Andere bodembedekking dan stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Andere bodembedekking dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 17:49

Hoi,

Aangezien mijn paard zijn stro op eet en ook nog eens heeeeel erg vies maakt, ben ik op zoek naar een andere bodem bedekking. Om de 3 dagen moet ik het weer helemaal leeg halen, krijgt hij een hele nieuwe baal schoon stro erin en de volgende dag is het weer helemaal nat en vies, hoe hij het doet weet ik niet, maar het ziet er echt niet uit... Ook heb ik geprobeerd Rapsodie onder zijn stro te doen ivm met het vocht opnemen, nog steeds wel vies maar tijdens het eten van zijn hooi, krijgt hij dat binnen en verslikt hij zich erin. Dus dat kan ook niet meer, hetzelfde geld dan ook voor andere ''dunne'' bodemsoorten. Zat zelf te denken aan houtvezels, maar hoe doen jullie dit dagelijks en hoe vaak halen jullie dit dan leeg? Of wat raden jullie aan? :).

Ruby1995

Re: Andere bodembedekking dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:58

Mijn paard staat op vlas. Als die binnen heeft gestaan dan haal ik enkel de poep eruit. Ik vind het fijn werken!

Valeska1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:00

Wij hadden het zelfde probleem en zijn overgestapt op vlas. Dit neemt het vocht veel beter op en er hoeft nu nog maar een baal per week in. Iedere dag halen we de niet ingetrapte drollen eruit, scheppen we de boel om en waar het rood verkleurd is (daar bevindt zich ammoniak) scheppen we weg. Ze eet het niet op en hoewel het er aan het eind van de week wel bruin uit ziet staat ze altijd droog en stinkt het niet meer.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:01

Al gedacht aan vlas? dat lopen ze vaak niet zo door elkaar heen. Of houtkrullen inderdaad, al vind ik een vlas stal vaak schoner eruit zien. Helpt heel dik in het stro(tot z;n knieën) niet?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:11

Mijn merrie was echt een smeerzak, daar gebruikte je wel 6 tot 7 balen vlas per week voor!! Die sopte gewoon in de stal zo nat.

Daar hielp juist als enige goed stro en echt hoog opstrooien bij..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:14

Ik denk dat het enorm verschilt per paard.
Veel gebruiken vlas, zoals aangegeven.
Maar wij hebben ze op zaagsel staan.

Echt fijn.
Zoals eerder gezegd.
Dagelijks drollen en natte plekken eruit en 1x in de week een baal er bij in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:16

Houtkrullen/zaagsel; ik heb er een die ook niet op stro kan. Vlas vind ik al snel een vieze bende worden...althans dat werd het op de stal waar ik een tijdje heb gestaan. Ik heb hem nu op houtkrullen en dat blijft een stuk netter. De andere staat wel op stro en is op zich ook een viespeuk, maar als er dagelijks uitgemest wordt dan valt het ook wel mee wb nattigheid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:16

Mijn merrie heeft altijd op vlas gestaan, beviel mij wel. Ik heb een tijdje terug bij iemand strokorrels gezien, dat zag er ook wel fijn uit moet ik zeggen :j

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:20

Mijne staat 's winters op vlas en ik vind dit echt heel goed werken. Het enige wat je hoeft te doen is de drollen er uit en zo nu en dan een nieuwe laag er overheen. Echter is hij niet zo'n smeerlap en zijn z'n drollen ook maar klein. 'T is een mini shet ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:25

Die van mij stonden op vlas. Ik ben heel lang opzoek geweest naar een fijne bodembedekker, omdat mijn paard stofallergie heeft en ik stro een enorme smeerbende vind, waar ontzettend veel tijd in gaat zitten. Ik heb volgens mij vrijwel alles wel geprobeerd en vind vlas toch het fijnste/schoonste/makkelijkste/snelste. Daarnaast koop ik het in voor 5€ de baal en heb ik per maand 2-2,5 balen nodig, terwijl ik van stro toch al snel een grote baal a 30-40€ nodig had. Zaagsel vond ik dan weer 1 grote smeerbende waarbij ik regelmatig een baal erop moest gooien.

Tegenwoordig kunnen mijn paarden 24/7 naar buiten en gebruik ik amper nog vlas

Edit: Strokorrels en houtpellets vrat mn shet op, dus dat had ik er ook zo weer uit. Maar ken mensen die daar ook erg tevreden over zijn

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:37

Ik lees even mee.
Vraagje voor de mensen die vlas gebruiken; kun je dit ook gratis afvoeren? Bij ons kun je de mest met stro overal kwijt bij boeren maar andere bodembedekkers willen ze niet hebben. Maar ik vind stro zoveel plaats innemen op de mesthoop en wil graag over over op bijvoorbeeld vlas

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 18:43

Bedankt voor al jullie reacties!

