Pensionstal door mensen met een beperking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tien_4

Pensionstal door mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:47

Hallo,

Ik ben even nieuwsgierig..
Veel mensen van hier staan met hun paard op een pensionstal.
Zou je je paard ergens stallen waar de verzorging gedaan wordt door mensen met een beperking? Onder begeleiding van professionals uiteraard.

Alles is goed georganiseerd waardoor alles op de juiste manier verloopt.
De stal heeft overigens een binnen- en een buitenbak, paddocks, weidegang en goede uitrijmogelijkheden.

Zouden deze 'werknemers' je keuze voor de stal kunnen beïnvloeden?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Mando

Re: Pensionstal door mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:49

Waarom niet
Ze nemen vaak hun taak serieuzer omdat ze het graag goed willen doen.
Alleen zou ik ze dan persoonlijk geen paard in handen geven.
Niet dat ze dit niet kunnen maar vaak kunnen ze minder snel anticiperen op een onverwachte situatie.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:51

Ik zou het wel doen.
Maar wel met maar één van mijn twee pony's. Puur omdat ik de één met een kind van 5 nog vertrouw, maar de ander heb ik ogen in mn achterhoofd bij nodig.
Ben het verder wel eens met Mando.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:52

Ik zou het hartstikke leuk vinden :) Op de pensionstal waar ik nu sta helpt de zoon van de eigenaars af en toe mee, die jongen heeft ook een beperking. Mij lijkt het echt fijn voor die mensen, het zou me zeker niet tegenhouden om op die stal te gaan staan.

Op voorwaarde natuurlijk dat er niet dagelijks fouten worden gemaakt met de paarden of het voer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:52

komen ze met de paarden in contact?
Zo nee zie ik geen reden waarom niet
zo ja (binnen en buiten zetten o.a. zou ik persoonlijk nee zeggen dit bekeken het karakter vn mijn paard. bij een brave goedzak zou ik dit ook geen probleem vinden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:54

Nee, ik zou er niet gaan staan. Ik word altijd ontzettend zenuwachtig van deze mensen, en ik zou er ook geen vertrouwen hebben dat ze in een onverwachte situatie weten wat er moet gebeuren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:57

Zeker wel doen. De mensen krijgen goede begeleiding en ze zijn vaak heel gedreven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:59

Ligt aan de begeleiding en het type cliënten (agressie problemen zijn uit den boze natuurlijk). Mijn kerel is lief en gehoorzaam maar ruikt het als iemand onzeker is en gaat dan uitproberen, eerst voorzichtig tot hij /
steeds meer het respect verliest en vriendelijk doch beslist gaat doen waar hij zelf zin in heeft. Goede begelding ziet dat ruim op tijd en kan dat prima oplossen maar dan moeten die er wel zijn en wakker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:02

Dat zou van mij héél erg afhangen hoe de stalsituatie is, en hoe vaak die mensen op stal zijn. In die zin, meestal zijn het gewoon heel erg lieve mensen, die graag eens komen praten over hun dag. Daar is absoluut niks mis mee, maar ik zou niet willen dat er op ieder moment dat ik bij mijn paard ben iemand rond me komt hangen die me 1000 en 1 vragen stelt, bij ons wil zijn, over voor hun dag dagelijkse dingen wil praten, etc. Omdat dat voor mij een belemmering is en de paarden voor mij mijn rust en ontspanning zijn, en die wil ik grotendeels alleen doorbrengen.
Dus mensen met een beperking die er alleen rondlopen en pensiongasten kunnen "lastig" vallen. Liever niet. Ook als er effectief de paarden binnen en buiten gestoken worden ook liever niet.
Maar stel dat het met een systeem is dat er bv dagelijks een groep de stallen uitmest/hooibakken vullen, etc tussen 9-12 en op andere tijden zijn ze er niet, onder leiding van kenners, zou ik er absoluut geen probleem mee hebben.

Uiteraard is er ook een verschil tussen de soort beperking. Iemand die een arm of een been mist is een heel ander verhaal dan iemand die een zware geestelijke beperking heeft kwa omgang.

