Ik ga verhuizen met mijn haflinger, omdat er op mijn weide industrie komt.
Ik moet nu een nieuwe stal bouwen en weet niet goed wat ik voor vloer wil en wat ideaal is, (beton, klinkers, tegels, zand, beton platen) daarom vraag ik jullie naar ervaringen. Het moet niet gaan stinken naar amoniak en de haflinger krijgt als bedekking tarwe stro.
Nu heb ik een loods tot mijn beschikking, waarin paardenstallen zijn gemaakt. De vloer bestaat uit klinkers met achter in de stal een afvoer van 30 cm breed naar een put. Voor in de stal had ik rubber matten liggen met daarover heen stro. De haflinger plast goed boven de afvoer, dus het ruikt in de stal nu niet naar amoniak.
Wij hebben beton met rubbermatten eroverheen. Onze pony 's staan op strokorrel en het paard op stro. Tegen de eventuele stank gebruik ik biostable van equi-protecta. Het liefste zou ik mijn paarden op klinkers hebben, aflopend naar een afvoer en daaroverheen rubbermatten.
maringe
Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-16 13:14
Mirim, ik heb nu dus wat jij zou willen, maar op de nieuwe lokatie mag ik geen put maken, dus de urine kan dan niet afgevoerd worden. De urine moet volledig geabsorbeerd worden door de bedekking.
Strokorrels heb ik in het verleden gehad voor mijn andere pony, maar deze haflinger blijft ze eten, alsof het brok is, met alle gevolgen van dien.
De rubber stalmatten neem ik wel mee, zodat ze zachter liggen.
Britta31
Op de pension stal waar ik sta ligt er rubberen mat met daar een dikke laag vlas over heen waar elke week een nieuwe laag vlas op komt. En eens in de zoveel tijd wordt me stal helemaal leeg gehaald en weer nieuwe dikke laag vlas er ingedaan
wij hebben rubberen matten, stro erop. Elke dag poep eruit en dan een laag erop. 1 keer in de 2 weken helemaal leeg en dan het rubber schoonvegen met een sneeuwschuiver
GerardaLee
Geplaatst: 13-08-16 21:07
Je kan een eco stal overwegen. Dan wordt de urine volledig geabsorbeerd door de stalbedekking. Kijk maar eens op de website van Bio Ron. Is eerst wel wat werk en bijhouden aan het begin is noodzakelijk, maar als het goed loopt is het echt ideaal. Weinig uitmest werk etc.
Hier beton op de vloer. Met daarin gaten geboord zodat t vocht weg kan. Er loopt onder de gaten een afvoer. Stinkt nooit.
Monmaster
Geplaatst: 14-08-16 08:10
Betonnen vloer, stro moet idd de urine opnemen... Aangezien ik een loopstal heb, komen ze weinig binnen van april tm september... Bijna niet. Ik start altijd met 3 balen stro en gooi er elke week ( in de winter) 1 tot 2 balen bij.... Ook geen last van geuren. Begint het wel te ruiken, haal ik de stal leeg ( meestal tussen de 6 en 8 weken). Maar je zou ook als ondergrond A kwaliteit zaagsel kunnen gebruiken.
Hou er bij klinkers, tegels ed rekening mee dat dit niet toegestaan is voor de milieu wetgeving. De vloer moet vochtdicht zijn.
elibeest
Geplaatst: 14-08-16 08:43
Utixo schreef:
Hou er bij klinkers, tegels ed rekening mee dat dit niet toegestaan is voor de milieu wetgeving. De vloer moet vochtdicht zijn.
Vloeistof kerend volgens de DCMR die hier de controles uitvoert
laddie
Geplaatst: 14-08-16 20:22
Dikke betonnen vloer,met in elke stal een HIT Matras en vlas.We hebben de stallen hoger geplaatst aan het pad en dat blijkt een goede keuze...naast de stallen een afwateringsput die uitkomt in de sloot,dus altijd een droge uitloop bij regen. Het vlas absorbeert enorm en de paarden hebben een droge stal zo