Paardenrusthuis beginnen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjx

Paardenrusthuis beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 20:05

Hallo iedereen,

Een tijdje loop ik al met dit idee en nu ik weiland aan geboden krijg wil ik dit werkelijkheid gaan maken.
Ik zou graag een paardenrusthuis op willen starten. Het is natuurlijk altijd spannend en risico om iets op te zetten, wel heb ik er al goed over na gedacht je kan nooit meer op vakantie en nooit meer aan dagje weg, het is elke dag hard werken maar dat heb ik er ook zeker voor over!
Nu zijn er een aantal punten waar ik angst voor heb en dat is vooral de vraag naar rusthuizen en de prijs waarvoor ik het aan kan bieden.
Er zijn een aantal mogelijkheden waarvoor gekozen kan worden de 24/7 weide en overdag wei en avonds stal.
24/7 weide gang incl hooi, en hoefsmid zou 177,50 per maand gaan kosten.
en met een stal savonds incl hooi, stro/vlas, hoefsmid zou 230 per maand gaan kosten .
dierenarts kosten komen er dan nog los bij.

Ik zou het wel klein willen houden omdat ik graag aandacht hou voor ieder paard en geen dingen over het hoofd wil zien .
Alle paarden krijgen dan ook regelmatig een heerlijke poets beurt en alles word netjes bij gehouden.
Regio : eindhoven.

Met vriendelijke groet.

Ibbel

Re: Paardenrusthuis beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:23

Hoe klein wil je het houden, en wil je er van kunnen leven? Want aan deze prijzen hou je geen droog brood over.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:24

Wat is precies je vraag?
Moet je hier van gaan leven of doe je het er bij? Want er van kunnen leven gaat je niet lukken en het er bij doen....dan heb je geen sociaal leven meer.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:48

Misschien eerst eens infoen / googlen in deze buurt (luyksgestel / heeze / veldhoven) want er zijn er al een aantal.
Sommige bieden 1 optie aan, sommige meerdere.
Weet wel dat 1 rusthuis voor gehele dag wei + inloopstal, savonds in loopstal al iig goedkoper is dan jou 24/7 u wei bijv...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:51

Wellicht met 24/7 een paddock Paradise idee? Erg fijn voor de winter ook ivm weides kapot lopen en toch voldoende te kunnen bewegen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 04:48

Wat ik (als ik jou was) nooit zou doen is een prijs inclusief hoefsmid (hooguit inclusief bekappen). Stel dat het voor het paard beter is om op speciaal beslag te lopen, wat gebeurt er dan? Ga je dan zelf geld toeleggen? Of zeg je dan tegen de eigenaar 'jammer maar helaas, dat is te duur' (ondanks dat jíj hebt gezegd dat het incl. hoefsmid is)?

Mjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 11:46

Bedankt voor de reacties, de prijzen blijven idd lastig sommige bieden het inderdaad heel goedkoop aan maar veel bedrijven zijn dan ook grootschalig met kleinschalig bedoel ik max 20 paarden aandacht voor ieder individu en inderdaad hoefsmid moest bekappen zijn speciaal beslag gaat dan lastig worden

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:15

Ik heb mijn paard in een rusthuis staan vlak bij den bosch. Ze zijn oorspronklijk begonnen als rusthuis voor oude en blessure paarden en hebben er nu ook een deel rijpaarden bij lopen. Het betreft een grote paddock paradise. De prijs is daar inclusief wormenkuur en enten, ruw en krachtvoer. Elk paard krijgt elke ochtend individueel krachtvoer en daar worden dan de poedertjes, druppeltjes enz enz aan bijgevoegd die de eigenaar wil (wel zelf kopen) de oudjes die het nodig hebben krijgen begin van de avondnog extra krachtvoer of een slobber. Paarden zoals die van mij zijn met deze constructie voor een stalhouder vrij goedkoop (alleen handje vitamine brok) maar bv die van mijn vriendin weer duur (oud en 2x per dag flinke hoeveelheid senioren slobber).

