Ontwerp zadelkast, wie denkt mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Ontwerp zadelkast, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:18

Mijn vader heeft gezegd dat hij wel een zadelkast in elkaar wil zetten voor mij *\o/*

Maar nu moet ik dus een ontwerp bedenken en dat is moeilijk! De hoeveelheid spullen die ik heb valt best mee, maar ik wil wel alles netjes kwijt kunnen zonder dat het een rommel wordt. Ook wil ik mijn dekjes bewaren zonder ze op te vouwen.

De kast wordt maximaal 1.60m hoog en ongeveer 1.00m breed.

Afbeelding
Ik heb zelf tot nu toe dit bedacht, maar ik ben nog niet tevreden :+ Ik vind het erg moeilijk inschatten hoeveel ruimte je ergens voor nodig hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld maar 2 dekens, 1 hoofdstel en ongeveer 4 dekjes. Dit kan in de toekomst meer worden, dus ik wil wel dat dit goed past. Ik hoef gelukkig geen voer kwijt in mijn kast, hooguit wat supplementen en snoepjes. Ik heb op stal nog zo'n smalle kluis voor overige zooi die ik niet vaak gebruik, dit hoeft dus niet per se in deze kast (denk aan winterdeken in de zomer, longeersingel, paardenvoetbal etc.)

Anoniem

Re: Ontwerp zadelkast, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:20

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:21

Hoe breed is je paard?
60 cm voor je zadel lijkt mij erg krap bemeten.
Die van mij zou niet passen, heb er een met een extra brede boom anders past m'n zadel niet op mijn pony.
En continu je zadel langs de wandjes schuren wordt je ook niet blij van.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:23

Pony heeft een mediumwijde boom, dus niet heel erg breed. 60cm leek me wel te passen, maar kan morgen altijd even opmeten. Mijn huidige kast is echt een drama, veel te klein :D

We hebben op stal niet echt de ruimte om een hele brede kast te maken, dus ik zou eerder de hoogte in moeten gaan.. Maar aangezien ik zelf amper 1.60m ben, wil ik geen kast van 1.80m want dan kan ik niet bij de bovenste planken :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:44

Je vergeet de dikte van het hout mee te werken, en evt balken om de boel te verstevingen. Ik had laatst een mooie kast gezien, waarbij de deur het idee het van een koelkast deur... waar je bv sprayflessen neer kan zetten, of evt beenbescherming. Denk ook aan ventilatie!

Voor onder het zadel, probeer een hoogte aan te houden van bv 65 cm. Dan kan er een ladenkast van de blokker eronder staan (van die goedkope plastic dingen) Daar kun je heel veel kleine troep in kwijt! Heb ik ook, en wil dat in mijn volgende kast ook hebben.

Alles wat je het minst gebruikt hoog bewaren, of juist zo laag mogelijk. En alles wat je dagelijks nodig bent op een voor jou handige hoogte. Als je een nieuw kast ontwerpt is het wel handig om meer ruimte te maken in de kast dan dat jij nu nodig bent.. zodat de kast niet direct vol zit. Bij aankoop evt nieuwe spullen heb je dan nog ruimte "over"

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:53

Benfan, dat is wel heel slim zo'n 'koelkastdeur'! Ik heb expres dikte van hout niet in het ontwerp gedaan, dat werd me te veel tekenen :P De afmetingen hoeven ook niet perfect te zijn zoals het ontwerp, zolang de spullen er maar in passen.

Wat erin sowieso moet:
-Dressuurzadel incl toebehoren
-Hoofdstel
-3 halsters
-Kleine poetstas
-Supplementen + pot snoepjes
-4 a 5 dekjes
-Cap en laarzen

Ik zal morgen een foto maken van mijn huidige kast :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:59

Ik zou hem rustig 1,80 hoog maken en dan de spullen die je weinig gebruikt daar neerleggen.
Zoals winterdekens heb je zomers toch niet nodig, die hoeven dan niet in bereik te liggen vind ik.
Ik heb gewoon een curverbox op mijn kast ook, met alle reut die je nodig hebt maar niet altijd gebruikt, zoals een graasmasker, dat soort spul.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:06

Hang wat bakjes in de kast voor kleine prulletjes, losse musketonhaken ofzo. Gewoon van die bakjes van ikea ofzo die je kunt vastschroeven!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:18

Het is juist zo belangrijk om de dikte van het hout mee te tekenen, en mee te rekenen. Anders passen straks je spullen niet omdat je circa 6/8 centimeter te kort komt ivm het hout. Als je ontwerpt is het erg van belang elk klein dingetje te tekenen om een duidelijk beeld te krijgen.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:26

