Pensionstal beginnen, kan het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Pensionstal beginnen, kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 20:44

Hoi Bokkers,
Er zijn al veel topics over, daar ben ik me bewust van. Ik heb er ook al veel doorgelezen en de conclusie lijkt: rondkomen van een pensionstal zonder heel hard werken voor minimum inkomen is niet mogelijk. De enige optie zou zijn om een combi pensionstalling te hebben waarbij je andere diensten aanbiedt. Toch bestaan er veel pensionstallen, en ook pensionstallen zonder extra diensten. Toch heb ik nooit in een topic iemand voorbij zien komen die aangaf dat zij een pensionstalling hadden waarbij ze een leuk inkomen hadden en het allemaal wel bleek te kunnen. Er wordt veel gezegd dat je zonder start kapitaal nergens komt, betekent dit dat je met start kapitaal wel een kans hebt om te slagen? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen met een pensionstal en alleen een pensionstal! Dit omdat ook (als vele anderen :D) jaren rondloop met deze droom met mogelijkheid tot startkapitaal en ideeën over een combi luxe voor paarden (paddock Paradise/hit actief stal) en luxe voor de mens, goede (binnen)bak etc. Naar mijn inzien is het nu veelal het een of het ander, en zie ik nog weinig van deze combi's.

Ik ben erg benieuwd en alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:49

Ik heb zelf geen pensionstal, maar als je een bepaald bedrag hebt of kan lenen kun je best iets kleins beginnen. Het hoeft natuurlijk ook niet gelijk heel groots, begin gewoon met de basis. 2 of 3 stallen. Dan kun je dat zo verder uitbouwen.

Ik zou natuurlijk niet gelijk ontslag nemen, maar misschien over een paar jaar verdien je wel genoeg om er van te leven.

Spelt

Re: Pensionstal beginnen, kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:56

Ik zou inderdaad klein beginnen en steeds een beetje uitbreiden. Je moet natuurlijk eerst het huis aankopen+ grond en bijgebouwen. Dat kost al flink wat, maar vanuit daar kan je steeds verder uitbreiden. Begin je met een paar boxen en bouw je er steeds een paar bij. Of je spaart een tijd en koopt dan een kant en klare pensionstal, die je dan in de loop der jaren aan kunt passen.

Ik run nu sinds 9 jaar samen met mijn vader een simpele pensionstal met 6 boxen. Zomers 24/7 op het land en in de winter overdag in de weide of paddock en 's nachts op stal. Onze ervaring is dat je eigenlijk helemaal niks overhoud als je maar een kleine stal bent, wij werken hiernaast dus nog fulltime in loondienst.

Maar hoe groter/luxer/mooier de stalling, hoe hoger het stalgeld en dus hoe meer inkomsten. Maar ook hoe meer het kost om dingen te onderhouden en bij te bouwen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:57

Die wel rond kunnen komen zijn misschien dan mensen die het hebben overgenomen van hun ouders, zodat ze niets meer hoeven af te lossen. Of als je man/vriend bijvoorbeeld gewoon werkt, kun jij je pensionstal runnen of naast je werk eerst klein beginnen, zodat je later nog kunt stoppen met werken als het goed loopt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:02

Hier inmiddels stal met 15 boxen..Veel werk..redelijk loon! Wel hele zware investeringen gedaan! Als mijn vriend niet een goedlopende zaak had gehad had dit niet gekund. Af en toe wat extra geld Door de verkoop van een paard maar dan nog wil je toch goed voor elkaar hebben dan zul je extra moeten investeren ( dit haal je voorlopig niet meer uit je stallingsgeld)..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:07

Bedankt voor de reacties! Ik zat zelf ook te denken om het te combineren met een hondenpension. Maar dit zijn alleen nog ideeën en niks concreets.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:05

