geen schok van schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dhanagel

geen schok van schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:22

IK zit sinds enige weken met het probleem dat mijn schrikdraad geen schok meer geeft. Als je eraan zit voel je alleen een hele lichte puls. Op de hele omheining staat wel spanning van 3000-5000 volt (hoger is het hier op zandgrond nooit geweest.) Op de meeste plekken voel je alleen een lichte puls bij het aanraken van het schrikdraad. Soms is het op enkele plekken een lichte schok.

Het schrikdraadapparaat is goed, want daar komt een behoorlijke klap uit. Maar zodra ik dit op de afrastering zet, heb ik wel spanning maar geen klap bij het aanraken. Wie weet wat dit zou kunnen zijn?? - Lekstroom heb ik zelf niet kunnen vinden.
- Zou het weerstand in het draad kunnen zijn? Het draad is door de natte zomer wel wat groen geworden.
- .......

Duke

Re: geen schok van schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:24

Is het draad overal heel? Geen breuken? Hang het draad ergens tegenaan? Bijvoorbeeld tegen een paal. Of staat er veel hoog gras dat er tegenaan komt? Is de afstand niet te lang? Zit er roest op de aansluiting van het apparaat op het draad?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:25

Heb je zware schoenen met dikke zolen aan misschien, die te goed isoleren?
Maar het kan ook door de droogte komen natuurlijk..

Als je nu met blote voeten in een plasje water gaat staan en dan even aanraakt dan weet je het zeker :Y) :')

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:27

Duke schreef:
Is het draad overal heel? Geen breuken? Hang het draad ergens tegenaan? Bijvoorbeeld tegen een paal. Of staat er veel hoog gras dat er tegenaan komt? Is de afstand niet te lang? Zit er roest op de aansluiting van het apparaat op het draad?

Het draad is niet gebroken en ik zie geen scheuren o.i.d. Roest heb ik wel op een aantal plekken gezien, maar valt daardoor meteen je stroomschok helemaal weg?

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:28

8nnemiek schreef:
Heb je zware schoenen met dikke zolen aan misschien, die te goed isoleren?
Maar het kan ook door de droogte komen natuurlijk..

Als je nu met blote voeten in een plasje water gaat staan en dan even aanraakt dan weet je het zeker :Y) :')

Dezelfde schoenen waarmee ik ervaren heb dat het schrikdraadapparaat prima werkt. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:29

Hoe lang is je grondpen en is de aarde daaromheen droog of vochtig?

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:31

Grondpen is 2 meter. Aarde daar omheen is nu droog, maar het is natuurlijk wel super nat geweest afgelopen weken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:47

Hoe lang hangt dat lint of draad er al? In de loop der jaren verslijt het toch door het ''bewegen'' door de wind enz enz.
Knopen erin door draadbreuk?

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:48

Het draad hangt er nu 1,5 jaar. Op enkele plekken knopen door draadbreuk. Het bovenste draad is een lint, die is wel behoorlijk groen geworden afgelopen zomer.

Kan je zien of een draad versleten is? En hoe lang gaan draden mee?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:51

Knopen zijn echt funest voor de stroomgeleiding. Grote kans dat daarin je probleem zit.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:51

Heb je toevallig nog ergens grondkabels onder een hek oid lopen?

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:56

jorika1986 schreef:
Knopen zijn echt funest voor de stroomgeleiding. Grote kans dat daarin je probleem zit.

Het staat al op de planning om die stukken te vervangen, want ik ga daar de omheining verplaatsen. Maar die knopen zitten er al sinds afgelopen herfst, dus ik vraag mij af of dat de oorzaak is.

Ben ook geen fan van de verbindingsonderdelen die je als alternatief ziet, door het natte weer ik er aardig wat roest op zitten. En het zal toch op de een of andere manier weer aan elkaar moeten

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:58

martichr schreef:

Voedingskabel komt boven op ongeveer 3 meter van de afrastering. Dat is voor zover ik weet het enige. Kunnen kabels invloed hebben dan? Want ik ben nog aan het denken over waterpunten in mijn weilanden.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:02

Staat er stroom op je aardpen? Best kans dat de aarding niet in orde is met zandgrond en een pen van maar 2 meter. Hier ook zandgrond maar min 8-10mtr aardpen nodig voor goede aarding. Op sommige plekken zelfs nog langere pen 15mtr.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:06

dhanagel schreef:
martichr schreef:

Voedingskabel komt boven op ongeveer 3 meter van de afrastering. Dat is voor zover ik weet het enige. Kunnen kabels invloed hebben dan? Want ik ben nog aan het denken over waterpunten in mijn weilanden.

