Welke stalregels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Welke stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:52

Ik was wel eens benieuwd welke stalregels er bij jullie op stal gelden en welke regels jullie van groot belang achten op een stalling.

Binnenkort wordt ik eigenaar van een stukje (1.5 ha) grond en wil hier ook enkele stallen gaan verhuren. Op de stal waar ik nu sta staat eigenlijk niks in het contract. Af en toe wordt er opeens wat geroepen waarvan ik denk heey dat is nieuw voor mij (kom al bijna 2 jaar dagelijks). Of dat er dingen gebeuren waarvan ik denk dit zal ik als staleigenaar absoluut niet willen.

1 van de dingen die ik in het contract wil hebben staan dat indien er met spoed een dierenarts nodig is en de eigenaar(esse) niet bereikbaar is ik het recht heb om op hun kosten een dierenarts te laten komen. Hierbij kun je denken aan koliek of grote wonden die gehecht moeten worden.

Daarnaast wordt ik op de huidige stal wel eens gek van de mensen die denken dat een paard die zwaar kreupel is en loopt te hinken op 3 benen prima gereden kan worden onder met motto stijf. Terwijl stijf en kreupel al een te milde benaming is . Doordat ik dit soort wanpraktijken de afgelopen tijd met grote regelmaat heb gezien zou ik hier ook graag een regel over willen opnemen in de trend van; Indien na een waarschuwing het paardenwelzijn toch in het geding gebracht wordt, wordt het contract beëindigd en heeft de eigenaar 4 weken de tijd om een andere stal te vinden. (misschien dat iemand een mooie formulering voor mij heeft).

/3

NoTwixLeft

Re: Welke stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:57

Dat laatste zou je wel heel specifiek moeten omschrijven, want ik kan "paardenwelzijn" anders zien dan hij. Tuurlijk is het bewust op een kreupel paard stappen slecht, maar er zijn weinig paardeneigenaren die zich door derden laten vertellen hoe ze met hun paard om moeten gaan. Weer daar dus voorzichtig in, want het paard is niet jouw eigendom en daar heb je dus eigenlijk niets over te zeggen.
Vraag me dus af of zoiets in een contract zou mogen komen te staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:59

De regel over jij een dierenarts mogen roepen klinkt wel leuk, maar de dierenarts zal niets doen zonder toestemming van de eigenaar, die 1 beslissings recht heeft en 2 ook de rekening moet voldoen.

En discussie over gezondheid, bv kreupel zal je altijd houden, wat mij betreft is een voormalig paard dat ik ken ook een jaar te oud geworden en een ander paard zelfs 4 jaar te oud, omdat de eigenaar emotioneel geen afscheid kon nemen omdat het paard gekregen was van overleden opa. Paard is gewoon paar keer verhuisd leed is daarmee niet minder geworden.
Tja.....

Ken ook iemand die me in paniek belde dat ik ook de dierenpolitie moest bellen want dat en dat paard dat daar en zo stond was zo zielig. Nou, tja, was niet ideaal de situatie van dat paard, maar voor de dierenpolitie was ook geen enkele reden.

Andere catagorie, eigenaar met paard met koliek, da geweest, moest ze paard later die avond nog controleren, heeft ze uitbesteed aan stalgenootje echter in mijn ogen ken je als eigenaar het paard het best en moet je bij zoiets zelf even controleren. (ze woont 10 km verderop, dus is ook niet einde van de wereld).
Die dus van stal gooien of niet? Wat is de grens?

Iedereens standaard ligt daar anders en is jouw grens DE grens?
Wel voor jou uiteraard, maar kan voor iemand anders best ergens anders liggen.

