Meedere paarden/pony's in 1 stal bij manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muztang

Meedere paarden/pony's in 1 stal bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 01:22

Ik was laatst bij een FNRS manege met 4 sterren en tot mijn grote verbasing staan bijna alle manege paarden en pony's hier per 2 in 1 stal. Er stonden zelfs in meerdere stallen 2 paarden. Ik denk dat de paarden die samen staan tussen de 1.60-1.70 zijn en de stal was volgens mij gewoon 3x3 en heel ruim genomen misschien 3,5×3,5 maar echt niet groter. Er staan ook heel veel paarden met 1 pony of 2 pony's in veel kleinere stallen van waarschijnlijk rond de 2,5x2,5.
Het leek erop alsof ze op deze manier extra veel stallen aan pensionklanten kunnen verhuren, die paarden staan wel allemaal apart. Ik vraag me wel af of dit soort dingen wel officieel zijn toegestaan, zeker als dit een FNRS 4 sterren manege moet voorstellen.

Laurora

Re: Meedere paarden/pony's in 1 stal bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 01:58

Ik vind dit niet echt goed klinken....
Een paard heeft toch echt wel meer ruimte nodig dan dat, in zo'n stal kunnen ze nooit met z'n tweeën liggen, en als ze dat toch doen zouden ze zichzelf of elkaar maar verwonden.
(bovendien, wat als ze ruzie krijgen? In zo'n kleine ruimte kunnen ze elkaar helemaal kapot trappen!)
Als ik jou was zou ik eerst eens contact opnemen met de manege, vertel wat je gezien hebt en vraag of dit normaal is of misschien een eenmalige noodoplossing oid was (al vind ik dat nog geen goede reden om twee paarden in een eenpaards stal te zetten)
Als je daar geen bevredigend antwoord uit krijgt bel je FNRS en meld je het. Dan is het aan hen om de manege er op aan te spreken en eventueel maatregelen nemen.
Succes!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 04:22

Nu is een paard wel een kudde dier dus een maatje is niet verkeerd, maar dan moeten ze wel de ruimte hebben vind ik. Meerdere ponys bij elkaar wordt wel vaker gedaan, maar grote paarden bij elkaar in een kleinere stal blijft discutabel.maar wellicht is er een goede reden voor!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:46

Zou er een belletje naar de nVWA aan wagen want een paard moet een stal van minimaal 350x300 hebben. Ik denk dat ze hier wel op komen controleren want de paarden hebben geen kans om even te liggen oid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:55

*zucht* waarom niet eerst gewoon eens aan de manege zelf vragen waarom ze dit doet? Misschien omdat ze zo bij de hand staan voor de lessen en na de lessen met z'n allen in paddocks of groepsstallen gaan?

NVWA bellen? Wat denk je dat die zullen doen? Het is geen vleesvee dat vervoer wordt. Bovendien zíjn er in NL geen minimummaten voor stallen. Al worden er 4 paarden op 4m x4m geschoven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:42

Nou de nVWA is de laatste tijd aan het controleren hierop en een paard moet sowieso kunnen liggen in stal en zij doen de bedrijfsmatige controles. Bij een manege weet je dat dit niet maar even is maar meer dagelijkse kost.

Edit, ik zou er ook nog "zucht" voor kunnen zetten maar dat vind ik niet zo vriendelijk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:48

chanicha schreef:
Nou de nVWA is de laatste tijd aan het controleren hierop en een paard moet sowieso kunnen liggen in stal en zij doen de bedrijfsmatige controles. Bij een manege weet je dat dit niet maar even is maar meer dagelijkse kost.

Edit, ik zou er ook nog "zucht" voor kunnen zetten maar dat vind ik niet zo vriendelijk.

Maar dan nog kun je het toch ook eerst aan de manege zelf vragen?? Ik snap niet zo goed waarom je meteen instanties zou moeten gaan bellen als je degene waar je een vraag over hebt, nog niet gevraagd hebt om uitleg.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:12

Even een vraag voor degene die vinden dat je eerst moet vragen bij de eigenaar of er een goede reden voor is: welk antwoord zouden jullie dan als goede reden verstaan? Ik kan mij er namelijk geen enkele bedenken :x

Waarbij ik niet wil zeggen dat de eigenaar aanspreken voor de instanties te bellen geen goed voorstel is, maar om nou te stellen dat TS een kans heeft op een goede verklaring te krijgen... :n
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 09-09-16 08:14, in het totaal 3 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:12

Ik vind dat je als manege zijnde, helemaal FNRS met vier sterren, zulke dingen niet moet doen en zij weten denk ik ook wel dat het niet mag maar TS zou het eerst kunnen vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:16

IJsco_Love schreef:
Even een vraag voor degene die vinden dat je eerst moet vragen bij de eigenaar of er een goede reden voor is: welk antwoord zouden jullie dan als goede reden verstaan? Ik kan mij er namelijk geen enkele bedenken :x

Ik heb al een reden gegeven, nl dat ze er alleen tijdelijk tijdens de lessen staan, voor het gemak/onder handbereik zijn.
Maar het kan ook zo maar zijn dat TS alleen maar dénkt dat de stallen 3x3 zijn. Het gokken van afmetingen is ook niet iedereen gegeven.

En áls je dan al ergens wilt klagen, nadat je gewoon eerst zelf je mond hebt opgetrokken en een antwoord hebt gekregen waar je geen genoegen mee neemt, ga dan gewoon naar de FNRS.

