Kuilen graven in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Kuilen graven in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:27

Hallo Allemaal,

Al even zit ik met een probleem en weet van ellende niet meer wat zou kunnen helpen.

Ik heb 2 grote kruising shets die niet op het volle gras mogen gezien ze snel te dik worden ondanks de pittige trainingen die ik doe voor de mendurance.

Ik doe momenteel strookvegrazing en verzet voor ik naar mijn werk ga, als ik terug kom en savonds laat het draad. Helaas moet ik dit doen met graaskorf, niet omdat ze anders teveel binnen krijgen maar voornamelijk 1 van mijn ponys woelt erg opzoek naar wortels van het gras.

Inmiddels heb ik een voervoorlichter gevraagd om mij te helpen voor een uitgebalanceert voer voor mijn toch wel hardwerkende ponys maar ook tevens erg sobere dieren. Dit graven kon naast de doffe vacht, niet willen afvallen ondanks zware traingen ook duiden op een te kort. Dit voer krijgen ze 2x per dag op rust en 3x per dag bij intensief trainen. Het gaat om het voer van horsefood happy summer mix.

Nu ben ik nog niet zo lang bezig met het bij voeren, maar wilde (wellicht te vroeg, of is het toch verveling?) kijken of ik ze zonder korf op de strookbegrazing kon zetten. Dit ging 2 dagen goed totdat ik hem weer zag grazen en hij overal in zijn mond zand zag zitten.

Opzich werken de korven het fijnst, want zo kunnen ze niet woelen. Echter slijten de voortanden schuin af (gelukkig langzaam) maar ook bij lang om hebben krijgen ze toch wat plekken op de mond en kin. Kortom dus ook niet ideaal..

Wie weet de oplossing? Ik denk namelijk steeds meer aan verveling dat hij gaat woelen. Al is het met een week tijd natuurlijk de mineralen en vitamines te korten ook nog niet up to date..

GDG

Re: Kuilen graven in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:51

Misschien toch ook een behoefte om gewoon meer te kunnen "knagen"? Voer je ook arm hooi bij?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:24

hebben ze een liksteen?
kunnen ze evt wormen hebben?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:33

Hier hetzelfde probleem gehad van zand likken, dit duidt aan dat er een mineralen tekort is werd mij gezegd. Ik ben op advies zeewier van de paardendrogist bij gaan voeren en na een tijdje verdween het zandlikken en tot op heden geen last meer van gehad.

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 627?r=true

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:42

Meestal is zandlikken idd een tekort aan mineralen. Die van mij deden het ook heel erg, zo erg zelfs dat 1 ervan al koliek ervan heeft gehad. Op advies van een homeopaat ben ik toen simpel zout bij gaan voeren. Meestal is het nl een zout tekort. Sinds dat ze dat krijgen likt er geen een zand meer.

Simpel zout zonder jodium. Koop je in de supermarkt een zak van een halve kilo voor 40 cent.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 08:12

Bedankt voor jullie reacties. Hij doet niet aan zand likken maar echt graven om de wortels te pakken van het gras om die te eten. Schijnt kalium in te zitten. Of is het toch echt een verveling? Zo is hij bevoorbeeld altijd bezig met zijn touw los te maken (om even uit te leggen hoe graag hij bezig is)

Wat ik vergeten erbij te zeggen is dat ze bij intensief trainen electrolyten bij gevoerd krijgen. Dit is circa een maand dat ik dit bij voer, anders alleen op wedstrijden gedaan. Het voer ben ik nu ook pas een week mee bezig dus kan begrijpen dat daar de minerales en vitamines nog niet volledig hun werk doen. Wil echt af van dat gegraaf, niet alleen de wei gaat er aan kapot maar ook krijgt hij hierdoor veel zand binnen. Enige wat nu blijkt te werken is de korf.

Liksteen hebben ze wel, maar nu door de korf kunnen ze hier niet bij.

Hooi bijvoeren is een idee, al lijkt mij 3x pd gras strook erbij en minimaal 2x per dag happy summer mix (doen ze zeker kwartier op kauwen per keer) aan voer wel voldoende moet zijn. Maar zal wellicht wel helpen tegen verveling, maar dit moet dan weer zonder korf en ben bang als dat op is hij weer zal graven.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:42

L_Rivaldo schreef:
Hooi bijvoeren is een idee, al lijkt mij 3x pd gras strook erbij en minimaal 2x per dag happy summer mix (doen ze zeker kwartier op kauwen per keer) aan voer wel voldoende moet zijn.

Nee dat is een foute gedachtegang. De mijne staan zelfs vol op de wei (wel grotere verpakking, maar ook een ras wat sober is ;) ). Zij kunnen zo van de wei de inloopstal in, en zelfs met de vitamines/zout/en voer wat ze krijgen, komen die bij tijden vrijwillig de stal in om hooi te eten.
Ik had zelfs 1 avond ipv hooi voorgemaaid gras in de bakken op de paddock gegooid. Ook in de gedachte dat hebben ze vast genoeg aan. Ze gingen binnen staan hooi eten. En het gras was echt wel lekker, maar ze waren gewoon meer structuur en vezels nodig op dat moment.
Ik zou ze gewoon op een bepaalde plek een poosje hooi aanbieden, kijken wat ze ermee doen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 13:16

bedankt, ik ben al erg op het andere been gezet door mijn nu huidige voerbeleid. Ze werden steeds dikker maar werken fanatiek (menritten van 25 km op snelheid is hier normaal) en wat mijn reactie was minder gras geven en gaf meestal maar paar handjes brok als ze wat deden. Ik ontrok juist de belangrijke vitamines en minderalen maar bang voor hoefbevangenheid. Juist dit laatste weet ik nu dat dat juist aafrechts werkt (hele huishouding heeft tekort waardoor het juist erger en eerder kan voorkomen) Kortom na bijna 10 jaar eigen ponys te hebben nog niet uitgeleerd en merk dat er vele zijn die zo reageren als ik deed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:19

Ik zou ze nog minder gras bijgeven en meer droog hooi. Zo worden ze niet dikker maar eten ze wel meer! :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:34

Grinnik ja ik heb ook om moeten denken hoor. Heb al eeuwen paarden, en vroeger kreeg het ook meer krachtvoer dan ruwvoer maar ik ben daar nu helemaal vanaf.
Ik heb er nu ook 1 tussen staan die HB is, en ik had echt angst die vol op de wei te laten. En 1 die zich vroeger echt gewoon klem vrat. Maar echt na verloop van tijd reguleert zich dat zelf.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 17:30

Ja vind het ondanks de frustratie wel een hele ontdekking allemaal zo,het maakt me nieuwsgierig..

Helaas paar dagen terug begon hij nu ook te graven met korf.. en heb ik op idee van mijn vriend (weet niets van paarden maar alles van koeien) en zei als je ze nou op kale stukken steeds 1 dag laat lopen en dan weer ander stuk dan houd je ze bezig, nu doe je steeds door strookbegrazing het gras te lang worden waardoor het teveel voor ze is. Ben hier dus nu wat ruimer aan het voeren met gras en merk nu ze de ruimte hadden ok nog wat te scharrelen op korte wei dat blijkbaar resultaat geeft. Nu even kijken hoe ik ze hierbij wel slank houd (naar komt nu nog dat de rest zo hoog is geworden door traag voeren met de stroken)