En bekappen en beslaan? Ga je daar ook iets van in je contract zetten?
Passende tuigage?
Correct voeren? (te dikke en te magere paarden)

En dan de vraag, ben jij ter zake kundig? Nobel streven dat je hebt, maar denk dat het niet gaat werken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:01

Het is natuurlijk wel zo dat als de ideeen van een klant niet stroken met die van de pension houder, dat een reden kan zijn om het contract op te zeggen. Van jouw kant of van de kant van de klant.
Eigenlijk gewoon een verstoorde relatie.
Maar denk dat specificeren niet gaat lukken, het is te divers.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:06

Maar een dierenarts mag een paard toch ook niet bewust laten lijden? Ik snap dat een operatie toestemming vereist, maar een koliekgeval niet behandelen of iig pijnstilling geven is wat anders in mijn ogen. (en nu zie je al het verschil in "paardenwelzijn" tussen 2 personen)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:11

Sjolvir, dat laatste is bij ons in het contract ondervangen:

iets in deze trant:

van de eigenaar van het dier wordt verwacht dat deze het dier verzorgd zoals een goed eigenaar betaamd. Indien hierover twijfel rijst wordt de eigenaar uitgenodigd voor een gesprek waarin pensionhouder en eigenaar proberen om tot overeenstemming te komen. indien dit niet mogelijk blijkt, dan wordt de overeenkomst ontbonden met een opzegtermijn van 6 weken.

In principe staat er dus eigenlijk als de verzorging/omgang niet overeenstemt wat in de ogen van de pensionhouder correcte omgang/verzorging is.. dan wordt je op gesprek verwacht.. je kunt daarin uitleggen waarom je het dier op een bepaalde manier houdt, of waarom het dier niet correct verzorgd wordt in de ogen van de pensionhouder (kan soms tot nieuwe inzichten leiden bij de pensionhouder natuurlijk ook).. maar komt er geen oplossing overeenstemming.. dan scheiden de wegen dus.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-08-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:12

Dat vind ik mooie zinsnede denk ook niet dat je veel meer kunt dan dat.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:15

Zaken als da bellen indien nodig en ik niet bereikbaar ben vind ik een vanzelfsprekendheid.
In al die jaren maar een keer meegemaakt dat staleigenaar dat heeft gedaan en toen was ik aardig in de stress aangezien een paard minimaal halfdood moest zijn voordat hij een da nodig vond.

Dingen als kreupel en toch rijden wordt lastiger. Ja je kan daar wat van zeggen maar of je daarmee iemand een contract kan opzeggen. Weet van een stal hier waarbij de staleigenaar inderdaad de overeenkomst opzegt als je niet dagelijks bij je paard komt e.d.
Ik vind sommige dingen erg ver gaan maar het is wel van te voren duidelijk.
Stalregels vind ik meer betrekking hebben op openingstijden, vegen, opruimen, inenten, ontwormen en bij zelf mesten en voeren hooi en strogebruik.
Een ander hoeft voor mij niet te bepalen hoe ik met mijn paard omga.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:18

NoTwixLeft schreef:
Maar een dierenarts mag een paard toch ook niet bewust laten lijden? Ik snap dat een operatie toestemming vereist, maar een koliekgeval niet behandelen of iig pijnstilling geven is wat anders in mijn ogen. (en nu zie je al het verschil in "paardenwelzijn" tussen 2 personen)

Hier toch vorig jaar discussie met een da over gehad. Veulen met diepe draadwond op been (tot op het bot), verzorger belt want eigenaar op vakantie en op dat moment niet bereikbaar. Da wilde eerst niet komen. Heb de telefoon overgenomen en gezegd dat ze het dan maar op mijn rekening moesten doen maar ik wil nu per direct een da hier hebben.

Zelfde vorig jaar met mijn paard die onder behandeling was van da. Verzorgster belt dat het slechter gaat met paard en ik niet kon bellens wegens op werk. Hele discussie hebben ze gehad. Zij heeft toen andere da gebeld die wel gelijk kwam. Eerste da die ze gebeld had belde na een half uur terug en was boos dat ze al een ander had gebeld.

Stomme is, de da in het eerste verhaal is de da die wel kwam in het tweede verhaal.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 14-08-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:19

voor spoedgevallen staat er bij ons in:

pensionhouder heeft het recht om in geval van spoed bij geen gehoor bij de eigenaar de dierenarts van de eigenaar, diens vervanger, of de eigen da van de pensionhouder (in die volgorde) te laten komen en eerste hulp te laten verlenen.