Vooral dat induvidueel krachtvoer geven is echt een aanrader. Omdat er maar weinig rusthuizen zijn die dat doen en veel eigenaren hun paarden toch graag vol willen stoppen met pillen en poeders trekt dit flink wat klanten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:43

Er is zeker vraag naar rusthuizen voor paarden,ik krijg er heel veel aangeboden,maar ik zit vol.Ik ben ook heel kleinschalig [max. 5 paarden] want zo heb je idd. alle tijd voor de dieren.
Ik neem ze al een poosje niet meer voor hun pensioen,alleen verwaarloosde paarden nog. Bij mij koste het 150,- per mnd.dat was verzorging,voer en hooi en mestafvoer,en ze stonden dan 24/7 buiten met schuilstal.
Maar voor die prijs moet je in de Herfst/Winter maanden zelf geld bij leggen.
Incl. hoefsmid en/of D.A. nooit aan beginnen! ongeacht de prijs die je ervoor vraagt.
Het is wel zeer dankbaar werk! ook moet je er tegen kunnen dat er paarden ingeslapen moeten worden bij /via jou en eigenaar. Je word er altijd mee geconfronteerd en soms moet je een paard heel snel laten inslapen,als er heftige koliek is [slag in de darm].Dan moet je geen tijd nemen om de te wachten op de eigenaar zeg maar.
Maak ook áltijd een contract en zet er alles duidelijk in!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:49

Je krijgt weiland aangeboden, het is dus geen eigendom begrijp ik? Hou er dan rekening mee dat je zo van je land kan worden afgezet bij b.v bebouwing enz.
Zorg dus dat je een waterdicht contract hebt voor je ergens aan begint!
Informeer in elk geval bij de gemeente of er plannen zijn in dat gebied.
Met je klanten zou ik ook alles goed vast leggen. Bij ziekte en medicatie en wat als het paard moet worden ingeslapen, wie bepaald dat en wie betaald daar de kosten van.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 01-09-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:52

aerdenhout1 schreef:
Je krijgt weiland aangeboden, het is dus geen eigendom begrijp ik? Hou er dan rekening mee dat je zo van je land kan worden afgezet bij b.v bebouwing enz.
Zorg dus dat je een waterdicht contract hebt voor je ergens aan begint!

Contract stelt niks voor! ik had ook een contract voor onbepaalde tijd.Ze gingen er bouwen en ik moest weg! advocaat kon ook niks doen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:52

? Wat ga je in de winter doen met de 24/7 weidepaarden?

In Sint-Oedenrode zit klavertje vier, die hebben een goede reputatie. Kijk bij hun eens naar de prijzen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:57

gohya, ook ik heb hetzelfde meegemaakt en weet wat voor ellende dat geeft als je met al je dieren op straat komt te staan! Vandaar dat ik ook waarschuw dat het niet zo gemakkelijk is om iets met paarden op te starten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:11

Mjx schreef:
Bedankt voor de reacties, de prijzen blijven idd lastig sommige bieden het inderdaad heel goedkoop aan maar veel bedrijven zijn dan ook grootschalig met kleinschalig bedoel ik max 20 paarden aandacht voor ieder individu en inderdaad hoefsmid moest bekappen zijn speciaal beslag gaat dan lastig worden

Heb je al aan de benodigde vergunningen gedacht? Je mag niet zomaar 20 paarden gaan houden op een weide...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:18

Volledig eens met bovenstaande: dit is een wel héél wankele basis , huren, juist voor dieren die een definitief RUSTIG onderkomen behoeven.
En dan ook: doe eerst eens navraag naar vergunningen, en het bestemmingsplan van het perceel, straks mág het op die locatie helemaal niet, of maar een paar alleen voor privé. En hoe wordt in die gemeente zo'n rusthuis aangemerkt? Als bedrijf, stichting, prive?
En ook de verhuurder kan bezwaar maken, evenals de dichtstbij wonende buren.

