ik heb niet 100% zekerheid of dat op de andere stal ook nu goed gaat.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:22

Waar wordt ze dan precies ziek van? Te veel voer? Slecht voer? Jacobs kruiskruid?

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:26

Wat is inderdaad de reden waarom je pony daar ziek wordt, voer, grassoort of andere omstandigheden? En waarom oriënteer je niet eens verder dan deze twee stallen, het klinkt namelijk alsof je je op beide plaatsen niet volledig gelukkig voelt (:

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:08

Je zegt dat je pony op die andere stal niet ziek werd van 24/7 weide, maar vergeet niet dat ze toen nog maar 2 jaar was en nog echt in de groei. Die groei kost energie en dat maakt dat ze dan meer kunnen verbruiken vaak. Dikke kans dat jouw pony nu op die eerdere stal dus ook hoefbevangen zal raken van het gras.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:14

GDG schreef:
Je zegt dat je pony op die andere stal niet ziek werd van 24/7 weide, maar vergeet niet dat ze toen nog maar 2 jaar was en nog echt in de groei. Die groei kost energie en dat maakt dat ze dan meer kunnen verbruiken vaak. Dikke kans dat jouw pony nu op die eerdere stal dus ook hoefbevangen zal raken van het gras.

Mee eens, ik ben bang dat je het gehele management aan moet gaan passen. Waar dan ook. Dat is geen mogen maar moeten imo omdat het arme beestje er letterlijk ziek van word :(:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:47

Is er geen optie 3, een andere mogelijkheid dan de nieuwe of de oude stal, een gans nieuw plekje?
Sowieso gaat de gezondheid van de pony voorop.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 16:51

Ze is niet te dik dat valt reuze mee, ze raakt aan de diarree van het gras en gewoon niet fit. Vorig jaar is ze hoefbevangen geweest

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:53

Ik zal iets anders gaan zoeken wat het beste is voor de pony en waar jij je ook gelukkig bij voelt. Een happy paard is een happy eigenaar.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 16:53

Optie 3 ben ik druk aan het zoeken alleen het is of gewoon te duur of te ver er is niet veel in de buurt.

uapostara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:58

je hebt een mini shet van 4 jaar die 24/7 buiten staat . ik mag hopen dat dat op een wei is waar of heel hoog gras staat of het stukje zo klein is . een shet is het paard bij uitstek waarbij hoefbevangen bijna normaal is omdat ze veel te veel krijgen en veel te weinig doen . misschien is op deze stal het gras wel zo goed dat je shet dit niet kan verwerken. weet je wel hoe erg ze bevangen is geweest . dit blijft nl een zeer gevoelige snaar . eenmaal bevangen geweest maak dan je borst maar nat . ik zou haar in een paddock zetten en alleen overjarig hooi voeren waar niks in zit. en als je dan wel wil dat ze op de wei staat doe dan elke dag een uurtje en wel zo laat mogelijk.en met gras wat door geschoten is . (het fructaan is nl killing ). hoop voor je shet dat het niet weer gebeurt want het geeft zo veel pijn dat lopen een drama is en staan ook.
sterkte voor je shet

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:20

Als je je pony geen gezonde leefomstandigheden kunt bieden, moet je of jezelf wegcijferen of een ander plekje voor haar zoeken, hoe triest dat ook is...

Het diertje willens en wetens het risico laten lopen op zoiets heftigs?
Kun je niet maken :n

Zie dat je 15 bent.
Hoe staan je ouders hierin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:23

Zijn terug of blijven staan je enige twee opties? Of zijn er ook nog andere mogelijkheden te bedenken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:24

RianneEnzo schreef:
Optie 3 ben ik druk aan het zoeken alleen het is of gewoon te duur of te ver er is niet veel in de buurt.

Daar is ze mee bezig ;)

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:25

Doorzoeken tot je een plaats voor je pony hebt gevonden, en als je dan zelf wat verder weg moet dan zij het zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:27

Somboby schreef:
Doorzoeken tot je een plaats voor je pony hebt gevonden, en als je dan zelf wat verder weg moet dan zij het zo.

Yep, lijkt mij ook. Tenzij het urgent is natuurlijk. Hoeveel tijd wil je maximaal besteden aan het vinden van een oplossing, TS?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 17:30

Wees gerust mijn pony gaat niet dood ze is niet dood en dood ziek, ze is gewoon niet fit en krijgt teveel voedingsstoffen binnen. Als het echt niet zou gaan dan stond ze nu al in onze tuin met wat hooi. Ze is niet heel fit ene keer voelt ze zich beter als de andere keer. Mijn ouders zijn ook aan het meezoeken en hebben voorgesteld om weer terug te gaan naar de vorige stal. Het hoeft niet binnen nu en een week want we moeten de stal ook nog opzeggen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 17:33

Iets verder gaat hem gewoon echt niet worden we zitten nu al redelijk ver.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:34

/3 De gezondheid gaat altijd voor. want al is de stal nog bzo gezellig,als je pony er ziek wordt heb je nog niets.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 17:39

Zoals ik zei gezondheid gaat gewoon voor. Ik heb alles over voor mijn pony maar de garantie heb ik niet omdat ze nu wat minder groeit als dan toen ze 2 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:48

Ik was niet ongerust hoor. Je weet ongetwijfeld beter dan wie dan ook waar de grens ligt voor je pony. ;)

Terug naar je oude stal heeft een aantal nadelen. Zijn er eventueel dingen die je kunt doen om te zorgen dat je daar in de toekomst minder last van hebt?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:52

Ik mis nog even de optie 'praten met de staleigenaar'. Kan hij niet een stuk weide/paddock afzetten voor je? Als ze bevangen is geweest kan ze helaas niet zomaar 24/7 op rijk gras. Staat ze nu 24/7? Of snachts op stal? Eventueel
Mogelijk dat ze snachts op stal gaat en overdag op een kaal(er) stukje staat? Eventueel een van de paddocks zelf bijhouden? Een weekendje doorgaan en t is schoon, dan is t een kwestie van bijhouden..
Als ze zo lusteloos is, is t dan wel de bevangenheid? Of mist ze vitamines? Wat zegt de DA/VA?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 18:03

Ik heb het er laatst nog over gehad met de staleigenaar een oude stugge boer. Zijn vrouw heeft het weilandje helemaal kaal gemaait en het gaat al wat beter, maar ze is nog niet echt 100% de staleigenaar vertikt het om alles bij te houden dus moeten we het zelf doen. Er is alleen geen houden aan. De da ziet zelf niets raars aan haar bloedwaardes ze is ook niet echt heel ziek en zo oogt ze ook niet. Ik mis alleen het beetje pit met het werken en wandelen. Ze heeft ook wat meer jeuk, waarschijnlijk is het ook een andere grassoort die ze op deze stal krijgt. Ze is niet dik ofzo dus ik denk dat het aan de voedingsstoffen ligt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:04