Als er veel overheen gereden wordt wil je wel eens breuk krijgen in grondkabels, waardoor de geleiding minder wordt, maar dat zal hier niet het geval zijn. Ik zit hier ook op zandgrond en een aardpen van 2 meter is hier genoeg. Als echter normaal ook maar 3000 tot 5000 op je raster staat is dat wel weinig.. ik heb hier 7 .. is de klok wel zwaar genoeg?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:12

Breuken zie je niet altijd. Het nylon kan nog heel zijn maar de dunne ijzerdraadjes er in zijn gebroken of doorgeroest. En door te knopen heb je soms weinig contact tussen de ijzerdraadjes in de knoop en ook dan komt er nauwelijks stroom door.
Een grondkabel onder een hek kan door het veelvuldige lopen daar onder de grond beschadigd zijn waardoor er veel stroom weglekt.
Alle draad vervangen is dan echt de oplossing....als je zeker weet dat het niet door de korte aardpin komt of de leeftijd van het apparaat.

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 16:28

martichr schreef:
Als er veel overheen gereden wordt wil je wel eens breuk krijgen in grondkabels, waardoor de geleiding minder wordt, maar dat zal hier niet het geval zijn. Ik zit hier ook op zandgrond en een aardpen van 2 meter is hier genoeg. Als echter normaal ook maar 3000 tot 5000 op je raster staat is dat wel weinig.. ik heb hier 7 .. is de klok wel zwaar genoeg?

Er staat een koltec chsikos achter. Daar haal je geen 7 mee. Afrasterlengte is wel voldoende, want ik heb ongeveer 0,6 km aan afrastering staan.

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 17:21

Dank voor alle reacties. Inmiddels nog maals alles doorgemeten. Er blijkt spanning op de aardpin te staan, dus die is nu de eerste 'verdachte'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:28

jorika1986 schreef:

Knopen is het niveau puk-en-muk-en-de-elektriciteitsleer. Sorry, beroepsdeformatie :D

Ik weet wel dat die plaatjes waarmee je draad weer aan elkaar kunt zetten niet goedkoop zijn maar het heeft een reden dat ze er zijn EN dat ze van RVS zijn gemaakt. Datzelfde geldt voor de draadspanners.

Ik zie het op onze stal ook hoor; wel lint willen, maar dan niet de moeite nemen om alle accessoires voor elkaar te hebben.

Sla eens een pen van 5 of 10 meter, gooi er twee emmers water bij en kijk dan even wat er gebeurt.

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 17:50

ikke schreef:
jorika1986 schreef:

Knopen is het niveau puk-en-muk-en-de-elektriciteitsleer. Sorry, beroepsdeformatie :D

Ik weet wel dat die plaatjes waarmee je draad weer aan elkaar kunt zetten niet goedkoop zijn maar het heeft een reden dat ze er zijn EN dat ze van RVS zijn gemaakt. Datzelfde geldt voor de draadspanners.

Ik zie het op onze stal ook hoor; wel lint willen, maar dan niet de moeite nemen om alle accessoires voor elkaar te hebben.

Sla eens een pen van 5 of 10 meter, gooi er twee emmers water bij en kijk dan even wat er gebeurt.

Beetje jammer dat die RVS plaatjes toch blijken te roesten.

Ga straks eerst eens even kijken wat er gebeurd met een aantal emmers water. Anders inderdaad een aardpen erbij zetten. 5 of 10 meter lijkt mij wel erg lang, hoe krijg je dat de grond in?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:16

Ik heb afrasteringskoord met natuurlijk knopen erin. Ik heb over de knoop aan weerskanten er om heen gewikkeld een dun ijzerdraadje, heb je geen last meer van verlies. Stroom op de aardpen klopt niet, die zit dan niet goed aangesloten. Als ik denk dat er verlies is loop ik in het donker rond , dan zie je vonken

dhanagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 18:22

Net even gesproeid rondom de aardpen, en de omheining geeft weer een schok als vanouds. Weet nu in ieder geval dat daar het probleem zit. Nu maar eens nadenken wat hier een goede oplossing voor is. Misschien maar een twee en langere aardpen erbij plaatsen

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:18

Als je knopen hebt gemaakt in je lint kun je er een stukje ijzerdraad omheen wikkelen. (zorg dat die het lint op de hele vlakke kant raakt)

En RVS gaat roesten als het in contact komt of is geweest met ander staal, zoals het ijzerdraadje in je lint.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:51

dhanagel schreef:
Net even gesproeid rondom de aardpen, en de omheining geeft weer een schok als vanouds. Weet nu in ieder geval dat daar het probleem zit. Nu maar eens nadenken wat hier een goede oplossing voor is. Misschien maar een twee en langere aardpen erbij plaatsen

Zet een langere aardpen op enige afstand van je huidige pen en drijf die met de waterslang de grond in.
Verbind de beide pennen met een deugdelijke draad en zorg voor een goede verbinding met je apparaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:26

Niet genoeg aarde is zelfs met de natte periodes van deze zomer zeker mogelijk op zandgrond. Hier staat de aarde op een pen + het schapengaas wat om de wei zit. Aarde zat met die combi en geen water gooien nodig.