Stal zetten aan huis. Waar op letten? Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

Stal zetten aan huis. Waar op letten? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 20:45

Hoi,

ik zoek nog tips om mijn stallen op een goede manier te zetten, eens kijken
of ik niet over het hoofd zie.

Ik bedoel dan eerder:

Wat leg je in de stallen: bv qua ondergrond?

Wat voor de stallen klinkers? Beton? Zand?

Hooiruiven in de stallen?

Soort van deuren?

Indeling van een stal van 3 paarden en zadelkamer?

Is er een windrichting waar je de opening van de stallen bv niet naar zet?

Ze staan aan huis, dus wij willen graag de stallen naast elkaar zetten zodat wanneer
ze er in staan, we de hoofden die er uit piepen nog kunnen zien. ;-)

Alvast bedankt voor tips!

greetz.

okdoei

Re: Stal zetten aan huis. Waar op letten? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:52

Ik heb buiten stallen, inderdaad opgelet dat de wind er niet te veel van voor opstaat maar meer van de zijkant. Wij hebben houten stallen volgensmij via select stallenbouw met een vrij lange luifel ervoor zodat het nooit de stallen in kan regenen, op de grond hebben we klinkers met daar overheen een dikke laag vlas. We hebben wel hooiruiven maar eigenlijk spijt van want ik voer liever het hooi op de grond. Als je nog vragen hebt, laat maar komen haha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:55

Jouw vragen zijn van een hele hoop dingen afhankelijk:

- Heb je al een stal of moet het gebouw nog gebouwd worden?
- Wat is je ondergrond?
- Woon je in de open polder met veel wind of in bosrijk gebied met veel beschutting?

Wil je je paarden gaan ophokken of wil je ze in een uitloopstal met paddock? Mijn voorkeur zou altijd gaan naar een uitloopstal met paddock, omdat dit zowel voor de eigenaar het gemakkelijkste is qua uitmesten en voor het paard het meest diervriendelijk is. Win-win dus.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:13

Ik heb een inloopstal, opening naar zuid-zuid oost. Daar komt bijna nooit regen vandaan. De meeste regen komt uit het westen net als wind, dus daar zou ik de achterkant naar toe doen. Ik heb onder de stal gewoon stoeptegels, gratis verzameld via marktplaats. Het was even een klus, maar in totaal ligt er nu 128m2 betegeld. Voor de stal zou ik (als je een inloopstal wilt) zand neerleggen, dus een paddock. Alleen om de stal heen wel betegeling. Das makkelijk, daar kunnen ze nl altijd op staan. Dus daar kan je ook je water bak enzo neerzetten etc. Je kan veel informatie vinden op internet, op paardnatuurlijk.nl of andere soort sites. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:26

Windrichting voor regen is zuidwest.
Verder brandveiligheid, flexibele indeling mogelijk (tussenwanden verwijderbaar/verplaatsbaar) Paddock er aan en inloopstal optie. Bodembedekking : rubbermatten. Hooiruiven zou ik buiten willen om ze in beweging te houden en meer ruimte in de box te hebben, maar schuil/inloop stal heeft mijn voorkeur, ook minder tijdkritisch qua voeren, etc. kan je zondag uitslapen zonder dat paarden de boel afbreken omdat je niet op tijd komt voeren.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:28

Niet onbelangrijk,mag je een stal neerzetten volgens het bestemmingsplan?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:49

Volgens mij mag je officieel geen stenen of tegels op de vloer van de stal leggen ivm de urine/mest die in de bodem loopt. Maar daar weet ik het fijne ook niet van. Ik had hier 3 stallen met stenen en 1 met beton op de vloer. Nu 5 nieuwe stallen gebouwd met een betonnen vloer. Er gaat gewoon stro op als bodembedekking. Je moet idd kijken waar de wind/regen het meeste vandaan komt. Hier staan de openingen op het oosten zuidoosten . Verder hebben wij geen tralies tussen de boxen maar alleen de schotten/planken zodat de paarden elkaar aan kunnen raken op stal. Staan soms zelfs te kriebelen met elkaar. Voor de stal liggen gewoon klinkers. Geen hooiruiven erin, wel gewoon drenkbakken en voerbakken. 1 stal is de dubbele oppervlak van de andere. Deze kan eventueel simpel met een tussenschot in tweeën gedeeld worden zodat er 6 stallen zijn. Nu gebruik ik hem als kraamstal of bijvoorbeeld voor 2 jaarlingen.
Staan hier in de zomer 24/7 buiten en in de winter alleen 's nachts op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:28

kijk eerst naar wat je vergunningsvrij mag bouwen en wat eventuele voorwaarden zijn voor een vergunning. Vloeistofdichte vloer is tegenwoordig voor het milieu wel nodig. of een roostervloer/grup met voldoende grote mestput er bij. (zorg dat daar liefst geen regenwater of waswater bij komt, dan zit je put te snel vol)

Wij hebben o.a. opening op het Zuiden en dat regent (en sneeuwt!!!) flink in bij meer wind. Veeeeel overstek is dan belangrijk.