Ik denk helaas dat een koliek operatie niet zondermeer onder eerste hulp valt. Een eigenaar kan daarin beslissen dat dat niet gebeurd immers.. Goed is om dat duidelijk af te spreken met de pensionhouder.. van mij hoeft dat niet in het contract.. ergens leg je een grens tussen wat je zwart op wit tot in detail wilt optekenen en wat je in goed vertrouwen afspreekt.. als jij als eigenaar absoluut geen dure operaties wilt, dan moet je dat gewoon, vind ik ook ter sprake brengen, immers dat is in je eigen belang.. als pensionhouder kun je ook actief daarnaar informeren als je het contract opstelt.. Wat wil je in zo'n geval.

koliek/breuken/gescheurde pezen en dat soort issues.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:19

Oei ik vind regel nummer 1 wel erg, eh, heftig en zou ik ook echt niet blij mee zijn dat als ik even niet te bereiken ben door werk jij gelijk een dierenarts regelt. Jij en ik kunnen namelijk onder spoed iets heel anders verstaan. Het is denk ik ook handig om te definiëren wat er onder "spoed" verstaan wordt en dat ook afgesproken wordt per paard/eigenaar.

Ik snap de regel en ik denk dat de staleigenaren het bij mij op stal ook zo doen maar hoe je het nu neerzet is wel erg direct. Ik denk dat net wat elenaMM77 zegt, je het beter anders kunt formuleren. Bijvoorbeeld: "op pensionstal X zetten wij het paardenwelzijn voorop en doen er alles aan om de paarden gezond te houden. Dat houdt in dat bij levensbedreigende situaties er een dierenarts aan te pas komt. Hieronder vallen bijvoorbeeld, koliek, been breken o.i.d."
Dat komt bij mij al een stuk netter over.

Verder vind ik de tijden ook wel heel handig om vast te zetten. Bij mijn eerste stalling verzonnen die mensen de tijden waar je bijstond en dat wisselde per dag.
Bij mijn andere stallen stond het gewoon vast en dat scheelde een hoop onrust.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:24

Goed stukje tekst van elenaMM7. Zoiets zou ik ook zo tekenen.

Maar wat nuscaniels zegt komt denk ik ook dicht bij wat ik een contract zou willen zien. Vooraf duidelijk wat er van mij als klant wordt verwacht op stal en wat ik mag verwachten van de staleigenaar.

nuscaniels schreef:
NoTwixLeft schreef:

Hier toch vorig jaar discussie met een da over gehad. Veulen met diepe draadwond op been (tot op het bot), verzorger belt want eigenaar op vakantie en op dat moment niet bereikbaar. Da wilde eerst niet komen. Heb de telefoon overgenomen en gezegd dat ze het dan maar op mijn rekening moesten doen maar ik wil nu per direct een da hier hebben.

Slechte zaak als een da weigert te komen in dit geval. Was denk ik ook de laatste keer geweest dat die da gebeld door mij zou worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:26

nuscaniels schreef:

er zullen weinig pensionhouders zijn die zich daadwerkelijk tot in de detail willen bemoeien met jouw manieren..

Zo'n regel is met name vaak opgenomen in een contract zodat een staleigenaar in kan grijpen, althans een vorm daarvan, als zijn normen en waarden qua paarden houden en verzorgen geschonden worden in grove mate, waarbij de pensionhouder zich gewoon niet meer prettig voelt om het dier te houden..

- bijvoorbeeld iemand die half pension betaald en slechts 1x per week de stal uit mest, zodat het dier eigenlijk altijd in een stink en natte stal staat (waarbij dus ook de rest van de stal last van vliegen en ongedierte kan krijgen).
- bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor het binnen en buitenzetten.. maar buiten die ene keer dat de eigenaar gaat rijden staat het dier 24/7 te kwijnen in de box
- bijvoorbeeld, verhuur van een kale weide, paard komt kaal te staan en krijgt een halve plak hooi per dag, swinters is de helft van de tijd de waterbak dichtgevroren. Mest ligt overal en vraagtekens of er uberhaupt wel ontwormd wordt.
-om de haverklap zie je dat het paard dat je in pension hebt staan doorspoord is of met striemen staat.. of zeiknat van het zweet in zijn box wordt geklapt.

