Zand angst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mimeil

Zand angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:32

Mijn 2 paardjes staan 24/7 bij me thuis, buiten met een heerlijke ruime schuilstal en ik denk dat ze de gelukkigste paarden zijn die je maar kan hebben, altijd vrolijk, altijd in voor een gekke bui, e.d.

Als het warm is staan ze samen binnen (tegen de insecten en de warmte) als het regent staan ze of liggen ze buiten te slapen.

Nu mijn vraag aan jullie,

Mijn paard kreeg pas geleden een dikke buik, en is echt wat te dik. Ze kreeg minder hooi te eten omdat ze blijft eten... Afvallen deed ze niet echt en op een gegeven moment kwam er diarree... nu gaf ik haar elke maand een zandkuurtje (zandweg vezels van agradi) en dacht dat dit voldoende was om overtollig zand af te voeren wat eventueel in haar darmen zat.

Dus hup toch maar even een zandtest uitgevoerd en ja hoor... veel te veel zand in d'r mest.. De kuur die ik maandelijks gaf van agradi heeft dus niet geholpen, en ben direct over gegaan naar sandclear 99. Dit hielp als een tierelier! Binnen 2 dagen was de mest perfect en ineens ging de dikke buik weg, oke ze is nog best dik maar de opgeblazen buik is weg! Ook werd ze ineens veel alerter, vrolijker, ondeugender, voorwaartser met rijden, kortom ik merkte dat ze veel beter in d'r vel zit. _/-\o_

Nu zijn de 7 dagen voorbij, er zit nog een beetje sandclear in het emmertje, maar geadviseerd is me om het niet langer dan 7 dagen te gebruiken, maar over een maand wel weer.

Nu ben ik bang voor zand... ik heb dit nu meegemaakt en alle alarmbellen zijn bij me gaan rinkelen, ze krijgt nu zowizo elke maand sandclear 99. Maar is dat voldoende? Ze staat namelijk samen met haar vriendje 24/7 buiten. Wat doen ze 's nachts? Gaat ze dan toch ergens zand lopen knabbelen omdat het hooi op is? Kan dit kwaad om een paard 24/7 in de paddock te laten met een schuilstal? Is elke maand een sandclear kuur voldoende? of moet/kan ik meer doen om overtollig zand weg te krijgen bij mijn merrie?

Ik hoop dat er meer mensen zijn met een soortgelijk situatie, en wat doen jullie tegen het "zand probleem"?
Ik wil m'n merrie en haar vriendje liever 's nachts niet opsluiten, ze vind het niet fijn om opgesloten te zijn in de stal, ze vind het veel fijner om zelf te kiezen in of uit de stal..

Bedankt voor de reacties :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:37

Hoeveel hooi kregen ze toen ze bleef dooreten? Een paard waarvan het eten op is zal gaan zoeken. Desnoods in het zand. Als ik de mannen hier niet voldende ruwvoer geeft gaan ze ook zandeten. Of het gras zo kort afeten dat ze de wortels er mee uit trekken en teveel zand binnenkrijgen.

Dus hier ruim voldoende hooi anders is het zandkauwen met alle gevolgen van dien. pas desnoods je hooikwaliteit aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:44

Zandweg en Sandclear bevatten dezelfde bestanddelen. Dus óf de zandweg heeft altijd z'n werk goed gedaan maar je paarden zijn opeens meer zand gaan eten, of je hebt van de zandweg te weinig gegeven (ik lees in reviews dat de aanbevolen dosering te weinig zou zijn), en van de sandclear wel de juiste dosering gegeven.

Zelf heb ik ook paarden op een zandpaddock staan (en op de wei), en die geef ik 2x per jaar preventief een kuurtje en heb daarmee nooit problemen.

Ik zou dus eerst nagaan of jouw paarden echt zelf (veel) zand eten (want ze krijgen bij normaal van de grond eten sowieso altijd wel wat binnen) en kijken wat daar de oorzaak van is. Mineralentekort bijvoorbeeld maakt dat paarden wel eens zelf echt zand gaan eten/likken.