Ik zou er dus niet te licht over denken!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:26

aerdenhout1 schreef:
gohya, ook ik heb hetzelfde meegemaakt en weet wat voor ellende dat geeft als je met al je dieren op straat komt te staan! Vandaar dat ik ook waarschuw dat het niet zo gemakkelijk is om iets met paarden op te starten

Idd! huren is altijd onzekerheid hebben.Bij koop heb je natuurlijk ook geen 100% zekerheid,als de gemeente of Rijkswaterstaat toevallig jou land moet hebben [kan lang duren als het een rechtzaak word] maar uiteindelijk wint de gemeente altijd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:29

Mjx schreef:

Max. 20 paarden kleinschalig? dat noem ik niet echt kleinschalig. Vanaf 6 paarden ben je trouwens een bedrijf en daar gelden weer andere,strengere regels voor en heb je idd. bepaalde vergunningen nodig.
TS een opvang met max. 5 paarden is ook erg leuk en heb je ook veel werk aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:35

gohya schreef:
aerdenhout1 schreef:

Idd! huren is altijd onzekerheid hebben.Bij koop heb je natuurlijk ook geen 100% zekerheid,als de gemeente of Rijkswaterstaat toevallig jou land moet hebben [kan lang duren als het een rechtzaak word] maar uiteindelijk wint de gemeente altijd.

Nee hoor, gemeente heeft zich ook gewoon aan wetten te houden. Anders was ik mijn weiland twee jaar geleden kwijt geweest als de gemeente altijd wint als ze iets willen. :D
Maar een weiland dat gehuurd wordt gebruiken voor een rusthuis is hoe dan ook geen goed plan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:37

Rusthuis beginnen, erg mooie gedachte maar ik vind dat je er dan 24 uur in de buurt moet zijn. Dus zeker op het bedrijf wonen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:40

Ayasha ja weet ik,maar ze vinden altijd een of andere manier om er onderuit te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:56

Nee hoor, hier hebben ze gewoon moeten toegeven dat ze mis zaten. :) Dus "altijd" klopt gewoon niet. Vaak wel maar vaak gaan mensen simpelweg niet ver genoeg.

Mjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 22:00

ik denk er zeker niet te licht over idd bestemmingsplannen enz komen er bij. 20 paarden vind ik persoonlijk vrij kleinschalig, grotere rusthuizen hebben er vaak als snel veel meer staan overal op wat weilandjes, nu is dat natuurlijk ook niet verkeerd heb een hele tijd stage gelopen op zon rusthuis en iedere dag werden alle paarden stuk voor stuk gecontroleerd op mok of anderen kwalen. Het huren is inderdaad wel een punt om goed over na te denken dat moet ik toegeven!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:13

hoeveel moet je er aan kunnen verdienen, moet het je werk worden?
en zo ja, heb je al uitgerekend of dat wel uitkan?

heeft de weide al stallen, zo nee, heb je daar al vergunningen voor..

om heel eerlijk te zijn, ik zou mijn pony niet naar een rusthuis doen die gevestigd is op een gehuurde locatie.. als mijn pony verhuisd is dat zijn laatste verhuizing.. daar wil zo zeker mogelijk van zijn.. een huurlocatie is daarbij een extra risico dat ik niet bereid zou zijn te nemen voor mijn (dan) oudje.

ik zou m sowieso ook niet in Nederland laten staan, dus ik ben een slechte graadmeter.. ik weet al een heerlijk stekje waar hij lekker 24/7 op de weides kan genieten op een enorm stuk land, daar wordt 1200 per jaar gevraagd (dus de reis is dan ook zo terugverdiend).. de kosten die ik bespaar steek ik dan in een jaarlijkse vakantie daar naartoe zodat ik m zou kunnen opzoeken.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:51

Bedrijfsplan (laten) maken en aan goede agrarische accountnat of bijv. DLV voor leggen. Als ze twijfels hebben gewoon niet doen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:05

hoeveel weiland heb je dan, en moet je dat huren?