Inrichten perceel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koos2015

Inrichten perceel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 14:39

Wie heeft goede ideeën voor de inrichting van onderstaand perceel, doel is 2 a 3 paarden/pony's houden. De eerste tekening is wat er nu staat, de tweede is wat ik zelf heb zitten kleuren :Y)

Afbeelding

Afbeelding

MarianneW

Re: Inrichten perceel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:47

Ik zou de bak dan gewoon 20x 40 doen ipv het verharde stuk ernaast.

De wei in tweeën delen (verticaal) en vanuit de bak twee poorten maken waardoor ze naar de wei kunnen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:48

Waarom eigenlijk een losse paddock? Met zo weinig paarden zou ik ze lekker in de bak laten lopen. Dan kan de bak nog iets omhoog en heb je meer wei.

Heb je wel opslagruimte?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:49

2000m2 is voor gras veel te weinig met 2-3 pony's. Er zal nog een flinke ruimte voor hooi in je schets moeten.
2 paddocks/bakken zijn teveel als je je dieren op zijn minst een paar uurtjes per dag wil kunnen laten grazen in het weideseizoen.

Verhard een pad om je stal en leg paddock/longeerbak van 20x20 achteraan met verhard pad er naar toe langs de zijkant van 3-5 meter breed. Maak 2 of 3 openingen om wei op te kunnen ivm vertrappen bij de ingang. En zet een stuk open al dan niet met strookbegrazing. Voorste deel kan je ook als weitje gebruiken dan. En kijk of je mesthoop bereikbaar is voor grote machine, liefst zonder dat je je paarden moet opsluiten en je halve omheining los moet maken.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:49

MarianneW schreef:
Ik zou de bak dan gewoon 20x 40 doen ipv het verharde stuk ernaast.

De wei in tweeën delen (verticaal) en vanuit de bak twee poorten maken waardoor ze naar de wei kunnen.

Lijkt mij niet handig, dan moet je altijd door de bak naar de weide. Ik zou het niet anders indelen dan jij het nu hebt, ziet er prima uit. Eventueel kan je een hek maken op het verharde deel tussen de stal en de paddock, dan kan je je paarden 24/7 buiten zetten als je wilt. Wij hebben er heel gezonde en fijne paarden aan overgehouden :j

Edit, ik zie nu pas dat je nog een paddock boven je stal hebt. Ik zou als ik jou was proberen de paddock bij je bak te betrekken zodat ze lekker de ruimte hebben ! :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:02

Even anders ingericht:

Afbeelding

Op deze manier kan je efficiënter gebruik maken van de rijbak/paddock. Verder zou ik als ik jou was ook een kleine opslag maken voor spulletjes die je dagelijks nodig hebt, zoals een halster, riek etc. :) veel succes, het is leuk maar ook heel moeilijk om je eigen stukje grond in te richten :D

Als je het leuk vind kan ik foto's maken van hoe het er bij ons nu uit ziet?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 15:04

De paddock wit zand is uitloop vanuit de stallen die aan de kant zitten. Kunnen ze 24/7 in.
"s ochtends doe ik dan alle hekken open en kunnen ze overal in. In de middag gaat de wei dicht en in de avond de bak ook omdat er dan gereden wordt bij ons.

Verhard pad is zodat je inderdaad niet altijd door de blubber hoeft. Het is een looppad dus die zal nooit mooi droog blijven.

Uiteraard komen er hooi bakken, een binnen en een buiten.

Er is opbergruimte van 5 x 10 mtr binnen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:15

Afbeelding

ik zat zelf te denken aan zoiets.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:21

TS , zie ik bij foto 1 dat het perceel 20 meter breed is en 100 lang ? Klopt dat ? Of zie ik het verkeerd wat zijn de maten van de breedte en lengte ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:23

Waar ga je je strooisel en je ruwvoer laten?

Voor 2-3 pony's zit je gauw op kleine baaltjes hooi en die moeten onder dak. Maar ook voor hooi in plastic verpakking moet je op aardig wat vierkante meter rekenen. En dan komt je strooisel dus nog. Dat kan met heel weinig ruimte, maar 3-4 vierkante meter ben je er gauw voor kwijt.

Kampje land is te klein om ze van te voeren. Reken er op dat je ook in de zomer behoorlijk hooi zult moeten bijvoeren.

Mestbult is ieniemienie ingetekend. Reken ook daar gauw op een 4-5 vierkante meter + toegang tot de mestbult. En je wilt dat er een trekker/shovel bij kan komen om hem leeg te scheppen om de mest af te voeren. Dat wil je niet op eigen perceeltje land.

Zou de bak zeker niet smaller dan 20 meter maken, krijg je spijt van. Ook voor de bak geldt dat er een shovel bij moet kunnen komen voor onderhoud van de bak.