Ook rekening houden met gemoedstoestand van je pensionklanten. Iemand met een beperking een halfuurtje entertainen / gesprek mee hebben is uiteraard geen probleem, maar als ik een zware dag gehad heb op het werk / tegenslagen gehad heb, dan is mijn geduld vaak een héél stuk lager en heb ik simpelweg geen zin om gesprekken te voeren met iemand. Dat kan je ook niet verwachten van de pensionklanten dan.

Tien_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:53

Bedankt voor jullie reacties! Heel nuttig!
Het is natuurlijk een goeie dat ze niet ieder paard zelf kunnen buiten zetten. Er zullen paarden zijn die de begeleiders zelf even moeten doen.
Daarnaast is het zeker niet de bedoeling dat er fouten gemaakt worden met voeren, dat zou ik zelf ook niet fijn vinden!

En wat ik ook een nuttige reactie vind is die over het "lastig vallen" van de klant. Bij begeleiding hoort ook een stukje opvoeding en vaardigheden aanleren, dus het is belangrijk inderdaad dat ze leren dat de pensionklanten ook daadwerkelijk klanten zijn en dat je volgens bepaalde manieren met ze om gaat. Je mag best een praatje maken, maar er moet ook gewerkt worden

Leuk om het zo eens te bekijken!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:57

Zou mijn voorkeur niet hebben. Werk al 8 uur pd met mensen in de zorg. Bij mijn paard is mijn vrije tijd en wil ik liever niet ook nog eens "aangepast sociaal" doen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:01

Ik zou er ook geen probleem mee hebben, hoor!

Vertrouw daarbij inderdaad op de vakkundige leiding wat de verzorging van de paarden aangaat!

Aangesproken worden door personeel en daarbij van je eigen bezigheden worden afgehouden zou mij sowieso niet bevallen, ongeacht de al dan niet aanwezige beperking van die medewerker ;)

Zie hier op zorgboerderijen enorm toegewijde en ook zeer bekwame kliënten werken, die hun taak zeer serieus nemen en die wellicht met meer overgave bezig zijn dan een gemiddeld "normaal" mens, als ik dit even zo onaardig mag neerzetten :o

huckellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:03

Ik heb op een stal gestaan waar mensen met een geestelijke beperking het stalwerk deden. En over het algemeen ben ik harstikke tevreden. Tuurlijk waren een onhandige situaties maar aangezien er toezicht was kwam dit altijd wel goed. Ze voerden (onder begeleiding), veegden de stallen, zetten de paarden in de paddock (alleen brave paarden, dit kon je zelf aangeven) en mestten vervolgens de stallen uit. Ook vonden ze het leuk om te helpen met klusjes. Ze hadden hier veel plezier in en deden het werk dus over het algemeen goed.

Ik had niet veel contact met ze maar zei ze wel altijd gedag en af en toe vroegen ze hoe het ging. Eigenlijk hebben ze mijn kijk veranderd op mensen met een beperking en daar ben ik heel dankbaar voor :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:05

Tja, Andersom,
Er komen hier veel speciale kinderen en ik wil het gezeur van die pension klanten niet, dus zijn alle paarden lekker van mezelf.
Maakt het leven veel simpeler.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:08

Ik zou het niet willen. Ik werk in de zorg en mijn paard is vrije tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:10