Het kan wel, absoluut.
Ik verdien nu zelfs meer dan toen ik nog DA was; het vergt wel een compleet andere aanpak dan "traditionele stallen" , ook omdat de regelgeving in de loop der tijd veranderd is (en de meeste traditionele stallen achter zijn gebleven in de tijd). Wanneer je stallen hebt die op een goede manier gebouwd zijn heb je praktisch geen werk aan bv uitmesten. Goede machines/gereedschap scheelt ook een hoop werk en kosten. Qua investering hoeft het allemaal niet zo duur te zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:55

madamX schreef:
Het kan wel, absoluut.
Ik verdien nu zelfs meer dan toen ik nog DA was; het vergt wel een compleet andere aanpak dan "traditionele stallen" , ook omdat de regelgeving in de loop der tijd veranderd is (en de meeste traditionele stallen achter zijn gebleven in de tijd). Wanneer je stallen hebt die op een goede manier gebouwd zijn heb je praktisch geen werk aan bv uitmesten. Goede machines/gereedschap scheelt ook een hoop werk en kosten. Qua investering hoeft het allemaal niet zo duur te zijn.

Als je echt wat wil zijn de investeringen echt wel aanzienlijk! Zeker als je ook een rieel bedrag aan stalling wil vragen..
Wij hebben geïnvesteerd in agterbergbodems voor zowel bak alstaat longeerton, overdekte trainingsmolen, weiafrastering ect ect..Dat zijn echt aanzienlijke bedragen..Heb ik t nog niet over een trekker en of in ons geval heftruck.. Ik biedt dan ook geen stalling aan voor pak em beet 150 euro dan kom je simpelweg nooit uit de kosten!
Wij hebben nog traditionele stallen dus dat betekent veel mestwerk..Wil je nog een beetje wat verdienen dan moet daar t stallingsgeld ook naar zijn..
Oja je hypotheek moet je ook nog maandelijks kunnen ophoesten!! Behoorlijk wat haken en ogen aan een eigen stal!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:43

pol1 schreef:
madamX schreef:
Het kan wel, absoluut.

Als je echt wat wil zijn de investeringen echt wel aanzienlijk! Zeker als je ook een rieel bedrag aan stalling wil vragen..
Wij hebben geïnvesteerd in agterbergbodems voor zowel bak alstaat longeerton, overdekte trainingsmolen, weiafrastering ect ect..Dat zijn echt aanzienlijke bedragen..Heb ik t nog niet over een trekker en of in ons geval heftruck.. Ik biedt dan ook geen stalling aan voor pak em beet 150 euro dan kom je simpelweg nooit uit de kosten!
Wij hebben nog traditionele stallen dus dat betekent veel mestwerk..Wil je nog een beetje wat verdienen dan moet daar t stallingsgeld ook naar zijn..
Oja je hypotheek moet je ook nog maandelijks kunnen ophoesten!! Behoorlijk wat haken en ogen aan een eigen stal!!

Maar, het kan wel? Haal je er een leuk inkomen uit? In verhouding met wat je erin hebt gestopt en het werk dat je doet?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:55

Er is alleen 1 probleem en dat is dat, als je geen "eigen geld' hebt de financiering een probleem is/ kan worden. Banken zijn allesbehalve happig op het financieren van paardenbedrijven/ agrarische bedrijven, weten we uit ervaring.............. |(
Als je zoiets wil zal je dus genoeg eigen geld moeten hebben om een ( groot) deel van het aan te kopen/ bouwen bedrijf zelf op te hoesten, als je dat niet hebt kan je hooguit hobby-matig op een woonperceel maximaal 8 paarden houden...........
Er wat aan verdienen zal best kunnen maar rijk zal je er niet van worden en het is en blijft een hoop werk, want niet alleen moeten de paarden gevoerd, gemest en het land netjes gehouden worden, je zit ook met onderhoud; er gaat altijd wel iets kapot en je maandelijkse lasten.
Ga maar eens informeren bij banken over aankopen van een ( paarden) bedrijf of een agrarisch bestemming......... ik zou er geen een kunnen noemen die dat zomaar doet, zelfs niet als jij een perfect bedrijfsplan kan overleggen.

Citaat:
De eigenaar van het agrarische pand wordt hiermee voor het blok gezet, want hij mag zijn bezit alleen nog maar verkopen aan een agrarisch ondernemer. Niet alleen moet je die tegenwoordig met een lichtje zoeken, maar bovendien zijn de meeste percelen te klein voor de moderne boer om er nog een boterham op te kunnen verdienen, aldus Gommers.
Ook burgers die het leven op het platteland toch tegenvalt en hun huis (met een vroegere boerderijfunctie) weer willen verkopen, lopen tegen hetzelfde probleem aan. Tot voor kort knepen de gemeenten een oogje dicht en zagen ook de banken het niet zo nauw met het bestemmingsplan.