Originele plan lijkt prima. Pad langs bak lijkt me onnodig. De ponies kunnen heus door de bak lopen om naar de wei te komen, dat werkt prima, daar heb je geen pad voor nodig. Ook een shovel, mocht die op het land nodig zijn, kan door de bak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:27

Zitten er nog sloten om het perceel heen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:32

Ik zou eens kijken of je je tekening op raster kan zetten. Dus in blokjes van 1 bij 1 meter.
En dan alles er op realistisch formaat opzetten. Denk dat je dan een heel goed beeld krijgt met wat voor ruimte het allemaal kost.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:01

Ik zou de paddock schrappen, zoveel mogelijk weiland. Als je ze op zand wil laten lopen, kunnen ze wel in de rijbak toch?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:17

Maar als je echt een rijbak wilt moet die, als je naar de afmetingen kijkt in je eerste tekening, de hele breedte van het perceel worden. Anders rijdt het echt niet fijn. Dan zou je verder inderdaad de paddock kunnen schrappen, die tijd kunnen ze dan wel in de bak. Heb je meteen meer ruimte over voor gras.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:24

Ik heb het een beetje zoals Eight het heeft getekend en dat bevalt mij erg goed! Als ik ga rijden, dan doe ik de poort naar de paddock dicht en kunnen de anderen daar staan. In de paddock heb ik ook een schuilstal en een slowfeeder, zodat mijn bak altijd netjes blijft (2 keer per dag keutels scheppen en klaar is kees). Mijn wei ligt alleen aan de andere kant (dus zou bovenin de tekening komen in plaats van onder de bak, zeg maar). De afmetingen zijn vrijwel gelijk, bij mij is het iets breder. Ik heb naast mijn bak nog een pad van een meter of 4 breed en achteraan heb ik de mesthoop op dat pad, zodat de tractor er makkelijk bij kan om het op te halen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 18:30

jansje73 schreef:
TS , zie ik bij foto 1 dat het perceel 20 meter breed is en 100 lang ? Klopt dat ? Of zie ik het verkeerd wat zijn de maten van de breedte en lengte ?

Ja dat klopt idd.

Bak heb ik ingetekend als 18x36 mtr

Stal is 8x12 mtr

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 18:36

Dees schreef:
Waar ga je je strooisel en je ruwvoer laten?

Voor 2-3 pony's zit je gauw op kleine baaltjes hooi en die moeten onder dak. Maar ook voor hooi in plastic verpakking moet je op aardig wat vierkante meter rekenen. En dan komt je strooisel dus nog. Dat kan met heel weinig ruimte, maar 3-4 vierkante meter ben je er gauw voor kwijt.

Kampje land is te klein om ze van te voeren. Reken er op dat je ook in de zomer behoorlijk hooi zult moeten bijvoeren.

Mestbult is ieniemienie ingetekend. Reken ook daar gauw op een 4-5 vierkante meter + toegang tot de mestbult. En je wilt dat er een trekker/shovel bij kan komen om hem leeg te scheppen om de mest af te voeren. Dat wil je niet op eigen perceeltje land.

Zou de bak zeker niet smaller dan 20 meter maken, krijg je spijt van. Ook voor de bak geldt dat er een shovel bij moet kunnen komen voor onderhoud van de bak.

Originele plan lijkt prima. Pad langs bak lijkt me onnodig. De ponies kunnen heus door de bak lopen om naar de wei te komen, dat werkt prima, daar heb je geen pad voor nodig. Ook een shovel, mocht die op het land nodig zijn, kan door de bak.

In de stal is 50m2 bergruimte begane grond en 90m2 hooizolder schuin.

Mesthoop is op schaal 3x3 mtr

Het pad leek me handig om ook met de krui te rijden als het winter is en om die shovel dus overheen te laten rijden. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Er ligt nog een perceel aan de andere kant van de weg. Is 1500m2 wei maar moeten ze wel aan de hand heen, ik kan het ook niet hierbij betrekken of iets aan veranderen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 18:38

Keet schreef:
Ik zou eens kijken of je je tekening op raster kan zetten. Dus in blokjes van 1 bij 1 meter.
En dan alles er op realistisch formaat opzetten. Denk dat je dan een heel goed beeld krijgt met wat voor ruimte het allemaal kost.

Dit is met raster ingetekend en op schaal maar lijnen zijn helaas niet blijven staan.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 18:39

Brainless schreef:

Nee geen sloten, wel buren ;-)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:50

TS , dan zal ik geen paddock maken maar een bak van 20/40 . Vooraan de stal en opslag , dan de bak daar achter het weiland.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 01:10

koos2015 schreef:
In de stal is 50m2 bergruimte begane grond en 90m2 hooizolder schuin.

Mesthoop is op schaal 3x3 mtr

Gebruik van zolder gaat je tegenvallen en 90m2 zolder is effectief ook geen 90m2 vanwege schuin dak.
Hoe groot is je stal? Want 50m2 bergruimte klinkt als veel, maar rijmt niet met de 90m2 zolder. Je wilt ook nog looppad hebben, en een plek voor je tuig, en een plek voor je bezems en voertonnen.

Mesthoop gaat je tegenvallen. Als je 1x per jaar wilt leeghalen is die te klein. Heb hier met 3 paarden een mestbult van 4x6 en die is ook net wat te klein.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 05:13

Afbeelding

jeanet1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:05

Buren in de zin van bewoning ? Aan beide zijden ? Dan is 20 meter aardig krap om geen overlast te bezorgen met dingen als mestbulten en opwaaiend zand

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:28

Het perceel aan de overkant van de weg is ook van jullie? Dat zou namelijk al een stuk schelen qua weide. Wij moeten de paarden ook naar de overkant van de weg brengen, lijkt me een kleine moeite.
Verder lijkt het me erg krap als er inderdaad buren aan beide kanten zo dicht op je zitten. Hebben zij ook paarden?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:10

koos2015 schreef:
Brainless schreef:

Nee geen sloten, wel buren ;-)

Mag je je mesthoop dan wel plaatsen op dat stuk? Ik meen dat een mesthoop 50m van de buren af moet zitten? Of moet het 50m vanaf het huis v/d buren (ipv erfgrens)?