Het zelf bouwen van een schuilstal, tips gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Het zelf bouwen van een schuilstal, tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:58

Sinds een ruime maand heb ik mijn paarden aan huis lopen.
Ze lopen dag en nacht buiten, en kunnen momenteel schuilen onder de bomen.
Echter wordt het natuurlijk een keer herfst en verliezen de bomen hun blad.
Tijd om me eens te gaan oriënteren op het bouwen van een schuilstal.
Ik heb een welsh mountain pony en een haflinger veulen.
Aan welke afmetingen zou ik moeten denken?
Het hoeft maar een simpele schuilstal te worden, gewoon 1 ruimte, met een dak en 3 wanden.
Damwandplaten zijn niet al te duur, maar vind ik vrij link qua verwondingen.
Of valt dat allemaal wel mee?
En wat zijn nog meer dingen waar ik goed aan moet denken / op moet letten?

Caesar

Re: Het zelf bouwen van een schuilstal, tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:00

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 14:01

Die site ken ik, maar ik ben niet zo kapot van het hout wat de grond in gaat. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:22

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:46

ik zou eerst beginnen met contact op te nemen met de gemeente om te kijken wat de mogelijkheden zouden zijn voordat je kosten gaat maken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:53

friesiszwart schreef:
ik zou eerst beginnen met contact op te nemen met de gemeente om te kijken wat de mogelijkheden zouden zijn voordat je kosten gaat maken.

mag geplaatst worden. :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:04

Wij hebben vorige zomer een goede schuilstal geplaatst.
Ik zal eens kijken naar foto's.
Ik heb er voor gezorgd dat ze erin kunnen eten, want ik denk niet dat je voldoende gras zal hebben deze winter? Dus 't is handig als ze hooi binnen kunnen eten, zo staan ze beschut en heb je minder verlies aan hooi.
Verder is verharden ook echt nodig vind ik. In de zomer mag het er allemaal nog zo mooi en droog uit zien, in de winter wordt het garantie een modderpoel... Ik heb verhard met grasdallen zodat het water wel kan weg lopen. Vorige winter stonden ze met z'n allen 90% van de tijd op de grasdallen :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In't midden hebben wij dus een soort "voergang" gemaakt zodat er van beide kanten van de stal kan gegeten worden. Elk stalletje is 3x3 maar reken daar de overhang bij en dan kom je op 3x4. Ik heb naast de open stallen nog een "dichte" stal staan die gestrooid wordt met stro, zodat ze ook droog kunnen liggen als ze willen. Maar vorige winter deze ze dat niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:30

Mooie stal, SofieHavan!

Qua tips: ik vind het prettig dat ik toch een paard kan opsluiten in mijn stal. Bijvoorbeeld om even apart te voeren, maar ook in geval van ziekte (al is dat bij mij nog nooit nodig geweest...)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:34

SofieHavan, kunnen jouw paarden in jouw schuilstal ook uit de wind staan als de wind "van voren" komt?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 20:53

Mooie stal sofiehavan!
Slim ook met dat hooi in het midden.
Bedoeling is idd in de winterdag hooi in de schuilstal te voeren.

Om eventueel een keer af te sluiten kan er gewoon een stroomdraad voor.
Maar dat is ipc niet de bedoeling.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:26

Fish_n_Chips schreef:
SofieHavan, kunnen jouw paarden in jouw schuilstal ook uit de wind staan als de wind "van voren" komt?

De stal is zo gezet dat de wind eigenlijk altijd van de achterkant komt, dus ze staan eigenlijk nooit in de wind. Daarnaast is er naast de "open stallen" ook een gewone stal. En ook nog overal bomen :) dus nog nooit last van gehad. Hiervoor stonden ze trouwens zonder stal ;) dus hele verbetering! Wind op zich vind ik trouwens niet zo erg, 't is maar als het én waait én nat is... maar voor de nattigheid kunnen ze dus in ieder geval schuilen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:47

Ik heb hier de stal met de opening naar het oosten. De wind komt namelijk meestal uit het westen als het stormt en koud is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:48

Afbeelding

Wij hebben het dus voor onze twee merens erg eenvoudig gehouden (ik denk 3 bij 3 meter zijn onze stallen, of misschien net iets minder). Ik zou voor twee stallen gaan, waar je ze dan apart in kan voeren. Wij hebben geen deuren, maar wel de mogelijkheid om er een stevige houten dwarsbalk in te schuiven zodat paard er even niet uit kan. Paar keer gebruikt totdat onze ruin, onze merrie rustig liet eten.