Nogmaals, er zijn geen wettelijke regels voor stalafmetingen, dus officiele instanties kunnen geen *piep* doen. De FNRS kan wél nog sterren wegnemen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:21

Er zijn nog zat maneges waar paarden/pony's in stands staan als ze binnen staan, vaak alleen tijdens de lessen en de rest van de tijd staan ze buiten.
Samen in een box hebben ze meer ruimte dan in een stand.

Maar ik verbaas me er ook over dat het nog steeds mag.........

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:39

Op een manege waar ik gereden heb, stonden de allerkleinste pony's ook wel eens samen in een box. Dan was een weekendje de groepsaccomodatie verhuurd aan mensen die eigen paarden meebrachten. Pony's stonden dan zaterdags een paar uurtjes samen (want worden dan zo ingedeeld dat ze niet tegelijkertijd in de les lopen) en ga aan het einde van de middag voor de rest van het weekend de wei op. Ik vind dat geen probleem...

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:05

Mijn manege (ook 4 sterren) heeft in sommige stallen 3 paarden en in 1 stal een stuk of vijf, zijn wel grotere dan standaard. Ik vind dit goed, zo hebben ze meer contact.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:19

Onze twee merens paarden hebben elk een stal die altijd open is van 3 x 3 meter. Ze staan vrijwel altijd met zijn tweeën tegen elkaar in één stal. Ook gezien in de kudde waar 10 merens paarden altijd op een kluitje bij elkaar stonden in de open schuur of buiten.
Dus nee, ik geloof niet dat hier sprak is van dierenmishandeling. Voor de paardjes lijkt het me erg gezellig.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:30

Bij ons op stal staan een aantal pony's ook in koppeltjes. Degene die niet goed samen kunnen staan in een stal staan alleen en alle paarden staan alleen. Pony' s die in koppeltjes staan zijn meestal de wat kleinere of degene die dit zo gewend zijn om met hun maatje samen te staan.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:12

Lijkt me niet echt veilig..
Prima dat ze met een maatje staan, maar ze moeten elkaar wel een beetje uit de weg kunnen.
Ik zou als ik jou was eerst aan de manege vragen waarom ze met z'n tweeën stonden in een, daarvoor, te kleine stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:02

eerst maar eens nameten voor het oordeel dat de stal te klein is. in 3 bij 3 twee paarden betekent dat ze hun kont niet kunnen keren, want dan staan ze naast elkaar met neus en staart tegen de muren, en zo vlak op elkaar als in een stand. Er worden wel vaker pony's en paarden samen gezet. Liefst in ruime stallen met een uitloop er aan vast, maar er zijn ook genoeg paarden/pony's die prima een stal kunnen delen. Zolang ze maar altijd genoeg te eten hebben zodat ze daar geen ruzie over hoeven te maken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:09

Misschien zijn ze stallen aan het renoveren en maken zo plaats om te werken?

Ik heb twee jaar geleden 2 paarden opgevangen voor 3 maanden. (nood situatie) Ik heb zelf 2 paarden en dus ook maar 2 stallen. Ze moesten het er even mee doen en leken het niet erg te vinden.

Er zal wel een goede reden voor zijn. Vraag het de volgende keer gewoon?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:02

Is dat dan niet alleen voor tijdens de lessen? Dat ze de paarden even ergens kwijt moeten en dat ze na het lessen de wei weer op gaan?

Ik zou het gewoon gevraagd hebben...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:40

Jeetje mensen zeik niet zo?

Niet veilig????? Paarden zijn kudde dieren hoor, dit is diervriendelijker dan in die aparte hokken met dichte wanden. Paarden trappen elkaar niet als ze gewoon goed met elkaar gaan. Ze zetten heus geen twee bij elkaar die elkaar verrot trappen

En daar komt bij, er worden hier meteen allerlei aannames gedaan, maar wie weet lopen ze de rest van de dag gewoon in een paddock/wei en staan ze alleen met de lessen even zo. Boeiend???? Al die zogenaamde goed verzorgde 'pension'paarden die de hele winter 23/upd op stal staan, DIE zijn zielig.

Mijn pony heeft ook 3 jaar zijn stal gedeeld met een andere Welsh (stal van 2 bij 3 met 2 pony's van 1.20) Vinden ze totaal niet erg hoor, sterker, dat vinden ze veeeeel fijner dan apart staan.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:49

Waarom vroeg je het niet aan de manege of mensen die daar rondliepen? Dan wist je het antwoord meteen!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:50

Waar ik vroeger op de manege reed was dat ook meerdere ponys in 1 stal. Een vrouw vond dat zielig en belde de DB op. Die kwamen langs en gaven de eigenaar nog gelijk ook. Was voor de pony beter en meer contact met elkaar.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:52

Wat heerlijk voor die paarden dat ze in ieder geval een vriendje hebben!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:53

Meerdere paarden in 1 ruimte ben ik grote voorstander voor, maar een paard op 4,5 vierkante meter houden is gewoon belachelijk.
Ik zou ook wat telefoontjes maken eigenlijk, kan nooit de bedoeling zijn zo.

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 21:58

Bedankt voor de reacties. Ik ken deze stal want ik ben hier wel vaker geweest en ik heb hier ook wel vaker gereden, maar dat de paarden zo staan is niet tijdelijk voor de lessen maar de vaste indeling. Het begon eerst met een paar manege pony's voor extra pensionklanten en nu staan dus zo goed als alle manege paarden en pony's samen. Ik heb de manege niet gevraagd wat de reden is omdat een stalhulp mij enige tijd geleden al heeft gezegd dat ze meer pensionklanten hadden aangenomen. Ik zal eens een mail sturen naar de FNRS.