zulke dingen voel je je dan als pensionhouder gewoon niet prettig bij.. het past niet bij je en je wilt daar ook niet mee geconfronteerd worden.. eigenaar kan dan of besluiten om zijn manieren bij te stellen, of beter vertrekken toch? of zou je vinden dat je het recht hebt om dat te doen met je dieren en dat de eigenaar van de stallen/grond het maar te slikken heeft omdat je betaald?

vandaar dat dat opgenomen staat.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:29

Ik heb de afspraak met mijn staleigenaresse dat als er iets serieus is met mijn paard zij gelijk de da mag bellen en dan mij. Zij weet wel wat serieus is en wat niet. Zaken zoals koliek draadqonden ed mag ze gelijk voor bellen. Zaken zoals kleine wonden kreupel en dat aoort zaken neemt ze eerst contact op met mij voor overleg. Mijn paard had laatst een qondje op zijn voorbeen. Niets ernstigs maar ze heeft het even schoon gespoeld met de waterwlang en er even wat opgespoten, hij liep niet kreupel of iets dergwlijks. De dag erna toen ik weer kwam heeft ze het netjes gemeld. Voor de rest hebben we eigenlijk niet wcht regels op stal

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:48

Jij hebt niet het recht, je hebt de plicht de veearts te roepen als jij denkt dat dat noodzakelijk is, jij hebt als pensionhouder namelijk een zorgplicht. Er is een veearts die in een noodgeval niets doet omdat de eigenaar er niet is.

Ik zou de regels zo sober mogelijk houden, leg als pensionhouder in alles de nadruk op overleggen en zelf uitzoeken.
Wel zou ik iets vermelden over regelmatig je neus laten zien. Zodat je straks geen paard hebt waarvan de eigenaar niet meer op komt dagen (het gebeurt).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:58

Ik heb het ook in de contracten staan dat ik gemachtigd ben om de veearts te bellen in geval van spoed, en de eigenaar is niet te bereiken. Het is al een keer voortgekomen zelfs dat er bijna over gegaan moest worden tot euthanasie en we de eigenaar naar niet te pakken kregen (echter had ik dit in een eerder stadium al wel besproken net de eigenaar ivm leeftijd paard), een andere keer stond het paard al in de veewagen onderweg naar Utrecht voordat de eigenaar terug belde, was een hengst waarbij de val naar binnen getrokken was en er was zeer veel spoed bij geboden om snel te opereren. Heb nog nooit een veearts gehad die weigerde te behandelen, en ik weet wel een beetje per eigenaar in te schatten hoe ver ze gaan. Dit werkt prima. Natuurlijk bel ik niet gelijk een veearts bij een kras, maar bij bovengenoemde gevallen was het niet goed gekomen als ik geen veearts had laten komen en had gewacht op de fiat van de eigenaar. Alles staat op contract en indien nodig kan de veearts hier ook de adres gegevens vandaan krijgen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:07

Allemaal bedankt voor de reacties.

elenaMM77 Ik vind dit inderdaad een mooie omschrijving,

Bij koliek zit ik inderdaad niet direct aan een koliek operatie te denken, maar inderdaad meer aan de injecties.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:08

Utixo dat zijn wel hele moeilijke beslissingen pff. Hoop dat ik daar nooit voor kom te staan.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:11

mrie schreef:
Jij hebt niet het recht, je hebt de plicht de veearts te roepen als jij denkt dat dat noodzakelijk is, jij hebt als pensionhouder namelijk een zorgplicht. Er is een veearts die in een noodgeval niets doet omdat de eigenaar er niet is.

Ik zou de regels zo sober mogelijk houden, leg als pensionhouder in alles de nadruk op overleggen en zelf uitzoeken.
Wel zou ik iets vermelden over regelmatig je neus laten zien. Zodat je straks geen paard hebt waarvan de eigenaar niet meer op komt dagen (het gebeurt).

