Uitstekende dingen in stal verzachten, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Uitstekende dingen in stal verzachten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:30

Hoi,

Mijn paard heeft wat uitstekende dingen in zijn stal, (voerbak etc). Nu komt mijn paard morgen uit de kliniek vanwege een trap tegen zijn hoofd en heeft daar vanalles gekregen, het gaat nu goed met hem hoor, maar hij is erg lomp en stoot overal zijn hoofd tegen aan als hij niet uitkijkt, maar hij mag zichzelf absoluut niet te vaak stoten. Ik kreeg de tip van een stal genoot om piepschuim met ijzertape om de uitstekende dingen te doen, helaas heb ik beiden niet in huis (Wel ducktape, geen idee of dat het zelfde is). Wij dachten om dat met van die schuursponsjes te doen ipv piepschuim, maar vind dat ook een beetje een apart werkje met zijn voerbak, en vind het ook geen fijn idee dat hij straks aan een schuurspons staat te knabbelen. Heeft iemand tips, of zou dit prima kunnen? Alvast bedankt :).

Ilsiie

Re: Uitstekende dingen in stal verzachten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:33

Kan de voerbak er niet uit en dan voeren in losse emmer op de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:34

Voerbak uit de stal halen en gewoon vanuit een rubber emmer op de grond voeren? Mijn ruin stoot ook overal zijn (lompe) hoofd aan. In de stal heb ik om de scherpe randen een opengeknipte tuinslang gedaan, maar de voerbak eruit geschroefd.

Schuimrubber e.d. gaat die van mij ook aan staan te knagen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:35

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:36

Mijn paard heeft ook alles uit stal, behalve de automatische drinkbak in een hoekje.
Zij schopte heel erg in het begin, ook vast gezeten in de voerbak zodat haar achterbeen helemaal open lag.
Nu overal rubbermatten op de wanden en voer uit een emmer, en als het op is meteen weer eruit halen.
Maar ze schopt al jaren niet meer, maar we hebben het zo gelaten.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:46

Hmm, dan zou ik even moeten kijken of het eruit te schroeven is, (ben bang van niet) want het is echt zo'n ijzersoort bak die er in vast zit, ook is het niet echt een puntige bak dus denk niet dat die hoekjes er omheen kunnen :n.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:39

Fietsband zou dat kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:01

Je hebt van dat soort schuim dat ze vaker om ijzeren balken doen. Heel makkelijk te verbuigen dus met een tyerip of tape gemakkelijk overal omheen te buigen en brokkelt niet af zoals piepschuim!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 01:28

Kijk eens naar isolatiebuizen.. Denk dat degene boven mij die ook bedoeld. Kun je zo over de rand van de voerbak schuiven en je hebt soorten met een plakrand, blijft het ook meteen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:13

Jaa die bedoel ik! Kon niet op het woord komen :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:21

Vaak gaan ze wel aan isolatiebuis knagen, dus doe er wel een goede laag ductape overheen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:29

Keet schreef:
Vaak gaan ze wel aan isolatiebuis knagen, dus doe er wel een goede laag ductape overheen :)

:j :j :j Klopt, mijn ruin heeft het er vakkundig afgeknaagd.... Ductape krijgt hij ook los. Tuinslang met ty-rips blijven tot nu toe het beste hangen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:09

Kennelijk is de stal niet groot genoeg en kan ze zich niet goed omkeren/bewegen in de stal. In de wei zetten, desnoods een klein stukje afzetten als ze zich rustig moet houden.
Dingen erop makenis alleen symptoombestrijding, lost het probleem niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:01

Esther schreef:
Kennelijk is de stal niet groot genoeg en kan ze zich niet goed omkeren/bewegen in de stal. In de wei zetten, desnoods een klein stukje afzetten als ze zich rustig moet houden.

Dit ben ik niet met je eens. Mijn ruin van een box van 6.5 bij 4 mtr, hij kan er met gemak rondjes in wandelen, maar presteert het evengoed om zijn koppie te stoten. Bijvoorbeeld als hij even aan zijn been staat te krabben en vervolgens iets te enthousiast met zijn hoofd omhoog komt, dan stoot hij zich aan de boxwand. En tja, ik heb geprobeerd om hem te vertellen dat hij vóór dat hij gaat krabben even wat afstand van de wand moet nemen (dat kan nl met het grootste gemak want de box is groot genoeg) zodat hij gewoon heel lomp met zijn hoofd omhoog kan, maar dat heeft hij nog niet helemaal begrepen.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:04

Esther schreef:

Mijn merrie stond in een merrie-veulenstal van 4 op 8 en de hengstenhouder heeft de hooiruif er uit moeten halen omdat ze zich er aan stootte. :roll: En niet één keer maar vershillende keren. Sommige paarden zijn gewoon.... Niet zo handig.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 10:07

Stal is hartstikke ruim hoor, is een stal van ruim 4 x 4 dus dat is onzin wat je nu zegt Esther. In de kliniek stond hij in een enorme stal die bijna twee keer zo groot is, en nog stootte hij zijn hoofd tegen vanalles.