Ik ben een paar dagen op een stal geweest waar een deel van de stalmedewerkers (licht) geestelijk beperkt was. Ik had geen idee. Wel vond ik het apart dat toen ik een stalmeisje met officiele staltrui vroeg waar een hoofdstel moest hangen ze heel zenuwachtig werd en niets meer kon zeggen, maar ik dacht er verder niet bij na tot de eigenaresse vertelde dat het werken in de stal onderdeel was van een traject voor jongeren met een beperking. Op zich supergoed (en aan deze jongeren kon je het verder ook niet zien), maar het kostte de eigenaresse wel heel veel extra tijd omdat ze heel vaak afdwaalden van de klussen die ze opgedragen kregen, het lang duurde voordat ze in een ritme kwamen zodat echt alles steeds gecontroleerd moest worden, en dat als er iets aan het ritme veranderde dat heel moeilijk was.
Voeren was daar bijvoorbeeld wel een ding. Op elke box stond geschreven hoeveel plakken hooi een paard moest hebben, maar het moest echt bij elke box gecontroleerd worden juist omdat het voor elk paard anders was.
Ik was er verder geen stalklant, maar dat lijkt mij als stalklant wel lastig: bij een 'normale' stal kun je een briefje aan de box hangen met de boodschap dat Beauty komende week geen krachtvoer hoeft omdat je hem dat zelf na het eten geeft of dat er even wel of geen poedertje doorheen mag, maar bij zo'n bijzondere stal zul je daarvoor dus echt de stalbeheerder moeten opzoeken en vragen of die het ook de hele week controleert als de andere paarden wel normaal voer krijgen.

Bij deze stal waren de medewerkers vrij onzichtbaar, maar als je de meer gezellig ingestelde medewerkers hebt dan kan dat wel lastig worden als je gewoon naar je paard wilt en niet elke dag dezelfde 100 vragen wilt beantwoorden.
Maar datzelfde heb je ook bij stallen waar veel 'gewone' jonge kinderen komen. Laatst maakten we hier met twee bejaarde pony's een wandelingetje door de buurt en werden vervolgens een kwartier lang belaagd door kinderen die aan een stuk door vroegen: 'Mag ik erop? Ah, mag ik niet heel even rijden? Ik kan toch wel even rijden? Hij vind het vast niet erg als ik erop zit. Ik kan toch wel even erop zitten? Op een pony kun je toch rijden? Waarom mag ik niet rijden? Maar ik wil zo graag rijden? Ik hoef er maar heel even op. Ik mag er toch wel op? Waarom kunnen we niet op zijn rug? Maar ik kan er toch wel even een rondje op zitten?' :wow:
En dat was dan ondanks herhaald uitleggen waarom het niet kon de monoloog van slechts 1 van die 10 kindjes. :wow:
En die moest je dan echt fysiek uit de buurt van de rug houden want anders klommen ze er vanzelf op.
Dus ook normale mensen kunnen heel nadrukkelijk aanwezig zijn. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:17

bumper schreef:
Zou mijn voorkeur niet hebben. Werk al 8 uur pd met mensen in de zorg. Bij mijn paard is mijn vrije tijd en wil ik liever niet ook nog eens "aangepast sociaal" doen

Dat kan wel opgevangen worden door bepaalde werktijden in te lassen. Stel dat er voldoende mensen zijn om het werk in drie uur te doen, kan dat bv tussen 9 en 12 ingepland worden. (als pensionklant ga je dan ook niet zoveel last hebben, want de mensen zijn aan het werken). Daarnaast zou ik dan wel een groot gedeelte van de dag inlassen dat de mensen niet werken / toegelaten zijn in de stallen/pistes (op een bedrijf met paarden zijn er voldoende andere dingen te doen ook). Zo is er een deel dagbesteding maar hoeven pensionklanten geen "last" te hebben. Indien een pensionklant contact wil leggen gaan ze zelf wel naar de groep toegaan en ze gaan opzoeken.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:19

Klinkt leuk, maar weet niet of ik het zou doen. Mijn merrie is niet altijd de makkelijkste. Als ik een super mak paard en allemansvriend zou hebben wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:21

In Portugal zie ik wel vaker stallen die mensen met een verstandelijke handicap in dienst hebben, maar die beperken zich meestal tot de stallen en werken dus niet met de paarden.