Noord/Noordoosten is beter tegen regen al kan ook dat af en toe inregenen, aan die kant heb je veel minder overstek nodig.

Zou ook vooral proberen je stal op een verhoging/terp te plaatsen zodat je nooit water in je stal krijgt. De paddock kun je dan eventueel ook makkelijker wat verhoogd aanleggen waardoor hij droger blijft. Stuk stenen voor en naast, eventueel rondom je stal is fijn.

LIever gelijk veel ruimte en als het kan zo groot mogelijke opslag voor ruwvoer en strooisel die ook met trekker/voorlader bereikbaar is zodat je voor de winter zo ruim mogelijk in kunt slaan en eventueel ook enkele grotere balen onder dak kunt zetten en met trekker kunt verplaatsen. Hooizolder is handige extra opslagruimte voor kleine pakjes ruwvoer/stro/strooisel en dingen als omheiningsmateriaal op te ruimen.

Wat handig is bij meerdere stallen is dat je aan de achterkant deuren hebt naar een uitloop met stenen/klinkers en daar aan vast zandpaddock. Dan kun je makkelijk je paarden vrije uitloop geven. Heb je boven de stenen ook nog een stuk afdak, kunnen ze buiten droog staan zonder dat ze perse hun box in moeten.

Aan de "voorkant" van je boxen nog een ruime stalgang/binnenruimte met je poetsplaats, zadelkamer en minimaal een kleine voorraadruimte voor je hooi voor bijvoorbeeld een week zodat je droog binnen je werk kunt doen. Dit kan natuurlijk ook andersom als je liever zicht hebt op je paddock/uitloop.

Dubbele deuren, dus dat je ook alleen je bovendeur open kunt zetten, is prettig voor frisse lucht en daglicht. Als je een deur neemt met speciaal glas in de bovendeuren en een draai/kantel raam er in kun je bij erg slecht weer ook de deur afsluiten en het raam op de kantelstand zetten zodat je wel ventilatie hebt en voldoende licht door het glas.

Zal vast niet volledig zijn, maar succes! Beter in 1 keer goed dan achteraf spijt van dingen die je anders had willen of moeten doen ;) Daar heb ik wat last van ondanks dat ik toch wel goed over dingen had nagedacht voor mijn gevoel :D

Liever geen hoge ruif, een halfhoog wandje in een hoek waarachter je het hooi kunt leggen of een hooinet laag in vast kunt maken is handiger en geonder voor de luchtwegen. Een hooinet langs de wand of in een hoek kan ook prima, maar meer risico met ijzers.

Vorstbeveiligde automatische drinkbakken zijn prettig als je kiest voor automatische drinkbakken. wel een grotere investering.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:20

De vergunning is binnen...
Nu, er staan al stallen, we moeten ze enkel vernieuwen en beter maken, want zo kan het verder niet!
Wij verwachtten dat ze er niet moeilijk over gaan doen omdat ze er al staan en er betere komen, maar da valt dus nog af te wachten.
Wij hebben achter het huis landbouwgrond, wat dus wel mag dienen om stallen op te zetten (als ik me niet vergis).
Nu ja, vergunning komt wel in orde. (tenzij met aanpassingen)

alle 3 de paarden hebben hier hun eigen stalletje, waar ze s'nachts kunnen in en uitlopen wanneer ze willen. Naar een stuk piste dat we dan snachts als paddok gebruiken. Ze staan dus niet vast, maar eerder 24/7 buiten. (ze kiezen zelf)

Mijn voorkeur gaat naar stenen / beton in de stal met daarop eigenlijk niks... voor de stallen, ook klinkers en dan uitloopje/paddok/bak op het zo maar te noemen.

Wij hebben hooiruiven in de stallen hangen nu, maar eigenlijk geven wij hier geen hooi in en geven we hooinetten... 1 van de paarden heeft een stofallergie en het hooi moet dus nat gemaakt worden.
Dat is moeilijker in een ruif te doen...
Ook 1 van de redenen om niks in de stallen te leggen tegen stof.....

Goh, een afdak voor de stallen zou er zoiezo komen, dus voor regen/wind zijn ze dus redelijk beschut laat ons zo maar zeggen.
Wij hebben een zuidtuin en de stallen komen links achteraan bij ons dus zou hun deurgat naar het westen wijzen...

Aan laadruimte is gedacht. (hooiopslag) komt in een werkhok voor de stallen waar de aanhangwagen in kan parkeren en dus zo naar de stallen kan en de tuin niet meer door moet gaan.

Wij hebben automatische drinkenbakken, die behouden we...

alvast bedankt voor goede tips en opmerkingen. Elke tip is welkom, alles voor onze viervoetertjes! <3

groetjes!