Bedankt voor de tips allemaal! Ik zal eens gaan kijken, hoe moet ik dat voor me zien met een tuinslang? :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:10

Doef schreef:
Stal is hartstikke ruim hoor, is een stal van ruim 4 x 4 dus dat is onzin wat je nu zegt Esther. In de kliniek stond hij in een enorme stal die bijna twee keer zo groot is, en nog stootte hij zijn hoofd tegen vanalles.

Bedankt voor de tips allemaal! Ik zal eens gaan kijken, hoe moet ik dat voor me zien met een tuinslang? :).

Ik heb van die dikke rubberen tuinslang gekocht, opengeknipt en met grote ty-rips vast gezet. Hier probeert hij ook wel aan te knagen, maar zijn tanden krijgen geen grip op de gladde slang. Zal even kijken of ik een foto kan maken voor je.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:13

Esther schreef:

Vind ik ook wat voorbarig van je. Mijn ijslanders staan in principe altijd dag en nacht buiten op een enorm stuk land, maar toch stoot hij zijn hoofd echt wel eens tegen het hek, de waterbak etc :+ als hij bij uitzondering op stal moet staat hij in een stal van 6x5, dat is voor een kleine ijslander best ruim zou je denken maar toch heb ik hem wel eens na kriebelen zijn hoofd zien stoten...Oké, niet vaak en niet zo hard dus ik hoef niks in stal te verzachten, maar vind het voorbarig te stellen dat paard zijn hoofd nooit zou moeten kunnen stoten.
Vooral omdat het paard van TS van de kliniek komt en zijn hoofd niet MAG stoten... dat zegt niks over een te kleine stal. het is gewoon het risico uitsluiten dat er iets gebeurd. Elk paard stoot zijn hoofd wel eens, net als elk mens en elk ander dier. En ts sluit de risico's gewoon uit +:)+

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:19

Goedkope kussen halen bij de wibra, zeeman enz. en die vastbinden om de uitstekende delen....?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2 foto's van de tuinslang en nog een foto van het isolatiebuis die zoals je ziet kapot is geknaagd. Paard heeft nu al maanden niet in zijn stal gestaan, maar als ze komende winter 's nachts weer binnen staan dan ga ik de rest van het isolatiebuis ook vervangen door tuinslang.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 11:02

Oh wat handig! Daar ga ik inderdaad even voor kijken, dankje! Vanmiddag ga ik even kijken of de voerbak eruit kan +:)+.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:10

Als tuinslang niet "groot" genoeg is, kan je nog kijken op de vijver afdeling. Vaak hebben ze wel dikkere slangen daar en per meter te koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:20

Keet schreef:
Als tuinslang niet "groot" genoeg is, kan je nog kijken op de vijver afdeling. Vaak hebben ze wel dikkere slangen daar en per meter te koop

Klopt! Dit is ook niet echt tuinslang. Weet even niet hoe ik deze slang moet omschrijven. Hij is in ieder geval een stuk dikker dan gewone tuinslang. Volgens mij heb ik die van een dompelpomp afgesloopt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:24

Toch zou ik echt proberen om de uitstekende delen te verwijderen. Door een stukje tuinslang word het echt niet zachter, de scherpen randjes zijn idd wel weg. Maar als je paard zijn hoofd stoot blijft het een harde klap en dat is nu net iets dat hij waarschijnlijk niet kan hebben.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 11:44

Daar heb je helemaal gelijk in, het is alleen zo dat ik niet zeker weet of de voerbak eruit kan, en boven zijn hoofd is een uitstekende balk, en als ik die weg haal stort het hele zooitje in, en krijgt hij nog meer op zijn hoofd :n.

Hij komt wel tijdelijk in een andere stal die wat meer buiten is, misschien is het daar al minder? Maar als hij terug gaat naar zijn oude stal wil ik dat wel bedekt hebben natuurlijk.