Verder je hooi in slowfeeders geven zodat ze nooit helemaal zonder zitten.

1x per maand preventief sandclear of zandweg geven zou verder meer dan genoeg moeten zijn om zandkoliek te voorkomen, mits ze dus geen zand met happen tegelijk naar binnen lopen te werken.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:52

@Karuna, ze kreeg voorheen onbeperkt ruwvoer maar haar hobby is echt eten, en ze blijft eten en werd echt te dik.. daarna ben ik overgestapt naar 6 x per dag een behoorlijke portie.

's avonds om 22.00 uur krijgen de paarden dan hun laatste portie voor de nacht, en die hebben ze na een paar uur op.. als ik ze een dubbele hoeveelheid zou geven voor de nacht, worden ze dan niet weer veel te dik?

@Ibbel, klopt wat je zegt, ik gaf de hoeveelheid die agradi op de verpakking had vermeld, 2 eetlepels per dag... Dit blijkt dus veel te weinig te zijn, want bij sandclear 99 moest ik ca 175 gram geven per dag.
(Eigenlijk schande dat agradi dus verkeerde informatie vermeld op hun verpakkingen, maar goed)
De sandclear heeft super geholpen, en ze is weer als vanouds dus dat is prima zo.

Ik zie d'r nooit zand eten, ze heeft een himalaya liksteen, die ze regelmatig gebuikt. Wel zie ik dat ze af en toe loopt te zoeken in de bak, bijvoorbeeld blaadjes of grassprietjes wat langs de bak groeit, die ze dan graag opeet.

dank je wel voor jullie antwoorden

Albert

Re: Zand angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:00

Een likemmer in de paddock zetten kan ook schelen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:02

Beetje stro door het hooi mengen en voeren uit een slowfeeder zodat ze er langer mee doet?
Zand eten is vaak ook tekort aan vezels, met een beetje stro geef je juist extra vezels.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:55

bedankt! dit wist ik nog niet

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:40

Hoe/waar krijgen ze het hooi? Krijgen ze daar geen zand mee naar binnen?

Hier geeft ik mijn hooi altijd op de bestraring, en dan nog in een hangend net of in een bak met net.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:58

Psyllium zaad voor zandkuur is 50-100gram / 100kg gewicht. Afhankelijk van of er zand in de mest zit (dan 100gr/100kg) of preventiekuur (50gr/100kg) beetje paard voer je dus al snel zo'n 2kg op in de 5-7 dagen die zo'n kuur duurt.

Stro mengen met hooi heeft in mijn ervaring geen nut. Ze versmeren het stro om het hooi er tussen uit te eten en staan vrijwel net zo lang zonder. Stro geven in een andere ruif werkt wel, ze eten er pas van als ze honger hebben, maar dan gaat het wel naar binnen ipv op de grond te belanden.

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:26

Ik lees even mee!
Mijn paard verkiest zand eten boven lekker vers gras.. onze dierenarts heeft geadviseerd om olie + zemelen te geven dit werkt ook als zandweg alleen een stuk goedkoper.
Helaas blijft ze zand eten. Ze maakt er gewoon gaten voor in het gras om zand te eten, zo onder tussen heb ik net als TS bijna een zand angst

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:47

Na een zandkoliek ben ik ook altijd bang voor herhaling, heel herkenbaar!
Mijn paarden krijgen nu elke week gekookt lijnzaad door de slobber en ze vinden het heerlijk. Ik kook het een half uurtje zodat er een goede slijmlaag op komt te liggen. Sindsdien heb ik geen kolieker meer gehad...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:13

Mijn Tinker heeft in de afgelopen maanden twee keer met een paar weken ertussen zandkoliek gehad. De DA raadde juist wel aan om stro te voeren i.v.m. de hoeveelheid vezels. Mijn pony staat 24/7 buiten op de weide (die vaak veel te kort is afgegraasd) en ze krijgen het hooi gevoerd op het zand (pensionstal).