Je vraagt tips:

1. Om rotten tegen te gaan hebben wij sterke aluminium pinnen de grond in geslagen. Bovenop de pinnen heb je dan de ruimte om je hout in te doen, zodat je hout niet gaat rotten;
2. Voerbakken gelijk maken in de stalletjes zou ik wel doen, en ik zou niet één stal doen, maar twee waar ze toch wel samen in gaan staan als ze dat willen, maar ook paarden willen wel eens apart staan. In ieder geval die van ons;
3. Zorg dat je stal in de schaduw staat, onder de bomen. Scheelt enorm veel vliegen en dazen in de zomer. Hoef je de stal alleen maar wat nat te houden bij hitte zodat het lekker koel blijft voor de paarden;
4. Onze paarden krijgen geen stro bedekking en houden hun stal super schoon. Er wordt nooit in geplast of gepoept daardoor en scheelt veel afval. Het zand blijft super droog in regen tijden.;
5. Zorg voor een kleinere paddock die je kunt afsluiten met erom heen kleinere paddocks die je open c.q. dicht kunt zetten. Is altijd handig dat je in de winter als het erg nat is, ze iedere keer een ander stukje erbij kunt geven en bewaar een stukje voor als het gaat vriezen zodat ze geen spier pijn krijgen van de vastgevroren gaten in de grond. In de zomer als het droog is kun je ze gewoon alles geven en in ons geval kunnen ze ook gewoon naar het gras gedeelte gaan helemaal aan de voorkant van de tuin.
6. Een grote ruif vinden wij erg handig. Nu is er draad om heen, maar in de winter als het koud is gooien we hem open want dan mogen ze onbeperkt knabbelen.
7. Je kunt een schuilstal zo duur maken als je zelf wilt. Wij zijn in onze ogen, voor de goedkope maar praktische variant gegaan. Onze stal is inmiddels wel al goed geverfd om rotten tegen te gaan.
8. Wij hebben gekozen om aan de voorkant niet de hele wand eruit te halen vanwege de wind. Zelfs die enkele keer dat de wind gedraaid is, staan ze wind vrij, want dan pakken ze de andere hoek om in te staan.

Succes ermee.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:21

Wij hebben een frame gemaakt van steigerbuizen met inbuskoppelingen aan elkaar bevestigd en daarop een dak van damwandplaten. Het is alleen een afdak met aan een zijde een heuvel en conniferen haag en drie zijden open, paarden staan hier graag onder omdat het zo open is maar wel beschut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:19

Delphi2 schreef:
Wij hebben een frame gemaakt van steigerbuizen met inbuskoppelingen aan elkaar bevestigd en daarop een dak van damwandplaten. Het is alleen een afdak met aan een zijde een heuvel en conniferen haag en drie zijden open, paarden staan hier graag onder omdat het zo open is maar wel beschut.

Coniferen zijn toch giftig?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:25

safina schreef:
Delphi2 schreef:

Coniferen zijn toch giftig?

Staat wel een houten hek met stroom tussen dus daar kunnen ze niet bij. Als ik thuis ben zal ik foto uploaden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:28

Als je geen fan ben van hout in de grond kan je ook stalen of betonnen palen geruiken. Er moet toch iets de grond in voor stevigheid.

Zelf hebben we een variatie staan van http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/ alleen heb ik er dan staldeuren en voerbakken ook bij laten maken door mijn vader. Het fijne aan dit model vind ik dat ze bij ruzie gewoon door kunnen lopen naar de andere stal dus minder kans van in een hoekje terecht komen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 15:39

Bedankt al voor alle tips!
Ben zelf ook nog druk aan het rondkijken.
Wellicht toch iets van een stal container omdat die eventueel verplaatsbaar is.
Maar ben er allemaal nog niet over uit.
Gelukkig hoeft hij er morgen nog niet te staan. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:11

Ongeveer zo eentje: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... -euro.html hebben wij jaren voor onze twee paarden gehad met veel plezier. Helaas kon hij niet mee naar Frankrijk en toen kregen we er nog maar € 800,-- voor van het bedrijf die het daarvoor wel op kwam halen. Wij hadden er ook onze zadelkasten in want ding was groot genoeg en we hadden een hoge afscheiding bij de voerbakken gedaan en verder één laag schot zodat je twee delen hebt maar de paarden gewoon kunnen kroelen.