Wel of niet verhuizen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Wel of niet verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:50

Aangezien ik heel erg zit te twijfelen en heel onzeker ben vraag ik hier maar om tips.

Ik sta nu een kleine 3 jaar op een mini pensionstalling (6 paarden). De eigenaar is een oudere man die vroeger een springruiter was en ook internationaal ging.
De stal is van alles voor zien.
- Mooie buitenbak met verlichting. Kan bij droog weer iets zwaar worden.
- Solarium
- wasplaats warm/koud
- wasmachine.
- ruime boxen.
- mooie voordroog voer.
Ik mag zelfs onbeperkt gebruik maken van de trailer.

In de zomer hebben we hier weides maar hiervoor moeten we een klein stukje over de weg.
Toen ik op de stal kwam staan hielpen we wel veel maar als wij niet konden dee de eigenaar het zelf.

Hier komt probleem 1 stal eigenaar wil het niet meer alleen doen.Alleen als er een pension klant bij is.
Nu ben ik weer gaan werken dus kan ik niet meer helpen.
Andere pension klanten werken ook. Nu komt het dus wel is voor dat de paarden niet op de wei gaan maar 4 uurtjes in de bak.

Mijn pony is 21 en ik merk steeds meer dat hij moet bewegen.
Ik vind die 4 uurtjes bak dus veels te weinig zelfs als ik dan nog erbij rij.
Daarbij trainen wij wel flink (endurance) maar ik vind het ook niet eerlijk hem elke dag te rijden wil hem ook wel is een dagje paard laten zijn.

Probleem 2 Stal eigenaar kan soms flink nors zijn en aardig uit de hoek komen.
Zo heb ik wel vaker discussies met hem als mijn verzorging anders gaat dan hij dat wel is dee. Voorbeeld mijn pony heeft ppid ik merkte dat zijn manenkam dik werd gaf dus aan dat hij minder bix moest hebben. Kreeg de wind van voren dat hij niks binnen kreeg en dat hij nog nooit gehoord had dat een dikke manen kam hoefbevangenheid kan betekenen.
Daarna is pony dan maar op pulp gegaan. Vervolgens stopt hij van de 1 op de andere dag met voeren hiervan. Sta ik dan met een pony die niet op bix kan.
Gelukkig koop ik nu maar eiegn voer en nu gaat dat goed.

Nu kwam ik vandaag naar stal help met de paarden binnen halen.
Zegt hij ik ben niet blij met jou op een echt boze manier. Ik vraag hoezo? Dat ik mijn verzorgster naar stal had gestuurd om te helpen met de paarden buiten zetten hij wil niet dat een 12 jarige daar rond loopt (ze is bijna 14 1.65 groot en staat stevig in de schoenen).
Te keer dat hij ging normaal vertellen zat er niet bij.
Mijn verzorgster loopt inmiddels ook al 1.5 jaar rond op die stal.
De reden dat ze deze enkele keer ging helpen is omdat we echt hoog zaten en ze anders niet buiten kwamen. (daar buiten is het allemaal perfect gegaan met haar)

Toen was ik er dus wel klaar mee. Ik wil naar een andere stal.
Net aan de over kant van deze stal (zit een landbouwveld tussen) is nog een stal waar het wel doe het zelf is (maar onderling is daar ook een regeling).
De paarden zie ik altijd om 8 uur savonds nog buiten staan. Lekker langs dus. Maar er is geen bak.

Nu wil ik heel graag over. Mijn vriend wil dat ik het nog is probeer.
En ik vind het aan de ene kant ook heel moeilijk weg te gaan. Ik heb het er ook best vaak naar mijn zin. Ze hebben ook veel voor mij over (trailer gebruik bv).
Maarja dat gezeur afentoe en die weides.

Ik denk dat ik morgen zowiezo wel die andere stal ga bellen of ze uberhaupt een box vrij hebben en er dan een keertje kijken. Maar wat vind bokt nu.

Sorry voor het lange verhaal ik voel me zo dubbel over dit alles

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 03:31

Moeilijk om dit als buitenstaander te beoordelen vind ik.

Zoals je het omschrijft komt het op mij over alsof de staleigenaar een dagje ouder wordt en het eigenlijk niet meer aankan...kan ik verkeerd hebben hoor.

In het verleden kreeg hij regelmatig hulp of hij heeft jullie/ jou hulp geboden op de dagen dat dit nodig was.
Ik begrijp dat deze situatie veranderd is en de staleigenaar momenteel veel zelf moet doen omdat de eigenaren niet kunnen helpen vanwege werk.
Wat ik dan niet helemaal begrijp is dat de beste man niet blij is met de hulp die je verzorgster biedt.(?)

Ik weet niet welke afspraken er destijds gemaakt zijn met de staleigenaar en de pensionklanten over het buiten zetten ect?

Vind zijn reactie op dr voeding van je paard vreemd, maar ik lees ook dat dit nu wel goed verloopt.

