schuilstal en 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

schuilstal en 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 14:30

Beste bokkers,

Aangezien er is vast gesteld bij mn shetlander dat ze overgevoelig is voor stof heb ik natuurlijk gekeken naar verdere opties en het welzijn van mijn beestje. De veearts raden ookal aan dat mij shet beter op gras kan staan dan op stoffige gebieden.

Nou was het idee om bij mn oma die veel grond heeft een schuilstal te bouwen (die maakt mn oom) en daarop nog een rij paard erbij te doen zodat ze niet alleen staat. Is dit ook goed?

Verder is mijn vraag hoe bevalt het een schuilstal en kan je bijv grond laten omploegen voor een buitenbak of kan je wel op gras rijden? Gelukkig woont mijn oma in de polder dus buitenrittrn kunnen absoluut gemaakt worden :).
Verdere tips zijn welkom omtrent het hebben van een schuilstal.

Groetjes :)

happypaardje

Re: schuilstal en 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:42

Kan allemaal prima hoor. Ik zie niet in waarom twee paarden met een schuilstalletje en een weitje een slecht idee zou zijn. Wel zou ik even de omheinig etc checken als het stuk gras eerder niet als paardenwei is gebruikt.

Je kunt uiteraard gewoon op gras rijden, al wil dat met veel regen wel eens glad worden. Als het voor jou toch vooral buitenritten is en eens in de week in de wei, dan zou ik het gewoon allemaal lekker gras laten.

Wel kan het behoorlijk modderig worden rondom een schuilstal, overweeg dus eens om een stukje ervoor te bestraten/betegelen. Dan hebben de paarden een droge plek om te staan en is het voor jou ook wat aangenamer.

Oh, en uiteraard moet je de schuilstal ook af en toe gewoon uitmesten, maar moet je niet verwachten om het even schoon te houden als een "gewone" stal.

Succes!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:43

Je zal eerst moeten weten welke grondsoort je oma heeft. Een Shetlander kun je vaak wel ergens neerzetten, maar een rijpaard weegt vele malen meer en is in de winter op klei of veengrond echt geen goed idee.
Een schuilstal mag je ook niet zomaar neerzetten, dus zonder die info valt er niks te advisren

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 14:46

sneeuwpop schreef:
Je zal eerst moeten weten welke grondsoort je oma heeft. Een Shetlander kun je vaak wel ergens neerzetten, maar een rijpaard weegt vele malen meer en is in de winter op klei of veengrond echt geen goed idee.
Een schuilstal mag je ook niet zomaar neerzetten, dus zonder die info valt er niks te advisren

Bedankt voor jullie reacties! :) vergunning is aangevraagd en mag gebouw worden. Grond is prima.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:42

prima is geen grondsoort, je hebt veen, zand, klei etc etc etc.
Op klei hoef je niet te proberen om een paard jaarrond buiten te houden, ik kan je nu al vertellen dat dat je niet gaat lukken. Een shet zou kunnen als er genoeg ruimte is en er een verharding rondom de stal is.

Ik heb mijn shetlanders een jaar of 8 24/7 buiten gehad met schuilstal en dat is me prima bevallen omdat ik er niks mee deed. In het najaar waren ze altijd te nat of te smerig, in de winter was mn weiland niet begaanbaar en kon ik dus ook moeilijk met ze van de wei af en het was te vroeg donker en in de lente was de vacht nog te dik.
Nu ze weer op stal staan in de winter kan ik er veel meer mee en heb ik er ook weer lol in.

Maar dat is mijn mening, ik zou wel kritisch naar de grondsoort kijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:49

Onafhankelijk van de grondsoort zou ik sowieso een ruime paddock, deels verhard, rond of aan je schuilstal adviseren.

Ook je schuilstal dusdanig maken dat je voor noodgevallen minstens één afsluitbare box ter beschikking hebt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:10

Ik heb stallen van 3x3 waarvan de deur open staat. Voor de stallen bestraat en daarna paddock. Vanaf de stallen loopt ook een pad (bestraat) naar de wei. Vind het ideaal zo, mijn fjord heeft ook makkelijk last van stof en dit werkt heel goed. Ik heb geen bodembedekking in de stal liggen, er zit wel een afvoer voor pis ed in. Het zand sproei ik wel als het droog is.

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:26

Afbeelding
Ik heb het zo gedaan voor onze shetlanders
Laatst bijgewerkt door Knoetje op 08-09-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 19:26

Nies_ schreef:
Ik heb stallen van 3x3 waarvan de deur open staat. Voor de stallen bestraat en daarna paddock. Vanaf de stallen loopt ook een pad (bestraat) naar de wei. Vind het ideaal zo, mijn fjord heeft ook makkelijk last van stof en dit werkt heel goed. Ik heb geen bodembedekking in de stal liggen, er zit wel een afvoer voor pis ed in. Het zand sproei ik wel als het droog is.

Haha pis :p Nee maar bedankt voor de tips en adviezen!

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:29

Afbeelding

Nog een foto

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:37

Dat ziet er ook heel goed uit :j

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 19:51

Knoetje schreef:
[ [url=m/OsQl8L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog een foto

Ahja, ideaal ! Bedankt voor het voorbeeld :) . Zoiets zijn we ook van plan :)!

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:59

[/quote]

Ahja, ideaal ! Bedankt voor het voorbeeld :) . Zoiets zijn we ook van plan :)![/quote]

Graag gedaan.
Zo kun je inderdaad een beetje een idee op doen.