Wat mag wel/niet op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Wat mag wel/niet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:16

Wij hebben aan huis een wei die deels schuin voor het huis van de buurman ligt. De wei is als paddock paradijs ingedeelt dus een looppad rondom en een stuk wei in het midden. Aan "onze" kant is een grote zandpaddock waar we in rijden maar omdat het gehuurt is is het dus gewoon zandgrond en dus vak of te nat of te diep of te droog enz. En daarom rijden we soms ook in de wei. Maar we hebben dus 1 buurman die het dus erg vervelend vind als we voor zijn huis bezig zijn. In de winter liepen de paarden er soms even op zodat ze konden rennen omdat de rest te modderig was. Toen vond hij het al vervelend en vroeg of we de paarden niet ergens anders konden laten rennen.

Omdat mijn pony niet altijd lekker loopt en de bak nu te hard of juist te diep was rij ik dus weer soms in de grote wei net als onze bijrijdster die ik dan ook les geef. Laatst waren we dus wer in de wei bezig en kwam de erg geirriteerde buurman weer naar buiten dat hij niet snapte waarom we niet in de bak/paddock rijden ipv voor zijn huis. Hij heeft last van ons! En als ik er niet rekening mee zou houden zou hij legale maatregelingen nemen.

Nu vraag ik me af...wij mogen toch gewoon gebruik maken van ons land of het nou bak of wei is?? En ik vraag me ook sterk af wat voor maatregelingen iemand zou kunnen treffen.

Omdat ik het zo onvoorstelbaar vind wat hij vraagt klap ik dicht maar daarom zou ik graag willen weten wat onze rechten zijn wat betreft wat je allemaal mag doen of juist niet doen op een wei.

croyslover

Re: Wat mag wel/niet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:19

he wat raar! het is toch jullie grond??

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:19

Als het jullie land is mag jij er in doen wat je wil, al begin je een circus! Lekker niks van aantrekken dus.

Ik zou hem wel op een nette manier vertellen waarom jullie daar rijden en ook dat jullie daarin in je recht staan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:22

Qua rechten heb ik niks in te brengen.

Maar ik verwacht dat als jij het stuk land huurt of dat het jou land is. Je dit gewoon mag gebruiken zoals jij wil. Als het land een weiland is, en ook daarvoor verhuurd of verkocht is. Mogen jou paarden daar gewoon staan, maar ik zou zelf zeggen ook gereden worden.

Dat de buurman dit onplezierig vindt naja, dat kan. Maar volgens mij doen jullie niks illegaals. Dan zou je hoogstens met de buurman een regeling kunnen treffen om bijv. op bepaalde tijden er niet te rijden. (wat ik overigens ook wel een beetje absurd vindt, maar om de goede orde te bewaren is dat misschien een idee).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:22

De volgende keer toch eens vragen waarom hij last heeft van jullie en de paarden voor zijn huis. :?

De dieren bevinden zich op eigen terrein dus hoe kan hij er nu last van hebben?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:25

Ik zou tegen hem zeggen dat hij maar een schutting neer moet zetten. :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:27

Ik vind het ook bijzonder. Jullie huren dat stuk grond en ik neem aan dat er niet in de huurvoorwaarden is opgenomen dat je op bepaalde plekken in je weiland niets mag doen met je paarden.

Misschien kun je de buurman op de thee / koffie uitnodigen (vergeet de koekjes niet) om hem een rondleiding te geven en hem te vertellen wat jullie met je paarden doen. Daarin kun je ook gelijk uitleggen (en laten voelen) dat de paddock vrij zwaar is en dat jullie daarom gebruik maken van het weiland. Hij kan dan, als hij wil, ook uiten waarom hij het vervelend vindt dat jullie daar bezig zijn.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:39

petraaken schreef:
De volgende keer toch eens vragen waarom hij last heeft van jullie en de paarden voor zijn huis. :?

