Paard scheren met of zonder bontje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happynesss

Paard scheren met of zonder bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 20:27

Hallo bokkers,

Ik wil binnenkort weer mijn pony laten scheren, maar ik vraag me nu dus af wat voor nut het heeft als je een bontje laat zitten (op de plek van het zadel zegmaar). Mijn pony is al wat ouders en heeft wel een beetje een ingezakte rug, dus ik dacht dat het misschien wel beter zou zijn om het bontje er gewoon op te laten zitten.
Wie kan mij hier een goed advies over geven?

Groetjes TS

Nies_

Re: Paard scheren met of zonder bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:44

Ik vind het geen voordeel hebben. Gaat alleen maar zweten en het ziet er niet uit. Ik scheer het er dus altijd af.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:49

hier gaat alles eraf
zeker omdat hij ook ingespannen loopt en geen gezicht is dan

je kan ook jachtpatroon scheren
zo scheren waar hij het meeste zweet
hals buik en liezen zeg maar

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:49

Als je gewoon goed poetst en je zadel netjes past hoef je dat niet perse te laten staan. Zo veel dempt het de schokken ook weer niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:50

Zodat je dekje of iets anders niet gaat schuren en je voorkomt dus dan wondjes.

Gewoon laten zitten dus, zou niet het risico nemen op wondjes of schuurplekken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:52

Ik laat het bontje altijd zitten, pony is toch wat gevoelig op de huid, met name aan het einde van het winterseizoen, in de periode van het verharen. "Bontje" voorkomt dan een geirriteerde (geschoren) huid.

( En ja.. zadel ligt goed, wordt ook tijdig opgevuld/ schuift niet etc...)

Edit: Net zoals Change zegt dus

mxrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:59

Het kan inderdaad meer schuren, maar als je het de vorige keer ook niet hebt gedaan en geen problemen hebt gemerkt, kan je het er net zo goed weer helemaal afhalen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:03

Ik scheer altijd alles er af. Ik vind vaak dat dat zadel zweet en daar krijg je weer plekke van. De winterharen zijn vaak ook een stuk slaper en breken daardoor ook nog snel af, op de plek waar het dekje eindigt. Ook vind ik het niet mooi. Heb verder ook nooit problemen mee gehad, toen ik alles er af schoor. En wel toen ik zo'n zadel lied zitten

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:35

Ik scheer juist wel een bontje. Eerste jaar niet gedaan en pony schuurde veel en kreeg plekjes onder het zadel toen de winterharen uitvielen (ondanks het zadel goedlag). Ze kreeg er alleen last van aan het einde van het seizoen. Nu ik wel een bontje laat staan is dit probleem opgelost. Misschien is het niet zo mooi, maar geen plekjes meer tijdens het verharen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:36

Vroeger liet ik altijd het zadel model zitten. Tegenwoordig niet meer, maar rijd ik met een bont schabrak vanaf de dag dat hij geschoren is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:37

hier gaat alles eraf en niet meer, eerder juist minder schuurplekken van mijn dekjes dan toen ik het liet staan. Bovendien was het altijd een natte plek na het rijden.
Qua schokdemping doet het echt niet veel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:56

mij werd vroeger gezegd dat de stoppels die achter blijven na het scheren drukwonden kunnen veroorzaken als er een zadel op ligt.

dus liet ik toen inderdaad een stuk lang onder het zadel,nu rij ik niet meer en gaan de paarden helemaal kaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:59

Ik laat het altijd zitten. Paard heeft een hele gevoelige huid en zeker aan het eind van de winter krijgt ze echt snel kale plekken op de geschoren delen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:00

Ik heb mijn paard afgelopen jaar voor het eerst geschoren. Ik heb het toen in 1e instantie laten zitten. Later er toch afgehaald omdat hij allemaal schilfers kreeg omdat het toch vrij nat bleef.
Nou kwam hij wel van de wei af waar hij tot eind November zonder deken buiten gestaan had.
Ik heb niet het idee dat het echt toegevoegde waarde heeft. Wel kreeg hij nadat ik het "dekje" geschoren had, kale plekken precies op zijn ruggegraat waar het dekje eindigt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:18