Strengere handhaving
Gommers: "Banken deden eerst nooit moeilijk en een burger kon gewoon een boerderij kopen." Ander probleem is dat door de strengere handhaving van het bestemmingsplan de waarde van agrarische woningen afgelopen jaren zo'n 20 procent gedaald. Gommers verwacht dat gaat oplopen naar 30 procent.

Voor een boer die wil stoppen met zijn bedrijf is de forse waardedaling een financiële ramp. "Zijn verlies pakken kan hij niet, want dan blijft hij zitten met een grote restschuld bij de bank. Hij wordt gedwongen om er te blijven wonen, maar al zijn geld zit in het onroerend goed, zodat hij nauwelijks nog kan rondkomen." Er zijn boeren die daardoor op het randje van de armoede verkeren , aldus de agrarische makelaar. "Veel meer dan mensen denken."

Stankoverlast
Marja Blankman, directeur particulieren bij de Rabobank de Zuidelijke Baronie kent het probleem, zegt ze. Reden waarom de bank zich veel strenger aan het bestemmingsplan houdt, is omdat gebleken is dat burgers in een agrarisch gebied te vaak voor problemen zorgen door te klagen over stankoverlast.

Blankman: "Als een particulier een procedure begint en bij de rechter aan het kortste end trekt, moet hij de woning met de agrarische bestemming verlaten. De waarde daarvan is minder dan van een huis met een woonfunctie, zodat hij bij het aflossen in de financiële problemen kan komen."

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:02

ElCid schreef:
Er is alleen 1 probleem en dat is dat, als je geen "eigen geld' hebt de financiering een probleem is/ kan worden. Banken zijn allesbehalve happig op het financieren van paardenbedrijven/ agrarische bedrijven, weten we uit ervaring.............. |(
Als je zoiets wil zal je dus genoeg eigen geld moeten hebben om een ( groot) deel van het aan te kopen/ bouwen bedrijf zelf op te hoesten, als je dat niet hebt kan je hooguit hobby-matig op een woonperceel maximaal 8 paarden houden...........
Er wat aan verdienen zal best kunnen maar rijk zal je er niet van worden en het is en blijft een hoop werk, want niet alleen moeten de paarden gevoerd, gemest en het land netjes gehouden worden, je zit ook met onderhoud; er gaat altijd wel iets kapot en je maandelijkse lasten.
Ga maar eens informeren bij banken over aankopen van een ( paarden) bedrijf of een agrarisch bestemming......... ik zou er geen een kunnen noemen die dat zomaar doet, zelfs niet als jij een perfect bedrijfsplan kan overleggen.

Citaat:
De eigenaar van het agrarische pand wordt hiermee voor het blok gezet, want hij mag zijn bezit alleen nog maar verkopen aan een agrarisch ondernemer. Niet alleen moet je die tegenwoordig met een lichtje zoeken, maar bovendien zijn de meeste percelen te klein voor de moderne boer om er nog een boterham op te kunnen verdienen, aldus Gommers.
Ook burgers die het leven op het platteland toch tegenvalt en hun huis (met een vroegere boerderijfunctie) weer willen verkopen, lopen tegen hetzelfde probleem aan. Tot voor kort knepen de gemeenten een oogje dicht en zagen ook de banken het niet zo nauw met het bestemmingsplan.

Strengere handhaving
Gommers: "Banken deden eerst nooit moeilijk en een burger kon gewoon een boerderij kopen." Ander probleem is dat door de strengere handhaving van het bestemmingsplan de waarde van agrarische woningen afgelopen jaren zo'n 20 procent gedaald. Gommers verwacht dat gaat oplopen naar 30 procent.

Voor een boer die wil stoppen met zijn bedrijf is de forse waardedaling een financiële ramp. "Zijn verlies pakken kan hij niet, want dan blijft hij zitten met een grote restschuld bij de bank. Hij wordt gedwongen om er te blijven wonen, maar al zijn geld zit in het onroerend goed, zodat hij nauwelijks nog kan rondkomen." Er zijn boeren die daardoor op het randje van de armoede verkeren , aldus de agrarische makelaar. "Veel meer dan mensen denken."

