Eerste eigen pony('s)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jelkedam

Eerste eigen pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:00

We hebben 2 jaar lang 2 leasepony's gehad (A-pony's). Onze 2 dochters van 10 en 8 jaar zijn daar toch wel een beetje te groot voor geworden. Maar het paardenvirus is heel actief geworden :)
Dus hebben we er voor gekozen toch te kijken naar eigen (C/D)pony's.
Absoluut braaf en betrouwbaar, maar dat was best een hele zoektocht. Onze eerste keus was een kleine Tinkerruin van 4 jaar. Nog wel superjong, maar zo'n leuk en cool karakter. Deze hopen we morgenochtend op te halen. Daarnaast hebben we een ex-manegepony op het oog van 15 jaar. Maar willen we eerst nog wel laten keuren door de dierenarts. Dus hopelijk als alles goed is komt deze morgenavond bij ons.
Ik vind het best spannend. We hebben natuurlijk ervaring opgedaan bij de 2 leaseponys (van de buren) en we kunnen altijd met vragen daar terecht, maar nu is het toch 100% onze verantwoordelijkheid.
Wie heeft advies?
- Hoe wen je 2 wildvreemde pony's op een goede manier aan elkaar? We hebben een inloopstal met weide, maar om hen daar gelijk met z'n tweeën op te zetten? Dat vraagt om problemen denk ik.
- Hoe pak je het aan? Wat is verstandig om de eerste dagen met ze te doen? Zijn er manieren om pony's zo snel mogelijk aan een nieuw huis en mensen te laten wennen?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:11

Ten eerste van harte gefeliciteerd. Eigen is leuker maar zeker ook spannender.
Qua wennen aan elkaar ben ik heel simpel. Ze zijn beide nieuw dus ik zou ze gelijk bij elkaar zetten. Zorgen dat er voldoende te eten is en op minimaal 3 plekken hooi als je dat bijvoert.
De eerste dagen zou ik qua rijden niks doen, aan elkaar en aan jullie en het plekje laten wennen. Lekker borstelen en vertroetelen.
Vaak zie je dan vanzelf hoe snel ze gewend zijn.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:24

Je zegt 2 pony s te kopen dus ik zou wel kijken of er niet teveel gras is? Hoelang staan de pony s nu op het gras? Een tinker heeft niet veel gras en brok nodig.

Ponyfarm

Re: Eerste eigen pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:43

Er is op dit moment heel veel gras. Eén van onze leasepony's is gevoelig voor hoefbevangenheid, dus mocht maar een half uur in de wei per eetmoment.
De kleine pony's hebben een halve wei goed kort gegeten, dus we willen ze daar eerst op zetten en dan met steeds een strook gras erbij. Ze kunnen nog vooruit, want we hebben 3 aparte stukken wei. Maar ik durf ze niet in het volle gras te zetten, want stel dat het dan fout gaat.
Zowel de tinker als de ex-manegepony is gewend overdag de hele tijd in de wei te staan.
Onze leasepony's kregen 's ochtends, 's middags, 's avonds en eind van de avond een halve ton hooi of een half uur gras te eten. En daar naast 1 pindasausbakje muesli met een scheutje zonnebloemolie.
Wat zou zo'n klein tinkertje (C pony) en een D pony eten per dag? Ook 4x hooi/gras en daarnaast muesli of paardenbrok? Ik vraag het morgen ook wel wat ze gewend zijn, maar heb zelf eigenlijk geen idee.

Ponyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:45

Huh... ik heet nu ineens ponyfarm haha. Ik wist niet meer welk account ik een tijd geleden had aangemaakt. Deze dus blijkbaar... Ik ben dezelfde als Tinkerfans....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-16 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Account is aangepast.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:47

@TS...ben je Ponyfarm of Tinkerfans...??? Edit: oh het was jou ook al opgevallen :D

Om verder op je gras-dingetje in te gaan, krijgen ze vermoedelijk minder last van lang uitgeschoten gras dan van eerder afgegraasd. ;) Mocht je willen weten hoe zuks precies zit raad ik je aan je te verdiepen in raaigras. Ook voor je hooi trouwens. ;) En omdat t ponnies zijn zou ik ook niet gelijk van alles bij voeren. Een uur op t gras staat gelijk aan n schep brok ;)

Heb je misschien een fotootje van het land?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:01

2 dieren die elkaar niet kennen en vrijwel gelijk op voor beide onbekend terrein aankomen is makkelijkste manier. Tenzij ze elkaar meteen absoluut haten of sociale regels niet kennen vormen ze enkel al voor de veiligheid een kudde, simpelweg omdat er maar 1 paard is om uit te kiezen.

Tinker dus later in de middag ophalen en andere pony wat eerder (samen op de trailer helpt ook) maakt dat het makkelijkst. Aan de hand rondje lopen dat ze weten waar de hekken, etc. zijn en dan loslaten. Fototoestel er bij en rustig kijken wat er gebeurt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:10

Ik denk dat beide pony s geen brok nodig hebben.

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We hebben 3 stukken wei. Het gras staat vrij hoog. Ze staan nu in een wei waar we telkens een stukje opschuiven.
We hebben de 2 ponys eerst apart met een draadje ertussen gezet, maar ze reageerden zo kalm, dat ik vandaag het draadje er al van tussen heb gehaald. Vooral de oudere pony focust zich nu erg op de tinker. Zou dat komen omdat ze zo lang alleen heeft gestaan? Ze draalt de hele tijd rond haar heen en als we de tinker er even uithaalde om te poetsen veranderde ze in een rennende, gillende pony.
Ik vond ze trouwens toch heel zenuwachtig. Is dat normaal de eerste dag? Ze zat te schrapen tijdens het poetsen, te draaien enz. Terwijl ze op de boerderij een standbeeld was. Heel ontspannen en nu totaal niet. Hoe kunnen we haar vertrouwen geven? En haar wat 'losser' maken van de andere pony?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:03

Ze zullen beide moeten wennen. Bij het ene paard is dat binnen een paar dagen en bij het andere paard kan dat weken duren. Gewoon elke dag eruit blijven halen want ze moeten hier ook aan wennen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:34

gewoon bij elkaar doen, dat zou ik doen er moet toch een pikorde bepaald worden en dat kan alleen bij elkaarin de weide.
Natuurlijk kun je ze ook eerst een in de bak en een op het gras zetten , of een draad je er tussen maar ze moeten toch ooit bij elkaar!