De restauratie van een weide...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

De restauratie van een weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:51

Na jaren en jaren pennydromen... en na twee jaar mijn verzorgpaard te hebben waar de eigenaar niets meer mee deed - is het zover. Ik mag haar overkopen, het bod op de weide is geaccepteerd en daar gaan we. *\o/*

Nu, de weide is lang gepacht geweest en de pachter heeft nooit echt omgekeken naar de omheining, de poorten, de kwaliteit van de grond of een schuilstal. Er hebben wel altijd paarden op gestaan, die

De omheining is erg verroest, ijzeren palen die in de grond steken. Ik denk dat de palen op zich recupereerbaar zijn, maar de prikkeldraad (die op sommige plekken best los hangt) gaat weg. Dat rotspul moet ik niet hebben. Aangezien dit mijn eerste weide is die ik (samen met mijn familie en vrienden, natuurlijk) zelf ineen moet steken en verbouwen, hebben jullie suggesties? Wat moet er gechekt worden, waar moet ik op letten bij het restaureren, etc.

Feitjes over de weide:

- Verroeste prikkeldraad door ijzeren palen getrokken.
- Ijzeren palen steken nog steeds muurvast in de grond, maar sommigen moeten rechtgetrokken worden.
- Geen schuilstal.
- Harde grond, maar een deel aan de ingang heeft de neiging te overstromen in de winter.
- De poorten zijn verroest en door en door gebogen. Je krijgt ze amper open.
- De grond aan de ingang is zo vermorzeld door tractors dat je er met auto (en trailer) niet in kan. Rechttrekken is de boodschap daar.
- Er is een andere poort aan het wandelpad waar de weide aan grenst. Nieuwe poort of poort weghalen? Ik neig naar weghalen omdat we die poort nooit gaan gebruiken.

Verdere suggesties zijn welkom! Ik heb ook nog nooit een weide met elektriciteit afgespannen, dus wie me dat kan uitleggen... :D

sanne1992

Re: De restauratie van een weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:56

Hoe groot is de weide?

Als het mijn weide was geweest, had ik:

Prikkeldraad vervangen door gewoon schrikdraad
Palen die nog bruikbaar zijn, laten staan. Of eventueel verplaatsen.
Ligt aan de grote van het weiland, maar eventueel het stuk wat in de winter overstroomt alleen gebruiken in de zomer.
De poort die je wel gebruikt zou ik gaan vervangen als die er zo slecht aan toe is.
Grond bij de ingang rechtmaken en eventueel tegels neer leggen of klinkers.

Heb je een foto van je wei?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:05

Geen foto's hier momenteel, we hebben ook de raad gekregen niet door te laten schijnen welke weide het precies is - Het kan zomaar zijn dat de pachter dan weet wie we zijn. (Hij kwam zijn afspraak niet na, dus we zoeken een legale weg om hem er met zijn klikken en klakken af te schoppen) In dorpjes leven, het is als in de maffia zitten. In deze regio wordt er nogal geaast op de weides, en wij hebben een gegeerd stukje vastgekregen. :=

Goede suggesties! Ik houd alles bij, dan weet ik wat te doen. De weide is 1Ha groot en er komt (althans nu) mijn haflingermerrie op te staan samen met een shetlandruin. Aangezien ze beiden snel dik staan, moeten we wel de weide wat gaan opdelen, creatief zijn.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:07

In dat geval, die foto lekker achterwegen laten :) .

Als je de weide sowieso al op gaat delen. Zou ik gewoon dat winterstuk alleen in de zomer gebruiken.

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar misschien is een track aanleggen wel een idee. Op die manier worden ze uitgedaagd om meer te bewegen, en kan je kleine weitjes aanleggen die je af en toe eens open kan zetten. Bijv. als het fructose niet hoog is in het gras.
Is denk ik ideaal voor jou paarden die snel dik worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:17

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:19

Op de website van Gallagher kun je ook eens kijken, dan kun je helemaal invullen watvoor type wei je hebt, wat de bestemming wordt en dan krijg je een overzicht wat je allemaal nodig hebt. Ik vind het een super handige tool :)

http://www.gallagher.eu/nl_nl/compose-electric-fence/

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:10

Dat van gallagher is heel interessant! En die isolatoren voor ijzeren palen, bruintje, perfect! Ik was me al aan het bedenken wat ik met de isolatoren ging doen, aangezien ik tot nu toe alleen isolatoren in houten palen gestoken heb.

Enig idee hoe een shetlander binnen te houden? Op 30 cm van de grond? Shet is 80 cm.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:32

Shet binnen houden is ware kunst :D
Veel stroom er op.
En een paar draden dicht. Bij elkaar werkt meestal wel.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:20

Mijn vriend heeft 3 hengsten (2 grote en 1 shetlander kleine maat) achter 3 draden staan. Onderste zit op 30 cm, middelste op 60 cm en bovenste op 1m.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:27

sanne1992 schreef:
Mijn vriend heeft 3 hengsten (2 grote en 1 shetlander kleine maat) achter 3 draden staan. Onderste zit op 30 cm, middelste op 60 cm en bovenste op 1m.

Daar kon ik mijn shetlander niet achterhouden. Die kroop dan tussen de 2 onderste draden door.
Mijn draad hangt op 20 cm, 40 cm, 70 cm en 1,30m maar er staan dus ook grote paarden bij.