Stankoverlast
Marja Blankman, directeur particulieren bij de Rabobank de Zuidelijke Baronie kent het probleem, zegt ze. Reden waarom de bank zich veel strenger aan het bestemmingsplan houdt, is omdat gebleken is dat burgers in een agrarisch gebied te vaak voor problemen zorgen door te klagen over stankoverlast.

Blankman: "Als een particulier een procedure begint en bij de rechter aan het kortste end trekt, moet hij de woning met de agrarische bestemming verlaten. De waarde daarvan is minder dan van een huis met een woonfunctie, zodat hij bij het aflossen in de financiële problemen kan komen."

Klopt idd! Eigen geld heb ik zelf niet maar mogelijkheid tot dit soort bedragen lenen bij ouders is mogelijk. Alleen is het nemen van deze stap spannend als je hoort dat overal geroepen wordt dat het hard werken is voor weinig geld.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:03

Ik denk dat als je je weet te onderscheiden, het zeker mogelijk is. De combi die je noemt zie je inderdaad niet vaak, en ik weet dat er in deze omgeving (Utrecht) veel behoefte aan is. In de buurt zit een paddock paradise met goede buiten- en binnenbank, kost per maand 350 euries.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:04

@ts: moeilijk antwoord te geven.. Ik heb t uiteindelijk wel rendabel gekregen maar zal nog zeker 10 Jr verder zijn om echt uit de kosten te zijn. Wat ik zeg wij zijn 2verdieners en zonder t geld van t andere bedrijf was t hier niet zo lux geweest en had ik veel minder stallingsgeld kunnen vragen. Uiteindelijk kom ik er wel maar reken jezelf niet rijk! Wat zeker een voordeel is, is dat mn eigen paarden vrijwel voor niks staan..Aan de andere kant had ik die boxen ook kunnen verhuren en hadden de boxen geld opgeleverd.
Wat heb je zelf in je hoofd? Hoe wil je de stal opzetten? Ga je alle service verlenen of ga je over op doe t zelf? Hier hoeven de klanten alleen hun eigen wei + paddock mestvrij te houden..hiervoor heb ik ook nog poepzuiger + quad aangeschaft om t ze zo makkelijk mogelijk te maken...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:12

pol1 schreef:
@ts: moeilijk antwoord te geven.. Ik heb t uiteindelijk wel rendabel gekregen maar zal nog zeker 10 Jr verder zijn om echt uit de kosten te zijn. Wat ik zeg wij zijn 2verdieners en zonder t geld van t andere bedrijf was t hier niet zo lux geweest en had ik veel minder stallingsgeld kunnen vragen. Uiteindelijk kom ik er wel maar reken jezelf niet rijk! Wat zeker een voordeel is, is dat mn eigen paarden vrijwel voor niks staan..Aan de andere kant had ik die boxen ook kunnen verhuren en hadden de boxen geld opgeleverd.
Wat heb je zelf in je hoofd? Hoe wil je de stal opzetten? Ga je alle service verlenen of ga je over op doe t zelf? Hier hoeven de klanten alleen hun eigen wei + paddock mestvrij te houden..hiervoor heb ik ook nog poepzuiger + quad aangeschaft om t ze zo makkelijk mogelijk te maken...

Ik zou een locatie willen aan huis, alle service verlenen. Een fijne natuurlijke plek voor de paarden (met tracks, als het moelijk is een meertje, zandheuveltjes, slowfeeders met onbeperkt ruwvoer, genoeg ruimte met weiland die iedere dag een paar uurtjes open gaat om te kunnen grazen. Voor de mensen een goede bak, of binnen of agterberg bodem, ruimte zadelkamers, een longeercircel en poets/wasplaatsen. Ik zou een stal willen met max. 30 paarden zodat het enigzins te overzien blijft, mensen die elkaar kennen, een vertrouwde plek. Ik zoek dan ook mensen met dezelfde visie, dit betekent niet dat iedereen bit/boomloos hoeft te rijden of krachtvoer niet mag, maar wel mensen die echt graag het welzijn van paarden voorop stellen. Al verwacht ik niet dat mensen die dit niet doen naar een dergelijke stalling zullen verhuizen.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:29

MadamX, ik ben erg benieuwd naar alles over jouw pensionstallen! Kan je ons meer uitleg (of een site waar alles op staat) geven?