De dieren bevinden zich op eigen terrein dus hoe kan hij er nu last van hebben?

haha dat hebben we uiteraard van de winter gevraagd ofja hij kwam er al zelf mee. Het was namelijk zo dat als de paarden gingen rennen en net dacht dat de paarden zo in zijn huis kwamen gelopen :D uiteraard uitgelegd dat dit sowieso niet mogelijk was. (Klein detail..we wonen beide aan het spoor maar blijkbaar heeft hij nooit het idee dat de trein naar binnen komt rijden)

En laatst vond hij het dus vervelend dat hij ons hoort praten (toen ik mijn bijrijdster les ga)

Ik vind ook dat hij erg overdrijft, alsof we elke dag heel de dag aan het rijden zijn en ik al schreeuwend les geef, wat dus helemaal niet zo is. Maar goed als we er dan toch rijden heeft hij er accuut last van.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:43

Wat voor bestemming zit er op het weiland?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:47

Mijn vriend is van de winter ook langs geweest en netjes uitgelegd waarom de paarden daar soms lopen of wij daar rijden maar het enige wat hij kan zeggen dat hij er last van heeft en hij het niet wilt hebben.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:48

Sientje schreef:

Dit kan ik navragen bij de gemeente neem ik aan? Maar zover ik weet is het altijd weiland geweest.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:51

peaches schreef:
Sientje schreef:

Dit kan ik navragen bij de gemeente neem ik aan? Maar zover ik weet is het altijd weiland geweest.

Kun je ook zelf nazoeken op ruimtelijkeplannen.nl

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:28

Hmm. Lijkt me een beetje raar dit: lijkt zeuren om het zeuren. Jullie weiland, dan mag je daar best rijden.

Kijk als jij de radio volluit zet om als een soort dove Anky met je paard een dressuurproef te gaan rijden dan kan ik er wel inkomen.

Maar het geeft ideeen. Je weet nooit wanneer de buurvrouw een schildpad op haar balkon zet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:54

Ik zie hier veel verbaasde reacties, waarschijnlijk allemaal van mensen die zich niet bewust zijn van het feit dat ieder stuk grond een officiële bestemming heeft. Als iets de bestemming 'weiland' heeft, dan zal het maar zelden officieel toegestaan zijn om dat land met een andere bestemming dan begrazen/hooien te gebruiken. Rijden in een weiland is dan ook officieel meestal niet toegestaan (een bak of paddock aanleggen ook niet).

Je buurman staat dan ook waarschijnlijk in zijn recht. Vervelend? Jazeker. Vaak worden dit soort dingen gedoogd, tènzij iemand erover klaagt bij de gemeente. Dat laatste kun je maar beter voorkomen, want dan kun je nog veel meer problemen krijgen.
Dus als ik jou was zou ik niet meer bezig gaan bij zijn huis en blij zijn dat hij niet klaagt als je in het andere stuk rijdt.

leonie87 schreef:
Als het jullie land is mag jij er in doen wat je wil, al begin je een circus! Lekker niks van aantrekken dus.

Ik zou hem wel op een nette manier vertellen waarom jullie daar rijden en ook dat jullie daarin in je recht staan.

En dat is dus zeer onverstandig want je staat zeer waarschijnlijk NIET in je recht. En die eerste zin, dat je alles mag doen met je land wat je wil is dus al helemaal onzin. Daar hebben de gemeentes dus bestemmingsplannen voor bedacht, dus eenieder die daarmee te maken heeft doet er goed aan zich daarin te verdiepen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-08-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd en twee foto's gelaten en overige in link zoals moet volgens regels en richtlijnen van OV.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:08

Daar heb je wel gelijk in, GDG, maar buurman klaagt dat de paarden van TS er rennen èn hij klaagt dat ze er rijden. Van het rijden zou hij nog wel eens een punt kunnen maken, maar als de bestemming weidegrond is, dan mogen de paarden daar toch echt wel rennen, rollen, hinikken, etc...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:17

djinnie schreef:
Daar heb je wel gelijk in, GDG, maar buurman klaagt dat de paarden van TS er rennen èn hij klaagt dat ze er rijden. Van het rijden zou hij nog wel eens een punt kunnen maken, maar als de bestemming weidegrond is, dan mogen de paarden daar toch echt wel rennen, rollen, hinikken, etc...

Klopt, maar als ik het zo lees/interpreteer laat ze de paarden in de winter even op dat stuk rennen terwijl ze erbij staat en ze hen wellicht wat opjaagt (staat er niet, dus is invulling van mijn kant). Zet ze ze op dat stuk en gaat ze weg (en rennen de paarden gewoon zelf wat) dan lijkt me dat geen klacht waardig in ieder geval (dat lijkt me namelijk prima binnen de bestemming passen).
Als ik het zo lees wil die man geen 'mensengedoe' op het stuk bij zijn huis. Lastig en jammer, dat wel.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:17

Klopt, dankje voor je reactie! We gaan er voortaan rekening mee houden.