Ik heb ook een zelfgemaakte last! Is 1,20 breed, 1,60 hoog en 60 diep. Wij hebben voor echt stevig hout gekozen. Kast is loeizwaar maar blijft zo wel in goede staat en de spullen ook! Misschien heb je er wat aan? :)

Afbeelding
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 16:29

Snorremans, super! Ik wil hem inderdaad ook 60 diep. Wat voor een soort hout hebben jullie gebruikt? Mijn vader wilde zelf 18mm multiplex gebruiken, maar ik heb er totaal geen verstand van :P Ik sla jouw foto even op, dan kan ik die laten zien aan mijn vader :j

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:33

Ik sla je foto ook op, vind het geweldig!!!!

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:34

Ghostattack schreef:
Snorremans, super! Ik wil hem inderdaad ook 60 diep. Wat voor een soort hout hebben jullie gebruikt? Mijn vader wilde zelf 18mm multiplex gebruiken, maar ik heb er totaal geen verstand van :P Ik sla jouw foto even op, dan kan ik die laten zien aan mijn vader :j

Hebben als het goed is eikenhout gebruikt. Dikte weet ik niet precies dat zou ik even aan mijn vader moeten vragen :Y) . Kostte wat maar je hebt dan ook zeker wat, is een super stevige kast geworden!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:39

Dit is momenteel mijn kast. 1.55m hoog en 1.20m breed.

Afbeelding

En gevuld

Afbeelding

De deur moet anders maar afgezien van dat ben ik er heel blij mee.

Dekens heb ik niet, maar anders zou je het zadel lager kunnen hangen en er boven nog een plank doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:41

Het ontwerp ziet er goed uit, zou alleen de halsters onder hangen en het hoofdstel boven, aangezien het hoofdstel langer is:)

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:43

Mijn tip is, stapel je dekjes niet op, maar laat stukken hout uitsteken waar je ze overheen hangt, blijft netter, overzichtelijker en je gebruikt makkelijker al je dekjes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:45

Ik heb een ikea keukenkast op stal van 40 cm breed, meer paste er niet in de nis naast mijn eerste box. Maar was wel een ideale plek om zooi weg te bergen als hoofdstellen, borstels, etc.
Ik heb die ingericht met lades van draadmanden.
Trek je gemakkelijk naar voren voor voldoende overzicht.
Ik heb aan 1 zo'n mand van die S haken hangen en daaraan hangen m'n hoofdstellen en teugels etc.
En longeerlijn en reserve halstertouw hangen opgerold aan de eigen musketon ook aan diezelfde draadmand.
Heb ik wat nodig, trek ik de la naar voor en hoef niet in de diepte te graaien.

Is misschien een tip voor jouw rechterkant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:47

60cm is best smal voor een zadel met medium/wijd boom.

Ik heb zelf zo'n zadelboommaat voor mijn pony en moet die echt zeer voorzichtig in mijn standaard zadelkast leggen (60cm breed). Ik moet de zijkanten namelijk wat naar binnen duwen anders past die gewoon niet in de kast zonder de zweetbladen te beschadigen. (heb er wel een zadelhoes omheen maar dan nog)
Ik ben nu zelf ook aan het bedenken of mijn zadel niet ergens anders kan hangen op stal.

Ik heb op stal tevens 2 kasten in gebruik anders wordt het echt een rommeltje, en ik heb eignelijk niet eens enorm veel:
2 dekens (regendeken met fleece en fleecedeken)
2 gewone zadeldekjes
1 zadeldek met inlagen
2 zadels waarvan 1 te klein en dus weg moet
1 poetskoffertje
longeertouw
dubbele longe
3 halsters en 1 hoofdstel.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 18:53

Yentaah schreef:
Mijn tip is, stapel je dekjes niet op, maar laat stukken hout uitsteken waar je ze overheen hangt, blijft netter, overzichtelijker en je gebruikt makkelijker al je dekjes

Waarom niet opstapelen? Ik twijfel nog tussen opstapelen en ophangen via broekhangers. Op dit moment liggen ze opgestapeld en opgevouwen in de kast, verre van ideaal dus.

Ik ga morgen even op stal kijken waar de kast komt te staan en hoe breed hij kan worden. Wel zo handig om te weten :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:08

Heb je veel dekjes ts? Als je er niet zoveel hebt kan je ze wel ophangen, maar heb je er meer, is neerleggen op een plank toch praktischer.
Gewoon de laatst gebruikte ondersteboven over het zadel hangen om te drogen en de rest aan de andere kant.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:14