Is het niet mogelijk om met z'n allen rondom de tafel te gaan zitten en samen te bekijken wie evt wanneer de paarden buiten en binnen kan zetten?
Op de dagen dat niemand kan kun je/jullie misschien vragen of hij dit samen met je verzorgster of evt andere verzorgers kan doen?
Evt uitleggen dat je verzorgster een jongedame van 15 jr is met verantwoordelijkheid gevoel waardoor de staleigenaar weet wie er precies over zijn erf loopt( mocht hij dit onvoldoende beseffen).

Als het gesprek op niks uitloopt en je krijgt het gevoel dat je er niet veel mee opschiet dan zou ik bij andere stal gaan informeren...
Maar ook daar werkt het volgens een doe het zelf principe.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:17

Van die verzorgster vind ik ook niet kunnen trouwens. Een 13 jarige sturen, zonder overleg. Al is ze 2 meter lang, ze is 13 en dan doe je dat zeker in overleg.

Verder ga ik met de post boven mij mee. Klinkt als een oudere man die het gewoon niet meer redt.

Als je niet meer naar je zin staat en het niet kan oplossen dat er geholpen moet worden om de paarden buiten te zetten, kun je idd beter verhuizen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 08:39

sneeuwpop schreef:
Van die verzorgster vind ik ook niet kunnen trouwens. Een 13 jarige sturen, zonder overleg. Al is ze 2 meter lang, ze is 13 en dan doe je dat zeker in overleg.

.

Het is nou niet zo dat hij haar niet kent. Hij heeft haar die ochtend zelfs het sproeier systeem uitgelegd. Zelf had ze ook het idee dat het super goed ging. Ze loopt wel is vaker mee met binnen halen. Dan is er vaak wel nog een pensiob klabt aanwezig.. Nooit is er besproken dat ze niet mag helpen.

Maar het feit hoe hij te keer ging tegen mij is gewoon te vond ik.

Kwa bespreken weides is heb dus z'n ander halve maand geleden een lijst gemaakt waar iedereeb op kan zetten of hij buiten kan zetten of niet. Nu blijven er vaak wel 2a3 ochtende leeg ivbm werk van iedereen. Toen ik de lijst maakte zei mijn stal eigenaar dat hij het niet erg vond om het afentoe te doen.

Maar nu vind hij dat wij het blijkbaar niet belangrijk vinden omdat wij 2a3 (vaak 2 want ik breng mijn zoonjte dan nog wel is naar de oppas) niet aanwezig zijn in alleeb de ochtend.

kitobeer

Re: Wel of niet verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:47

Het is de pensioneigenaar zijn probleem en hij moet iemand erbij zoeken om te helpen. Tis toch van de gekke je paard op pension zetten en dan hemel en aarde moeten bewegen om alles rond te krijgen. Dan zou je zelfs een eigen wei kunnen huren en het zelf allemaal doen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:51

Met zijn allen om de tafel. Kan hij het niet meer dan lager stalgeld zodat jullie een stalhulp aan kunnen nemen of dat hij dat zelf doet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:54

Ben je niet bang dat op die andere stal je paard te veel gras krijgt met zijn ppid als hij nu zo al op brok reageert?

Een duidelijke lijst is inderdaad daad goed.
De dagen dat er geen hulp is dan de paarden ook niet meer de wei op maar alleen de paddock in.
De wei kan deze man niet meer alleen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 10:13

boyca schreef:
Met zijn allen om de tafel. Kan hij het niet meer dan lager stalgeld zodat jullie een stalhulp aan kunnen nemen of dat hij dat zelf doet.

Stal geld gaat per 1 jan zelf 10 euro omhoog.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 10:15

bruintje123 schreef:
Ben je niet bang dat op die andere stal je paard te veel gras krijgt met zijn ppid als hij nu zo al op brok reageert?

Een duidelijke lijst is inderdaad daad goed.
De dagen dat er geen hulp is dan de paarden ook niet meer de wei op maar alleen de paddock in.
De wei kan deze man niet meer alleen.

dat gebeurt nu ook alleen is het dan maar 4 uurtjes en langer wil hij niet. Ruimte voor verandering is heel moeilijk.

Kwa gras ik heb een graasmasker. Met het gras wat er nu staat gaat het gelukkig goed zonder in combinatie met de brok die ik nu voer.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 10:17

Ik ga idd nog even de andere pension klanten pijlen hoe hun zich voelen en zitten.