Dacht ook inderdaad aan vlas, maar is dat niet ook zo klein als Rapsodie? Rufian zal zich daar waarschijnlijk ook in gaan verslikken en ben bang dat het een keertje echt mis gaat... Vind hem nu al redelijk dik in het stro staan, maar wil ook niet dat hij het op gaat eten, en dat doet hij wel ondanks dat hij 3x daags veel voordroog krijgt, en s'middags een heel hooinet zodat hij er langer over doet. Zijn hout krullen trouwens hetzelfde als de vezels? Of zit daar weer een verschil in. In de kliniek had hij geloof ik houtvezels en daar at hij af en toe een hapje van, maar hij kwam er al snel achter dat dat niet lekker was. Het waren van die grote, en hele zachte ''vlokken'' dus verslikte hij zich er ook niet in als hij het perongeluk binnen kreeg. Het zag er redelijk schoon uit maar weet niet hoe vaak ze het helemaal leeghaalde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:54

Turf kan ook. Dat eten ze gegarandeerd niet op.erg fijn spul vind ik!
neemt veel vocht op :j

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 19:44

Ik moet ook rekening houden met de ''ophalers'' (hoe heet dat?). Het is de bedoeling dat het allemaal op een mesthoop kan en dat ze alles daar van meenemen. Mijn stal bied zelf rapsodie aan, vlas lijkt daar wel op dus dat moet geen probleem zijn denk ik, Ben alleen heel bang dat hij het binnen krijgt, hij krijgt zijn hooi gewoon op de grond, dus bij elke hap neemt hij af en toe ook dat rapsodie mee naar binnen, en omdat dat zo fijn en klein is schiet dat waarschijnlijk naar achteren en dat is niet erg prettig voor hem... Hoe zijn houtvezels qua hygiene?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:47

Ik gebruik zaagsel. Paard is net zo'n viespeuk als op stro, dus wat dat betreft heeft het geen verschil gemaakt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:28

Bij ons kan het gewoon op de hoop, maar dat gaat naar zo'n biogas iets.

Maar ik begrijp dat ie t naar binnen werkt met het eten van hooi? Is een hooinet dan geen optie? Wat hier ook veel gedaan wordt met vlas, is een bed maken en een hoek vrij laten. Dus niet de hele stal volmikken maar een bepaald stuk waar ze dan kunnen liggen. Op de plek waar dan geen instrooi ligt, kun je dan het hooi leggen en krijgen ze eigenlijk niks binnen. Daarnaast zie je dan ook dat ze soms mesten op de plek zonder instrooi...das helemaal top ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:33

antje_vip schreef:
Ik gebruik zaagsel. Paard is net zo'n viespeuk als op stro, dus wat dat betreft heeft het geen verschil gemaakt.

Maar zaagsel is een stuk makkelijker uitmesten. Heb ze het allerliefst op stro; beter voor de hoeven en hebben ze wat te knabbelen... de ene staat daarom 'gewoon' op stro, maar omdat de ander vervelende reacties krijgt van stro (heeft PPID), staat deze op zaagsel. Mijn oom (internist/dierenarts) raadde vlas af vanwege het risico dat ze het binnenkrijgen. Zoveel mogelijk naar buiten, dan heb je de minst vieze stal.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:45

Mijn paard staat ook op vlas. Is ook een echte smeerkees, maar door goed opstrooien staat hij nu op een mooie onderlaag!

In een hoek van de stal is de hoek "dichtgetimmerd" met planken, zodat ie een hooihoek heeft op de grond. (Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :+ )
Hierdoor krijgt hij geen vlas binnen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:50

Hier ligt strokorrel op de natte plekken. En daaroverheen gehakselt stro dat is in tarwe en koolzaadstro te krijgen. Dan eventueel een hooinet met stro en hooi weghangen en tegen em zeggen dat hij alleen dat nog mag eten :p

Voordeel is dat alles gewoon mee op de mesthoop mag. Strokorrel neemt veel vocht op.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:33

Hooinetten zijn nog onderweg, hij heeft er nu een maar hij laat al het hooi op de grond vallen dus zou hij alsnog zijn bodem binnenkrijgen :'). Normaal gesproken staat hij ook heel veel buiten maar van de kliniek moet hij op boxrust, en wij doen hem elke dag eventjes buiten in de paddock. Dus hij heeft alle tijd om het vies te maken, als hij een keer een nacht op stal staat is het de volgende dag weer een vieze bende. Ik vind het wel belangrijk dat het niet gevaarlijk is mocht hij er van op eten, dat het comfortabel is en langer schoonblijft, wonderbodem dus haha.

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:01

Vlas!

Elke dag even de mest eruit en elke 3 weken ongeveer de natte plek eruit halen.
Ik laat ook altijd een hoek vrij, maar heb redelijk nette merries.
Super fijn spul, geen probleem met hooi voeren (gelukkig)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:03

aubiose, vlas, zaagsel, rubbere matten eronder

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:04

Strokorrels misschien? Duurder in aanschaf maar wel duurzaam.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:15

Wij gebruiken vlas, elke dag de mest eruit en meestal 1 keer per week de natte plekken. Zorg ervoor dat ze op een goede dikke laag gaat staan, wil je het proberen, dan wordt het minder nat.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:31

Ik heb ze ook op vlas, elke dag de drollen eruit halen, en voor zover mogelijk de natte plekken en af e toe gooien we er een nieuw pak bij op.