Paardenbak aanleg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vel261

Paardenbak aanleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 13:42

Graag advies. we krijgen meerdere offertes voor een paardenbak, maar moeten meer kennis hebben van de ervaringen van hier.
Boden buten 15 x 40, afgraven, drainage in sleuven, drainage zand en M3C zand. Wat denken jullie?
30 cm afgraven.
Andere is met granulight en zand?
Klei en veengrond. Graag opties hoe jullie het hebben en jullie ervaringen met jullie bodems

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paardenbak aanleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:59

Ik verplaats dit topic van ED naar VSW.

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 17:36

Is er niemand die ervaring heeft?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:33

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Ik zelf kan je niet helpen. Ik zit op hoger gelegen zandgrond, dus ik heb relatief een hele goedkope bak. Grond is gekeerd en daarmee heb ik een bak die bijna altijd droog is.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:47

Ik zit op leemzand. Wij hebben op advies 15cm afgegraven, sleuven gemaakt voor de drainage met drainagezand erin en daarop 15cm paardenbakzand van een bedrijf hier uit de buurt gestort. Ik ben er heel tevreden mee, hij droogt snel en het zand is mooi stevig.

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 10:04

Het is zo een specifieke vraag en vindt het hier niet terug.
@Nies

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:07

Wij zitten op veen en klei grond. Hebben vorig jaar oktober onze bak laten aanleggen. Bodem vlakken. Drainage om de 2 meter, opvullen met drainagezand + 5 cm laag geheel. Daarop M3C zand 15 cm.

Moet zeggen; ik heb een kurkdroge bak. Er is nog geen 1 plas in blijven staan en kan altijd rijden. Wel vind ik de bak wat mul. Ik moet regelmatig slepen. Denk wel dat als het met de jaren beter inklinkt, het beter gaat.
Onze bak ligt overigens ca. 20 cm boven het maaiveld en dat kan ik je alleen maar adviseren.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:24

Wij zitten op klei. Drainagebuizen 5 stuks over de lengte van de bak. Daaroverheen 50 cm MC3 zand.

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 11:23

Zouden Poyvlokken een uitkomst zijn? @Caesar?

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 11:23

Polyvlokken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:56

Polyvlokken zouden in ons geval zeker een uitkomst zijn voor de stabilisering.

Echter omdat het geen product is wat verteerd zit je altijd met je afvoer. Dat is ook de reden waarom ik er niet voor gekozen heb.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:15

Wij kiezen voor kokosvezels om door onze toplaag te doen. Deze zijn een natuurproduct en zitten daarmee dus ook niet met dure afvoerkosten.
Met een speciale frees, kun je de kokosvezels mooi door de bak heen frezen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:23

Wij hebben een simpel eb en vloed systeem.
Uitgraven, plastic erin, drainage, drainage zand en toplaag met polyvlokken. Drainage is aan buizen verbonden die we open en dicht kunnen zetten om water vast te houden of er juist uit te laten lopen.
Ideaal. Nooit meer natte bak.
Paddocks op zelfde manier, maar dan geen plastic, drainage rechtstreeks naar de sloot. En geen polyvlokken. Iets groffer zand, laat water mooi door en dus ook jaar door droge Paddocks :D

Wij zitten trouwens op zware kleigrond.
Laatst bijgewerkt door Faline op 01-09-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:33

Caesar schreef:
Wij zitten op veen en klei grond. Hebben vorig jaar oktober onze bak laten aanleggen. Bodem vlakken. Drainage om de 2 meter, opvullen met drainagezand + 5 cm laag geheel. Daarop M3C zand 15 cm.

Moet zeggen; ik heb een kurkdroge bak. Er is nog geen 1 plas in blijven staan en kan altijd rijden. Wel vind ik de bak wat mul. Ik moet regelmatig slepen. Denk wel dat als het met de jaren beter inklinkt, het beter gaat.
Onze bak ligt overigens ca. 20 cm boven het maaiveld en dat kan ik je alleen maar adviseren.

Mij was juist geadviseerd om geen drainagezand als onderlaag te doen, omdat dit geen stabiele onderlaag vormt.

Ik heb toen het boekje van zandcompleet gedownload, staat ook veel nuttige info in. En voor verdere vragen hebben ze me uitgebreid te woord gestaan +:)+

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:40

Als de plek waar de bak moet komen nu al af en toe nat is zou ik niet gaan graven. Dan zou ik een rand van hout/beton maken (afh. van wat je kan/wilt uitgeven) en daarop de bakbodem laten storten. Evt met extra drainage. Of met een eb en vloed systeem.

Paarden aanleren dat ze een stoepje op moeten is niet zo moeilijk en als je dat liever niet hebt, dan zou je een oploop kunnen maken van hout.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:41

Taucha schreef:
Als de plek waar de bak moet komen nu al af en toe nat is zou ik niet gaan graven. Dan zou ik een rand van hout/beton maken (afh. van wat je kan/wilt uitgeven) en daarop de bakbodem laten storten. Evt met extra drainage. Of met een eb en vloed systeem.

Paarden aanleren dat ze een stoepje op moeten is niet zo moeilijk en als je dat liever niet hebt, dan zou je een oploop kunnen maken van hout.

De plek waar onze bak kwam, was ook altijd nat. Lang leve de kleigrond.. Ze hebben 25 cm afgegraven en 50 cm erop gestort. Gelukkig kon ons hele terrein opgehoogd worden, dus de weides en tracks er omheen zijn ook zo hoog geworden, maar dit werkt zeker mee aan de droogte van de bak idd!

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 12:54

Dus ik begrijp goed een optie is om niet uit te graven? Alleen komen we dan erg hoog uit? Of heb je dan iets minder nodig. Hoe is de opbouw dan. Anders is het 30cm hoger. Kan wel....maar zou graag de opbouw willen weten en of er Polyvlokken dan er ook in moeten komen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:42

Wij zitten op natte kleigrond, hebben gewoon uitgegraven. Alles is nu jaar door droog.
Hebben ook vlokken in de bak, vind ik persoonlijk fijn voor vering en stabiliteit. Ze houden ook vocht vast, dus geen last van stuifzand als het heel droog is.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:20

Of je hoog uit komt, ligt er natuurlijk net aan hoeveel nieuw zand je gaat storten. Als de huidige bodem erg vast is en daardoor niet mengt met de nieuwe laag dan kun je soms al met 15 cm klaar zijn. Punt is natuurlijk dat de ene kleisoort niet vergelijkbaar is met de andere en icm met veen het nog iets ingewikkelder wordt. Juist daarom is mijn advies om de bodem in tact te laten en daar bovenop te gaan bouwen.

Misschien zou je gewoon eens info op kunnen vragen bij heel veel verschilldende professionele vloeren-boeren. En dan uiteindelijk aan de haal gaan met de beste combi van ideeën.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:48

Hier ook zware klei grond...25 cm uit gegraven om de 2 meter sleuven erin ..grind erin ,drainage erin,worteldoek en gewoon schroefzand erin ( is het goedkoopste zand...) ..bij ons is het een menbak goed rollen en slepen en ideaal....nog niet nat geweest maar moet zeggen is nog geen 2 mnd oud....

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 12:03

Dank jullie wel voor alle adviezen! Heel fijn!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:21

We hadden zwarte grond, afgegraven en drainage erin.
Daarop lavasteen en daarna zand met Geopadvlokken erin.
Houten omheining en later nog beregening systeem erin met grondwaterpomp.
Geloof dat het hele circus bij elkaar bijna €15000.00 heeft gekost.