Paard bang voor water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSavann

Paard bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:51

Hey! Mijn verzorgpaardje, een fjord van 4 jaar, is bang met wassen. Spelen met een emmer met water erin, spetteren in plassen is allemaal geen probleem maar zodra ik haar benen wil afspoelen raakt ze in paniek, ze gaat dan wegdraaien en haar benen optrekken. Staart wassen in een emmer is geen probleem zolang ze het water maar niet voelt. Maar met dit warme weer zou ik haar graag even af willen koelen maar zodra ze het water voelt raakt ze in paniek.. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Spons is ze ook niet heel blij mee..

Anoniem

Re: Paard bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:55

Misschien beginnen met je handen nat maken en over dr lichaam te aaien?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:56

mijn pony had dit, een man die op dezelfde stal stond heeft hem met zijn lip verdoofd , we hebben hem afgespoeld en toen was zijn angst weg :)

PonysEver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:59

Hee,
ik had dat ook eerst maar heb eerst met mijn paardje dat het heerlijk vind dat water erbij gewassen en afgespoten en daarna gewoon paard losgeklikt (niet degene die ik aan het afspuiten was natuurlijk :D ) en zelf bedenken of ze ook naar het water wilt. Het resultaat was: ze ging langzaam maar zeker naar mij en mijn paard toe en heb voorzichtig naar de hoeven gespoten terwijl mijn stalgenoot doorging met de hoeven spuiten van mijn paard, en ze rende eerst 4x weg en daarna bleef ze rustig staan. :j En de beste tip die IK geven kan: doe het in kleine stapjes, en laat er een paard dat in een hogere rang/oud staat er bij staan en spuit die eerst af zodat ze kan zien dat het niet eng is. Succes +:)+

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:27

Ik weet niet of je ervaring hebt met grondwerk? Je zou het daarmee ook kunnen oplossen. Je pakt een lang touw (leadrope is het fijnst maar longeerlijn kan ook) en doet deze één keer door de ring halen, bij de afspuit plaats ofzo, dus dat als jij aan het touw trekt je paard een stapje naar de ring toe doet. Dan pak je een tuinslang bv, en houd je het uiteinde van de lijn vast. Je begint dan eerst bij haar hoofd en laat de tuinslang waarbij water eruit komt zien. Blijft ze daarbij rustig? Dan ga je rustig naar haar nek toe en spuit haar daar af enzovoort. Maar stel ze gaat dus ronddraaien of iets haal dan niet de druk weg! Dus stel je bent haar nek net aan het afspuiten en ze gaat dan ronddraaien of iets blijf je haar daar afspuiten totdat ze een paar seconde stil staat en dan haal je hem meteen weg. Zo leert ze als ze stilstaat wordt ze beloond doordat er geen druk meer op haar staat. Hou de lijn altijd vast aan het uiteinde aangezien als ze dan gaat hangen je een beetje mee kan geven en als je wil dat ze verder naar voren moet kan je er een beetje een trekken.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:41

croyslover schreef:
mijn pony had dit, een man die op dezelfde stal stond heeft hem met zijn lip verdoofd , we hebben hem afgespoeld en toen was zijn angst weg :)

Bedoel je met "met zijn lip verdoofd" een praam?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:45

Probeer je paard in kleine stapjes eraan te laten wennen. Begin niet meteen bovenaan met een harde straal, maar ga van onder naar boven en als ze daar aan gewend is zou je de straal langzaam harder kunnen zetten. Raakt hij in paniek, wacht dan eerst totdat hij weer ontspannen is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:03

Niet te flauw zijn hoor..
Gewoon een tuinslang pakken en op de benen zetten.. paard ervaart vanzelf dat water niet bijt.. :+

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:04

Fish_n_Chips schreef:
croyslover schreef:

Bedoel je met "met zijn lip verdoofd" een praam?

ja, maar natuurlijk daarvoor meerder malen geprobeert met de hand, spons enzo maar dat hielp niet, hij moest gewoon zien dat het niet eng is :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:06

Niet doen, paard vindt het duidelijk niet fijn dus waarom zou je.

Wil je het wel oefenen leg dan eerst de slang eens op de grond met de kraan aan. Gaat dat goed, houd de slang dan laag en doe alleen een hoef,bouw zo steeds verder uit

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:34

Wij hadden ook zo'n paard.

Ging wel door de sloot heen om bij z'n vriendjes te komen en door plassen buiten/bak maar afspoelen neehoor.
Tot op een moment iemand kwam die ons hielp,het touwtje over de neus en door halster zodat je meer te zeggen had en dan de een consequent vast houden terwijl de ander ging afspuiten, eerst op de grond en daarna rustig haar lichaam.

En nu? Paar keer nog even uitleggen dat ze stil moest staan en afgelopen dagen met het warme weer stond ze er zelfs van te genieten.
Ze had denk ik de aanstellerietes te pakken of een minder fijne ervaring gehad met de eigenaar daar, want eerst konden we haar niet eens op de spuitplaats krijgen.
Maar zo zie je maar alles kan goed komen

Veel praten tegen je paard en met ze tweeën helpt ook erg veel.
Succes!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:54

Afspuiten moeten ze leren. Gewoon vast laten houden en bij de voeten beginnen en zo langzaam omhoog werken. Piaff negeren, doorgaan met waar je mee bezig was en zorgen dat er NOOIT water in de oren komt. Na een paar keer drammen ondergaan ze het allemaal wel normaal. Sommige zullen het nooit een pretje vinden maar ik vind dat je elk paard moet kunnen afspuiten. Al is het maar om ze in het geval van verwondingen te kunnen behandelen. Als je het ze dan nog moet leren wordt dat helemaal martelwerk. Bij de opvoeding van veulentjes pak ik het al gelijk mee. Heb er later altijd profijt van.

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:59

Een ervaring met een andere ruiter/eigenaar klinkt mij ook wel plausibel :) Ik ken er ook zo eentje. Achteruit in galop de spuitplaats af. Nu met een beetje rust was het al vlot geen probleem meer.
Ik kan me voorstellen ook dat als iemand eens de koude spuit ineens op haar lijf heeft gezet, ze er op dat moment in een keer klaar mee was. Ik heb het ook eens middenin de winter zien gebeuren, waarbij de eigenaar riep: "Kan best hoor, 't is een paard, geen cavia!".
Gewoon stapje voor stapje en vooral onderaan beginnen inderdaad. En vooral in het begin rustig stoppen als ze even ontspant. Dan kun je de volgende keer weer een stapje verder gaan.