Als ik nu mijn berichten zo treug lees ben ik er geloof ik wel over uit dat voor welzijn van mijn pony de andere stal beter is. Maar het emotionele gevoel ik wil mijn huidige stal eigenaar niet tegen het been schoppen absoluut niet

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:53

Is het niet mogelijk om met de pensionklanten onderling een regeling te treffen voor het binnen- en buitenzetten? Dan kunnen jullie gewoon onderling een schema maken en komen de paarden voldoende buiten en heb je alsnog maar een paar diensten. Lijkt mij een kleine moeite. :)

Ik vind dat als je ervoor kiest om bij zo'n oude man je paard te stallen, je je ook moet beseffen dat je dus meer zelf moet gaan doen. Mijn staleigenaar heeft ongeveer dezelfde leeftijd en ik kan (en ga) van hem niet verwachten dat hij mijn pony's in de wei laat of weer in mijn paddock/stal zet. Als ik een keer niet kan dan zal ik zelf vervanging moeten regelen en dat vind ik niet meer dan normaal: mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Dan moet er natuurlijk wel een juiste prijs-kwaliteit-verhouding zijn. :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:11

Nuray schreef:
Is het niet mogelijk om met de pensionklanten onderling een regeling te treffen voor het binnen- en buitenzetten? Dan kunnen jullie gewoon onderling een schema maken en komen de paarden voldoende buiten en heb je alsnog maar een paar diensten. Lijkt mij een kleine moeite. :)

Ik vind dat als je ervoor kiest om bij zo'n oude man je paard te stallen, je je ook moet beseffen dat je dus meer zelf moet gaan doen. Mijn staleigenaar heeft ongeveer dezelfde leeftijd en ik kan (en ga) van hem niet verwachten dat hij mijn pony's in de wei laat of weer in mijn paddock/stal zet. Als ik een keer niet kan dan zal ik zelf vervanging moeten regelen en dat vind ik niet meer dan normaal: mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Dan moet er natuurlijk wel een juiste prijs-kwaliteit-verhouding zijn. :)

Wij hebben een schema. alleen wij werken waardoor er soms wel is een ochtend niemand is en de tijden mogen wij niet veranderen het is van 10 tot 4 want om 4 uur krijgen ze eten.
Ik ben alleen daar gaan staan toen het dus nog als wij niet konden gewoon gedaan werd. Ik snap dat hij ouder word en dat het minder word maar gister was hij echt heel bozig er over en de zin als jullie het niet belangrijk vinden staken me echt want ik vind het juist zo belangrijk.
Het feit dat dan als hij minder gaat doen ook nog is de stalling met 10 euro omhoog gaat waardoor we dus nu 190 euro gaan betalen klopt natuurlijk niet helemaal.

Als we de tijden mogen veranderen zal dat een hoop schele maar dit heb ik gister geprobeerd te overleggen maar ben maar gestopt. Hij zit gewoon (en begrijpelijk) vast geroest in zijn ritme.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:26

Relien schreef:
Ik ga idd nog even de andere pension klanten pijlen hoe hun zich voelen en zitten.

Als ik nu mijn berichten zo treug lees ben ik er geloof ik wel over uit dat voor welzijn van mijn pony de andere stal beter is. Maar het emotionele gevoel ik wil mijn huidige stal eigenaar niet tegen het been schoppen absoluut niet

Als met de beste man geen gesprek mogelijk is en niet wil meedenken in een oplossing of verbetering en dan ook nog daarbovenop het stalgeld wat omhoog doet...zou ik toch serieus overwegen om te verhuizen.

Mede omdat dit zich vanzelf waarschijnlijk niet gaat oplossen en je pony ook een dagje ouder wordt ( met alle respect).
Maar als hij nu nog goed te pas is en zou kunnen wennen aan een nieuwe omgeving en andere kudde zou ik de gok nemen.
Straks ben je een paar jaar verder en in het meest sombere geval verslechterd de gezondheid van je pony...dat maakt het nog moeilijker allemaal.

Vind het erg nobel van je dat je rekening houd met de staleigenaar...en dat heeft die man misschien ook wel verdiend maar uiteindelijk draait het daar niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:51

Ik denk dat gewoon helemaal niet moeilijk is. Gewoon die andere stal proberen en mocht niet bevallen dan ga je toch gewoon weer terug?
Ik zie het probleem niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:38

Ik denk dat het ook een beetje machteloosheid is van de stalhouder. Het is niet fijn als je steeds minder kan en wel hetzelfde wil bieden, ik kan me dan best voorstellen dat hij op die manier reageert. Ik praat het niet goed maar kan het me wel voorstellen.
Als ik niet lekker in mn vel zit wil ik ook weleens onbedoeld wat nors doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:58

Relien schreef:
Wij hebben een schema. alleen wij werken waardoor er soms wel is een ochtend niemand is en de tijden mogen wij niet veranderen het is van 10 tot 4 want om 4 uur krijgen ze eten.

Ik wou net zeggen dat jullie toch gewoon vóór jullie werk de paarden buiten kunnen zetten maar dat mag schijnbaar niet :roll: ?!

En 6 uurtjes buiten vind ik eerlijk gezegd ook net niks. Staan ze 18 uur binnen...

Je kunt nog proberen om alle klanten samen te krijgen en gezamenlijk een voorstel doen aan deze man zodat jullie elke dag de paarden zelf buiten zetten (tussen 7 en 10 ofzo). Gaat hij daar ook niet in mee dan zou ik zeker die andere stal overwegen.