Op de huidige stal waar ik nu sta zijn er meerderen die inderdaad nooit komen. Al gebeurt dat mensen na meer dan een jaar langskomen en het verkeerde paard staan de aaien en dan vertellen goh wat is die verandert ;(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:23

Sowieso een lijst aanleggen met de vaste Da van je klant en overleggen wie er als reserve-Da mag komen.
Voor de rest denk ik dat je gewoon pensionklanten moet nemen die qua mentaliteit op dezelfde lijn zitten. Als je zelf eerder naar de nh neigt ga je sowieso botsen met een fanatieke polderdressuurruiter.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:23

Geloof dat eerste eigenaar ook bijna 200 gemiste oproepen had :D. Ze werkte in een hotel en mocht daar gaat telefoon niet bijhouden. Helaas was ik tijdens het gesprek eerder vergeten te vragen waar ze werkte, anders had ik haar daar kunnen laten waarschuwen. Pony was 36, kon niet meer opstaan en had hoge koorts. Dit gebeurde rond 10u in de ochtend. Uiteindelijk is ze met een hoop handen en pijnstilling in de benen gekomen, en knapte ze daarna nog op, had dit niet gelukt was er nog maar 1 optie geweest. Eigenaresse zag pas tijdens de lunchpauze rond 13u haar telefoon.
Is toen uiteraard gelijk naar stal gekomen, over de manier van handelen is geen kwaad woord gesproken, juist omdat het van te voren was overlegd. Pony heeft uiteindelijk nog een half jaartje geleefd.

2e geval was de eigenaresse net geweest en na stal met haar hond naar het strand gegaan, telefoon in de auto laten liggen. Ik was op mijn andere werk en werdt door een klant gebeld dat het totaal niet goed ging met de hengst. Het lastige in dit geval was dat ik moest gaan beslissen zonder het paard daadwerkelijk gezien te hebben. Gelukkig zijn mijn pensionklanten ook niet achterlijk, en heb ik op basis van hun verhaal de veearts gebeld. Eigenaresse was niet te pakken te krijgen. Veearts was er snel en de conclusie was dat de bal in de lies getrokken was. Paard moest zsm naar Utrecht, de OK op. Heb mijn vader gebeld om hem net de veewagen te vervoeren, een trailer was ivm met het pijngedrag van het paard geen optie. Vrachtwagen was net met paard en al de a12 opgedraait toen de eigenaresse belde. Die was eerst vol ongeloof omdat ze immers 1.5 uur daarvoor weggegaan was bij een gezond paard, maar is toch maar naar Utrecht geraced :D. Paard is daar geopereerd en heeft het overleefd, anders was het einde verhaal geweest. Later nog een ontroerende bedankbrief gekregen.

Gelukkig zijn de andere gevallen die ik tegen ben gekomen minder heftig en is er vaak wel tijd om eerst even met de eigenaar te overleggen. Die dan vervolgens vraagt wat ik zou doen en de beslissing alsnog bij mij legt :+.

Zaak is wel dat ik in dit soort spoedgevallen zelf de veearts bel, als staleigenaar, en dit niet door de eventuele persoon die het opmerkt laat doen. De meeste veeartsen ken ik wel en die gaan ervan uit dat ik het regel met de klanten.

Edit: overigens heb ik buiten de contracten ook een basisinfo-formulier liggen die voor iedereen zichtbaar is. Hierop staan de adres gegevens van de eigenaar, de telefoonnummers, een eventueel extra nummer wat bij spoed bereikbaar is, nummer van de veearts van het paard, of er in spoedgevallen een andere veearts gebeld mag worden en eventuele allergieën en bijzonderheden. Ik heb ze in een map liggen, op alfabetische volgorde (naam paard! Mensen kunnen dit beter onthouden dan naam eigenaar), maar je kunt er ook voor kiezen om dit op de stal te bevestigen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:56

elenaMM77 schreef:
nuscaniels schreef:

er zullen weinig pensionhouders zijn die zich daadwerkelijk tot in de detail willen bemoeien met jouw manieren..

Zo'n regel is met name vaak opgenomen in een contract zodat een staleigenaar in kan grijpen, althans een vorm daarvan, als zijn normen en waarden qua paarden houden en verzorgen geschonden worden in grove mate, waarbij de pensionhouder zich gewoon niet meer prettig voelt om het dier te houden..