Ik voer nu elke maand 5 dagen land 100 gram psyllium per dag van Paard Natuurlijk http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... yllium.htm vermengd met grasbrok en water. Na de eerste keer koliek was ik hier meteen mee begonnen, maar na 7 weken had ze weer koliek. Ik dacht namelijk dat je die kuur 1x per 2 maanden moest geven. Maar nu dus elke maand en tot nu toe gaat het goed. Maar ik ben er ook, net zoals jij, bang voor. Ik zou als ik jou was het ruwvoer in slowfeeders geven. Dan hoef je niet meer te voeren maar doen ze er wel langer mee. En dan zo voeren zodat de 24/7 wat te knabbelen hebben. Je kunt dan gaan voor hele kleine mazen in het net.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:22

Iig naast de supplementen het ruwvoer zoveel mogelijk van de grond voeren, door slowfeeders of er een speciale ruif o.i.d voor te gaan gebruiken. Stro erdoor mengen of goed stengelig (wat ouder) hooi geven. Ruwvoer zou imo nooit op gekort moeten worden, wel moet er gezocht worden naar het juiste ruwvoer voor dit soort paarden.

Rijlaarsje95 schreef:
Ik lees even mee!
Mijn paard verkiest zand eten boven lekker vers gras.. onze dierenarts heeft geadviseerd om olie + zemelen te geven dit werkt ook als zandweg alleen een stuk goedkoper.
Helaas blijft ze zand eten. Ze maakt er gewoon gaten voor in het gras om zand te eten, zo onder tussen heb ik net als TS bijna een zand angst

Is er door de dierenarts uitgesloten dat jouw paard wat te kort komt? Een van mijn paarden deed dit door een of ander tekort (kwijt waarom precies, te lang geleden) en na dat we daar specifiek op zijn gaan bijvoeren is dit probleem opgelost.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:13

Ik geef nu gemalen lijnzaad door het voer eens in de zoveel tijd.
Vorige jaar had mijn haflinger ook zand en vermoedelijk wormkoliek.
Sinddien hebben ze eigenlijk altijd hooi ter beschikking(tenzij ze gras kunnen eten) en geef ik af en toe een paar dagen gemalen lijnzaad.
Tot dusver gaat het nog goed...

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:54

Ik heb vanmorgen even naar de kliniek gebeld en de situatie uitgelegd. Paardlief heeft namelijk nog steeds zand in d'r mest. Wel is het een stuk minder (2 theelepels ipv 4) maar toch... Haar mest ziet er prima uit, niet meer dun of zacht maar normale goeie mestballen.
Advies dierenarts was om 1 à 2 keer per week gekookt lijnzaad te geven, de smurrie neemt het zand mee door de darmen. Daarnaast elke maand een goede zandkuur van 7 dagen lang (langer had geen zin omdat de darmen anders "wennen" aan de kuur en je dus luie darmen krijgt bij je paard, dus echt een maandje wachten en dan weer de kuur)

Ik hoop maar dat ze snel weer zandvrij is..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:27

@TS, ik ben benieuwd naar je antwoord op onderstaande vraag:

GDG schreef:
Hoe/waar krijgen ze het hooi? Krijgen ze daar geen zand mee naar binnen?

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 13:49

Sorry, Ik had de vraag over het hoofd gezien, @gdg maar ik gaf het hooi in een hoge bak, en die bak stond op de bestrating. Wanneer de bak leeg was gooiden de paarden de bak om en scharrelden het laatste hooi van de bestrating.

Sinds een dag geef ik het hooi in een hooinet en daarmee doen ze langer met het hooi en deze hang ik in de inloopstal.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:59

mimeil schreef:
Sorry, Ik had de vraag over het hoofd gezien, @gdg maar ik gaf het hooi in een hoge bak, en die bak stond op de bestrating. Wanneer de bak leeg was gooiden de paarden de bak om en scharrelden het laatste hooi van de bestrating.

Sinds een dag geef ik het hooi in een hooinet en daarmee doen ze langer met het hooi en deze hang ik in de inloopstal.

Hm, dan zouden ze op die manier niet echt zand binnen moeten krijgen. Maar sowieso lekker dat ze nu langer eten hebben door het hooinet +:)+ .