Zelf zou ik het niet zien zitten. Ben sowieso al geen pension-mens, want heb mijn hele leven al mijn paarden thuis, maar met hengsten zie ik het absoluut niet zitten. Wanneer je met paarden werkt moet je snel kunnen schakelen, om kunnen gaan met de situatie en het paard wat zich op dat moment voordoet. Ik zou het niet veilig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:22

Mijn ruin kan door iedereen uit de wei gehaald worden (hij haalt zichzelf al uit de wei :') ), maar dat is nu in zijn stabiele groep. Op een pensionstal waar bij wijze van spreken elke twee weken weer een nieuw paard komt is dat natuurlijk anders; dan kan ik ook niet garanderen dat hij dan braaf blijft aan de hand als er naast hem een nieuwe hengstige merrie langsstapt.
Dat lijkt me wel lastig bij het inzetten van deze mensen bij een pensionstal omdat daar juist vaak veel verloop en verandering is.
Stalwerk doen bij een koeienboer is wat dat betreft makkelijker voor die doelgroep want daar is alles bij wijze van spreken echt altijd hetzelfde.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:24

Ik heb op een manege les gegeven waar overdag ook mensen met een beperking werkte als dagbesteding. Zij waren er tussen 8:00 en 12:00 uur. Het is vaak maar een dagdeel. Ze gingen prima met de paarden om en werden goed begeleid. Tuurlijk ging er wel eens iets mis, maar niet vaker dan bij elke andere gemiddelde stalhouderij.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:30

Het zou mijn keuze niet beïnvloeden, mooi initiatief juist! Wel onder een aantal voorwaarden, die hiervoor ook wel genoemd zijn:

- voldoende begeleiding is essentieel. Fouten met paarden van pensionklanten kun je je niet veroorloven als pensionhouder. Dit betekent dat je goed moet nadenken over wat je door wie laat doen. Ook brave paarden kunnen ineens uit hun dak gaan, dus binnen- en buiten zetten door cliënten kan prima, maar wel onder toezicht wat mij betreft. Ditzelfde geldt voor alles waarbij direct contact met paarden is en waarbij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
- zorg dat je qua uitvoering van werkzaamheden dus ook niet afhankelijk bent van de mensen met beperking. Te veel druk op de cliënten, en te groot risico op problemen.
- regel dingen als bedrijfsaansprakelijkheid (zowel naar cliënten als naar pensionklanten) heel goed.
- wees volstrekt transparant naar potentiële klanten toe wat de rol van de cliënten is, hoe de begeleiding is, en waar ze zich bij problemen kunnen melden.

En tenslotte, wat ik hierboven ook al las... Ook ik kom als eigenaar voor mijn rust. Af en toe een praatje vind ik helemaal prima, maar ik wil liever ook niet continue lastig gevallen worden door mensen die tegen me gaan praten. Maar dit geldt in het algemeen. Ook op de stal waar ik nu sta heb je een aantal notoire babbelaars die gewoon tegen je gaan praten ongeacht of je daar zin in hebt of niet :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:32

als ik een eigen paard had.. nee.. ik heb liever de vaste medewerkers die paard eruit doen dan clienten of andere mensen.
zie het op mijn eigen werk kan vaak goed gaan maar ook fout.

verder ligt het ook aan de karakters van de paarden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:34

Super leuk! Mijn paard staat op zorgboerderij en alles wordt aan mij gevraagd wat ze mogen met mijn paard. Van poetsen en wandelen aan de hand. Er is super veel begeleiding!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:36

Met mijn oudje had het in omgang geen probleem geweest. Die kon buiten worden gezet door een 5 jarige. Met mijn huidige paard zou ik het niet willen. Het is voor mij een lief dier, maar lang hengst geweest waardoor je ogen in je achterhoofd hebben. Wil bv zijn tandjes nog wel eens in je bil zetten met uitkrabben. En ik wil niet opdraaien voor schade die door onoplettendheid/onkunde is ontstaan aan mijn paard of aan een andere partij

Daarnaast heb ik ook een mindere ervaring op een vorige stal gehad. Alleen was de persoon geen medewerker maar een zoon van een stalgenoot die mij behoorlijk lastig viel (kusjes willen geven en op je billen slaan) en door de ouders dit in mijn ogen niet voldoende corrigeerde. Mede daardoor houd ik dat soort mensen wel liever op afstand omdat ik niet de boze heks wil zijn.

Maar met de juiste klanten/paarden, voldoende begeleiding/controle zou het wel kunnen werken.