- bijvoorbeeld iemand die half pension betaald en slechts 1x per week de stal uit mest, zodat het dier eigenlijk altijd in een stink en natte stal staat (waarbij dus ook de rest van de stal last van vliegen en ongedierte kan krijgen).
- bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor het binnen en buitenzetten.. maar buiten die ene keer dat de eigenaar gaat rijden staat het dier 24/7 te kwijnen in de box
- bijvoorbeeld, verhuur van een kale weide, paard komt kaal te staan en krijgt een halve plak hooi per dag, swinters is de helft van de tijd de waterbak dichtgevroren. Mest ligt overal en vraagtekens of er uberhaupt wel ontwormd wordt.
-om de haverklap zie je dat het paard dat je in pension hebt staan doorspoord is of met striemen staat.. of zeiknat van het zweet in zijn box wordt geklapt.

zulke dingen voel je je dan als pensionhouder gewoon niet prettig bij.. het past niet bij je en je wilt daar ook niet mee geconfronteerd worden.. eigenaar kan dan of besluiten om zijn manieren bij te stellen, of beter vertrekken toch? of zou je vinden dat je het recht hebt om dat te doen met je dieren en dat de eigenaar van de stallen/grond het maar te slikken heeft omdat je betaald?

vandaar dat dat opgenomen staat.

Begrijp je redenering en juich zo een stalhouder alleen maar toe, ik heb het echter ook meer doorgeslagen meegemaakt. Dan kan je daar beter gelijk duidelijke afspraken over maken in het begin als iemand komt te staan bij je.

Stel ik wil dat mijn paard 10kg kuil krijgt en .5 kilo biks. Wie bepaalt dan of het paard meer of minder krijgt. Ik ken stallen waar de staleigenaar dan van die .5 kilo biks 1 kilo maakte en stallen waar de staleigenaar 2x 1 kilo kuil per dag wel voldoende vond voor een opgroeiend paard.

Eigenaren die niet meer komen voor hun paard hebben we hier nu 2x meegemaakt waarvan de laatste ruim 3 jaar geleden voor het laatst is geweest.

Bespreek de dingen die jij als stalhouder belangrijk vindt, zeker ook de zaken die voor jou vanzelfsprekend kunnen voelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:26

maximuss schreef:
Sowieso een lijst aanleggen met de vaste Da van je klant en overleggen wie er als reserve-Da mag komen.
Voor de rest denk ik dat je gewoon pensionklanten moet nemen die qua mentaliteit op dezelfde lijn zitten. Als je zelf eerder naar de nh neigt ga je sowieso botsen met een fanatieke polderdressuurruiter.

hoe wil je dat van te voren bepalen dan maximuss.. net als met solicitaties, kunnen zowel pensionhouder als eigenaar van alles zeggen tijdens een gesprek, maar of dat ook werkelijkheid zal zijn, blijkt pas als het paard er staat na verloop van tijd. een pure wedstrijdruiter zal uiteindelijk niet daar terrecht komen.. maar de amateur dressuurmuppet die van te voren zei.. hooguit dat ik af en toe eens een onderlinge op de plaatselijke manege meepak, kan ontaarden in iemand die de smaak te pakken heeft en na een paar maanden ineens wekelijks met de trailer op pad gaat voor lessen en wedstrijden.. dat was niet wat je voor ogen had als stalhouder dan?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:21

@ elena: je voert toch een gesprek vooraleer je je paard ergens stalt. In combinatie met de accommodatie en het concept van een stal kun je heel goed bepalen welk soort klanten je wil hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:22

dat is toch precies wat ik zeg Maximus..
maar als iemand dringend stalruimte nodig heeft, dan kan hij je keurig naar de mond praten..
daarmee weet je niets, je krijgt alleen te horen wat je wilt horen..

andersom gebeurt hetzelfde als een pensionhouder perse stallen wil verhuren, dan zijn ze ook altijd 'geknipt' voor de klant die komt praten.

of er werkelijk een goede match is, dat zal uiteindelijk moeten blijken na verloop van tijd. ongebruikte bezems schitteren als sterren aan de hemel, nieuwe bezems vegen schoon, daar na verloop van tijd zal blijken of het echt zo'n goed ding is als dat het in de winkel leek.