Persoonlijk denk ik ook dat het niet gemakkelijk is om een pensionstal rendabel te maken.....gezien de grote investeringen...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:18

powiepower schreef:
MadamX, ik ben erg benieuwd naar alles over jouw pensionstallen! Kan je ons meer uitleg (of een site waar alles op staat) geven?

Persoonlijk denk ik ook dat het niet gemakkelijk is om een pensionstal rendabel te maken.....gezien de grote investeringen...

Zonder centen zet je gewoon niks op..simpel!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:32

pol1 schreef:
powiepower schreef:

Zonder centen zet je gewoon niks op..simpel!!

Dat is me wel duidelijk, maar ik zie ook weinig succes verhalen van mensen die wel grote centen hadden, een pensionstalling op hebben gezet en vervolgens heel erg te spreken zijn over de inkomsten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:40

Ik heb t zeker niet slecht maar werk me daar ook een slag in de rondte voor..En ben nooit vrij.. tegenwoordig in t weekend een mesthulp das wel echt heel fijn!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:43

pol1 schreef:
Ik heb t zeker niet slecht maar werk me daar ook een slag in de rondte voor..En ben nooit vrij.. tegenwoordig in t weekend een mesthulp das wel echt heel fijn!!

En wat voor pensionstal heb je als ik vragen mag met hoeveel paarden en wat voor faciliteiten? En als je het niet erg vind te melden: wat vraag je aan je pensionklanten?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:25

Kleinschalige stal ( 15 paarden ), overdekte trainingsmolen, agterbergbak,agterberglongeerton, weidegang, paddocks, ruime lichte stallen, vrijwel onbeperkt ruwvoer, brok 2x daags, slobber 1x daags. Solarium, warm water. Kleine kantine. Paarden worden binnen en buiten gezet, dagelijks afgemest. Op 15 min stappen van t bos.
Stalprijs 300 euro per mnd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:41

Ook iets om heel goed in je achterhoofd te houden, als het allemaal mocht lukken met alle bergen aan vergunningen en bestemmingen en financieringen die je nodig hebt: kan je het ooit nog verkopen als je er geen zin meer in hebt. Ik ken hier in de omgeving diverse paardenbedrijven en bedrijfjes die men aan de ( Nederlandse) straatstenen niet meer kwijt kan raken omdat de banken niet willen financieren of mensen simpelweg geen zin hebben in al het werk. Er staat hier in de buurt een prachtig complex te koop, bijvoorbeeld, met een prachtig prijskaartje :+ , maar dat is dus onverkoopbaar. Heel soms komen er buitenlanders met belangstelling en geld maar aan de Nederlandse markt is het niet te slijten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:58

Ik heb wel eens berekeningen gezien en ook wel zelf gemaakt en daarin kwam toch wel naar voren dat je in het algemeen (zijn vast uitzonderingen) minimaal 12 pensionpaarden moet hebben om het rendabel te maken. Dit is dan gebaseerd op inkoop voer en bodembedekking, investering materiaal, hypotheek, arbeid etc.
Sommige mensen zeggen klein beginnen, maar zolang je maar een paar paarden hebt kom je nooit uit de kosten, dus ik zou zeggen gelijk goed beginnen met mogelijkheid voor 12 of meer paarden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 10:00

Je gaat je afvragen waarom pensionstalling niet aan het uitsterven zijn?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:10

Ja hoor. Zeker als je met twee man bent en een n vaste baan heeft met goed loon.

Hypotheek is idd waar je naar moet kijken.
En alle kosten er om heen.
Hier zelfvoorzienend hooi. Mest gratis bij ds boer kwijt. Meststoffen op ons land krijgen wij geld voor én daardoor korting op bodem. Wij kunnen super zuinig met stro om... en door het gras.. vallen die kosten super mee.

Maar die trekkerszooi zijn een behoorlijke investering.

Sparen dus voor n eigen vermogen!
En KvK kan ook praktisch zijn als je een wat groter bedrijf hebt.
Ja je moet belasting afstaan. Maar je kosten en investering zijn te verhalen ddoor btw terug te vragen.

Jap... hier minimaal 10 paarden voor uitkomst en vijf jaar werk.