Laat in het seizoen bemesten met Perlka

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Laat in het seizoen bemesten met Perlka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 17:50

Hallo,
Graag hoor ik wat ervaring of het zinvol is nu nog met Perlka te bemesten.
Is nu natuurlijk heel laat in het seizoen, maar de weide heb ik pas sinds juni.
Het was heel erg overwoekerdvol met mega lang uitgegroeid gras erop. Voor mij stond het 3 jaar leeg, dus er mag best wat op. Sint Jacobskruid is al nagenoeg verdwenen door regelmatig te trekken. Nu staat er kort gras, wat paarden bloemen en enkele boterbloemen. De grond is vrij vochtig en op sommige plekken erg missing, waardoor ik de keus voor Perlka heb gemaakt. Is het nu nog zinvol is de vraag. Is een perceel van ongeveer 1800m2 in drieën gedeeld. De wachttijd na bemesten is 2 a 3 weken. Voordat ik alles stukjes gedaan heb zit ik dus in oktober. Of ik dit pas voor een regenbui kan strooien is me ook niet helemaal duidelijk.
Graag hoor ik tips over expliciet Dit product.

Ibbel

Re: Laat in het seizoen bemesten met Perlka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:10

IK zou het niet doen. Perlka is een slow-release kunstmest, en om daar baat bij te hebben moet je gras wel groeien. En die groei zit er nu niet meer in. Het is niet voor niets dat organische mest na 1 september/15 september niet meer uitgereden mag worden.
Het spul is ook niet goedkoop, dus ik zou lekker begin volgend jaar als de temperatuursom tussen de 180 en 280 graden zit gaan bemesten.
Beter nog zou ik beginnen met drijfmest injecteren in april, en dan Perlka in juni en zonodig nog een keer in augustus.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 19:51

Thanks Voor je reactie. Helaas kan er niks geïnjecteerd worden ivm met een te kleine doorgang.
Word dan oktober kalken en in maart kan ik dan perlka erop doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:54

Helemaal geen organische mest is niet echt denderend voor de grond. Kunstmest heeft een slechte invloed op het bodemleven. Als je niet kunt injecteren zou je ook kunnen afwisselen met koemestkorrels strooien. Dat is iig beter dan niks, qua organische mest.

Wat je nu ook nog kunt/moet doen, is het te lange gras maaien (of laten opeten). Maar niet met lang gras de winter in gaan, dan verstikt de zode.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:05

Nee landje staat nu kort en dan zet ik ze op een ander stukje. In het begin wisselde ik na 2,5 week. Nu vind ik het al kort na 5 dagen, dus hoopte het nog een oppepper te kunnen geven. Wil het niet te kort laten afgrazen

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:38

Nu nog Perlka strooien zou ik niet doen, zonde van het geld. Als je het nog een oppepper wilt geven zou ik even KAS of MAS strooien.